Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Criteria Online Portfolio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Criteria Online Portfolio

    Twee vragen waarop ik niet meteen één juist antwoord lijk te vinden. Ik wil graag eens online portfolio samenstellen uit de vele honderden foto's die ik heb staan maar dat lijkt me nu een niet erg vanzelfsprekende opgave en hoe langer ik ermee bezig ben, hoe moeilijker het me wordt. Vandaar dus mijn vragen.

    Wat maakt een online portfolio tot een goede portfolio?
    Aan welke technische eisen moeten de foto's dan voldoen?
    Beperk ik mij tot 1, 2, 3 onderwerpen of kan alles door elkaar gegooid worden onder bijvoorbeeld de algemene noemer zwart/wit fotografie?
    Hoe presenteer je een online portfolio het best?

    Kortom, hoe pakken jullie het aan?

    Groeten!

  • #2
    Re: Criteria Online Portfolio

    Ik zet enkel 'mijn persoonlijke favorieten' online. Door dat de doen laat ik de mensen zien wie ik ben en wat mijn stijl echt is.
    Vanuit mijn 10,000 foto's staan er ongeveer een 90 in mijn portfolio. De foto's bij mij zijn onderverdeeld per jaar, daar ik doel op simpliciteit. Als ik voor elke fotodiscipline een categorie moet aanmaken, valt dat weg.

    Voor mij is het belangerijk dat de website goed toegangkelijk is, dat de foto's die erin staan 'jouw stijl' definiëren en dat jij jezelf goed voelt bij die site.

    Je mag best altijd eens mijn portfolio checken, je vind de URL in mijn handtekening. Ik geef je wel mee dat ik zelf nog geen 'pro' ben, maar daar doel ik ook niet, hou daar rekening mee, ik weet niet of jij verder staat dan ikzelf.
    Met vriendelijke groet,
    Caltson
    Sander Photography Official website

    Comment


    • #3
      Re: Criteria Online Portfolio

      Interessant topic.
      Post enkel je absolute toppers, dit zijn er voor velen onder ons slechts een paar.
      Wees zeer kritisch voor jezelf, zeker niet vullen om te vullen.
      Last edited by pkwy; 15 augustus 2013, 11:34.

      Comment


      • #4
        Re: Criteria Online Portfolio

        Wat PKWY zegt. Je hebt er beter een paar minder en echt goede.
        Een paar goede stelregels om aan te houden:
        - Je portfolio wordt beoordeeld op het zwakste beeld.
        - Begin je portfolio met je 2de beste beeld en eindig met je beste. Het laatste beeld zal het langst blijven hangen.
        - Maak een duidelijk onderscheid in het soort fotografie. Bijvoorbeeld een stuk portret, een stuk landschap,...
        - Probeer verschillende technieken in je portfolio te steken. 10 foto's van 10 verschillende modellen die op dezelfde manier zijn gemaakt zijn niet echt interessant. Variatie in technieken laat zien wat je kan.

        Wat presentaite betreft hangt het er vooral vanaf waar hij voor moet dienen, maar over het algemeen kan je niets misdoen met afdrukken op groot formaat (A3-A2) in een passe partout. Dat toont gelijk ook dat je weet hoe je een foto moet afdrukken en dat je colormanagement kent.

        Ik hoop dat je daar al iets mee kan.
        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

        Comment


        • #5
          Re: Criteria Online Portfolio

          zeer zeker een interessant topic, aangezien ik ook wel een portfolio wil starten

          inpikkend op dit:
          Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx
          ... - Probeer verschillende technieken in je portfolio te steken. 10 foto's van 10 verschillende modellen die op dezelfde manier zijn gemaakt zijn niet echt interessant. Variatie in technieken laat zien wat je kan. ...
          Wat met vaak dezelfde modellen, maar wel verschillende technieken/poses?
          NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
          https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

          Comment


          • #6
            Re: Criteria Online Portfolio

            ik heb altijd heprobeerd om zoveel mogelijk te varieren, maar ik klooi dan ook geregeld een nieuw portfolio in elkaar of pas aan naargelang waar en aan wie ik moet voorleggen.
            Ik heb zelfs ooit een portfolio van 3 foto's voorgelegd gewoon om niet in herhaling te vallen.
            Tis maar voor wie en wat het moet zijn he.En natuurlijk ne vlotte babbel erbij helpt :-)
            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

            Comment


            • #7
              Re: Criteria Online Portfolio

              Interessante reacties! Bedankt.

              Voor het online portfolio hoe kan je het best rekening houden met de copyright? Ik ben absoluut geen voorstander van zichtbare "c" tekens of lange namen maar hou van een nette weergave.

              Comment


              • #8
                Re: Criteria Online Portfolio

                Bij een Portfolio website zul je als je een beetje serieus bezig bent moeten zorgen dat je beelden niet gewoon te downloaden zijn,
                zoals bij http://www.sander-photography.eu/ dit is niet verstandig.
                http://www.digital-aperture.be/ daar en tegen heeft dit enig zins beter opgelost, de navigatie is echter niet zo handig.
                Ook ik heb een hekel aan die mottige watermerken over foto's
                Het hangt er maar vanaf wat je doelgroep is, wat je gaat tonen.
                Wil je zelf enkel je mooiste beelden tonen en laten zien wat je kan zonder verdere bedoelingen kun je heel heel streng zijn voor jezelf.
                Wil je zoals ik van je trouw en andere reportages toch enkele foto's tonen, is het lastiger kiezen.
                Een echt gedrukte portfolio heb ik echter niet, wel heb ik altijd een trouwalbum bij.
                Met de vlotte babbel die ik heb is een dynamisch vlotte scrol op m'n iPad een + punt om snel door mijn albums te lopen,
                naar voorbeeld foto's waar mijn potentiele klant naar vraagt of ooit eens heeft gezien bij een ander.

                Bekijk mijn portfolio eens, geen poespas, bestandsnamen, watermerken, copy/paste
                't kan misschien inspiratie geven.

                Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                Comment


                • #9
                  Re: Criteria Online Portfolio

                  Ik heb dat opgelost met een script dat ik in de html code van de pagina steek.
                  Pas wel op: zaligmakend is dat niet, maar ze kunnen achteraf toch al niet meer zeggen dat ze het niet wisten :-)
                  Je moet er gewoon van uit gaan dat, als het op het internet staat, het te gebruiken is door iedereen.
                  Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je er geen moeite voor mag doen he :-)

                  Zorg best ook altijd dat je beelden voorzien zijn van metatags waar je copyright in staat. Ikzelf zet ook geen handtekeningen of dergelijk op mijn eigen site. Ik doe dat wel als ik foto's aan andere mensen bezorg die ze mogen gebruiken, omdat ze toch bijna nooit aan deftige naamsvermelding doen.

                  @fotografieljakim: Wat vind je lastig/onhandig aan de navigatie? Misschien kan ik er iets aan doen. Tis een website op sharepoint van MS office 365 dus ik heb niet alles in de hand, maar verbetering is altijd leuk.
                  FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                  Comment


                  • #10
                    Re: Criteria Online Portfolio

                    [QUOTE=@fotografieljakim: Wat vind je lastig/onhandig aan de navigatie? Misschien kan ik er iets aan doen. [/QUOTE]

                    Hij is overzichtelijk maar als je naar Portfolio gaat waar je uiteindelijk voor op de website komt om je foto's te bekijken
                    Kan je niet verder of terug navigeren door de foto's. je opent een foto en moet met de browserknop back om terug naar het overzicht te gaan, of mis ik iets???
                    Dat is wat mij betreft niet zo handig, een simpele navigatie knop op je site zou al heel veel helpen.
                    succes
                    Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Criteria Online Portfolio

                      merci voor de tip. kzal kijken of ik daar iets aan kan doen.
                      FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                      Comment

                      Working...
                      X