Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

polarisatiefilter gemakkelijk verwijderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • polarisatiefilter gemakkelijk verwijderen

    Ik heb op verschillende fora gelezen dat het soms moeilijk is om een geblokkeerde filter, en in het bijzonder een polarisatiefilter, los te krijgen.
    Onder het motto "beter voorkomen dan genezen" heb ik een handige truck gezocht en gevonden om de filter steeds gemakkelijk los te krijgen, hoe vast je hem ook aandraait!
    Ik heb eenvoudig een heel dun rubber bandje, minder dan 1mm dik, rond de schroefdraad van de filter gespannen. Er blijven nog genoeg toeren schroefdraad over om de filter vast te draaien en van vignettering heb ik ook geen last.
    De filter blijft goed zitten en je kan hem steeds goed losdraaien zonder problemen.

  • #2
    Re: polarisatiefilter gemakkelijk verwijderen

    Oorspronkelijk geplaatst door PentaxMon Bekijk bericht
    Ik heb op verschillende fora gelezen dat het soms moeilijk is om een geblokkeerde filter, en in het bijzonder een polarisatiefilter, los te krijgen.
    Onder het motto "beter voorkomen dan genezen" heb ik een handige truck gezocht en gevonden om de filter steeds gemakkelijk los te krijgen, hoe vast je hem ook aandraait!
    Ik heb eenvoudig een heel dun rubber bandje, minder dan 1mm dik, rond de schroefdraad van de filter gespannen. Er blijven nog genoeg toeren schroefdraad over om de filter vast te draaien en van vignettering heb ik ook geen last.
    De filter blijft goed zitten en je kan hem steeds goed losdraaien zonder problemen.
    Kun je een fotootje publiceren van dat bandje en waar heel je zo'n dun bandje?

    Walter
    D850

    Comment


    • #3
      Re: polarisatiefilter gemakkelijk verwijderen

      Idd een goede tip

      Let wel op, na een tijd durft rubber vast te kleven. Wij vetten deze in met vaseline.
      Last edited by bvphotography; 29 augustus 2013, 18:04.
      Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

      Comment


      • #4
        Re: polarisatiefilter gemakkelijk verwijderen

        Bandje komt uit winkel voor hobby-materiaal, m'n vrouw heeft jaren geleden oorbellen en armbanden gemaakt met dat soort bandjes. Ze weet niet meer waar ze dat gekocht heeft en heeft er een oorbel voor afgebroken. (goede vrouw!)
        Het bandje is van zwarte rubber, rond van profiel en minder dan 1 mm dik. Ik denk dat dat materiaal ook gebruikt wordt in de industrie voor het afdichten van buizen en zo. (zoals de dichtingsringen van Gardena-koppelingen voor tuinslangen.) Invetten met vaseline of siliconenvet heeft als nadeel dat je vetvlekken op je lens kan krijgen, alsook vette vingers op je toestel! Vaseline kan uitlopen als het warm wordt. Vastkleven zal ook niet vlug gebeuren aangezien je een polarisatiefilter regelmatig verwijdert.

        Comment

        Working...
        X