Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag avondcursus digitale spiegelreflex fotografie - hobbyist

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag avondcursus digitale spiegelreflex fotografie - hobbyist

    Hallo,

    Ik heb een vraag m.b.t. het volgen van een avondcursus voor digitale spiegelreflex fotografie.
    Ik weet dat dergelijke vragen al vaker op dit forum gesteld zijn geweest en heb deze al doorgelezen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

    Ik ben op zoek naar een degelijke avondcursus in of rond Antwerpen, gericht naar de amateurfotograaf zonder professionele doeleinden.
    Ik heb al een vrij goede technische kennis over het toestel en de technieken: diafragma, sluitertijd, ISO, scherpdiepte, ...
    Maar ik wil meer leren over het goede gebruik ervan, tips onder verschillende licht- en weersomstandigheden, correcte lichtmeting en witbalans e.d. om betere foto's te leren nemen en de nabewerking tot een minimum te kunnen beperken.

    Ik heb al een aantal links gevonden, maar ik zou van jou graag weten of je ervaring hebt met dergelijke cursus of een onderwijsinstelling rond het Antwerpse zelf:

    De eerste - Encora, de vroegere Nijverheidsschool - lijkt me meer gericht op de fotograaf met professionele doeleinden, omwille van het modulaire karakter van de cursus met "examens" of "eindwerken" die opgeleverd moeten worden.
    Dit is misschien niet wat ik op dit moment beoog.
    Maar het is wel gelegen in Antwerpen.

    De laatste twee links - De Oranjerie - gaan over CVO Diest en is dus verder af gelegen.
    Maar deze cursussen lijken me wel meer toegespitst op de amateur fotograaf zonder professionele bedoelingen.
    Ook zijn daar 2 cursussen. Gezien mijn technische voorkennis lijkt het mij het beste om onmiddellijk de DSLR cursus te volgen i.p.v. de basiscursus digitale fotografie.

    Heb jij ervaring met deze scholen en wat lijkt jou het beste voor mij om te volgen?

    Alvast hartelijk dank.

  • #2
    Re: Vraag avondcursus digitale spiegelreflex fotografie - hobbyist

    Weet je, het leuke aan modulair onderwijs is dat je de stukken die je interesseren kan volgen en de rest kan laten liggen.
    Als je echt iets zoekt dat buiten de professionele wereld ligt, en je de technische kant al kent kan je altijd een kunstacademie proberen. Hier is er eentje in Mol waar ze specifiek fotografie geven, maar ik ga ervan uit dat er bij jou in de buurt ook wel een zal zijn.
    Die zijn meestal meer gericht op het gevoelsmatig werken ipv de technische kant.

    Nu is mijn (weliswaar beperkte ervaring wel dat je er van zou verschieten wat er aan technische EN andere kennis op te doen is in zo'n volwaardige opleiding met diploma. Ik dacht ook dat ik de belichtingsdriehoek kende...
    Maar dingen zoals het scheimpflug principe, hoe een grijze achtergrond kan gebruikt worden om zowel wit als zwart te gaan en ook kleuren mee te maken, kleurenleer, colormanagement en dergelijke ben je je dikwijls zelfs niet van bewust dat ze bestaan tot iemand je ze uitlegt en er ook bij vertelt hoe die toe te passen zijn binnen de fotografie. Om nog maar te zwijgen hoe handig het achteraf blijkt te zijn dat je toch ook wat kunstgeschiedenis mee oppikt zodat je het warm water niet telkens opnieuw moet uitvinden :-)

    happy hunting,
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Re: Vraag avondcursus digitale spiegelreflex fotografie - hobbyist

      Klopt Jinkx,

      Daarom dat ik ook zei dat ik de technische kant wel onder de knie heb - maar dan bedoel ik feitelijk meer dat ik de basisprincipes ken en weet waarvoor de knopjes dienen en - naar mijn mening - al vrij goede foto's kan nemen, hoewel er altijd wel wat aan gewerkt kan worden.
      Maar alle kleurprincipes, hoe te werken met licht, hoe de correcte lichtmeting te doen en hoe je kan zien of je moet ondercompenseren of overcompenseren - dat ken ik nog onvoldoende.

      Daarom - CVO Diest geeft een opleiding specifiek voor spiegelreflex met o.a. die onderwerpen, misschien is dat dan wel iets voor mij hoewel het een uurtje rijden is zonder files.

      Ik heb zopas nog een 4-delige spiegelreflex opleiding gevonden bij CVO Temse (theoretisch dichter bij +/- 30 mins rijden maar is wel richting Gent 's avonds ... Kennedytunnel / E17 ...)
      Misschien is dat ook een optie. Die is specifiek voor de fotoliefhebber zonder professionele doeleinden, en wordt ook doorspekt met begeleide fototochten en foto-opdrachten.
      Last edited by donstevo; 13 augustus 2013, 12:43.

      Comment


      • #4
        Re: Vraag avondcursus digitale spiegelreflex fotografie - hobbyist

        Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

        Comment


        • #5
          Re: Vraag avondcursus digitale spiegelreflex fotografie - hobbyist

          Lijkt me inderdaad ook wel leuk, hoewel het 2 lesmomenten zijn per week i.p.v. 1.
          Door mijn werk heb ik niet zoveel extra tijd.

          Ook wordt er meer gefocused op zwart-wit fotografie lijkt me, en momenteel is dat nog niet mijn ding.

          Heb je ervaring met die academie en/of die opleiding RBOOM?

          Comment


          • #6
            Re: Vraag avondcursus digitale spiegelreflex fotografie - hobbyist

            Heb daar 3 jaar les gevolgd. Je kan gerust ook 3x/w gaan en soms 1x., zoals het je uitkomt. Heb daar toen ook nog analoog gevolgd(was toen zowat de overgang van analoog naar digitaal) maar ik geloof niet dat ze nu nog analoog werken. Je krijgt opdrachten, alleen of in groep, die dan achteraf besproken worden en op bepaalde momenten wordt er natuurlijk ook les gegeven. Alles gebeurt in een vrij ontspannen sfeer.
            Heel veel geleerd.
            Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

            Comment


            • #7
              Re: Vraag avondcursus digitale spiegelreflex fotografie - hobbyist

              Bekijk eens het aanbod van openphoto.be in Mechelen/Vilvoorde, ik ken er verschillende die daar zeer tevreden van zijn, zelf zou ik daar de de module inhoud en compositie willen volgen maar ik heb de tijd er nog niet voor gehad.

              Comment


              • #8
                Re: Vraag avondcursus digitale spiegelreflex fotografie - hobbyist

                openphoto leek me al een stuk duurder voor een beginnende cursus voor amateurfotografen.

                Ik heb mij nu ingeschreven bij CVO Ivoran waar ik ineens aan Module 2 van Digitale Fotografie kan starten.
                Module 1 was enkel beschikbaar in de voormiddag, en ik was op zoek naar een avondcursus. Ze zeiden mij dat mijn technische kennis en basis ervaring voldoende was voor module 2, en dat er nog een ingangsproef ging volgen.

                Comment

                Working...
                X