Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van D50 naar X10 naar D300 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van D50 naar X10 naar D300 ?

    De titel zegt het al zo'n beetje. Ik ben een amateur die graag wat experimenteert met fotografie (citytrips, straatfotografie, af en toe een concert). Gedurende een paar jaar heb ik mijn plan getrokken met een Nikon D50 (met een 18-200mm lens). Wegens tijdgebrek en in een opwelling heb ik die set verkocht en ben ik overgeschakeld naar een Fujifilm X10. Leuk toestel, maar het kriebelt om toch weer terug over te schakelen naar reflex. Aangezien het echter een hobby op beperkt niveau is, wil ik er niet teveel geld aan uitgeven. Ik heb eerst gekeken naar de D5100, maar die voelt niet goed aan. De D7000 en D7100 zijn uiteraard goede toestellen (ik heb de specs uitgebreid bekeken), maar de optie om te kunnen filmen is voor mij compleet overbodig (die functie gebruik ik ook nooit op de X10) en de aanschaf ervan komt me een tikje te duur uit... Nodeloos te zeggen dat fullframe voor mij totale overkill is.

    Nu heb ik de kans om een tweedehands D300 aan te schaffen (met een shutter-count van minder dan 7000) in combinatie met een 50mm 1.8 voor 475 €. Lijkt me een goede deal om opnieuw wat met een reflex te kunnen spelen. Zijn er BD-leden die nog steeds met veel tevredenheid met hun D300 werken ? De D7000 en D7100 presteren dan misschien wel beter op hogere ISO-waarden, maar ik denk/hoop dat de D300 - zelfs in het huidige aanbod - nog steeds een uitstekend toestel is.

    Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar een klein duwtje in de rug om door te gaan met de D300-deal . Any thoughts ?
    Nikon D700 en een paar oude AI-primes

  • #2
    Re: Van D50 naar X10 naar D300 ?

    in DX formaat is er nog steeds niets beter momenteel bij nikon dan de d300, je moet alles een beetje vergelijken he en niet alleen de iso waardes
    http://www.jvs-photography.be/

    Comment


    • #3
      Re: Van D50 naar X10 naar D300 ?

      De D300 is op dit moment nog altijd de professionele DX body van Nikon, er is eigenlijk nog altijd geen opvolger van wel een update D300S het enige nadeel is dat het de sensor in ISO niet op kan tegen de D7000/D7100 maar naar naar algemene bouw en mogelijkheden is die zeker nog dik in orde. Ik werk met een D90 met de zelfde sensor en die doet het naar mijn gevoel zeker niet slecht.

      Comment


      • #4
        Re: Van D50 naar X10 naar D300 ?

        Als een D300 je ding is moet je volgens mij niet twijfelen voor die prijs.
        Zelf heb ik al jaren een D300 en recenter een D7000 als backup - maar dat laatste is een beetje oneerbiedig. De D7100 doet me overigens wel likkebaarden qua specs op een DX-camera. Maar voor de ergonomie - de knoppen dus - verkies is nog steeds de D300; 'k heb er ook wat toebehoren voor die bij de D7000 reeks weer te vervangen zijn...

        Niet voor mezelf maar voor een vriend die een "betere compact" wil, dat bevalt je of net niet aan de Fuji X10 ?
        Marc
        http://www.flickr.com/photos/marc-tailly/ - http://www.dbs.be

        Comment


        • #5
          Re: Van D50 naar X10 naar D300 ?

          Als een D300 je ding is moet je volgens mij niet twijfelen voor die prijs.
          Zelf heb ik al jaren een D300 en recenter een D7000 als backup - maar dat laatste is een beetje oneerbiedig. De D7100 doet me overigens wel likkebaarden qua specs op een DX-camera. Maar voor de ergonomie - de knoppen dus - verkies is nog steeds de D300; 'k heb er ook wat toebehoren voor die bij de D7000 reeks weer te vervangen zijn...

          Niet voor mezelf maar voor een vriend die een "betere compact" wil, wat bevalt je wel of net niet aan de Fuji X10 ?
          Marc
          http://www.flickr.com/photos/marc-tailly/ - http://www.dbs.be

          Comment


          • #6
            Re: Van D50 naar X10 naar D300 ?

            Ik gebruikte en gebruik een D300 sinds een jaar of zes (210.000 clicks op de teller). Sinds een paar maanden is daar een D7100 bijgekomen en qua sensor kan de D300 daar natuurlijk niet meer aan tippen. Maar laat je hoofd niet gek maken, 12MP is voor dagdagelijks gebruik méér dan genoeg en wat bouw en ergonomie betreft staat de D300 nog steeds aan de top.
            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
            Flickr - JAlbum

            Comment


            • #7
              Re: Van D50 naar X10 naar D300 ?

              Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
              De D300 is op dit moment nog altijd de professionele DX body van Nikon, .
              de professionele DX body?

              Comment


              • #8
                Re: Van D50 naar X10 naar D300 ?

                Update : de Nikon D300 is aangekocht. Na grondige inspectie bleek het toestel niet van nieuw te onderscheiden met nauwelijks 6800 clicks. Met 50mm 1.8 en nog een aantal lekkere accessoires (top geheugenkaart van 16 gb, extra lensbescherming,...) voor 475 €. Ondertussen ook nog een 35mm 1.8 bijgekocht (nieuw voor 150 € in Mediamarkt) en ik ben klaar voor de strijd. Nu nog een steile leercurve ondergaan en ik bestorm de hall of fame . Wat ik bij mijn eerste probeersels al wel gemerkt heb, is dat dit een toestel is die hoge eisen stelt aan zijn gebruiker, wat ook exact de reden voor de verkoopster was om ervan af te willen. Voor haar was de leercurve té steil.

                @martailly : je kunt je vriend gerust stellen. Met de Fujifilm X10 vallen zeer aardige kiekjes te maken en ook voor de persoon die creatiever wil zijn dan "point and shoot" biedt dit toestel veel mogelijkheden. Ik was enkel een tikje teleurgesteld over de lens barrel (via dewelke je het toestel aan- en uitzet) : bij het op- en afschroeven van accessoires op de lens barrel (zoals een filter of een zonnekap) duurt het niet lang of je 'forceert' de lens barrel, waardoor die los komt te zitten. Toch een serieuze constructie-fout, vind ik. En als je even op google dit probleem intikt, merk je dat ik niet de enige ben met dit probleem. Maar als je dit probleem op voorhand kent en voorzichtig genoeg met het toestel omgaat, kun je er veel plezier aan beleven.
                Nikon D700 en een paar oude AI-primes

                Comment

                Working...
                X