Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huwelijksfotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huwelijksfotograaf

    Hallo daar!

    Ik ben een student fotografie die onlangs de onvermijdelijke vraag kreeg een huwelijk te fotograferen.
    Dit lijkt mij voor een student fotografie een leuke manier om een centje bij te verdienen.
    Maar zelf ken ik niks van huwelijksfotografie en wil daarom niet zomaar ja zeggen tegen mijn vriend. Ik wil hem niet teleurstellen met foto's die op niet veel trekken van zo'n belangrijke dag.

    Daarom ben ik hier op zoek naar een huwelijksfotograaf waar ik eens een keer (of 2 of 3) mag mee mee gaan als hulpje/draagjongen. Zelf zou ik geen foto's maken omdat ik hier in mijn gevoel nog niet aan toe ben (en het materiaal niet heb).
    Uiteraard vraag ik hier dan ook geen geld voor.
    Regio Vlaams-Brabant.
    Laat maar iets horen!

    Gijs
    http://gijscollet.wix.com/photography

  • #2
    Re: Huwelijksfotograaf

    Een domme vraag,
    maar als je het materiaal niet hebt om als 2de fotograaf mee te gaan...
    Heb je dan het materiaal om het op die vriend zijn grote dag alleen te doen?

    Verder uitstekend idee om proberen "stage" te lopen
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #3
      Re: Huwelijksfotograaf

      Wel, ik heb momenteel weekend werk waarmee ik spaar om materiaal aan te schaffen en er is ook de optie van huren
      GIjs
      http://gijscollet.wix.com/photography

      Comment


      • #4
        Re: Huwelijksfotograaf

        nog niet aan beginnen hoor.
        een paar keer als hulpje mee met een pro fotograaf kan helpen , maar een belangrijke gebeurtenis als een huwelijk, komt wel effe meer bij kijken.
        of je vriend zijn eisen moeten niet al te hoog zijn.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Huwelijksfotograaf

          Ik ben ook wel van plan om eens rond te kijken of ik geen huwelijksfotograaf vind om mee te gaan, lijkt me wel leerzaam, en dan lijkt het me ook makkelijker om in te schatten of het haalbaar is voor mij...
          NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
          https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

          Comment


          • #6
            Re: Huwelijksfotograaf

            't klinkt allemaal wel wat simpel als je het mij vraagt, Mmm doe ik iets verkeerd ???
            Leuk om een paar centjes mee bij te verdienen in bijberoep wellicht ???
            Zo niet,dan ga je volgens mij niet veel hard werkende fotografen vinden die knokken om te overleven
            Om jou al hun kennis mee te geven zodat jij er effe een paar extra studie centjes mee kan bij verdienen.
            Je opening zou beter geweest zijn om als passioneel studerend fotograaf mee te lopen om te leren ipv te verdienen.
            Maar goed.
            Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

            Comment


            • #7
              Re: Huwelijksfotograaf

              Ik denk dat je bij 95% van de beroepsfotografen een deur tegen uw neus zult krijgen.

              Eerst en vooral vraag je hen gratis hun kennis te geven aan jou.
              Ten tweede je zal op die dag voor hem/haar een gratis blok aan het been zijn.
              Ten derde dan ga je het nog leuk (ook gratis) in het zwart doen.
              Ten vierde om dan achteraf te riskeren dat je gratis met zijn/haar klanten wegloopt.

              nee dank u

              Comment


              • #8
                Re: Huwelijksfotograaf

                Huur een professionele huwelijksfotograaf in (zeg dat tegen je vriend).
                Zelf ga ik af en toe eens mee met een professionele huwelijksfotograaf voor de fun. Ik wil die mensen hun brood niet afpakken en heb geen ambitie om fulltime huwelijksfotograaf te worden.
                Ik heb ook al regelmatig mensen gehad die hun huwelijk door mij wilden laten fotograferen, maar ik heb ze steeds doorverwezen naar een professional (als ze specifiek willen dat ik het doe ga ik ook mee).
                Voor een huwelijk alleen te kunnen fotograferen heb je toch 2 camera's nodig (plus backup) en f/2.8 lenzen of sneller. En je hebt de kennis en ervaring nodig. Met ogen dicht je camera kunnen instellen is een must en je moet ook perfect weten hoe de dag in elkaar zit en op welk moment je op welke plaats moet staan.

                Comment


                • #9
                  Re: Huwelijksfotograaf

                  Ik heb eigenlijk de perfecte oplossing voor je probleem gevonden. Ja zelfs hier op BD : http://forum.belgiumdigital.com/f10/...en-467309.html

                  Grz. Peter
                  www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Huwelijksfotograaf

                    ja lap, alweer vliegt men erop. De helft van de populatie wil nu eenmaal geld verdienen aan fotografie, dus wen er maar aan dat het zowiezo knokken is in al die branches tenzij je een van de toppers bent !
                    Of je nu een 2de fotograaf-leerling meeneemt of niet, dat maakt niet echt veel meer uit denk ik.

                    Ik zou er trouwens geen probleem mee hebben om een beginner mee te nemen, alleen dat ik nu niet veel huwelijken gepland heb en dat ik niet van Vl-Brabant ben. Heb dat nog al gedaan en ging goed. Al is het maar om tegen al de gasten te gaan zeggen dat ze naar de fotograaf moeten gaan voor ne foto, want daar heb ik zelf een hekel aan Zowiezo zou je een camera in je handen moeten hebben, want wat ga je anders een uur lang in de kerk doen ?
                    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                    Comment


                    • #11
                      Re: Huwelijksfotograaf

                      Als je een huwelijk van een vriend doet, dan mag je al niks vragen, maar dan zijn jouw foto's jouw cadeau.

                      Ik heb op je site gekeken, en je hebt niet het goeie materiaal : geen toestel dat goed is op hoge Iso en je hebt geen lichtsterke lenzen.

                      Voor n huwelijk moet je alles dubbel hebben.

                      2 Fullframetoestellen die alles dubbel wegschrijven (2 geheugenkaartsleuven in elk toestel), lichtsterke lenzen (vooral 24-70 mm f2.8), 85 mm f1.8 of beter f1.2. En je hebt ook 2 flitsers nodig, voor als er eentje het begeeft.

                      De cursussen zijn ook niet goedkoop.

                      Dus als je je materiaal en cursussen 'eruit wil halen' moet je al veel huwelijken doen. Dan zwijgen we nog over benzine, de talloze werkuren, voorbereiding etc ...

                      De stap van foto's van vrienden en familie maken naar onbekenden is ook heel groot, daar komt marketing aan te pas. En veel mensen willen niet de juiste prijs betalen.

                      Het is ook een vak op zich en niets waar je ff snel rijk mee wordt (anders zou iedereen het doen).

                      Uiteindelijk is het de belangrijkste dag van n koppel en kan je het niet ff overdoen.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Huwelijksfotograaf

                        Ik heb n paar weken terug n hele dag cursus huwelijksfotografie in Nederland gevolgd voor de fun. t Was heel leerrijk, maar ik heb vooral geleerd dat er heel veel bij komt kijken. Je kan het niet maken om te laat op de locatie te zijn omdat je auto pech heeft, t file is, je gps niet werkt etc. Of je wil de mensen bellen en je gsm-batterij is plat. Of je wist per ongeluk je geheugenkaartje en hebt geen back up. Verder moet je ook het verloop van de dag kennen, en weten wat de mensen verwachten (paar keer op voorhand de verwachtingen bespreken, locaties bezoeken, eerdere foto's laten zien, vragen welke stijl ze willen etc).

                        Verder is het ook heel hard werken, zeker als t in de kerk is en er achteraf nog n feest is. En als je t op je eentje doet. Dan ben je al rap van 8 u s morgens tot 5 u s nachts onderweg ! Als je dan nog de nabewerking en voorbereiding rekent, heb je er wel 30 uur werk mee. Voor n groot feest moet je eigenlijk al met 2 zijn (en dus de 'winst' delen).
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Huwelijksfotograaf

                          Bedankt voor de reacties allen.
                          Ik wil toch even verduidelijken aan de hypocrieten dat het zeker niet mijn bedoeling is om professioneel huwelijksfotograaf te worden en dus zeker niet om werk af te nemen van de professionals. Ik wou gewoon even mee met een huwelijksfotograaf om te zien of het voor mij haalbaar is om het huwelijk van een vriend te fotograferen omdat deze dat specifiek vroeg.
                          Ik zal zelf niet op zoek gaan naar huwelijken om te fotograferen.
                          Ik wil dus geen misbruik maken van de kennis die me eventueel wordt doorgegeven door een prof.

                          Maar na al de reacties lijkt het mij vrij duidelijk dat ik dit niet zomaar eventjes moet doen en mijn vriend dus best aanraadt een prof te vragen.

                          Gijs
                          http://gijscollet.wix.com/photography

                          Comment


                          • #14
                            Re: Huwelijksfotograaf

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hypnosia Bekijk bericht
                            Bedankt voor de reacties allen.
                            Ik wil toch even verduidelijken aan de hypocrieten dat het zeker niet mijn bedoeling is om professioneel huwelijksfotograaf te worden en dus zeker niet om werk af te nemen van de professionals. Ik wou gewoon even mee met een huwelijksfotograaf om te zien of het voor mij haalbaar is om het huwelijk van een vriend te fotograferen omdat deze dat specifiek vroeg.
                            Ik zal zelf niet op zoek gaan naar huwelijken om te fotograferen.
                            Ik wil dus geen misbruik maken van de kennis die me eventueel wordt doorgegeven door een prof.
                            Maar na al de reacties lijkt het mij vrij duidelijk dat ik dit niet zomaar eventjes moet doen en mijn vriend dus best aanraadt een prof te vragen.

                            Gijs
                            Het kan natuurlijk aan de smaak van de mensen liggen maar ik heb al communiekaartjes gezien, trouwreportages, communiereportages en films die door een pro werden gemaakt en die afschuwelijk waren. In alle beroepen zijn er geniale enkelingen maar helaas ook prutsers. De communiefoto's van de 4 kinderen van een goede vriend hier zijn gemaakt door wijlen zijn broer : Patrick De Spiegelaere. Je haalt ze er zo tussenuit.
                            Laat je niet doen Gijs, je kan er maar van leren. Een trouwreportage zou ik persoonlijk nooit alleen doen, backup of geen backup. De laatste die ik heb gedaan was samen met een studente fotografie. De foto's heb ik cadeau gedaan.
                            Zoek gewoon iemand die er iets van kent en vraag als je mag meedoen. Als dat nu een beroepsmens is, so what, hij heeft toch niet het alleenrecht op de foto's zeker ?
                            Van dat argument "werk afpakken" ga ik ook op de loop. Ik heb hier een goeie vriend-eierbaron (Vincent kent hem maar al te goed : Louis P). Wel, iedere zondagvoormiddag bakt Louis taarten die hij dan gaat uitdelen aan mensen op het dorp, pakt Louis nu het werk van de bakker af ? Zelf heb ik zo eens van een garagist naar mijn hoofd geslingerd gekregen in een zaak van auto-onderdelen (wij onderhouden en repareren alle 6 onze auto's in de familie zelf) "dus de garagisten mogen van jou niks verdienen". Mijn vader was bakker maar hij had even goed aannemer kunnen geweest zijn, als je eigenhandig twee huizen hebt gebouwd kan je metselen denk ik. Na zijn pensioen is hij bij talloze mensen gaan helpen, gratis en voor niks. Heeft die mens het werk van een aannemer afgepakt ? Gisteren kreeg ik bericht van iemand van het dorp die ik geholpen heb met zijn ingangsexamen geneeskunde. Ik heb duidelijk gesteld dat ik het alleen wou doen als ik niet verloond werd, ik kan niet leven met betaald te worden voor een resultaat dat niet vast staat. Hij is er door. Ik heb wel 4 flesjes speciaalbier uit Ruddervoorde aanvaard .
                            Dus Gijs : als je vriend dat vraagt, doe dat, maar zorg dat je niet alleen bent.

                            Vele succes gewenst

                            PaulM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Huwelijksfotograaf

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hypnosia Bekijk bericht
                              Ik wil toch even verduidelijken aan de hypocrieten ...
                              Niet te snel overreageren Gijs.
                              Dit heeft absoluut niets met hypocrisie te maken.
                              Mijn voorstel om een workshop te volgen is welgemeend, daar kan je echt iets van opsteken dat je ook in andere takken van fotografie kan gebruiken.
                              En ook al geef ik zelf regelmatig workshops geef ik je toch maar even een link van een concullega.

                              Ik fotografeer weinig huwelijken omdat ik mij voornamelijk bezig houdt met mode- en reclamefotografie. Maar in de minder drukke momenten neem ik dat er gewoon bij.
                              Ik geef toe dat ik iemand zonder ervaring nooit zou meenemen op zo een reportage om de volgende redenen :

                              1. ik heb die dag geen tijd om dingen uit te leggen en te verklaren.
                              2. dit komt niet altijd goed en professioneel over naar mijn klanten toe.
                              3. als ik iemand meeneem dan moet dat een hulp en backup zijn, en daar heb jij blijkbaar de ervaring en het materiaal niet voor.

                              Ik heb helemaal geen bang om klanten te verliezen aan andere fotografen. Veel van mijn klanten willen gewoon mijn werk, dus maakt het voor mij niet veel uit.
                              Integendeel, ik geef op regelmatige basis werk door aan collega fotografen en dat moet kunnen.

                              Ik heb wel een goude raad voor jou.

                              Als je dat echt wil doen en proberen op de dag van het huwelijk van je vriend, wel ga er dan gewoon voor.
                              Maar maak vooral zeer duidelijke afspraken met je vriend dat je geen 100% garantie kan bieden op een perfecte afloop.
                              Het zou tenslotte jammer zijn dat een goede vriendschap zou eindigen om dergelijke redenen.
                              Als hij dan akkoord is om dat risico te nemen, dan kan je met een gerust hart je mooie cadeau aan hem bezorgen.
                              En dat op zich zal al een heel goede leerschool zijn.

                              Maar ik blijf erbij dat een worskhop volgen altijd een dik vet pluspunt,o ver eender welke tak van fotografie trouwens.

                              Mvg. Peter
                              www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                              Comment

                              Working...
                              X