Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke camera?

    Ik zeg niet dat ze allemaal van mij zijn maar ik kan beschikken over een D700, D300S, D3200 of een 5DMKIII
    Welke zou ik meenemen op reis naar de USA? Betreft een rondreis.
    Had al gedacht aan de D3200 met 16-85 en de 70-300 omdat dit een lichte body is met toch een dijk van een sensor in...
    Nog een vraagje, alles in RAW of niet?

    Groeten
    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

  • #2
    Re: Welke camera?

    Gewicht kan zeker tellen, dus je keuze is logisch. Een D700 of een 5D III met bijbehorende objectieven weegt al een gans pak.
    Raw of niet? In RAW kun je veel verkeerde instellingen rechtzetten, anderzijds is het dan noodzakelijk om alle foto's achteraf te bewerken.
    Ik weet van de rondreis van mijn broer dat alles in de USA 'groot' is, dus misschien nog iets breder gaan?
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

    Comment


    • #3
      Re: Welke camera?

      Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
      Gewicht kan zeker tellen, dus je keuze is logisch. Een D700 of een 5D III met bijbehorende objectieven weegt al een gans pak.
      Raw of niet? In RAW kun je veel verkeerde instellingen rechtzetten, anderzijds is het dan noodzakelijk om alle foto's achteraf te bewerken.
      Ik weet van de rondreis van mijn broer dat alles in de USA 'groot' is, dus misschien nog iets breder gaan?
      Meer lenzen heb ik niet, en ivm raw, als ik alles in RAW zou trekken met die D3200 dan heb ik wel een hoop plaats nodig.
      Zo'n bestand neemt al gauw zo'n 19 a 25 megabytes in beslag....
      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

      Comment


      • #4
        Re: Welke camera?

        Een geheugenkaart kost tegenwoordig weinig, en als je wil kun je je foto's zelfs online uploaden naar een skydrive... maar mits een beetje ervaring en zeker van de juiste instellingen is het werken in jpg natuurlijk mogelijk.
        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

        Comment


        • #5
          Re: Welke camera?

          Ik ben in april naar de VS geweest voor rondreis van 2 weken en was van plan om alles in RAW te doen. Na een dag of 2 heb ik eens een extrapolatie gedaan en kwam tot de conclusie dat ik nooit genoeg SD-kaartjes zou hebben om alles in RAW te nemen. Ik deed in feite RAW + JPG want ik wilde enkele foto's op blog plaatsen enz.

          Ik heb ongeveer 2000 foto's genomen, waarvan er uiteindelijk 500 zijn overgebleven. Maar toch, je maakt je selectie niet tijdens de reis, buiten de duidelijke missers. Reken aan 40MB per foto, dan weet je dat je dan minstens 80GB aan kaartjes nodig hebt. Neem daarbij het feit dat je zelden een kaartje volledig vol trekt + het feit dat in mijn D7100 je JPG en RAW op verschillend kaartje op slaat, dan weet je dat je best 120GB aan kaartjes mee neemt.

          Ik ben dus rap op JPG overgeschakeld. Overigens zonder veel problemen. Het eindresultaat ziet er prima uit, ook na bewerking in PS. Een paar foto's waren zeker beter geweest als ik ze in RAW had gehad, maar dat is nu eenmaal het compromis.
          Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

          Comment


          • #6
            Re: Welke camera?

            Oorspronkelijk geplaatst door Streamerke Bekijk bericht
            Ik ben in april naar de VS geweest voor rondreis van 2 weken en was van plan om alles in RAW te doen. Na een dag of 2 heb ik eens een extrapolatie gedaan en kwam tot de conclusie dat ik nooit genoeg SD-kaartjes zou hebben om alles in RAW te nemen. Ik deed in feite RAW + JPG want ik wilde enkele foto's op blog plaatsen enz.

            Ik heb ongeveer 2000 foto's genomen, waarvan er uiteindelijk 500 zijn overgebleven. Maar toch, je maakt je selectie niet tijdens de reis, buiten de duidelijke missers. Reken aan 40MB per foto, dan weet je dat je dan minstens 80GB aan kaartjes nodig hebt. Neem daarbij het feit dat je zelden een kaartje volledig vol trekt + het feit dat in mijn D7100 je JPG en RAW op verschillend kaartje op slaat, dan weet je dat je best 120GB aan kaartjes mee neemt.

            Ik ben dus rap op JPG overgeschakeld. Overigens zonder veel problemen. Het eindresultaat ziet er prima uit, ook na bewerking in PS. Een paar foto's waren zeker beter geweest als ik ze in RAW had gehad, maar dat is nu eenmaal het compromis.
            RAW in PS?
            RAW van een D7100?
            In CS5 wordt die RAW nog niet herkenD
            Heb wel andere oplossingen hoor
            Last edited by theokus; 10 augustus 2013, 15:26.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Welke camera?

              RAW in Camera Raw ja, zit toch bij PS ...?

              En mits update wordt een RAW capture van een D7100 wel degelijk herkend.
              Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

              Comment


              • #8
                Re: Welke camera?

                Oorspronkelijk geplaatst door Streamerke Bekijk bericht
                RAW in Camera Raw ja, zit toch bij PS ...?

                En mits update wordt een RAW capture van een D7100 wel degelijk herkend.
                Ja, weet ik wel
                Ik ga proberen en eens zien of die update er wel is
                ===============================================
                "your applications are all up-to-date"
                Last edited by theokus; 10 augustus 2013, 15:26.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Welke camera?

                  Ok merci voor de antwoorden, ik ga dat wat mixen denk ik. De D3200 ga ik op 12 Mpixel jpg fine zetten, en voor de speciale shots zet ik hem op RAW. Goede gedachte?
                  Of jpg gewoon op full resolutie?
                  Heb een gedacht dat, als ie deze interpoleert naar 12 mpixel, een betere kwaliteit heeft dan bv de D300S zijn native resolutie...

                  Groeten!
                  "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke camera?

                    Mijn zoon heeft voor zijn reis naar kenia een nikon P510 meegedaan met een kaartje van 64Gb .Is volgens mij voor zo een reis ideaal , compact en veel zoom .Heeft foto genomen van een roofvogel die een collega met een canon met witte tele niet kon nemen wegens te weinig zoom.Er zijn natuurlijk beperkingen maar het komt op keuze's maken.

                    Comment

                    Working...
                    X