PDA

Volledige versie bekijken : Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

Black B@ndit
1 september 2013, 10:15
Als je gaat kijken bij de details van de stemmen (klik op "toon details"), dan zie je dat de meeste foto's uit de top 10 allemaal wel een paar "tegenstemmen" hebben gekregen (1 - 2 - 3).
Ik vraag mij nog altijd af of er zijn die dat bewust doen, in een poging om zo hun eigen foto wat hoger in de rangschikking te krijgen.

Of zijn er die hun eigen top 10 maken, en die dan de voor hun beste foto 10 punten geven, en de minst goede van de 10 een 1?
Dat is hier zeker niet de bedoeling...

Niet dat mijn foto van mij hoger zou moeten scoren, maar ik zou graag weten wat het argument is van de persoon die daar maar 1 punt voor geeft (dan kan ik daar rekening mee houden bij een volgende opdracht:rolleyes:).
Zo'n score past bij een foto die totaal niet in overeenstemming is met de opdracht, en die dan ook nog technisch helemaal niet in orde is.
Daardoor komt het bij mij eerder over dat het een tegenstem is om ervoor te zorgen dat de eigen foto wat beter scoort...

Globaal gezien is de uitslag voor mij wel correct, gelukkig dat er dus maar een paar mensen zijn die op zo'n manier stemmen, de meesten beoordelen de foto's dus wel op een juiste manier.

marie-anne
1 september 2013, 14:17
Als je gaat kijken bij de details van de stemmen (klik op "toon details"), dan zie je dat de meeste foto's uit de top 10 allemaal wel een paar "tegenstemmen" hebben gekregen (1 - 2 - 3).
Ik vraag mij nog altijd af of er zijn die dat bewust doen, in een poging om zo hun eigen foto wat hoger in de rangschikking te krijgen.

Of zijn er die hun eigen top 10 maken, en die dan de voor hun beste foto 10 punten geven, en de minst goede van de 10 een 1?
Dat is hier zeker niet de bedoeling...

Niet dat mijn foto van mij hoger zou moeten scoren, maar ik zou graag weten wat het argument is van de persoon die daar maar 1 punt voor geeft (dan kan ik daar rekening mee houden bij een volgende opdracht:rolleyes:).
Zo'n score past bij een foto die totaal niet in overeenstemming is met de opdracht, en die dan ook nog technisch helemaal niet in orde is.
Daardoor komt het bij mij eerder over dat het een tegenstem is om ervoor te zorgen dat de eigen foto wat beter scoort...

Globaal gezien is de uitslag voor mij wel correct, gelukkig dat er dus maar een paar mensen zijn die op zo'n manier stemmen, de meesten beoordelen de foto's dus wel op een juiste manier.

Dat heb ik al meerdere malen gemerkt Black B@ndit, maar helaas is daar weinig aan te doen.
Ikzelf ga nooit onder de 5, omdat ik vind dat de inzet alleen al om een foto te maken, mijn 5 meer dan waard is.

Black B@ndit
1 september 2013, 14:49
Het is zo een beetje vergelijkbaar met de stembriefjes die je kan invullen op heel wat salons van fotoclubs.
De fotograaf die daar de meeste bezoekers kent heeft ook een grotere kans om hoog te scoren, ook al heeft die niet echt de beste foto's hangen op de tentoonstelling.

Maar bij wedstrijden is het ook altijd mogelijk dat er juryleden zijn die beïnvloed worden omdat ze bepaalde werken al eerder hebben gezien, en omdat ze de maker van de foto persoonlijk kennen.
Daarom is het zo goed als onmogelijk om een waterdicht systeem op te zetten bij het jureren van foto's.
Hier kan iemand ook mailtjes sturen naar bekenden met de vraag om op zijn of haar foto een hoge score te geven, dat valt niet te controleren.

Maar als ze dan tegelijk de andere foto's die al goede commentaren hebben gekregen naar beneden drukken door er een zo laag mogelijke score op te zetten, dan begint het toch op te vallen...
Ik weet niet of er een mogelijkheid is om te controleren wie er die lage cijfers uitdeelt aan foto's die dat niet verdienen?
Ik moet het zelf niet weten wie dat is, maar als dat altijd dezelfde personen zijn, dan moet er toch wel iets aan te doen zijn.

marie-anne
1 september 2013, 15:05
.
Ik weet niet of er een mogelijkheid is om te controleren wie er die lage cijfers uitdeelt aan foto's die dat niet verdienen?
Ik moet het zelf niet weten wie dat is, maar als dat altijd dezelfde personen zijn, dan moet er toch wel iets aan te doen zijn.

Volgens mij kan Les daar wel een zinnig antwoord op geven.

LesC
1 september 2013, 15:15
Ik ben een en ander aan het uitzoeken, en aan het bedenken hoe ik dit probleem (want ik zie ook wel echt een probleem, hoor) ga aanpakken.

Rudy Mas
1 september 2013, 15:52
Persoonlijk vind ik nog altijd dat mensen die meedoen aan de challenge, automatisch geen punten zouden mogen geven aan de andere foto's. Ik heb bij deze ook geen punten gegeven aan de anderen, gewoon omdat ik ook eens een foto heb ingediend.

Laat het stemmen over aan de personen die als neutrale kijker de foto's beoordelen. Maar zelfs dan zullen er nog foto's zijn die eigenlijk een 9 of 10 verdienen, die soms toch nog een 1 stem krijgen.

Ik heb nog een andere hobby, schrijven, en op de site waar ik mijn verhalen publiceer kunnen de lezers ook punten geven. Normaal zit ik altijd rond de 7 of 8 met de scores. De lezers die ook spelling enz. opnemen in hun beoordeling, zullen meestal een 6 of 7 geven. De verhalen zijn namelijk geschreven in het Engels en dat is nu eenmaal mijn moedertaal niet waardoor mijn manier van schrijven soms wel eens afwijkt van een 'native English person'. :)

Maar, ook daar heb je sommige die een 1 geven, gewoon om er voor te zorgen dat jou verhaal niet hoger zou scoren dan hun verhaal. ;) En, er zijn er ook wel die eens een 10 geven, maar van deze mensen weet ik dat zij dit doen omdat ze het verhaal heel goed vinden en ook het thema van het verhaal hun aanspreekt. Persoonlijk vind ik dat ook overdreven, maar ja, een 10 is natuurlijk wel heel vleiend voor je ego. ;)

Ik heb zo een vermoeden dat je de absurde lage en absurde hoge scores enkel zult kunnen uitfilteren, door bijvoorbeeld in de software op te nemen dat de 5 laagste en 5 hoogste scores niet mogen meetellen bij de eind beoordeling. Zo zullen de stemmen van de mensen die een meer genuanceerde score geven beter meetellen en zul je een natuurgetrouwere score krijgen voor het eindresultaat.

Het is maar een bedenking die ik zo heb hierover. Misschien zou je het voor de fun eens kunnen toepassen en kijken of dit een invloed zou hebben gehad op het eindresultaat.

Eenbes
1 september 2013, 17:56
IK vind dat deelnemers uitgesloten moeten zijn om te stemmen, want ander wordt het zo iets als de slager die zijn eigen vlees keurt. Ik heb geen enkele stem uitgebracht.
Voor mij hoeft het ook geen wedstrijd te zijn: ik vind het mooi wat fotografen met een beperkte opdracht er van maken en dat met die melkflessen is erg origineel.

LLuc
1 september 2013, 21:43
Tja altijd al discussie punt geweest. Ik vind ook dat er iets moet aan gedaan worden. Ik zei het vroeger al, laat punten geven zoals bij Eurovisiesongfestival 12/10/8/7....1. Zo kan je alleen positief scoren enkel jouw10beste krijgen punten. En ja hoe je ' bevriende' stemmen eruit kunt filteren weet ik niet tenzij je met een onafhankelijke jury werkt... En dan nog...

Grtz , Luc

LesC
2 september 2013, 19:26
Intussen ben ik al een halve dag bezig geweest met het nagaan van het stemgedrag van IEDERE deelnemer (of ie nu deelneemt aan de Challenge of enkel en alleen maar aan de stemming), en mijn bevindingen bezorgen me haast een depressie.

Wat ik alleszins besloten heb:
1) ik blijf TEGEN het huidige systeem van een jaarrangschikking. Voor mij staat elke Challenge apart en heeft de ene niets met de volgende te maken. Proberen om er een jaaroverzicht, of wat dan ook van te maken, leidt alleen maar tot fraude, daarvoor kan ik voorbeelden genoeg aanhalen (en ik zou dit liefst met naam en toenaam doen). :mad:
(moet je weten: ik ben compleet tegen elke vorm van concurrentie, gewoon omdat ik in mijn leven genoeg gevolgen gezien heb van het wel toelaten, of aanmoedigen zelfs, van concurrentie. Ik weet waar de uitdrukking "over lijken gaan" vandaan komt)
2) in de augustus Challenge kan ik niets meer veranderen, maar voor de september Challenge gooi ik MOMENTEEL onverbiddelijk elk 1-2-3-4 eruit. Wil dat zeggen dat je dat je een dergelijk cijfer niet mag geven? Jawel, en vroeger, zelfs als mededinger of als lid van de Challenge-werkgroep deed ik dat ook. Je MAG gerust een 1, of een 2, of een 3 of een 4 geven..., maar er zijn er hier enkelen die ALLEEN maar die cijfers hanteren (zelf niet eens deelnemen, of achteraan het peleton eindigen, of vooraan het peleton! :mad: Die laatsten zijn de ergsten).
3) diegenen die in de maand augustus dergelijk lage cijfers gegeven hebben aan notabene de BESTE foto's, krijgen van mij een PB. En ik wil daar een antwoord op. Alleszins, bij herhaaldelijk scoregedrag (dus ook in september, oktober...) vliegen zij er onverbiddelijk uit, of zij nu vooraan de rangschikking staan, achteraan, of helemaal niet eens meedoen.
Eruit vliegen betekent: een ban, zowel op de Challenge-site als op het BD-forum voor op zijn minst de rest van het jaar.

Voilà, ik heb gezegd: zes mensen ontvangen van mij in de komende dagen een PB. Antwoord daar a.u.b. in alle eerlijkheid op.
Dank.

Jos Vanhengel
2 september 2013, 20:59
Als je kwaad bent, mag je niet schrijven, Les.

Maar ... ik hou van mensen die nagels met koppen slaan. :G ;)

lilybie
2 september 2013, 21:10
:mad:
Intussen ben ik al een halve dag bezig geweest met het nagaan van het stemgedrag van IEDERE deelnemer (of ie nu deelneemt aan de Challenge of enkel en alleen maar aan de stemming), en mijn bevindingen bezorgen me haast een depressie.

Wat ik alleszins besloten heb:
1) ik blijf TEGEN het huidige systeem van een jaarrangschikking. Voor mij staat elke Challenge apart en heeft de ene niets met de volgende te maken. Proberen om er een jaaroverzicht, of wat dan ook van te maken, leidt alleen maar tot fraude, daarvoor kan ik voorbeelden genoeg aanhalen (en ik zou dit liefst met naam en toenaam doen). :mad:
(moet je weten: ik ben compleet tegen elke vorm van concurrentie, gewoon omdat ik in mijn leven genoeg gevolgen gezien heb van het wel toelaten, of aanmoedigen zelfs, van concurrentie. Ik weet waar de uitdrukking "over lijken gaan" vandaan komt)
2) in de augustus Challenge kan ik niets meer veranderen, maar voor de september Challenge gooi ik MOMENTEEL onverbiddelijk elk 1-2-3-4 eruit. Wil dat zeggen dat je dat je een dergelijk cijfer niet mag geven? Jawel, en vroeger, zelfs als mededinger of als lid van de Challenge-werkgroep deed ik dat ook. Je MAG gerust een 1, of een 2, of een 3 of een 4 geven..., maar er zijn er hier enkelen die ALLEEN maar die cijfers hanteren (zelf niet eens deelnemen, of achteraan het peleton eindigen, of vooraan het peleton! :mad: Die laatsten zijn de ergsten).
3) diegenen die in de maand augustus dergelijk lage cijfers gegeven hebben aan notabene de BESTE foto's, krijgen van mij een PB. En ik wil daar een antwoord op. Alleszins, bij herhaaldelijk scoregedrag (dus ook in september, oktober...) vliegen zij er onverbiddelijk uit, of zij nu vooraan de rangschikking staan, achteraan, of helemaal niet eens meedoen.
Eruit vliegen betekent: een ban, zowel op de Challenge-site als op het BD-forum voor op zijn minst de rest van het jaar.

Voilà, ik heb gezegd: zes mensen ontvangen van mij in de komende dagen een PB. Antwoord daar a.u.b. in alle eerlijkheid op.
Dank.

les ik vindt het triestig dit te moeten lezen!!!!!!!!!:eek:
en als dan dit waar blijkt te zijn heel en heel intriest van de genen die vooraan staan en lage punten geven :mad: om toch maar hoog te scoren
er hangt hier geen grote prijs aan vast :rolleyes:
ja eer maar die kan je ook op een eerlijke manier verdienen ;)
ik heb voor me zelf uitgemaakt dat de laagste score die ik geef een 5 is omdat de gene die een foto heeft ingezonden voor de challenge dit tenminste verdient voor zijn deelname
heel maar ook heel soms glipt er nog een 4 tussen in maar dat is eerder een zeldzaamheid en dan voel ik me er nog niet heel zeker van maar soms kan je niet anders.
meestal deel ik ook 3 tienen uit omdat dan de keuze tussen de beste me te moeilijk is om te zeggen die is goed, dus zijn ze voor mij alle drie even goed.

hoop dat de gene die dat negatieve stemgedrag vertonen hier nu met het schaamrood op hun wangen zitten en nadenken voor welke reden ze dit deden.zo niet mogen ze er voor mij uitgeflikkerd worden.
nu hopen dat ze zich zullen bezinnen en eerlijk hun punten verdelen en A.U.B laat dot geen ijdele hoop zijn zodat de challenge voort kan gaan waarvoor ze bestemd is
DEELNEMEN VOOR DE FUN
EN ER IETS UIT LEREN ,WANT VOOR MIJ IS DIT ECHT EEN LEERSCHOOL GEWEEST EN NU NOG STEEDS:G

LesC
2 september 2013, 22:00
Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig zijn er nog "rechtvaardigen".
Ik ga proberen de stal uit te mesten, zo het kan, en diegenen die het doen stinken eruit te gooien.
Pas als dat niet lukt, dan is voor mij althans de Challenge gedaan.
Maar het zou jammer zijn als we omwille van ZES rotte appels de hele mand moeten weggooien. :B

LLuc
2 september 2013, 23:35
Oei, der zijn er hier enkelen boos. En terecht naar ik lees. Ik volg lilybie, laat de challenge blijven waarvoor ze bedoeld is. Een leerschool met een lage instap. Laat het ons positief houden, het is uiteindelijk een boeiende hobby. Het is toch niet moeilijk om eerlijk te zijn.
Ik vind anderzijds wel dat je alle scores mag (moet) gebruiken, zo maak je een onderscheid tussen wat je goed, beter en best vind. Indien dat niet mag dan moeten de regels gewijzigd worden en mag je slechts scoren tussen 5en10.
Zoals iemand al schreef, misschien het stemmen gewoon afschaffen en de challenge als een forum zien rond een wisselende opdracht? Uiteindelijk is het deelnemen dat telt, niet die score...

Groet,
Luc

Eenbes
2 september 2013, 23:48
Ik neem aan dat het voor velen gaat om de waardering die je krijgt van je collega fotografen hier: het is toch volstrekt eerloos wanneer je de boel manipuleert om een hoge score te krijgen.
Manipulatoren maak een zelfportret en kijk er naar wanneer je de aandrang krijgt om weer te gaan vals spelen.
Het is op BD ook ooit gebeurd dat een 'gewaardeerde' BD'er betrapt werd door een foto te plaatsen als zijnde zijn kunstwerk die hij ergens van het internet had geplukt, nadat hij eerst diep door het stof moest volgde een ban.
Je kan door vals spel hoog scoren maar ook een diepe val maken.

bouk
3 september 2013, 07:05
.....
Zoals iemand al schreef, misschien het stemmen gewoon afschaffen en de challenge als een forum zien rond een wisselende opdracht? Uiteindelijk is het deelnemen dat telt, niet die score...

denk dat men dit ook belangrijk vind:

WAT GEBEURT ER AAN HET EINDE?

Bij het sluiten van de Challenge worden de gemiddelden automatisch berekend en wordt de ‘winnaar of winnares’ bekend gemaakt.
. De winnende foto verschijnt ook in het fotomagazine SHOOT.
grt,bouk.

marie-anne
3 september 2013, 07:13
Het is toch niet moeilijk om eerlijk te zijn.
Groet,
Luc

Blijkbaar wel heel moeilijk voor sommigen en dat is heel jammer!

filipo
3 september 2013, 19:51
Ja LesC, jammer dat je dit moet meemaken maar ik denk dat spooky ook verhalen kan vertellen....;)

Is er iets aan te doen ? Ik weet het niet.
Ik lees : deelnemers verbieden van te stemmen.
Als je weet dat er waren/zijn die meerdere accounts creëren om op zichzelf te kunnen stemmen (of straffer : op zichzelf positieve commentaar geven)... of vrienden (niet-deelnemers) oproepen om voor hen te stemmen dan voel je al aan dat hier niet veel aan te doen is. Wie oneerlijk wil spelen zal daar altijd in slagen. :(
1 t.e.m. 4 onmogelijk maken : dan geven ze gewoon iedereen een 5. Soms durf ik al eens een 4 geven als ik een inzending echt niets vind, nu zal dat dus een 5 worden.

In elk geval : goed dat er eens wat orde op zaken gesteld wordt. Of het veel effect zal hebben is nog af te wachten. Als deelnemers er al niet in slagen om eens deftig het reglement te lezen alvorens in te sturen of hopen dat de validator het niet ziet, dan kan je je vragen stellen... :rolleyes:

Het jaarklassement afschaffen lijkt me idd geen slecht idee. Dat maakt het al wat minder competitief...

Veel succes LesC ! :G

MP61
3 september 2013, 21:18
Even mijn gedacht neerschrijven.

“Vals” spelen:
Zoals Filipo al aanhaalde ga je dit niet echt kunnen tegenhouden. Dat je daar iets aan wilt doen LesC siert je en ik wens je daarbij succes en veel geduld.

Punten verdelen:
Ik vertrek van 5 en doe er punten bij of af. Het kan dus gebeuren dan ik een 3 of zelfs een 2 geef.
Minussen zijn:
Onscherp waar het scherp hoort te zijn. Komaan, dat moet zelfs een beginner weten en zien vind ik.
Verkeerde witbalans (komt weinig voor, maar toch en je moet het nog zien ook).
Niet voldoen aan het onderwerp (ondanks het feit dat de moderater die heeft doorgelaten) of het onderwerp er niet onmiddellijk kunnen uithalen als ik de foto zie. Inderdaad, dit is heel persoonlijk. Niet iedereen ziet en denkt hetzelfde.
Plussen zijn:
Het onderwerp komt onmiddellijk tot zijn recht bij het zien van de foto. Als er dan toch wat uitleg nodig is dan liefst een heel korte uitleg geen volledig epistel.
Originaliteit (niet evident, alles is al gefotografeerd) maar beschouw dit dan als de benadering van het onderwerp. Ook dit is een persoonlijk aanvoelen.
Wauw effect.
Daarom ben ik geen voorstander van het beperken van de punten tussen 5 & 10.

Manier waarop punten aangeklikt worden:
Sinds de software is aangepast vind ik deze methode helemaal niet goed. Je kan je vergissen in het aanklikken (is mij al een paar keer overkomen). Je kan ze ook niet meer wijzigen achteraf.
De vorige was op dat punt beter en je kon na de challenge jouw gegeven score vergelijken met het gemiddelde. Kan nu niet meer.
Helaas de software is wat hij is.

Commentaar:
Ben ik geen voorstander van zolang die zichtbaar is voor iedereen. Enkel de inzender van de foto (en de commentaargever natuurlijk) zouden die mogen zien tot de challenge periode gedaan is. Hetzelfde geld voor de reactie van de foto inzender naar de commentaar gever. Mocht dit mogelijk worden zou ik meer geneigd zijn om commentaar te geven in de challenge.

Jaarrangschikking:
Daar ben ik nu wel een voorstander van. Is voor mij een vorm van stimulans. Komt wellicht doordat ik lange tijd aan competitiesport heb gedaan. Wordt die afgeschaft ok dan is het maar zo, geen probleem.

Niet voldoen aan de foto-regels (geen exif, verkeerde datum, te groot, etc):
Kan de beste overkomen. Beginners nog meer als gevorderden. Is mij inderdaad ook al overkomen dat er geen exif bij zat omdat de BD-Sizer nog zo ingesteld stond en ik daar niet op gelet had. Of er teveel Kb’s waren.

Nog een laatste woord voor LesC:
Ik zou het niet aankunnen om moderator te zijn. Vooral omdat je naast de challenge ook nog ander topics modereert.
Ik vind dat je goed bezig bent maar denk aan je bloeddruk.

Zo dat was het dan weer. Voor iemand die normaal terughoudend is qua commentaar was dit bijna een Dostojevski roman.

mvg
Marc

filipo
4 september 2013, 08:08
Manier waarop punten aangeklikt worden:
Sinds de software is aangepast vind ik deze methode helemaal niet goed. Je kan je vergissen in het aanklikken (is mij al een paar keer overkomen). Je kan ze ook niet meer wijzigen achteraf.
De vorige was op dat punt beter en je kon na de challenge jouw gegeven score vergelijken met het gemiddelde. Kan nu niet meer.
Het is idd iedere keer goed kijken op hoeveel sterretjes je cursor staat alvorens te klikken...
Het feit dat je nadien niet meer kan wijzigen vind ik ook een minpunt. Tijdens het punten geven merk je soms op dat een reeds gequoteerde foto misschien iets te weinig (of te veel) punten gekregen heeft tov sommige later gequoteerde foto's.

Niet voldoen aan de foto-regels (geen exif, verkeerde datum, te groot, etc):
Kan de beste overkomen. Beginners nog meer als gevorderden. Is mij inderdaad ook al overkomen dat er geen exif bij zat omdat de BD-Sizer nog zo ingesteld stond en ik daar niet op gelet had. Of er teveel Kb’s waren.

De fouten die je aanhaalt zijn idd dingen die iedereen wel eens kunnen overkomen maar een foto uit het archief of een kader toevoegen, dat doe je toch niet uit verstrooidheid... ;)