Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's opslaan op reis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's opslaan op reis

    In het najaar trekken we voor 4 weken naar het Verre Oosten. Op zo'n reis behoort onze MacBook altijd tot ons bagage. Verder namen we in het verleden ook nog een imagetank type Epson mee. Je weet maar nooit dat de laptop kuren vertoont. In december zijn we overgeschakeld op Mountain Lion en dat herkent de Epson imagetank niet meer. Deze imagetank meenemen heeft dus geen zin meer. Toch hadden we graag nog een mogelijkheid om onze foto's op te slaan los van de computer. Heeft iemand suggesties en/of ervaring met mogelijke oplossingen.

  • #2
    Re: Foto's opslaan op reis

    Een kleine, draagbare harddisk die je met uw MacBook kan gebruiken. SSD Drives zijn veiliger in transport maar duurder.
    Het veiligste is genoeg CF of SD kaartjes meenemen.
    USB sticks zijn ook een optie.

    Comment


    • #3
      Re: Foto's opslaan op reis

      tja, ik denk dat je inderdaad best af zal zijn met een 2.5" harddisk die je makkelijk op kan bergen
      op die manier heb je zeker een back-up. en usb-sticks kan je vandaag de dag ook goedkoop aankopen hoor
      Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
      Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

      Comment


      • #4
        Re: Foto's opslaan op reis

        Heb dit vorige maand meegemaakt. Mijn mac book pro heeft het begeven, gelukkig de voorlaatste dag. Daarom kon ik nog verder met mijn 2 kaartjes.
        Mag er niet aan denken als dit in het begin van onze reis gebeurt was.
        Ik snap het idee van usb-stick of harddisks niet. Als je computer het begeeft kan je uw kaartjes toch niet op deze toestellen overbrengen? Ik heb trouwens altijd een externe harddisk bij.
        Ben dus ook van plan om een imagetank aan te schaffen. Iemand een idee, aangezien dit enkel is om een 2tal keren te gebruiken op een jaar.
        Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

        Comment


        • #5
          Re: Foto's opslaan op reis

          Voor de prijs van een imagetank koop je al heel wat kaartjes.
          Ik zorg dat ik altijd genoeg kaartjes bij me heb.
          Daarbij maak ik nog regelmatig een copy van de kaartjes op mijn laptop.

          Comment


          • #6
            Re: Foto's opslaan op reis

            Ik snap die suggesties van externe harddisks en usb-stick voor mijn probleem ook niet. Een externe HD heb ik sowieso mee maar wat als mijn laptop de geest geeft. Dat was juist het toffe aan die imagetank van Epson. Men kan de kaartjes zonder computer overzetten en dat vinden/vonden we een hele geruststelling. Maar door over te schakelen op OSX Mountain Lion herkent de laptop de imagetank niet meer.
            Wat die extra kaartjes betreft: Mijn echtgenote en ik fotograferen beiden in Raw met een Nikon D70 en D300 (dus CF kaartjes). We fotograferen samen gemakkelijk 4 Gb per dag en zijn 30 d. op reis. Ik heb het trouwens niet zo voor die kaarten met hoge capaciteit.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's opslaan op reis

              Je hebt daar uiteraard een punt. Als uw MacBook het begeeft ben je niets met die externe HD of USB sticks.
              Een goedkope Netbook erbij? Als je dan nog USB sticks meeneemt heb je 3 kopies. Als uw Macbook of Netbook het begeeft kan je nog altijd verder en blijf je 2 kopies houden.
              Er bestaan ook "truukjes" om een externe HD compatibel te maken met uw Macbook (OS X) en Netbook (Windows), bv via FUSE for OS X maar ik weet niet hoe betrouwbaar dat is.
              Ik neem altijd genoeg kaartjes mee omdat ik die meer betrouw dan iets met een harddisk in.

              Comment


              • #8
                Re: Foto's opslaan op reis

                gewoon naar je PC thuis sturen.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's opslaan op reis

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  gewoon naar je PC thuis sturen.
                  grt,bouk.
                  4 GB per dag? Niet direct haalbaar en zeker niet met die "supersnelle" internetverbindingen in hotels. En als zijn MacBook het begeeft mag hij in internet cafés gaan overnachten. En wat als zijn computer thuis offline geraakt? Cloud storage zou voor dat laatste probleem nog een oplossing kunnen zijn maar niet voor de andere problemen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's opslaan op reis

                    Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                    ........ Cloud storage zou voor dat laatste probleem nog een oplossing kunnen zijn...
                    ook een idee.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's opslaan op reis

                      Is het niet gewoon een kwestie van die harde schijf in de ImageTank eens opnieuw te formatteren?

                      P.S. Ik gebruik al 7 jaar een CompactDrive PD70X als imagetank, en die doet het nog steeds uitstekend op mijn Mac/Lion OS10.7.5
                      www.guydewestelinckfotografie.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's opslaan op reis

                        Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                        Is het niet gewoon een kwestie van die harde schijf in de ImageTank eens opnieuw te formatteren?

                        P.S. Ik gebruik al 7 jaar een CompactDrive PD70X als imagetank, en die doet het nog steeds uitstekend op mijn Mac/Lion OS10.7.5
                        Op de website van Epson staat inderdaad dat de ImageTank compatibel is t/m MacOs Lion 10.7.5. MacOs MountainLion 10.8 wordt niet meer ondersteund.
                        Ik denk dat opnieuw formatteren weinig zal uithalen. Toch bedankt voor uw reactie.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's opslaan op reis

                          Als je Macbook het begeeft....
                          Ja harddisk of imagetank kan ook crashen....
                          En als je fototoestel het begeeft....

                          Van alles 2 meenemen.....

                          Comment

                          Working...
                          X