Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto formaat !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto formaat !

    Ik gebruik de Fujifilm HS50EXR en de Olympus E-510 beiden zijn 4/3 camera's.
    Ze kunnen ook 16/9 en andere aan.
    Ik durf nu en dan al eens een usb tje vol foto's zetten en die dan op de TV bekijken.
    Vroeger had ik er geen erg in de zwarte balkjes links en rechts op TV maar sinds ik nu ook in de keuken een digitaal fotokader heb word ik pas gewaar dat
    4/3 niet meer dat is vooral als dat ding maar een scherm heeft van 9'' en 16:9 verhouding heeft tegenover mijn TV wat een 40'' is met zelfde verhouding 16:9.
    Nu heb ik beide toestellen op 16/9 gezet voor foto's, ben ik nu goed bezig of toch beter achteraf met programma kroppen (bijsnijden) naar 16/9?
    Weet niet wat de standaard formaten zijn bij Nikon en/of Canon toestellen.
    Wat nu wel het geval is met dat kroppen dat ik soms niet de gepaste uitsnede vind.
    Dus camera's op 16/9 goed idee of slecht idee ????

  • #2
    Re: Foto formaat !

    Bij elke DSLR (buiten 4:3) is de beeldverhouding standaard 3:2.
    Als je alleen maar foto's wil maken om te tonen om een 16:9 scherm, dan is het wel gemakkelijker dat je er bij de compositie al direct rekening mee kan houden.
    Dan kan het handig zijn om de camera ook in die beeldverhouding te zetten.
    Als je een 4:3 foto wil bijsnijden naar 16:9, dan kan dat wel eens problemen geven als er geen rekening mee gehouden is tijdens het maken van de foto's.

    Maar als je een 4:3 camera op de 16:9 beeldverhouding zet, dan gebruik je wel maar een deel van de sensor...
    En als je een afdruk wil laten maken van die foto's, dan zit je ook buiten de standaard beeldverhoudingen van de afdrukcentrales (en de kaders).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Foto formaat !

      Dus misschien beter om voor die 3/2 verhouding te gaan in plaats van resoluut naar 16/9 te switchen ?
      Zodat ik als het er ooit van komt eens een deel foto's wil laten afdrukken niet met teveel knip en plakwerk zit.
      Effe voor duidelijkheid 4/3 of 3/2 of 19/6 kan je mij zeggen wat de afmetingen dan zijn, denkend aan de 15x10 formaat wat ik meest zelf afdruk?

      heb net een vergelijk gevonden over de afmeting van een foto 4.3, 3.2 en 19.6 http://www.weethet.nl/dutch/photo_sizes.php

      Comment

      Working...
      X