Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Engelstalig artikel over fotobeoordeling op forums

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Engelstalig artikel over fotobeoordeling op forums

    Mike Johnston publiceert een heel interessant artikel over o.a. fotobeoordeling op sites zoals de onze. Hij heeft het ondermeer over het leveren van kritiek dat meestal uit niet meer bestaat dan "goed, mooie kleuren, scherp" waarmee de vragende partij uiteindelijk geen jota verder komt.
    Lees dit artikel en leer.


  • #2
    Sorry indien ik hiermee een discussie heropen die al eerder werd gevoerd, maar het voornoemd artikel zet toch tot nadenken. Die man beschrijft perfect de vermoeidheid die optreedt wanneer men teveel naar foto's kijkt die gewone aardige kiekjes zijn zonder meer.
    Die vermoeidheid begint zich met name goed te voelen op BD en ik vraag me zelfs af of de "anciens" ondertussen al niet stiekem uitgeweken zijn naar een eigen privé forum. Ik zou in elk geval kunnen erin komen mochten ze dit doen. Er worden veel te veel banale aardige kiekjes gepost waar niemand wat aan heeft, ook niet de beginnelingen. Op de duur kan niemand nog volgen, gesteld dat hij dat nog zou willen. Ik zou er dus voor pleiten om enkel nog foto's te posten waarover men een specifieke beoordeling wil of waarvan men denkt dat het een bijzondere waarde heeft, hetzij artistiek, qua humor, nieuws, originaliteit of noem maar op.
    Dit heeft niets met elitair te maken, maar is integendeel een kwestie van nederigheid. Bedenk hoeveel van uw vrienden echt geboeid kijken naar uw familie- of reisalbums. Ze knikken beleefd dat het mooi is en onderdrukken discreet hun verveling. Ik pleit dus voor het overleven van BD als ontmoetingsruimte voor amateurfotografen.
    Voilà, da's eens straf gezegd se.
    BD0252BE

    Comment


    • #3
      @ORVAL Goed gezien. Maar er is meer... ben al op mijn vingers getikt door andere leden omdat ik tracht een positieve en opbouwende kritiek te leveren. In het stuk staat daar trouwens een paragraaf over, dat het makkelijker is zich te beperken tot "mooie kleuren, goede scherpte, toffe foto" dan echt iets positiefs te zeggen. Sommige posters hier krijgen 50, 60 bezoekjes zonder dat iemand echt een mening poneert. Het zegt veel over de of de intellectuele armoede of het gebrek aan interesse om andere collega fotografen te helpen en om ervaring te delen.
      Dat is trouwens de belangrijkste reden dat ik me van BD terugtrek.

      Comment


      • #4
        Dat is nu de reden waarom er daarvoor TWEE forumonderdelen zijn op BD "Beoordeel" en "Showcase"... Heb je geen zin om naar "alledaagse" foto's te kijken, blijf dan gewoon weg uit showcase en bekijk puur nog beoordeel!

        Dit soort discussies wordt hier keer op keer herhaald, en jammergenoeg zijn het altijd dezelfde redenen... Als het je niet interesseert, kijk er niet naar, en begin niet je gal te spuwen... Het feit dat er toch nog zoveel reactie op komt, betekent toch dat er nog altijd een ruime interesse voor bestaat, en niet enkel om even snel "mooie foto" te posten...

        En als je daarvoor BD de rug moet toekeren... dat is dan jammer voor jou, maar dan ken je de sfeer hier nog niet genoeg...

        No offence meant...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Cooma het gaat, en ik citeer letterlijk

          On the site I visited, people are encouraged to write "critiques" of each other's pictures. This is a good idea, and sometimes it's even helpful. Only rarely, however. For the most part, the comments I read over and over again just illustrate how difficult it is for most people to say anything remotely intelligent about a photograph. "Nice shot," "good colors," "I find the ------ distracting," "I would have cropped it differently." Especially the cropping comment. Crop this way, crop that way. Crop this out, don't crop that out. It's not uncommon for somebody to suggest cropping out there very thing that for me makes the picture work. No wonder photography teachers for years insisted that students just print the whole frame and live with it!
          Vanavond heb ik twee reacties op post van nieuwelingen moet lezen die mij pijn doen.
          Bij een eerste post werd door een forummember gereageerd met zoiets als "fotograferen om te fotograferen". Persoonlijk was ik blij met mijn eerste foto's en fier ook.
          Een tweede reactie, op een geheel andere foto was "als dat uw materiaal is waar je meer werkt dan ben je beter dan je hier doet uitschijnen."
          Zijn dat positieve reacties waar nieuwelingen, want hier ging het over, iets mee zijn?
          Maakt het feit dat ik een Hasselblad en een Phase One back kan kopen mij direct een Newton?
          Lees het artikel grondig. Het is geen aanval op niemand, alleen een interessante invalshoek op waar we hier mee bezig zijn.
          Jou reactie bevestigd alleen maar mijn signature.

          Comment


          • #6
            Ik zie niet in wat mijn reactie bevestigt aan jouw sig, Heb ik gewag gemaakt van lange tenen of pretentie? Kun je dat even verklaren?

            Dit heeft niets met het aantal posts of sterrekes te maken, gewoon over hoe je reageert... Er zijn nu eenmaal mensen die graag hun alledaagse pic posten. Als die mij niet aanspreekt zet ik er ook niets bij. Maar dat is en blijft een persoonlijk iets. Om het even welke foto kan voor iemand iets speciaals betekenen die voor iemand anders de meest ordinaire pic is!! Het heeft ook helemaal niets te maken met hoe "technisch" goed een foto is...
            Normaal meng ik me niet in dit soort discussies: iedereen geeft kritiek zoals hij kritiek wil geven. Persoonlijk heb ik misschien liever geen kritiek dan gewoon een "mooie foto", maar wie ben ik? Het feit is dat het de laatste tijd erg hard gaat op showcase en daardoor vallen voor mij mooie en interessante foto's misschien uit de boot...
            Dat is misschien een beetje het gevolg van de interesse die er is voor BD, maar daar kan aan gewerkt worden. Daar moeten we met z'n allen iets uit leren en niet om ons heen beginnen schieten...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #7
              Je hebt gelijk. Maar je mist het punt. Die twee voorbeelden die ik aanhaal kan je bezwaarlijk als positieve reacties omschrijven ten opzichte van nieuwelingen.
              Ik herinner me mijn eerste kritiek nog die ik gaf. Er was direct een veelster-BD die me de mantel uitveegde omdat ik niet eerst de nieuwkomer verwelkomt had. En omdat ik te hard was.
              Ja, mooie foto, plezante kleuren en toffe scherpte, dat zal ook wel commentaar zijn zeker.
              Verder heb ik die URL-geplaatst omdat ik meende, sukkel dat ik ben, dat dit misschien interessante lectuur was. Natuurlijk wist ik toen nog niet dat ik er voor zou aangevallen worden.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Orval
                Er worden veel te veel banale aardige kiekjes gepost waar niemand wat aan heeft, ook niet de beginnelingen. Op de duur kan niemand nog volgen, gesteld dat hij dat nog zou willen. Ik zou er dus voor pleiten om enkel nog foto's te posten waarover men een specifieke beoordeling wil of waarvan men denkt dat het een bijzondere waarde heeft, hetzij artistiek, qua humor, nieuws, originaliteit of noem maar op.
                Ik meng me normaal nooit in dit soort discussies, maar persoonlijk zou ik het heel jammer vinden als er een sterke beperking zou komen op het soort foto's dat zou mogen worden gepost (denk ook niet dat dat zal gebeuren gezien de aard van en sfeer in dit forum ). Wie bepaalt voor een ander welke foto een bijzondere waarde heeft. Een beginner heeft heel andere normen dan iemand die al jaren bezig is. Voor mij is de diversiteit die je hier op het forum tegenkomt juist zo interessant. Foto's hoeven niet altijd perfect te zijn of heel apart. Juist door zo'n grote diversiteit te zien krijg je zelf ook meer inspiratie om dingen eens anders te fotograferen.

                Ik ben met Stephan eens dat het wellicht gemakkelijk is om te zeggen mooie foto of crop hier of daar o.i.d., maar het is misschien maar weinigen echt gegeven om technisch en inhoudelijk echt goed te kunnen beoordelen (velen van ons zijn toch autodidact denk ik) en dat dan ook nog echt goed op te schrijven. Ondanks dat heb ik al heel veel geleerd van de reakties die ik op mijn foto's heb gekregen alsmede het lezen van de reakties op andere posts.

                Dat je tegenwoordig weinig replies krijgt op geposte foto's heeft volgens mij alles te maken met het aantal deelnemers aan dit forum. Was het een jaar geleden nog 'gangbaar' dat 1 op de 20 mensen een reply gaf, nu is dat 1 op de 40 a 50. Je kunt nu eenmaal niet op alles antwoorden, dan slaapt niemand van ons nog .
                Groeten, Eric

                Nikon Coolpix 8800
                Fuji S602 Zoom

                Comment


                • #9
                  Dat is juist. Zelf betrap ik me er op dat ik soms wel eens een foto oversla die met niet ligt.
                  De originele post was eigenlijk bedoeld om eens na te denken over waar we mee bezig zijn; hoe we beginners op de beste manier de weg kunnen wijzen.

                  Comment


                  • #10
                    Het is ook interessante lectuur, en ik val je er helemaal niet voor aan!
                    Maar waar BD aan lijdt, is haar bekendheid. Hoe langer hoe meer mensen komen hier kijken en posten. Waar het vroeger de eerder fanatieke amateur (en dan nog digitaal) was, is het nu iedereen die een digitaaltje heeft. EN DAT IS NIET NEGATIEF BEDOELD!!!, maar daardoor krijg je gewoon wat "opervlakkige" commentaar, als je er al krijgt... Ik volg jouw opmerkingen en de opmerkingen in het artikel, maar er wordt VOLGENS MIJ teveel geredeneerd vanuit het standpunt van de fervente amatuers/profs... Er komen nu meer en meer mensen hier rondlopen, en soms heb je anciens of newbies die dan al eens een "minder opbouwende" commentaar geven... Aan hen zou ik 100% dezelfde reactie geven: als het je niet interesseert, blijf dan uit showcase en ga puur nog naar beoordeel...

                    En hou aub de positieve BD-sfeer levend...
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Stephan
                      De originele post was eigenlijk bedoeld om eens na te denken over waar we mee bezig zijn; hoe we beginners op de beste manier de weg kunnen wijzen.
                      allez Stephan,... zeg ons dan eens hoe we jou als absolute beginner de weg kunnen wijzen en zeg ons dan ook meteen wat die weg is.
                      Eddy

                      Comment


                      • #12
                        allez Stephan,... zeg ons dan eens hoe we jou als absolute beginner de weg kunnen wijzen
                        Eigenlijk heb ik het niet over mezelf.
                        Beginners maken vaak dezelfde fouten, te centraal, horizon in het midden, ze leggen zich te snel neer bij wat ze van hun kaartje downloaden. Voor mij heeft fotografie vooral te maken met kijken. Leer de mensen kijken naar licht, onderwerp, detail. Om hun technische vaardigheden te gebruiken om DAT speciale uit een onderwerp te halen; en dan heb ik het over duizend en één technieken. Misschien klinkt het naïef maar zo zie ik het nu eenmaal.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by emacquoy
                          Originally posted by Stephan
                          De originele post was eigenlijk bedoeld om eens na te denken over waar we mee bezig zijn; hoe we beginners op de beste manier de weg kunnen wijzen.
                          allez Stephan,... zeg ons dan eens hoe we jou als absolute beginner de weg kunnen wijzen en zeg ons dan ook meteen wat die weg is.
                          Eddy
                          Eddy, je maakt hier wel de fout door op het aantal posts verder te gaan. Heb je er al eens bij stilgestaan dat Stephan misschien veel langer fotograaf is dan de gemiddelde BD-er? Fotografie is niet begonnen bij BD, al menen anderen van wel

                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Stephan
                            allez Stephan,... zeg ons dan eens hoe we jou als absolute beginner de weg kunnen wijzen
                            Eigenlijk heb ik het niet over mezelf.
                            Beginners maken vaak dezelfde fouten, te centraal, horizon in het midden, ze leggen zich te snel neer bij wat ze van hun kaartje downloaden. Voor mij heeft fotografie vooral te maken met kijken. Leer de mensen kijken naar licht, onderwerp, detail. Om hun technische vaardigheden te gebruiken om DAT speciale uit een onderwerp te halen; en dan heb ik het over duizend en één technieken. Misschien klinkt het naïef maar zo zie ik het nu eenmaal.
                            Dus Stepan waar wacht je op om hier alle dagen goede foto's te posten die niet te centraal, geen horizon in het midden hebben en waar één van die duizenden tecnieken in voorkomen? Ik denk dat als er hier al iets geleerd moet worden (en ik vraag me af waarom wij altijd maar moeten leren) dat de mensen hier iets leren uit de "goede voorbeelden" die hier ook dagelijks gepost worden.
                            Eddy

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Hombre
                              Originally posted by emacquoy
                              Originally posted by Stephan
                              De originele post was eigenlijk bedoeld om eens na te denken over waar we mee bezig zijn; hoe we beginners op de beste manier de weg kunnen wijzen.
                              allez Stephan,... zeg ons dan eens hoe we jou als absolute beginner de weg kunnen wijzen en zeg ons dan ook meteen wat die weg is.
                              Eddy
                              Eddy, je maakt hier wel de fout door op het aantal posts verder te gaan. Heb je er al eens bij stilgestaan dat Stephan misschien veel langer fotograaf is dan de gemiddelde BD-er? Fotografie is niet begonnen bij BD, al menen anderen van wel


                              ik heb van Stephan helaas nog geen foto's gezien waaruit ik zou kunnen concluderen dat hij al lang met fotografie bezig is. Ik zal meteen ook maar zeggen dat ik waarschijnlijk niet alles van hem gezien heb op BD laat staan ergens anders. En ik vind dat geeneens erg

                              Comment

                              Working...
                              X