Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LCD/DLP projector voor fotos

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LCD/DLP projector voor fotos

    Omwille van de overschakeling naar digitale fotografie van steeds meer leden in onze fotoclub zijn we aan het onderzoeken om deze digitale fotos dmv een projector op een scherm te tonen. (1,5 by 2m)

    Wie heeft er ervaring met digitale fotos via een video projector?
    Waar moet je rekening mee houden voor een goede beeldkwaliteit?
    - LCD of DLP technologie, resolutie etc. van de projector ??
    - speciale videokaart in PC ??
    - Projectiescherm ??

    Wie kent betaalbare types? Barco zou er enkele heeeel goeie hebben echter veel te ver buiten ons budget.
    Benny
    Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

  • #2
    Ik heb maar een goede raad voor je: doe 't niet! Zeker niet als er echte dia-adapten in de zaal zitten, dan is digitaal projecteren echt niet aan te bevelen. De contrastratio's zijn van dermate lage kwaliteit dat zwart niet zwart is en wit hooguit lichtgrijs. Als je dat vergelijkt met een dia...

    Projectoren worden in principe voor twee doeleinden gemaakt: voor (bedrijfs-) presentaties en voor home entertainment (video). De eerste serie is vooral qua kleur een ramp. Veel te blauw over het algemeen met veel te harde kleuren. Prohjectoren uit de tweede categorie zijn geoptimaliseerd voor het vertonen van video en zitten laag in de oplossend vermogens. Digitaal aansturen van die dingen is meestal geen pretje met veel eigen verscherping er nog eens in enzo.

    Anyway, mocht je alsnog besluiten om toch voor een projector te gaan, dan zijn er een paar overwegingen waar je terdege rekening mee moet houden. Resolutie is er 1 van, maar onderschat ook niet het geluidsniveau van zo'n ding. Zeer hinderlijk als er zo'n ding staat te blazen door je klankdiaserie. Verder natuurlijk de lichtopbrengst, bovengenoemde contrastratio's en de kwaliteit van de lens. Let ook op de projectiehoek. Een te grote hoek zorgt al snel voor vervormingen, maar als je geen diepe zaal ter beschikking hebt kun je niet zonder.

    De videokaart in een PC is niet zo van belang; de meeste moderne kaarten kunnen veel meer dan een projector aankan.

    Projectiescherm: als je het echt nodig vindt een los scherm te gebruiken, dan zorgt een goed diascherm (parel) voor de hoogste contrasten. Een witte muur die netjes glad is doet het ook prima.

    Comment


    • #3
      Wij hebben met onze computerclub enkele maanden geleden ook zo'n nieuwe projector gekocht.
      Na lang zoeken en testen hebben we een Sony in Duitsland gekocht... Weet niet juist welk type.
      Maar dit aparaat geeft een helder en mooi scherp beeld op grote afstand bij verlichte zaal.
      Maar dat kost duiten hoor.
      Zo van die goedkope dingetjes van 800 lu zijn goed voor de huiskamer maar niet voor zalen.
      En natuurlijk zoals Joost al zei, je mag dit nooit vergelijken met een diaprojector. Een diaprojector is veel helderder en scherper, dat beeld kan je, zelfs met de duurste beamer niet halen.
      Een beamer is aangesloten op de VGA kaart van een computer of laptop, dus veel hangt af van de kwaliteit van die videokaart.
      Bij een diaprojector hangt de kwaliteit enkel en alleen af van de projector.

      Dan naar resolutie enz moet je vandaag de dag niet meer kijken.
      Vroeger, vijf jaar geleden hadden we zo'n beamer die enkel maar in 600 X 800 px kon werken. Maar tegenwoordig kan zo'n beamer de hoogste resolutie en full color aan.
      En dan de videokaart.
      De moderne kaarten voldoen. Deze hebben altijd twee uitgangen en kan je de beamer op één uitgang en de monitor op de andere VGA uitgang.
      Je kan de beamer op de S-video uitgang (dat ronde gatje) aansluiten maar dan heb je slechter beeldkwaliteit, dus nooit doen. Gewoon op een VGA uitgang.
      En een projectiescherm. Je kan op een witte muur projecteren, maar natuurlijk een scherm is beter , zeker als 't om foto's gaat.
      Maar zo'n groot scherm kost veel...
      Wij gebruiken een witte muur.

      Het duurste van een beamer is de lamp, hoe beter deze is, hoe duurder 't toestel. En zo'n lamp heeft een bepaald aantal branduren... dus 't blijft geld kosten.

      Op de SD workshop in Mol had ik een Sanyo ter bescikking, Wow, dat was een prachting... drie computeringangen en één videoingang en een beeld om "U" tegen te zeggen. Maar toen ik de eigenaar naar de prijs vroeg.. Zei de man: " Daar heb je en kleine auto voor"



      Comment


      • #4
        Bedankt voor de antwoorden. Ben er enkele dagen niet op geweest wegens "te" mooi weer.
        In eerste instantie zal deze projector enkel gebruikt worden tijdens de 14 daagse vergaderingen.
        Ik begrijp nu dat projectoren (nog) geen DIA kwaliteit halen.
        Joost zegt "niet doen" en Mic heeft een "wow" projectie op de BD workshop gezien. Wie heeft info over welk type dit was?
        Wie heeft er nog info, eventueel merk en type en ook zijn/haar persoonlijke ervaring met de beeldkwaliteit.
        Benny
        Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

        Comment


        • #5
          idd, dat was een wow beamer... maar zelfs deze kan nog geen diaprojector vervangen hoor.
          Het merk was Sanyo maar het type weet ik niet. Ik moest enkel de Workshops verzorgen, voor 't materiaal stond iemand anders in...

          Comment

          Working...
          X