Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fout?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fout?

    Twee maand geleden gekocht. Wat ontgoocheld in de resultaten van mijn portretfotografie.
    Voorheen Canon 300D en Canon 400D. Dus wat teruggekrabbeld want het gewicht en de vlekken op de sensor was ik wat beu.
    Terug naar de Canon sx50 hd. Ik fotografeer vaak mensen/modellen in natuur/binnenshuis in een lichtbron. De scherpstelling is meestal OK als er enkel het model zelf is. Maar van zodra de foto wat omgeving bevat vind ik het resultaat tegenvallen. Ik werk in P-Modus, verhuis continu het focus-blokje, zeer omslachtig. Op mijn vorige camera’s vond ik het punt om mee te focussen veel handiger en correcter dan het huidige blokje. Op het schermpje lijkt het alsof ik goed bezig ben. Op computer zie ik wat wazigheid. Komt dit omdat ik vroeger op de ogen kon scherpstellen en nu enkel op het gezicht?
    Of moet ik de P-modus verlaten en kiezen voor portretstand? De ISO-waarden systematisch wat hoger zetten dan het toestel zelf suggereert? Of is dit toestel toch minderwaardig? Of is er iets wat ik nog niet doorheb? ;-)
    Dank.

  • #2
    Re: Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fo

    laat eens wat zien...?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fo

      Ondertussen gezien dat in P, foto's altijd een diafragma hebben dat tegen de 3 of 4 aanschurkt. ZELFS bij een sluitertijd van 1/1000ste. Dit zal wel een element zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fo

        Oorspronkelijk geplaatst door archiganda Bekijk bericht
        Ondertussen gezien dat in P, foto's altijd een diafragma hebben dat tegen de 3 of 4 aanschurkt. ZELFS bij een sluitertijd van 1/1000ste. Dit zal wel een element zijn.
        Bij die camera kan het diafragma zelfs niet verder open dan f3,4.
        Die f3,4 krijg je trouwens alleen maar in de breedste stand, zodra je inzoomt wordt de maximale diafragma-opening kleiner.
        Op de maximale lengte is de grootste diafragma-opening nog maar f6,5.

        En als de iso wat hoger moet, dan krijg je met elke camera waar een kleine sensor inzit zelfs op iso 400 al veel minder scherpe foto's.
        Een SX50 op iso 400 geeft minder goede foto's (softer, minder detail) dan bijvoorbeeld een 700D op iso 3200.
        Dat is een van de grootste nadelen van zo'n camera's, de sensor is te klein omdat ze het geheel nog "draagbaar" willen houden, met een grotere sensor wordt die camera veel groter, zwaarder en duurder (zeker als die zo'n groot zoombereik moet hebben).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fo

          Tja, erg grote zoomfactor, niet echt lichtsterk, kleine sensor met bijhorende ruis en dynamische kwaliteiten......
          Wijd open presteren zulke camera's nooit echt goed dus moet je gaan knijpen ,maar dan isoleer je je onderwerp weer niet mooi.
          Vanaf iso 400 mag je al niet meer gaan zien op 100% ,'ga eens kijken op dp-review en vergelijk de iso 400 stand van een 550d met jouw camera.....
          Als die dingen een goed resultaat zouden geven werden er geen reflexen meer verkocht.
          ik denk dat je je verwachtingen moet bijstellen.
          D800 en een goed glasservies

          Comment


          • #6
            Re: Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fo

            canon sx 50 hs is een speelgoedtoestelletje heh, sorry als dat hard overkomt maar wat heb je voor die prijs?
            Dat zou je zelf ook al moeten weten eigenlijk e.

            Comment


            • #7
              Re: Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fo

              Hartelijk dank voor alle uitleg. Het speelgoedcameraatje hou ik voor mijn reizen in de tropen. Hier doe ik nog even voort met mijn oude 400D totdat die er helemaal de brui aan geeft.

              Comment


              • #8
                Re: Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fo

                Hallo,

                Deze is gemaakt met de Sony tegenhanger en daar kan je perfect portretfoto's mee maken - tegen een onscherpe achtergrond.
                Ook deze laat dat mooi zien.
                En je scherpstelpunt, dat moet je toch kunnen instellen? Bij de Sony selecteer ik standaard het midden.
                Allez, ik wil maar een beetje helpen en laten zien dat het maken van goede portretten wel kan met dit soort toestellen ...
                Zelf filmen in SHD met een mooie DOF gaat probleemloos: onderwerp mooi afgezonderd tegen de wazige achtergrond

                Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #9
                  Re: Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fo

                  'Speelgoedtoestelletje' is inderdaad ferm overdreven.

                  Als je een klein beetje je verstand gebruikt kan je best goede foto's maken met dit soort toestellen...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fo

                    Wimpy,

                    Ik ga volledig akkoord.
                    Werken met een bridge vraagt nu eenmaal anders denken/werken dan met een DSLR ...
                    En dan heb ik nog niet vermeld dat bv. de Sony HX300 een scenemodus bevat die automatisch de DOF verkleint (niet gebruikt bij de hogervermelde opnames).
                    Dat levert dus schitterende portretten op.
                    Kortom, een beetje meer krediet voor dit soort camera's

                    Waar je wel zeker van mag zijn, dat is de kwaliteit in lichtarme omstandigheden. En dan denk ik aan binnenshuis met het aanwezige licht.
                    Daarvoor is dit soort camera's niet bedoeld (tenzij een sporadische foto).

                    Het zijn dus zeker geen minderwaardige toestellen - je moet er wel mee leren werken (=veel foto's nemen en wat durven experimenteren).
                    En ja, ik heb een aantal camera's waarmee ik de resultaten van de HX-300 kan vergelijken (Canon 5DMk2, Sony NEX-7 en Sony RX-100).

                    Jaja

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                    'Speelgoedtoestelletje' is inderdaad ferm overdreven.

                    Als je een klein beetje je verstand gebruikt kan je best goede foto's maken met dit soort toestellen...
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fo

                      Werken met een bridge vraagt nu eenmaal anders denken/werken dan met een DSLR ...
                      En dan heb ik nog niet vermeld dat bv. de Sony HX300 een scenemodus bevat die automatisch de DOF verkleint (niet gebruikt bij de hogervermelde opnames)
                      Als je daar mee bedoelt dat je moet leren werken met de eventuele tekortkomingen eigen aan het concept, en die dan proberen te omzeilen, heb je helemaal gelijk.
                      Maar voor de rest is alle theorie toch gelijk tussen eender welke camera?
                      Verhoudingen brandpuntafstand / iso/ diafragma. Dof, enz....

                      Die Sony kan wel scene modi hebben om de dof beperkt te houden maar die kan dat toch maar zoveel als er mogelijk is aan de hand van de verhouding brandpunt/afstand tot onderwerp/diafragma?
                      Tel daar de kleine sensor bij en dan kan je gewoon met zo'n toestel niet wat je met een reflex en een degelijke lens kan.
                      Isoleren van een onderwerp kan idd door wat verder te gaan staan en wat in te zoomen, maar de mate van onscherpte van de dof die je met een f1.8 lens kan bekomen is gewoon niet mogelijk. (of je moet bij de buren gaan staan om van daar in te zoomen)
                      Als je de basis theorie achter portretfotografie kent kan je uit elk toestel wel een beetje redelijk portret halen maar ze zullen die nooit verwarren met een foto van een Dslr met een goede 85mm o.i.d.

                      Maar ik wil zeker niet zeggen dat het minderwaardige toestellen zijn, ik heb ze al aangeraden in mijn vriendenkring omdat niet iedereen gediend is met een Dslr.
                      Want als je weinig kennis hebt van fotografie bén je idd beter af met een goede compact of bridge, dan raad ik niemand een Dslr aan.
                      Of heb ik nieuwe eigenschappen gemist aan de nieuwe toestellen?
                      D800 en een goed glasservies

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fo

                        Hallo Jozef68,

                        Hier een album met onbewerkte, full-size foto's van de Sony - die toch wel bijna dezelfde eigenschappen heeft als de Canon.

                        En ja, je kan met niet meer werken als dan er potentieel in een camera zit - daarin heb je volkomen gelijk.
                        Maar uit de moderne bridges is veel meer tehalen dan je op het eerste zicht zou denken.
                        Ik laat tegenwoordig mijn Canon 5DMk2 met L-glas véél meer thuis

                        Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fo

                          Oorspronkelijk geplaatst door archiganda Bekijk bericht
                          Voorheen Canon 300D en Canon 400D. Dus wat teruggekrabbeld want het gewicht en de vlekken op de sensor was ik wat beu.
                          Niet iedereen is gelijk
                          Ik begrijp wel niet dat vlekken op de sensor een reden zijn voor deze toch wel drastische beslissing.
                          Daar zijn toch eenvoudige oplossingen voor.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fo

                            Ik snap niet dat je n stap terug zet.

                            De 400D is bovendien n heel klein en licht toestel.

                            Ik vind zelfs mijn 1DIII met 100-400 of 70-200 erop niet zwaar. Als er nog n extender of flash opstaat, begint het wel door te wegen.
                            Canon-man. Concerten en natuur.
                            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fo

                              Ik ken er die ook klagen over vlekken op de sensor van een compactje (ik heb het trouwens zelf ooit ook gehad met een Nikon Coolpix 880).
                              Het is niet omdat je daar geen lenzen wisselt dat er geen stof in kan geraken.
                              Elke keer dat de lens van die camera naar buiten of naar binnen gaat krijg je een luchtverplaatsing, en die lucht komt er niet in door een speciaal stoffiltertje, die komt naar binnen door de kleine kieren die overal tussen zitten.
                              Als er geen lucht in de camera zou kunnen, dan wordt de camera binnenin vacuum getrokken als de lens naar buiten gaat.

                              Bovendien kan je bij een DSLR wel gemakkelijk bij de sensor om die te reinigen, een compactje/bridge zal uit elkaar moeten gehaald worden, dat betekent gewoonlijk dat een sensorreiniging duurder uitvalt dan de restwaarde van de camera (zeker als die een paar jaar oud is).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X