Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Auteursrecht] Gratis foto's van collega's worden verklooid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Auteursrecht] Gratis foto's van collega's worden verklooid

    Op een ander (niet op fotografie gericht) forum waar 2 a 3 ervaren (waarvan 1 voormalig professioneel fotograaf) fotografen geregistreerd zijn heb ik onderstaand probleem ook al aangekaart, maar ik ben toch benieuwd of er hier mensen zijn die een andere visie erop hebben of een eventuele oplossing.

    Bij m'n vrijwilligerswerk (ik werk bij de lokale omroep van mijn stad) maak ik geregeld foto's van collega's terwijl ze aan het werk zijn (als ik niet zelf onder de videocamera sta vind ik het ontzettend leuk om collega's in actie vast te leggen.)
    Als collega's erom vragen stuur ik ze een versie met een simpel watermerkje erin en met de eis dat mijn naam erbij vermeld word als ze 'm ergens willen plaatsen (Facebook of iets dergelijks.)

    Echter is al een redelijk aantal keren gebleken dat collega's iets aan de kleuren deden waardoor de boel overbelicht raakte en ik zelf niet meer achter het eindresultaat dat zíj er van hadden gemaakt stond.
    Op die momenten ben ik dan ook blij dat ze ofwel vergeten waren mijn naam erbij te zetten of deze hadden weggehaald toen ze een in hun ogen "verbeterde" versie plaatsten, aangezien mensen dan ook kunnen gaan denken van "Wat een prutser, die fotograaf" als ze naar mijn foto's zouden kijken.

    Bij nieuwe foto's heb ik toen een tijdje terug ook al gezegd dat kleurbewerkingen uit den boze zijn.
    Recent gaf ik een aantal foto's uit aan collega's die echter ook wat aan de aspectverhouding of (zoals bij de laatste op behoorlijk knullige wijze bij gebrek aan goede fotobewerkingssoftware met Paint aan) het formaat iets gingen doen ten einde er, zonder er stukjes af te halen een 16:9 formaat van te maken.
    Een ronde klok werd plots ovaal in beeld en er ontstonden allemaal ongelooflijk lelijke rafelrandjes (de mensen die hier met Paint voor de gein wel eens een foto hebben verkleind weten waarschijnlijk wel wat ik bedoel.)
    De collega van het bovenstaande geval heb ik er nog niet op aangesproken, maar dat ben ik wel van plan, alweer vanwege bovenstaande reden.

    Hoewel ik het liever niet doe (het zijn tenslotte toch collega's) zit ik er soms toch aan te denken om met simpele contracten te gaan werken en dat als je toch besluit iets aan de kleur, belichting, contrast of formaat te doen je de foto wat mij betreft niet meer mag plaatsen.

    Het grootste probleem, hoe controleer je het laatste en voorkom je het eerder genoemde?

    Een voormalig professioneel fotograaf kwam al met de tip dat ik voor gratis opdrachten beter geen naamsvermelding meer eis en ook het watermerk weglaat, maar ik ben toch benieuwd hoe sommigen van jullie hier tegenaan kijken.

    Overigens, dit was een discussiepunt wat iemand op het andere forum aanhaalde: ik heb altijd impliciete toestemming (je zou het een soort gedoogbeleid kunnen noemen), collega's die echt niet op de foto willen geven dat bij mij aan en dan maak ik dus geen foto's van hun (ik vind het zelf namelijk ook hoogst onprettig om ongevraagd op de foto te gaan.)
    De foto's worden verder niet-commercieel gebruikt op mijn eigen website waar ik ze in een (nu nog klein van omvang) album met andere foto's van omroepcollega's stop.

  • #2
    Re: [Auteursrecht] Gratis foto's van collega's worden verklooid

    Ik heb al meermaals meegemaakt dat een model de foto's zelf nog verder ging bewerken (JPGs).
    Dan ben ik blij dat ik er geen watermerk heb op gezet, want in de meeste gevallen is het resultaat "om van te bleiten".

    Comment


    • #3
      Re: [Auteursrecht] Gratis foto's van collega's worden verklooid

      Wat ik veel meemaak is dat modellen van de foto's die ze op facebook plaatsen ,het watermark uit hun foto's halen door hem een stukje af te snijden, als ik vraag waarom ze dat doen, dan antwoorden ze dat ze liever niet hebben dat hun vriendinnen mij contacteren om ook een fotoshoot te organiseren, ze willen liever het alleenrecht op de fotograaf behouden. Nochtans hebben ze een contract getekend dat ze de naam van de fotograaf moeten vermelden, maar wat doe je er aan?
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment


      • #4
        Re: [Auteursrecht] Gratis foto's van collega's worden verklooid

        Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
        Wat ik veel meemaak is dat modellen van de foto's die ze op facebook plaatsen ,het watermark uit hun foto's halen door hem een stukje af te snijden, als ik vraag waarom ze dat doen, dan antwoorden ze dat ze liever niet hebben dat hun vriendinnen mij contacteren om ook een fotoshoot te organiseren, ze willen liever het alleenrecht op de fotograaf behouden. Nochtans hebben ze een contract getekend dat ze de naam van de fotograaf moeten vermelden, maar wat doe je er aan?
        Vraag hen of jij dan het alleenrecht krijgt om hen te fotograferen. Jij hun exclusieve fotograaf, zij jouw exclusieve modellen die door niemand anders op de foto mogen worden gezet.
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

        Comment


        • #5
          Re: [Auteursrecht] Gratis foto's van collega's worden verklooid

          Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
          Ik heb al meermaals meegemaakt dat een model de foto's zelf nog verder ging bewerken (JPGs).
          Dan ben ik blij dat ik er geen watermerk heb op gezet, want in de meeste gevallen is het resultaat "om van te bleiten".
          In mijn geval werk ik in principe niet met modellen, maar gewoon met m'n collega's die meestal druk aan het werk zijn.
          "Om van te bleiten" zou ik (het lijkt me althans een Vlaamse uitdrukking) vertalen in "om van te huilen," komt dat een beetje overeen? (beide uitdrukkingen geven aan dat je iets niet leuk of mooi vind).

          Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
          Wat ik veel meemaak is dat modellen van de foto's die ze op facebook plaatsen ,het watermark uit hun foto's halen door hem een stukje af te snijden, als ik vraag waarom ze dat doen, dan antwoorden ze dat ze liever niet hebben dat hun vriendinnen mij contacteren om ook een fotoshoot te organiseren, ze willen liever het alleenrecht op de fotograaf behouden. Nochtans hebben ze een contract getekend dat ze de naam van de fotograaf moeten vermelden, maar wat doe je er aan?
          In mijn geval vond iemand de foto "gewoon mooier" in het vierkant (en croppedte er dus een complete schouder af) "omdat Facebook-tijdlijnen foto's vierkant laten zien."
          Ik merk zelf heel erg dat foto's zonder Instagram bewerking blijkbaar te saai gevonden worden, want sommige collega's dachten (veelal collega's die absoluut geen fotografisch gevoel hebben) een beter idee te hebben over kleurgebruik en belichting dan ik en zorgden vervolgens voor overbelichte pitten in voorhoofden waar totaal geen detail meer in te vinden was, of gooiden er een stevig vignet overheen waardoor gezichten aan de rand van de foto met gradueel verloop onderbelicht raakten.

          Het lijkt nu misschien alsof ik een hartstikke hoog niveau van fotografie bedrijf, maar dat wil ik wel even rechtzetten; er is nog genoeg dat ik kan leren in het fotograferen van mensen, ik baal er gewoon enorm van als anderen denken iets beter te kunnen, de foto niet laten voor wat die is en zo het eindresultaat grandioos verklooid.

          Comment


          • #6
            Re: [Auteursrecht] Gratis foto's van collega's worden verklooid

            Ongeacht het niveau van fotografie: Als iemand anders met jouw werk gaat lopen klooien, is dat nooit leuk. Ik zou die mensen daar direct (maar beleefd) op aanspreken en uitleggen waarom je daar een probleem mee hebt. De meesten snappen dat dan wel hoor.
            Ik heb dat ook al een paar keer voorgehad en ben daar over het algemeen behoorlijk direct in: Ik doe mijn uitleg en als ik dat nogmaals zie gebeuren krijgen die mensen van mij gewoon geen beelden meer en ik leg ze ook uit waarom.

            Het word iets anders als iemand die gaat gebruiken voor een site of iets dergelijks. Ik zeg dan altijd: hoe wil je ze en in welk formaat? Dan lever ik ze aan zodat ze die direct kunnen gebruiken zonder er nog iets aan te moeten doen. Dat geeft ook nog eens een goeie indruk bovendien :-)

            Je zal je er wel bij moeten neerleggen dat in de digitale wereld dat soort dingen niet te vermijden is, maar je kan wel proberen dat te beperken.
            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

            Comment


            • #7
              Re: [Auteursrecht] Gratis foto's van collega's worden verklooid

              Wat ik wel merk is dat van de foto's op facebook ,een 1cm zwarte band de foto's onderaan bedekt, waardoor mijn logo verdwenen is (waar op staat: opties-delen,-....)
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #8
                Re: [Auteursrecht] Gratis foto's van collega's worden verklooid

                Oorspronkelijk geplaatst door Alex_en_Iris Bekijk bericht
                In mijn geval werk ik in principe niet met modellen, maar gewoon met m'n collega's die meestal druk aan het werk zijn.
                "Om van te bleiten" zou ik (het lijkt me althans een Vlaamse uitdrukking) vertalen in "om van te huilen," komt dat een beetje overeen? (beide uitdrukkingen geven aan dat je iets niet leuk of mooi vind).
                Dat klopt ja

                Comment


                • #9
                  Re: [Auteursrecht] Gratis foto's van collega's worden verklooid

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alex_en_Iris Bekijk bericht
                  ....
                  Als collega's erom vragen stuur ik ze een versie..........

                  Echter is al een redelijk aantal keren gebleken dat collega's iets aan de kleuren deden waardoor de boel overbelicht raakte....
                  gewoon niet meer doen.
                  zijn het Purmerenders die collega,s..?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: [Auteursrecht] Gratis foto's van collega's worden verklooid

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    gewoon niet meer doen.
                    zijn het Purmerenders die collega,s..?
                    grt,bouk.
                    Ik heb er ook wel eens over nagedacht het inderdaad niet meer te doen en ze alleen op m'n website te zetten.
                    Niet dat ik echt goed begrijp wat dit er mee te maken heeft, maar meestal wel ja :P.
                    Last edited by Alex_en_Iris; 17 augustus 2013, 15:49.

                    Comment


                    • #11
                      Re: [Auteursrecht] Gratis foto's van collega's worden verklooid

                      Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                      Wat ik wel merk is dat van de foto's op facebook ,een 1cm zwarte band de foto's onderaan bedekt, waardoor mijn logo verdwenen is (waar op staat: opties-delen,-....)
                      Wanneer je de muiswijzer (bij Facebook een wijzend handje) van de foto weghaalt, dan verdwijnt ook die zwarte band vanonder de foto.
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                      Comment


                      • #12
                        Re: [Auteursrecht] Gratis foto's van collega's worden verklooid

                        Het merendeel van de mensen heeft totaal geen besef van foto's.
                        Men wilt overal bij zijn en dus plaatst men daar maar foto's, zelf wat bewerkt want het zijn tenslotte hun foto's. Althans zo zien zij dat.
                        Ik zou dat watermerk etc. in dergelijke gevallen laten. Geef hen ook niet je beste foto's en leg je neer bij dit gegeven.
                        Het probleem dat je aanhaalt is des mensen en ga je toch niet opgelost krijgen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: [Auteursrecht] Gratis foto's van collega's worden verklooid

                          Oorspronkelijk geplaatst door go4it Bekijk bericht
                          ........
                          Men wilt overal bij zijn en dus plaatst men daar maar foto's, zelf wat bewerkt want het zijn tenslotte hun foto's. Althans zo zien zij dat.
                          sorry die zin begrijp ik niet...?
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: [Auteursrecht] Gratis foto's van collega's worden verklooid

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            sorry die zin begrijp ik niet...?
                            grt,bouk.
                            Mensen doen nu eenmaal graag mee met de massa; bvb. facebook...
                            Om daarin te kunnen meedraaien plaatst men daar foto's van zichzelf en die zijn (volgens hun) van hun. Van auteursrecht van de fotograaf hebben ze nog nooit gehoord en dat interesseert hun ook niet.

                            Comment


                            • #15
                              Re: [Auteursrecht] Gratis foto's van collega's worden verklooid

                              Oorspronkelijk geplaatst door go4it Bekijk bericht
                              Mensen doen nu eenmaal graag mee met de massa; bvb. facebook...
                              Om daarin te kunnen meedraaien plaatst men daar foto's van zichzelf en die zijn (volgens hun) van hun....
                              als ze van hun zijn mag dat toch...?
                              wat heeft dat met auteursrecht te maken..?
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X