Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's publiceren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's publiceren

    Hallo,

    Het zal alvast ergens staan maar toch maar eens de vraag omdat ik het hier niet exact vind

    ik ben pas begonnen met fotografie, heb al een degelijke camera, en maak al best mooie foto's ( mening van anderen )

    Nu ga ik regelmatig van een band foto's maken

    Na de aankoop van mijn nieuwe camera en dus betere foto's heb ik mij een facebook groep gemaakt. Had ik die foto's erop gezet. Kreeg ik een uitbrander van iemand van die band dat dit niet mocht en ik die moet afhalen want dat is reclame voor mij. ( mensen hebben iets tegen mij maar mijn vriend speelt zelf in die band )

    Mijn vriend zelf heeft er niks op tegen.

    Nu heb ik horen zeggen via andere mensen dat de leden van de band niks te zeggen hebben over die foto's omdat er nergens geen verbod is op foto's maken van hun, Al reeds veel mensen waren mij voor er te publiceren online maar ik mag het van hun niet op mijn eigen pagina

    Maar volgens bronnen omdat zij een band zijn en nergens op flyers,posters.... en geen bewaking op camera's kunnen zij mij niks maken op publiceren van een pagina waar ze zelf de foto's kunnen afhalen maar dan wel met logo op van mij persoonlijk onderaan in het klein.


    Kunnen sommige leden van de band mij iets doen als ik de foto's online zet ?

    Sorry voor mijn ingewikkelde uitleg
    photography isn't about capturing a moment forever because pictures fade with time. photography is about seeing all the little things in life and showing others

  • #2
    Re: foto's publiceren

    Dat is een beetje een moeilijke. Veel hangt af van de omstandigheden. Heb je toestemming gekregen om foto's te maken? Is het voor commercieel gebruik, zijn de opnames in het openbaar gebeurd,...

    Dit stuk wettekst zal al een goede start zijn:
    Bij personen, die in de openbare belangstelling staan (minister, zanger, sportman, enz.) wordt de toestemming tot het nemen, tentoonstellen en reproduceren van hun afbeelding vermoed, voor zover dat deze afbeeldingen werden genomen tijdens de uitoefening van hun openbare activiteit.

    Hier is het woordje "openbare" van belang. In een zaal waar inkom gevraagd wordt spreek je niet van openbaar en geld dit dus niet.

    De wetgeving daarrond vindt je hier: http://economie.fgov.be/nl/ondernemi...g/#.UW_hzKK-18
    en hier: http://www.privacycommission.be/nl/recht-op-afbeelding

    Wat ikzelf meestal doe is op voorhand even een mailtje sturen met de vraag of ik foto's mag maken. Meestal krijg je daar geen antwoord op, maar dan heb je het allezins gevraagd en als je de mail opstelt zodat niet antwoorden toestemmen is heb toch al (een wankel) been om op te staan :-)
    Last edited by Jinkx; 29 augustus 2013, 20:52. Reden: typo
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Re: foto's publiceren

      Hoi,

      Facebook zorgt inderdaad voor veel problemen en verwarring. Het is inderdaad balen als je je werk wil tonen maar dat niet mag / kan omdat de mensen in kwestie het niet willen. Zeker als je dan de slechte kiekjes van hetzelfde event elders op hun profiel ziet prijken... Los van wat er wettelijk kan en mag / niet kan of niet mag wil ik je één gouden tip geven: respecteer wat de mensen zelf vragen, daarmee kom je het verst. Stel dat je zwart op wit ergens terugvindt dat je juridisch gezien de beelden perfect mag publiceren, denk je echt dat dat nog goeie reclame is? Dat ene bandlid zal er enkel meer misnoegd door worden en zal jou persoonlijk verantwoordelijk achten voor zijn ongenoegen. Onterecht misschien, maar zo loopt het nu eenmaal vaak. Nogmaals, los van wat er juridisch bepaald wordt, is het vaak beter voorkomen dan genezen en kwestie van eens diep zuchten en de dingen te laten voor wat ze zijn. Op lange termijn wordt je er enkel beter van.

      Verder: een geschreven overeenkomst op voorhand (of vlak na het fotograferen zelf) kan veel problemen voorkomen. Het is soms wat onnozel om achter de mensen aan te hollen om een overeenkomst te laten ondertekenen, maar het bespaart je vaak veel gedoe. Jouw geval is misschien niet te vergelijken met commercieel werk als fotograaf, maar hier ondertekent IEDEREEN na elke opdracht een overeenkomst waarin vastgelegd wordt wat wel en niet mag met de foto's. En inderdaad: omdat ik die mogelijkheid bied zijn er soms meer dan de helft van mijn klanten die geen enkele publicatie willen van hun foto's en dat is zeer pijnlijk. Maar nogmaals: zuchten en verdergaan ;-)

      Weinig concreet maar hopelijk van enig nut!

      Roeland
      www.135mm.be
      @135mm_leuven
      info@135mm.be

      Comment


      • #4
        Re: foto's publiceren

        probleem is echter dat ook andere mensen foto's van hun posten op hun facebook en wanneer ik het doe mag ik het niet, de foto's zijn degelijk en geknipt tot mooie foto's enz. mooie scherpte en niks ruis
        photography isn't about capturing a moment forever because pictures fade with time. photography is about seeing all the little things in life and showing others

        Comment


        • #5
          Re: foto's publiceren

          Oorspronkelijk geplaatst door pinkmetalchick Bekijk bericht
          ........

          Nu ga ik regelmatig van een band foto's maken

          Kunnen sommige leden van de band mij iets doen als ik de foto's online zet ?
          nee...alleen de drummer van de band.)(.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: foto's publiceren

            Pinkmetalchick,

            Dat de band toestaat dat andere mensen dat wel mogen en jij niet... wl dat moet je ongeveer bekijken als: ik laat iedereen met mijn auto rijden behalve die ene mens, want die moet ik niet. Dat is niet proper misschien, maar ik mag hel wél omdat het mijn auto is.

            Nooit redeneren "ik mag dat want die mag dat ook".

            Ik begrijp je probleem hoor, maar het is een beetje een leerschool. Altijd op voorhand overeenkomen als je kan, en als dat niet kan volg je gewoon de wet.
            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

            Comment


            • #7
              Re: foto's publiceren

              volgens andere opzoekingen zegt de wet

              Publieke personen (bv. politici, sportvedetten, zangers, …) dienen in principe ook geen voorafgaande toestemming te geven. Hier geldt immers het recht op informatie, mits van enkele voorwaarden worden nageleefd. Zo moet de afbeelding van een publiek persoon een informatief doeleinde hebben (dus geen commercieel gebruik) en mag ze het recht op eerbiediging van het privéleven niet schenden. Om dit te beoordelen, wordt rekening gehouden met de concrete omstandigheden (er is bijvoorbeeld geen schending als de beelden werden genomen tijdens de uitoefening van een openbare activiteit). Sommige personen worden slechts tijdens een welbepaalde gebeurtenis als publieke persoon aanzien

              Dus in principe gezien mag ik dat wel doen. Ik ga hun nu niet het genot geven van mijn degelijke foto's te kunnen gebruiken als hun reclame ik hou me wel bezig met andere dingen. zoals een ander band uit vriendenkring die maar al te graag heeft dat ik foto's kom maken en die publiceer.
              photography isn't about capturing a moment forever because pictures fade with time. photography is about seeing all the little things in life and showing others

              Comment


              • #8
                Re: foto's publiceren

                Oorspronkelijk geplaatst door pinkmetalchick Bekijk bericht
                .... Ik ga hun nu niet het genot geven van mijn degelijke foto's te kunnen gebruiken als hun reclame ik hou me wel bezig met andere dingen. zoals een ander band uit vriendenkring die maar al te graag heeft dat ik foto's kom maken en die publiceer.
                je hebt het zelf dus opgelost.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: foto's publiceren

                  Oorspronkelijk geplaatst door pinkmetalchick Bekijk bericht
                  volgens andere opzoekingen zegt de wet

                  Publieke personen (bv. politici, sportvedetten, zangers, …) dienen in principe ook geen voorafgaande toestemming te geven. Hier geldt immers het recht op informatie, mits van enkele voorwaarden worden nageleefd. Zo moet de afbeelding van een publiek persoon een informatief doeleinde hebben (dus geen commercieel gebruik) en mag ze het recht op eerbiediging van het privéleven niet schenden. Om dit te beoordelen, wordt rekening gehouden met de concrete omstandigheden (er is bijvoorbeeld geen schending als de beelden werden genomen tijdens de uitoefening van een openbare activiteit). Sommige personen worden slechts tijdens een welbepaalde gebeurtenis als publieke persoon aanzien

                  Dus in principe gezien mag ik dat wel doen. Ik ga hun nu niet het genot geven van mijn degelijke foto's te kunnen gebruiken als hun reclame ik hou me wel bezig met andere dingen. zoals een ander band uit vriendenkring die maar al te graag heeft dat ik foto's kom maken en die publiceer.
                  Zet een zwart balkje met de tekst censuur over de ogen van die persoon van de band die zo moeilijk doet: vindt zich waarschijnlijk heel belangrijk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's publiceren

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    nee...alleen de drummer van de band.)(.
                    grt,bouk.
                    bij mij is het de zangeres die ne pik op mij heeft, ze doet nog over dingen moeilijk maar heb het opgelost. Ik ga foto's maken post ze enkel online van de sologitarist omdat da mijn partner is en verder niks. Als ze commentaar geeft van foto's maken dan duw ik haar een geprint document in haar handen dat ik hem gevonden op internet dat ik geen toestemming nodig heb. Verder ga ik van een ander band waar ik ook de muziekkanten van ken fotograferen en die hebben maar al te graag dat ik die foto's maak en publiceer op mijn pagina.

                    Probleem opgelost
                    photography isn't about capturing a moment forever because pictures fade with time. photography is about seeing all the little things in life and showing others

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto's publiceren

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                      Zet een zwart balkje met de tekst censuur over de ogen van die persoon van de band die zo moeilijk doet: vindt zich waarschijnlijk heel belangrijk.


                      Lol die vind ik wel goed nog niet aangedacht, zal het eens voorstellen lol neenee laat het erbij ze doet al moeilijk genoeg
                      photography isn't about capturing a moment forever because pictures fade with time. photography is about seeing all the little things in life and showing others

                      Comment

                      Working...
                      X