Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schending auteursrecht - publicatie foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • schending auteursrecht - publicatie foto

    Beste

    Ik merkte dat de krant Het laatste nieuws een door mij genomen foto publiceerde, zonder toestemming.

    Ik stelde een aangetekende brief op, met de vraag een vergoeding te betalen van €525 - gebaseerd op volgende SOFAM tarieven:

    Het tarief van de reproductierechten is gebaseerd op volgende criteria:
    - basisrecht - aard van de drager (pers, €306,05);
    - de oplage van de drager ca. 23.000 ex. (€95,21 voor oplage <50.000);
    - inbreuk €123,95 (bij inbreuk mag het basisbedrag verhoogt worden met een bedrag gelijk aan 200% van het basisbedrag, met een minimum van €123,95)
    - het aantal gereproduceerde werken ; 1 (één)
    - verschijning (16/08/2013)

    De foto werd aangeleverd door een derde persoon, na het interview met mij. Naast het feit dat ze beweren dat er een mondelinge overeenkomst was (die was er niet), beweren ze dat ze enkel de 95€ dienen te betalen en dat zij het basisrecht niet hoeven te betalen.

    Klopt het, dat het basisrecht vervalt voor een publicatie in een krant ?

    Vriendelijke groeten
    Diederik D'Hert
    Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

    Only when the last tree has been cut down,
    Only when the last river has been poisened,
    Only when the last fish has been caught,
    Then only will you see that money cannot be eaten.

  • #2
    Re: schending auteursrecht - publicatie foto

    Ik denk dat je beste eens bij Sofam zelf hoort hiervoor.
    Die €306,05 lijkt me idd sterk.
    Maar de rest lijkt me wel te kloppen. Je kan bij hen dan ook horen wat je moet doen bij de vastgestelde inbreuk.
    Wie leverde die foto dan aan van jou?
    https://www.tinicleemputfotografie.com/

    Comment


    • #3
      Re: schending auteursrecht - publicatie foto

      Beste
      Ik krijg vandaag te horen van de jurist van De Persgroep, dat ze niet betalen als ik geen BTW-nummer heb.
      Met andere woorden, op foto's van amateurfotografen zonder BTW, staan er geen rechten, en die kunnen allemaal zonder meer worden gepubliceerd zonder voorafgaande toestemming ?

      Dat is toch de reinste zeverij (sorry voor woordenschat, maar ben een beetje boos) ?!

      Hoe los ik dit best op ?

      Vriendelijke groeten
      Diederik D'Hert
      Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

      Only when the last tree has been cut down,
      Only when the last river has been poisened,
      Only when the last fish has been caught,
      Then only will you see that money cannot be eaten.

      Comment


      • #4
        Re: schending auteursrecht - publicatie foto

        Dat je een "beetje boos" bent kan ik absoluut begrijpen! Wat heeft een BTW-nummer nu te maken met het betalen van je schulden? (Natuurlijk, als je betaald wordt zul jij wel moeten zorgen dat je in regel blijft met de fiscus)
        "Just do it !"

        http://jr52.be/index.html

        Comment


        • #5
          Re: schending auteursrecht - publicatie foto

          als de persgroep dit je zo mee deeld dat jij geen rechten hebt op je foto's ,dan zou ik maar eens gaan informeren bij sofam ,want jij blijft altijd eigenaar van je foto's ,
          tot je ze daadwerkelijk verkoopt met geldig verkoopscontract .
          Als ik het goed begrijp mag dus eender welke persgroep jou foto "dan maar stelen " zonder verdere sancties ????
          Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

          Comment


          • #6
            Re: schending auteursrecht - publicatie foto

            heb eens iets gelezen over een 'eenmalige artistieke vergoeding' - formulier
            Google dit eens, mss is dit een oplossing?
            www.fluidr.com/photos/fotofilip3

            Comment


            • #7
              Re: schending auteursrecht - publicatie foto

              Als je geen BTW-nummer hebt, is de beste oplossing te werken via T-heater. Je laat via hen je contracten en facturen opmaken. Zij regelen alles voor jou. Ik werk ook steeds zo en dat werkt heel goed.

              Ik vind het heel grof om zomaar jouw foto te gebruiken zonder eerst toestemming te vragen en dan er proberen zo mee weg te komen. Dit kan echt niet.
              Maar wat bedoelde je met 'door een derde persoon aangeleverd'.
              https://www.tinicleemputfotografie.com/

              Comment


              • #8
                Re: schending auteursrecht - publicatie foto

                [QUOTE=diedhert;3956381]....Ik krijg vandaag te horen van de jurist van De Persgroep, dat ze niet betalen als ik geen BTW-nummer heb.
                [/QUOTE

                das een bevestiging dus goed bewaren.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: schending auteursrecht - publicatie foto

                  Oorspronkelijk geplaatst door diedhert Bekijk bericht
                  Beste
                  Ik krijg vandaag te horen van de jurist van De Persgroep, dat ze niet betalen als ik geen BTW-nummer heb.
                  Met andere woorden, op foto's van amateurfotografen zonder BTW, staan er geen rechten, en die kunnen allemaal zonder meer worden gepubliceerd zonder voorafgaande toestemming ?

                  Dat is toch de reinste zeverij (sorry voor woordenschat, maar ben een beetje boos) ?!

                  Hoe los ik dit best op ?

                  Vriendelijke groeten
                  Diederik D'Hert
                  Wat een onzin, je hebt helemaal geen BTW nummer nodig wanneer je als particulier iets verkoopt en je geen BTW in rekening brengt.
                  Ook niet wanneer je berooft wordt door het Laatste Nieuws.

                  Comment


                  • #10
                    Re: schending auteursrecht - publicatie foto

                    HLN is winnaar inbreuk copyright als je het mij vraagt.

                    Dagelijk zie je artikels met gebroken links en de melding "verwijderd door auteur wegens inbreuk copyright".
                    Mochten ze alles volgens de regels doen, dan zou dit niet gebeuren.
                    Vermoedelijk het gevolg van gebrek aan vervolging in dit land, diefstal is blijkbaar geen ernstig feit.

                    Puur misbruik.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: schending auteursrecht - publicatie foto

                      Sofam kan en zal niets voor je doen.
                      Voor dergelijke kleine bedragen starten zij al zeker geen procedure op.
                      Wat betreft je berekening : die 306,05 euro daar heb je idd geen recht op, dat gaat over persdossiers.
                      In jou geval is de prijs die 95,21 euro + eventuele meerprijzen wegens publicatie zonder kennisgeving.
                      Als je het in der minne wil regelen, moet je er van uit gaan dat ze je dus 95,21 dienen uit te betalen.
                      Nu ja, als je niet kan factureren heb je dus wel een probleem, want die tarieven zijn onderhevig aan de btwregeling.

                      Heb het ook al zeer veel meegemaakt, maar tot op heden altijd mijn centen gekregen.

                      Mvg. Peter
                      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: schending auteursrecht - publicatie foto

                        Een jaar of twee geleden heb ik hetzelfde meegemaakt met de toeristische dienst van de stad Brugge.
                        Ik heb toen het volgende aangerekend.
                        Schadevergoeding voor het gebruik zonder toelating.
                        Schadevergoeding voor het publiceren zonder vermelding van de naam van de auteur (of fotograaf in dit geval).
                        Schadevergoeding wegens schending van de integriteit van het werk (ze hadden mijn handtekening afgesneden).
                        Ik kwam toen op een bedrag van ca. 600 euro en na wat onderhandelen heb ik afstand gedaan van de reproductierechten.
                        Uiteindelijk hebben ze 500 euro betaald, nadat ik een staat van vergoeding heb opgesteld.
                        Ze hadden een dergelijk document nodig voor hun boekhouding en gezien je geen handelaar bent en dus niet BTW plichtig kan je geen factuur opstellen.
                        Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                        Comment


                        • #13
                          Re: schending auteursrecht - publicatie foto

                          Je kan wel een factuur opstellen zonder BTW te verrekenen, dat doe je toch ook wanneer je je auto verkoopt (koop overeenkomst) de koper met wel een BTW nummer kan dus ook geen BTW terugvorderen bij de belastingdienst.
                          De koper (een bedrijf) heeft een factuur nodig om deze uitgave op te geven bij de aftrek van belastingen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: schending auteursrecht - publicatie foto

                            Btw nummer heb je niet nodig als het "eenmalige" prestaties zijn.
                            Je moet deze dan wel in je belastingen invullen.
                            Jij dient een factuur op te maken zonder btw.

                            Het bedrag : als jij jouw foto veel geld waard vindt dan vraag je wat je wil. Echter je baseren op sofam is zeker niet slecht.
                            www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

                            Comment


                            • #15
                              Re: schending auteursrecht - publicatie foto

                              Oorspronkelijk geplaatst door diedhert Bekijk bericht
                              Beste
                              Ik krijg vandaag te horen van de jurist van De Persgroep, dat ze niet betalen als ik geen BTW-nummer heb.

                              Dat is toch de reinste zeverij (sorry voor woordenschat, maar ben een beetje boos) ?!
                              Only when the last tree has been cut down,
                              Only when the last river has been poisened,
                              Only when the last fish has been caught,
                              Then only will you see that money cannot be eaten.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X