Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe venusovergang fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe venusovergang fotograferen?

    Hallo,

    je weet het of je weet het niet, maar dinsdagochtend 8juni is er een venusovergang. Ik zou dit graag fotograferen en heb daarvoor volgende opstelling. Ik projecteer de zon op een scherm via een verrekijker. Het is dus de bedoeling om dat scherm te fotograferen, maar dat is niet zo gemakkelijk denk ik. Op het scherm zal een heldere bol te zien zijn( de zon) met daarin een zwart bolleke (venus). Waarop moet ik letten om geen overbelichte/onderbelichte foto te maken, want ik zit met hoge contrasten.

    Alvast bedankt!
    Pieter

  • #2
    Originally posted by Pumbaa


    Ik projecteer de zon op een scherm via een verrekijker. Het is dus de bedoeling om dat scherm te fotograferen, maar dat is niet zo gemakkelijk denk ik.
    De zon op een scherm projecteren via nen verrekijker
    Van die opstelling zou ik wel eens een foto willen zien, wat dat snap ik niet goed.
    en daar dan venus zijnen overgang op zien om te fotograferen ???

    daar begrijp ik niks van

    doe nog eens een poging om mij dat eens uit te leggen
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Ik ging het hier ook zo doen... Ik heb wel slechts een eenvoudig point-en shoot toestel ter beschikking, waar ik enkel belichtingscompensatie op kan instellen. Nu, ik heb dat vroeger al geprobeerd, en als je de zon wat overbelicht, zie je het puntje zeker.

      Als je filters hebt kan je een grijsfilter voor de kijker, of achter de kijker houden, dat probeerde ik visueel al eens...

      Groeten,
      Rigel

      Comment


      • #4
        oei, ik zal nog een tweede poging doen. Een foto van de opstelling is nog niet mogelijk omdat ik de opstelling nog niet gemaakt heb. Die volgt vanavond of morgen.

        EDIT: heb met niet kunnen inhouden om het rap effe ineen te steken...


        De opstelling:
        een verrekijker staat op een statief
        je richt die verrekijker (zonder erin te kijken) naar de zon
        achter de verrekijker hou je een wit blad op ongeveer 20 cm afstand.

        dus op 1 lijn staan: zon - verrekijker - wit blad

        de verrekijker focust de zonnestralen en geeft dit weer op het wit blad. Op deze manier kan je veilig naar de zon kijken, dus NOOIT RECHTSTREEKS NAAR DE ZON KIJKEN!!!!

        Op het wit blad is hetvolgende te zien:
        een witte heldere bol, nl de zon en dinsdagochtend gaat in die witte bol, een klein zwart bolletje te zien zijn (venus). Dit komt opdat venus tussen de aarde en de zon komt te staan.

        Hopelijk is het nu wat duidelijk?

        En nu is mijn vraag, welke instellingen ik het beste gebruik om dit grote contrast goed te kunnen weergeven. Ik fotografeer dus het witte blad.

        Comment


        • #5
          @Rigel: bedankt! Filters heb ik helaas niet, dus het zal zonder moeten.

          nog een vraagje betreft lichtmeting:
          doe ik best een spotmeting op het heldere gedeelte, of beter op het niet heldere gedeelte?
          Of die ik beter een meerpuntsmeting, met in het centrum van de foto de helder vlek?

          Alvast bedankt
          Pieter

          Comment


          • #6
            Hoe lang duurt da spektakel En hoe laat

            Je werkt digitaal dus probeer wat uit hé, of test vandaag al eens enkel met de zon!? Maar ik vind het een bizarre opstelling hoor!

            Ik vind het alsof iemand een portretfoto vraagt, en je hem/haar een foto geeft van z'n schaduw

            Comment


            • #7
              Het spektakel begint op 7u20 en duurt tot 13u23. Meer info kan je vinden op http://www.urania.be/. Een belangrijk gegeven bij het fotograferen is dat je NOOIT rechstreeks mag kijken. Er moet dus altijd één of andere filter tussen zitten. En er zijn een aantal mogelijkheden:
              1) Als je zo wilt kijken zonder kijker, dan moet je een eclipsbrilletje dragen, anders heb je binnen de korste keren beschadiging aan de ogen, met blindheid tot gevolg.
              2) Als je toch een kijker gebruikt (telescoop of verrekijker) heb je nog twee mogelijkheden:
              - ofwel zet je een filter voor de kijker die maar 1% van het licht doorlaat en dan kan je zo kijken.
              - ofwel projecteer je het beeld op een scherm, zodat je indirect naar de zon kan kijken.

              WAARSCHUWING: KIJK NOOIT RECHTSTREEKS NAAR DE ZON!!! Dus als je er niets van afkent, informeer u eerst even hoe je dit het best waarneemt!

              Comment


              • #8
                Die opstelling heb ik al eens gebruikt om de zon te fotograferen...
                Punten waar je dient op te letten:
                - je wit blad mot a-b-s-o-l-u-u-t heel vlak zijn, anders krijg je onscherpe foto's
                - belichting: maak al eens een paar proefopnames waarbij je de automatische belichting gebruikt van de camera en dan telkens 1, 2, 3 stopjes over en onderbelicht. Gebruik de instelling die je het best bevalt. Onthou dat je camera de neiging zal hebben om onder te belichten en test de dag zelf nog eens opnieuw (wolken doen veel)
                - je zegt er niet bij welke camera je gebruikt, maak wel dat het er ene is die nogal wat kan diafragmeren...
                - zorgen voor goede scherpstelling met de verrekijker en als het mogelijk is manueel scherpstelen met de camera
                - zorg voor een stabiel statief (die op de foto is 'justekes). Tip: poten helemaal uit en centrale gondel helemaal in is stabieler en hang daar bvb een emmer water aan om het geheel stabieler te maken
                - en zorg voor een asistent ( ) die het statief verdraait naar de zon (ge zult dat nodig hebben, want de zon blijft niet stilstaan)...

                suc6!

                Zelf ga ik proberen de zon te fotograferen met een goede tele en een ND-filter (B+W 113)
                http://www.digifotofreak.nl

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Pumbaa
                  De opstelling:
                  een verrekijker staat op een statief
                  je richt die verrekijker (zonder erin te kijken) naar de zon
                  achter de verrekijker hou je een wit blad op ongeveer 20 cm afstand.

                  dus op 1 lijn staan: zon - verrekijker - wit blad

                  de verrekijker focust de zonnestralen en geeft dit weer op het wit blad. Op deze manier kan je veilig naar de zon kijken, dus NOOIT RECHTSTREEKS NAAR DE ZON KIJKEN!!!!



                  En dat witte blad gaat niet in de fik schieten ? Ik heb vroeger nog met minder dan een verrekijker vuurtjes gestookt.... Of is dat licht niet geconcentreerd genoeg ?
                  To make your dreams come true, wake up

                  Comment


                  • #10
                    Met een evf kan ik toch nooit m'n ogen om zeep helpen, witter dan wit kan niet hé

                    Comment


                    • #11
                      @marcfoto: bedankt voor de tips!!! het statief is inderdaad niet zo heel stabiel, maar ik doe dezelfde opstelling ook nog met een telescoop. Deze heeft een veel beter statief. Ik ben ook wel geïnteresseerd naar uw resultaten.

                      @jdm: dat plaatje dat je ziet is van metaal, dus als ik dat kan laten smelten, is mijn optiek ook wel opzeep. En om iets in brand te steken moet het object in het brandpunt staan. Hier staat het plaatje achter het brandpunt, dus de intensiteit is verdeeld.

                      @Tony smeT: wat bedoel je met 'evf'?

                      Comment


                      • #12
                        Electronic View Finder

                        Ik zie dus nooit rechtstreeks door de lens maar altijd door een display klein of groot

                        Comment


                        • #13
                          Tis da, sta gewoon een halfuurke vroeger op, en probeer al eens op de zon voor 7 uur 20....

                          Mij is het gewoon om het historisch feit en het visuele te doen in feite en niet zozeer de perfecte foto. Een foto ervan zal enkel goed zijn als herinnering binnen bijvoorbeeld 8 jaar als het bewolkt zal zijn, of gewoon voor al die keren dat venus niet voor de zon passeert. Hoogstaande kwalitatieve foto's zullen wel op het net circuleren.....

                          Groeten
                          Rigel

                          Comment


                          • #14
                            @Tony smeT: inderdaad, via uw schermpje heb je geen last, want je kijkt niet rechtstreeks.... Maar als er geen filter voor uw lens staat ga je niet veel zien op je foto.

                            Pieter

                            Comment


                            • #15
                              dat ziet er niet simpel uit,

                              maar ik kijk ernaar uit om uw foto te bewonderen

                              zeker laten zien he !!!
                              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                              Comment

                              Working...
                              X