Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7D probleem met lange sluitertijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 7D probleem met lange sluitertijd

    Ik ben in het bezit van Canon 7D met een 70-200 f4 IS lens.
    Ik heb een probleem bij lange sluitertijden (+5 sec). Mijn beeld is niet scherp (lees: helemaal niet). Ik gebruik de 2 sec vertraging, mijn toestel uiteraard op statief en de functie dat de spiegel eerst wordt opgeklapt. Want ik merk wel dat bij dit toestel de spiegel een serieuze 'lap' geeft als die omhoog gaat. En blijkbaar ook als die terugkomt. En ik denk dat het onzuivere beeld komt van het neerklappen van de spiegel. Al lijkt me de tijd om nog iets na te laten op de sensor wel zeer kort bij nacht bijvoorbeeld. Ik heb dit zelfs zonet getest met mijn camera op mijn keukeneiland te leggen. Steviger kan niet. En zelfs hier ook hetzelfde resultaat.

    Iemand een idee? Andere 7D'ers?

    Bedankt op voorhand.

  • #2
    Re: Canon 7D probleem met lange sluitertijd

    Je kunt altijd proberen met live view. Je kunt je beeld vergroten met de zoomknoppen (+/- bovenaan rechts) en dan superscherp instellen. Aangezien je spiegel reeds omhoogstaat door liveview zal deze zeker geen probleem meer geven. Afdrukken met timer of met een afstandsbediening en voila
    Ook interessant om weten: er wordt altijd aangeraden om de IS af te zetten bij werken op statief want bepaalde objectieven zijn daardoor precies onscherp. Andere objectieven hebben een soort statiefdetectie.
    Ik werk met tijden van 15 à 20 seconden met superscherpe foto's met mijn 7D...
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

    Comment


    • #3
      Re: Canon 7D probleem met lange sluitertijd

      Je moet inderdaad eerst eens proberen om de beeldstabilisatie uit te schakelen.
      Ik heb ooit ook gemerkt dat die problemen gaf bij lange sluitertijden.
      Bij zo'n lange sluitertijden met ingeschakelde beeldstabilisatie is het net alsof het beeld wat verdraait terwijl de foto wordt gemaakt.

      Is de camera op het statief gemonteerd, of heb je een statiefring waarmee je de lens op het statief monteert?
      Met een statiefring is het mogelijk dat het geheel beter in evenwicht is.

      Als de statiefkop (balhoofd of een ander type) niet stevig genoeg is, dan kan het ook zijn dat de camera naar beneden zakt tijdens het maken van de foto.
      Dat zal je nog eerder hebben als je de camera op het balhoofd bevestigt, want dan hangt er meer gewicht aan de voorkant.
      Als je dat zo doet, dan heb je een heel stevig statief en balhoofd nodig als je scherpe foto's wil maken met die combinatie...

      Als je nog geen statiefring hebt voor die 70-200 f4 L IS, kijk dan eerst voor een niet-originele, die zijn véél goedkoper, en doen net hetzelfde.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon 7D probleem met lange sluitertijd

        Ik heb idd ook al gedacht aan die IS. Eens proberen volgende keer.
        En ik monteer idd ook mijn camera op het statief. Het is wel een video-statief dat ik gebruik. Stevig genoeg
        Zal dus eens moeten kijken naar een statiefring.
        Ik vind de 7D een supermachien, maar ik moet er toch nog mee leren werken. Ik kom van Sony.
        Als er nog tips zijn ...

        Comment

        Working...
        X