PDA

Volledige versie bekijken : Reacties en commentaren

Voltigeur
28 juli 2013, 08:35
Het kan aan mij liggen, maar ik krijg zo meer en meer de indruk dat er nog bijna uitsluitend in Beginnershoek zo nu en dan wat feedback komt op geplaatste foto's. In de andere rubrieken zijn de reacties bijna tot 0 te herleiden.

Bij bepaalde foto's zie je dan weer wèl een reeks wow's, waw's en kwijlende smiley's. Maar daar blijft het dan ook bij.

Ik zie er bijgevolg dus ook nog weinig nut in om foto's te plaatsen buiten Beginnershoek.
In dit (http://i91.photobucket.com/albums/k318/Picadero_del_Rocio/Schermafbeelding2013-07-28om092612.png) en dit (http://i91.photobucket.com/albums/k318/Picadero_del_Rocio/Schermafbeelding2013-07-28om092538.png) screenshot is te zien hoe de verhouding views/reacties is in Fotobeoordeling bij respectievelijk Dieren en Macro & Close-Up.
Ik besef nu ook wel dat de foto's ook door niet-geregistreerde bezoekers worden bekeken, maar het is toch echt wel een rare verhouding...

bouk
28 juli 2013, 08:39
Het kan aan mij liggen, maar ik krijg zo meer en meer de indruk dat er nog bijna uitsluitend in Beginnershoek zo nu en dan wat feedback komt op geplaatste foto's. In de andere rubrieken zijn de reacties bijna tot 0 te herleiden.
...

ben me van geen kwaad bewust hoor..?
grt,boku.

kriba
28 juli 2013, 09:41
Op onze eigen fotos verwachten we altijd veel feedback, maar geven we er zelf wel veel op anderen hun fotos.......that's the question ;).
En ik heb het nu niet op U of iemand anders, maar in het algemeen.
Mvrgr.

DominiekC
28 juli 2013, 11:09
En hoe meer foto's je zelf maakt en verwerkt/bewerkt, hoe minder tijd je over hebt om te reageren op die van anderen, zeker als je nog eens, zoals velen onder ons, op verschillende fora/media aanwezig bent (Facebook, Flickr, 500px, ...) ...
Er blijven maar 24u in één dag hé :clown:

Er zijn op BD ook ijverige posters aanwezig (eigenaardig genoeg vaak "technische freaks") waarvan ik nog geen enkele foto gezien heb ... Die hebben wellicht andere interesses, en dat moet ook kunnen. Zolang ze maar vriendelijk en met wederzijds respect hun mening geven is ook daar niets fout mee.

Ik "volg" enkel de macro topic. Tijdens het "top seizoen" zit iedereen in de mate van het mogelijke in het veld, mezelf incluis. Moet het mij dan verwonderen dat andere macro-fotografen minder reageren op posts ? Ik denk het niet. Is dat een probleem ? Ik denk het ook niet.
Oplossing voor het probleem : tijdens het macro seizoen er op uit trekken en de foto's pas posten in de winter :D
Maar we zijn allemaal zo ongeduldig dat we zo lang niet kunnen wachten op "likes" ;)

En om de reactie voor te zijn : ik weet het, ook in de winter kun je aan macro fotografie doen, een "macro-seizoen" bestaat niet, enz ... Ik heb het enkel wat zwart/wit gesteld omdat duidelijk te maken wat ik bedoel. De realiteit is natuurlijk meer genuanceerd ;)

Voltigeur
28 juli 2013, 12:27
Ik blijf er sowieso het nut niet van inzien om foto's te posten als er toch geen commentaar op komt.
Hoe leuk een 'Prachtige foto' ook moge zijn, en hoe erg het ook het ego moge strelen, da's niet waar ik op zit te wachten.
Ik wil vooral kritische commentaar, met goed onderbouwde tips en dergelijke. Maar deze blijven uit. Heel erg jammer...

bouk
28 juli 2013, 12:43
Ik blijf er sowieso het nut niet van inzien om foto's te posten als er toch geen commentaar op komt.
...

vind toch niet dat je recht hebt van spreken hoor.
zelf geef je ook soms weken/maanden geen comment.
zie Uw postgedrag.
grt,bouk.

Voltigeur
28 juli 2013, 13:01
vind toch niet dat je recht hebt van spreken hoor.
zelf geef je ook soms weken/maanden geen comment.
zie Uw postgedrag.
grt,bouk.

Bouk, als ik actief ben, dan ben ik actief op meerdere vlakken.
Als ik niet actief ben, dan ben ik ook op geen enkel vlak actief. Da's iets wat je me niet kan verwijten denk ik.
Als ik geen foto's post, dan post ik meestal ook niks anders. En omgekeerd. En dan kom ik ook niet kijken wat er gepost wordt.

Caltson
29 juli 2013, 01:53
Ik ben sinds nu nog nooit echt 'actief' geweest op het forum, maar daar zit nu verandering in. Merk ook wel op dat de meeste feedback louter 'mooie foto' is dan echt feedback, maar uiteindelijk niet om iemand kwalijk te nemen. Ik ben allezins zeer kritisch als het op mijn fotografie aankomt, als ik dan ook feedback kan geven op gelijkaardige foto's zal ik mij ook niet inhouden deze op een constructieve manier te beoordelen. Dat is toch de bedoeling als je de foto in een 'beoordeling' sectie plaats, uiteindelijk.

bouk
29 juli 2013, 06:58
....... Dat is toch de bedoeling als je de foto in een 'beoordeling' sectie plaats, uiteindelijk.

helemaal mee eens.
Showcase is dan weer een ander verhaal.
grt,bouk.

ThierryM
29 juli 2013, 08:38
Blijft een pijnpunt op BD. Je kunt mensen niet dwingen om te participeren maar het huidige systeem stimuleert dat ook niet imho. Het is wel opmerkelijk dat er op kleinere fotofora (die van tweakers.nl & dutchphotozone) véél meer inhoudelijke discussies zijn.

Nu worden er dagelijks -tig threads opgestart worden met één foto. Compleet onoverzichtelijk. Bovendien zijn mensen geneigd om die foto's aan te klikken van mensen die ze goed kennen of van wie ze weten dat het altijd iets speciaal is (bijv. Marsel van Oosten is zuinig met het plaatsen van foto's maar haalt altijd veel reacties). Een systeem van verzameltopics (voor 1 tot 3 losstaande foto's) met een onuitgesproken regel dat je reageert op de foto's boven je vooraleer je zelf foto's plaatst zorgt ervoor dat niemand uit de boot valt.

Verder vind ik de opsplitsing showcase/fotobeoordeling niet nuttig. Beoordeling trekt gewoon geen volk aan - daar zitten enkel de mensen die er zelf posten en die geven zelf ook weinig/geen reacties op anderen (ja, er zijn uitzonderingen). Maak één beoordelings-verzameltopic & één showcase-verzameltopic per onderdeel en werk met prefixen voor het onderwerp. In het beoordelingstopic worden mensen die een beoordeling vragen dan ook verwacht om zelf andere foto's te beoordelen.

Individuele topics zijn gereserveerd voor consistente & coherente fotoreeksen (3-10 foto's) en beginnen by default als testcase. Ze kunnen een upgrade krijgen naar showcase als de kritieken goed zijn. Max 1 individuele topic per onderdeel per maand om auteurs aan te sporen goed na te denken over de inhoud.

Nena
29 juli 2013, 08:54
mja, wie wil nog posten in beoordeling, daar reageert geen kat. Het is een vicieuze cirkel. Mensen posten dan maar in SC om reacties te krijgen en zo krijg je nog minder in beoordeling natuurlijk.
Ik weet er zelfs die in beginnerhoek blijven gewoon omdat daar veel meer reacties komen. Vraag is dan wel in hoeverre die reacties dan echt wel 'opbouwende nuttige informatie' zijn of gewoon het strelen van ego met 'likes'.
Het systeem van 1 foto in SC waar jaren geleden zoveel discussie rond geweest is vind ik gewoon helemaal niet werken. Want nu krijg je 'tig topics van hetzelfde thema. Een mens raakt het overzicht volledig kwijt.

Ach ja.. het eeuwige BD-gezeur..

bouk
29 juli 2013, 09:03
......... Het is wel opmerkelijk dat er op kleinere fotofora (die van tweakers.nl & dutchphotozone) véél meer inhoudelijke discussies zijn.

daar ben ik ook lid en van EOS en WFC, (en nog een paar), maar daar werkt het gewoon anders, juist door die kleinschaligheid.
grt,bouk.

Eenbes
29 juli 2013, 11:25
Ik vindt het aantal keer dat een foto bekeken wordt belangrijker dan het commentaar. Helaas zakken er vaak foto's snel naar onderliggende pagina's alleen om het feit dat er niet of weinig op gereageerd werd, dus ik snap goed dat dan de behoeften bij sommigen om foto's te plaatsen verdwijnt.

bouk
29 juli 2013, 11:30
....... Helaas zakken er vaak foto's snel naar onderliggende pagina's alleen om het feit dat er niet op gereageerd werd...

uhh...hoe werkt dat dan.
als er geen reacties komen, zakt je topic toch niet..?
van kijkers zakt het topic volgens mij niet.
grt,bouk.

Voltigeur
29 juli 2013, 11:58
Bouk, wanneer er niet op gereageerd wordt op een bepaald topic, en op anderen wel, in combinatie met de nieuwe topics die er blijven bijkomen, zakt dat topic wel degelijk...

Brombeer
29 juli 2013, 11:59
...Ik weet er zelfs die in beginnerhoek blijven gewoon omdat daar veel meer reacties komen. Vraag is dan wel in hoeverre die reacties dan echt wel 'opbouwende nuttige informatie' zijn of gewoon het strelen van ego met 'likes'....

Nena...ik zou eventueel dit schoentje kunnen/durven aantrekken...Het is natuurlijk in de schrijfwijze die u gebruikt niet mogelijk uit te maken of ik het schoentje wel moet aantrekken.
Maar, voor mezelf, en ga er dan ook mee stoppen om er over te leuteren...Ik ben kleurenblind en heb vroeger nog gepost in SC. Daar ben ik dan tot de conclusie gekomen dat dit niet zo aangewezen is voor mij aangezien er mij soms tips meegegeven worden waar ik zelfs niets kan mee aanvangen. Ja ik begrijp het principe van chromatische aberratie...neen...ik zie het niet zonder er op gewezen te worden. Frequent word ik geconfronteerd met uitspraken omtrent kleurenzweem. Als het uitgesproken is valt het me wel op, als het miniem is...zie ik het niet.
Ik leef met deze "kleinere" handicap en iemand anders moet daar niet bepaald van wakker liggen of problemen mee hebben. Het posten hier is een uitbreiding van mijn hobby en ik moet er niet bepaald mijn boterham mee verdienen. Soms, hier en daar zie ik wel mensen die het ook doen als hobby maar die het toch o zo ernstig nemen. Zolang het leuk blijft blijf ik meespelen.
Ik ben erg aangewezen op de verschillende softwarepakketten die ik hanteer om te proberen een "goede" foto te maken.
Enne...heb je al herhaalde malen iemand zien uitnodigen in de trend van: "Wat doe jij hier nog in deze beginnershoek...je mag gerust een schavotje hoger..." Ik heb daar geen problemen mee en denk dat TS dit voor zichzelf kan en moet uitmaken. Maar ik denk ook dat je zou kunnen verschieten wat er soms allemaal te rapen valt in de beginnershoek aan nuttige informatie en goede tips. Ik weet heus wel dat een Marcel Van Oosten of een Dama (om maar een paar namen te noemen...er zijn er uiteraard veel meer...) mij heel veel zouden kunnen leren, waarschijnlijk meer dan in de beginnershoek te rapen valt...maar je moet er nog mee uit de voeten kunnen ook. Bovendien, voor mij toch, heeft de beginnershoek "het" grote voordeel dat je niet aan één onderwerp gebonden bent.
Mijn ego moet alvast niet meer gestreeld worden...Gezien mijn huidige leeftijd heb ik niemand niets meer te bewijzen.
Ik heb foto's die het hier op BD waarschijnlijk niet goed zouden doen...maar die wel gebruikt worden in publicitaire websites van de Nederlandse VVV (Vereniging voor vreemdelingenverkeer...) Sommigen daarvan zitten hier op BD andere vind ik wegens regeltjes en of smaakgerelateerde commentaren zelfs de moeite niet om ze hier te plaatsen.
Bijgevolg denk ik ook dat het maar is...zoals je er zelf tegen aan kijkt.

Groetjes
Marc

Nena
29 juli 2013, 12:46
Nena...ik zou eventueel dit schoentje kunnen/durven aantrekken...Het is natuurlijk in de schrijfwijze die u gebruikt niet mogelijk uit te maken of ik het schoentje wel moet aantrekken.

Marc, bedankt voor de toelichting, maar ik viseerde met mijn uitspraak helemaal niemand persoonlijk. De uitleg hoefde dus niet, maar ik apprecieer het uiteraard wel.

TrsH
29 juli 2013, 16:16
ik post hier bijna geen foto's meer gewoon voor het feit dat men hier altijd afkomt met de gebruikelijke zever zoals... een sensorvlek, hij staat 0.5° scheef, die paal stoort me, enzovoort.
maar naar de inhoud van de foto wordt niet gekeken.

tis ook zo dat er nogal wat problemen zijn met kliekjes vorming hier.
hoor je der niet bij... dan krijg je geen commentaar.
check het zelf... je ziet overal telken dezelfde mensen bij dezelfde personen hun foto's reageren.
meestal nog met een oooooh en een aaaaaaaaaah.

nu en dan smijt ik er nog eens eentje op maar niet veel meer, ik kijk nog veel want er zijn hier wel degelijk goede fotografen waar ik nog van leer door hun beelden te bekijken.
maar dat is het zowat geweest voor mij.

een oooh en een aaaaaah wil ik niet op mijn foto's, die krijg ik wel van mijn klanten die niets van fotografie kennen.
hier wou ik leren en mijn foto's verbeteren.
niet kicken op de "oh tis mooi"

Brombeer
29 juli 2013, 16:35
Marc, bedankt voor de toelichting, maar ik viseerde met mijn uitspraak helemaal niemand persoonlijk....
Als er in algemene termen geschreven wordt dan zal er zich meestal wel iemand aangesproken voelen. Dat is soms zo moeilijk aan het iets proberen brengen met een klavier alleen...

...De uitleg hoefde dus niet, maar ik apprecieer het uiteraard wel.
Graag gedaan. Er zijn nog wat mensen met mijn probleem...ook op dit forum. Maar we zijn dan ook gegeerd in webdesign (op kleurenvlak) en nog tal van andere taken omdat we de boel net iets anders zien. ;)

Er lopen daar een paar mensen rond in deze beginnershoek die toch wel wat kunnen. Ga er niet speciaal namen op plakken. Als er zo ene op jouw foto komt zeggen dat er kleurenzweem op de foto zit wegens te warm of om welke reden dan ook...dan kan ik "op gevoel" de foto wat aanpassen. Als ik al slordig geweest ben met het perspectief...dan hoor je dat daar tamelijk rap.
Die mensen, waaronder zelfs "verguisde" types hier op BD, die soms hard uit de hoek kunnen komen :D doen dat met een goed hart en dat apprecieer ik enorm. Wat de ene betere "beginneling" niet goed kan wordt soms automatisch aangevuld door iemand anders die er dan meer verstand van heeft...Zo werkt dat daar.
En dat iedereen wel eens de bal kan misslaan in zijn beoordeling (zien we ook in SC gebeuren) is gewoon menselijk.
En ja...zelfs trollen passeren daar regelmatig :green:

Groetjes
Marc

Brombeer
29 juli 2013, 17:05
ik post hier bijna geen foto's meer gewoon voor het feit dat men hier altijd afkomt met de gebruikelijke zever zoals... een sensorvlek, hij staat 0.5° scheef, die paal stoort me, enzovoort.
maar naar de inhoud van de foto wordt niet gekeken.

tis ook zo dat er nogal wat problemen zijn met kliekjes vorming hier.
hoor je der niet bij... dan krijg je geen commentaar.
check het zelf... je ziet overal telken dezelfde mensen bij dezelfde personen hun foto's reageren.
meestal nog met een oooooh en een aaaaaaaaaah.

nu en dan smijt ik er nog eens eentje op maar niet veel meer, ik kijk nog veel want er zijn hier wel degelijk goede fotografen waar ik nog van leer door hun beelden te bekijken.
maar dat is het zowat geweest voor mij.

een oooh en een aaaaaah wil ik niet op mijn foto's, die krijg ik wel van mijn klanten die niets van fotografie kennen.
hier wou ik leren en mijn foto's verbeteren.
niet kicken op de "oh tis mooi"

Uittreksel uit ander topic in chitchat...

Maar...zo heel soms zie ik hier in verschillende onderdelen mensen iets plaatsen waarvan ik met mijn beperkte kennis vind Wow...dit is echt af...Dat zijn foto's die blijven nazinderen...Ik ga die ook niet beoordelen hoor...ben beschroomd...kom aan die mannen hun hielen nog niet. Moet ik echt gaan "l*llen" bij mensen die dit doen voor den brode??? Dacht het niet.

Groetjes
Marc
En zeggen dat de foto mooi is mag ik ook niet :green:...Dan wordt het wel moeilijk.
Misschien zoek je in het verkeerde onderdeel of ben je wel volleerd.

Groetjes
Marc

TrsH
29 juli 2013, 18:23
Uittreksel uit ander topic in chitchat...

En zeggen dat de foto mooi is mag ik ook niet :green:...Dan wordt het wel moeilijk.
Misschien zoek je in het verkeerde onderdeel of ben je wel volleerd.

Groetjes
Marc

tuurlijk, maar dan wel waarom...
wat spreekt je aan in de foto enzovoort...

Brombeer
29 juli 2013, 19:31
tuurlijk, maar dan wel waarom...
wat spreekt je aan in de foto enzovoort...

Dan zou ik al moeten verwijzen naar die huwelijksreportage waarbij je een dame in wit, blootvoets door het zand ziet stappen. Het bekijken van deze foto roept een bepaald gevoel op. En zou dat misschien wel kunnen omschrijven...maar niet in drie woorden.
Dan slingert men je naar het hoofd dat je evengoed kan "zeveren" als Jan Hoet die ook enkele uurtjes over een banaal onderwerp uitweidt... Allemaal al de revue zien passeren zonder enige betrokkenheid. (Waarmee ik zeker niet wil gezegd hebben dat ik de foto banaal vond...integendeel.)

Groetjes
Marc

Voltigeur
30 juli 2013, 07:48
In bepaalde rubrieken ben ik ook nooit te vinden, en zal je dus ook nooit reacties van mij zien staan. Om de eenvoudige reden dat mijn interesse niet in die rubrieken ligt, wat ervoor zorgt dat ik er ook weinig tot niks van ken. Het heeft weinig zin om in, ik zeg maar iets, Model, Studio & Glamour te gaan vertellen dat een witte jurk overbelicht is en geen detail bevat. Dat laat ik dan liever aan de kenners over die in eenzelfde reactie ineens 1 of meerdere andere tips kunnen geven.
Hetzelfde geldt voor Beginnershoek, waar alles door elkaar staat. Aan bepaalde foto's waag ik mij niet, simpelweg omwille van mijn beperkte (of totaal géén) kennis.

Guest17
30 juli 2013, 08:36
Dan zou ik al moeten verwijzen naar die huwelijksreportage waarbij je een dame in wit, blootvoets door het zand ziet stappen. Het bekijken van deze foto roept een bepaald gevoel op. En zou dat misschien wel kunnen omschrijven...maar niet in drie woorden.
Dan slingert men je naar het hoofd dat je evengoed kan "zeveren" als Jan Hoet die ook enkele uurtjes over een banaal onderwerp uitweidt... Allemaal al de revue zien passeren zonder enige betrokkenheid. (Waarmee ik zeker niet wil gezegd hebben dat ik de foto banaal vond...integendeel.)

Groetjes
Marc

Nu voel ik mij aangesproken. Bedankt.
Ik trek het schoentje aan, maar reageer er verder niet op ;).
Groetjes

bouk
30 juli 2013, 08:50
ik post hier bijna geen foto's meer .....

nu en dan smijt ik er nog eens eentje op maar niet veel meer..

en toch post je boven het gemiddelde hoor.
grt,bouk.

Nerdifant
30 juli 2013, 08:52
Ik heb al jaren geleden een voorstel gedaan voor een forum 'NO WORDS' waar de draadjes een thema zijn bv. 'GROEN' en waar de replies alleen foto's zijn. Geen text.
YMMV

Brombeer
30 juli 2013, 10:31
Nu voel ik mij aangesproken. Bedankt.
Ik trek het schoentje aan, maar reageer er verder niet op ;).
Groetjes

Daaraan zie je maar weer Djivan hoe een mens soms op zijn tenen moet lopen om toch maar niemand voor het hoofd te stoten...
Weet zelfs niet meer in welk topic het was, laat staan dat ik nog wist wie welke commentaar geschreven had. Zal schrijven dat ik niemand persoonlijk bedoelde ;)
Nu denk ik u goed genoeg te kunnen inschatten om te weten dat je achter je woorden staat...net als ik.

Groetjes
Marc

TBiRD
30 juli 2013, 11:16
Even reageren op de TS. Ik vind dat zelfs in de beginnershoek teveel wordt gepost. Veel onderwerpen die helemaal niet interessant zijn, wel technisch ok (meestal)

Voltigeur
30 juli 2013, 11:59
Even reageren op de TS. Ik vind dat zelfs in de beginnershoek teveel wordt gepost. Veel onderwerpen die helemaal niet interessant zijn, wel technisch ok (meestal)

En op welke manier heeft dit iets met het wel of niet met commentaren te maken?

Wat kan je dan doen? Een maximum aantal topics per dag invoeren, onder het mom van 'De eersten zullen de besten zijn'?
Kijk, niet alle foto's kan iedereen interessant vinden. Ik vind er ook velen niet interessant. Maar da's mijn probleem, niet het probleem van een ander.
Niet iedereen staat op een bepaald niveau, anders postten ze niet in beginnershoek, maar ergens in Showcase.

TrsH
30 juli 2013, 12:37
en toch post je boven het gemiddelde hoor.
grt,bouk.

vroeger iedere dag,
nu mss nog eentje op de 2 weken.

TBiRD
30 juli 2013, 13:21
En op welke manier heeft dit iets met het wel of niet met commentaren te maken?

Wat kan je dan doen? Een maximum aantal topics per dag invoeren, onder het mom van 'De eersten zullen de besten zijn'?
Kijk, niet alle foto's kan iedereen interessant vinden. Ik vind er ook velen niet interessant. Maar da's mijn probleem, niet het probleem van een ander.
Niet iedereen staat op een bepaald niveau, anders postten ze niet in beginnershoek, maar ergens in Showcase.

Daar ligt nu net het probleem. Niemand gaat blijkbaar nog zien in de specifieke subfora dus posten in beginnershoek is de oplossing?
En ja sommige foto's zijn gewoon niet goed (ook wel van mij). Beschouw mezelf nog als beginner (2jr bezig) maar als ik zie dat mensen die al jaaaren met fotografie bezig zijn en schitterende dingen afleveren daar moeten posten om een reactie/kritiek ter verbetering te verkrijgen dan stel ik me daar vragen bij. Mijn persoonlijk gevoel zegt me dat de tijd toen ik pas geregistreerd was op BD de beginnershoek nog overzichtelijk was en je alle posts goed kon opvolgen maar nu komen er zoveel bij dat het zelfs bijna onmogelijk is om alles te bekijken (tenzij je ganse dagen thuis zit misschien om de een of andere reden)

Digipics357
30 juli 2013, 14:31
Fotograferen doe je voor jezelf, waarom heb je commentaar of reactie's nodig ?
Om te horen hoe het beter kan of om te horen hoe goed het wel is ?
En als er een reactie komt .... hoe zwaar weegt die reactie dan, want .....
niet iedere reactie weeg evenveel.

Als je nu, ( en ik geef een voorbeeld ) een opname gemaakt hebt die je zelf héél goed vindt
dan geniet je van die opname, je wil die tonen aan de wereld, om te horen hoe goed ze wel is ....
en dan komt daar een reactie dat ze toch maar van een middelmatig niveau is !
Ga je dan je eigen opname minder liever zien, omdat een of andere klojo, die je van haar of pluim kent
dat op een forum post. Kom nu....

Iedere beoordeling van je werk door anderen is subjectief, als je met beide voeten op de grond staat
en de persoon naar waarde schat, die het oordeel geeft dan kan je der beter van worden.
Maar hoeveel personen ken je zo, en dan bedoel ik met kennen in het echte leven hé, geen forum(vriend)
of facebook(vriend) , het is pas als je zelf voelt dat zijn of haar opmerkingen juist zijn, dat je iets hebt
aan commentaar.

Lig er dus niet van wakker dat er op uw inzending op BD geen of weinig commentaar komt!
Open zelf je ogen , leer kijken, kijk naar opnames van gekende fotografen , en trek je conclusies !

MVG, jeff C.

Voltigeur
30 juli 2013, 14:48
Digipics, dit neigt eerder naar zelfgenoegzaamheid/zelfvoldaanheid...
Kritiek kan altijd nuttig zijn. Met de ene opmerking kan je akkoord gaan, terwijl je met een andere totaal niet akkoord zal zijn.
Maar 't is een forum waar foto's zouden beoordeeld moeten worden. Dus verwacht ik dat dan ook wanneer ik er ene post.
Jij blijkbaar niet, je hebt er primo geen behoefte aan, en secundo, je houdt er geen rekening mee. Dan stel ik mij eerder de vraag wat je op dit forum doet? Omwille van de zijrubriekjes van het forum? Daar zijn meer uitgebreide fora voor. Om nieuw materiaal te bespreken? Dat wordt in principe ook uitgebreid besproken op testsites en -fora die zich daar op specialiseren...

Caltson
30 juli 2013, 14:51
Fotograferen doe je voor jezelf, waarom heb je commentaar of reactie's nodig ?
Om te horen hoe het beter kan of om te horen hoe goed het wel is ?
En als er een reactie komt .... hoe zwaar weegt die reactie dan, want .....
niet iedere reactie weeg evenveel.

Als je nu, ( en ik geef een voorbeeld ) een opname gemaakt hebt die je zelf héél goed vindt
dan geniet je van die opname, je wil die tonen aan de wereld, om te horen hoe goed ze wel is ....
en dan komt daar een reactie dat ze toch maar van een middelmatig niveau is !
Ga je dan je eigen opname minder liever zien, omdat een of andere klojo, die je van haar of pluim kent
dat op een forum post. Kom nu....

Iedere beoordeling van je werk door anderen is subjectief, als je met beide voeten op de grond staat
en de persoon naar waarde schat, die het oordeel geeft dan kan je der beter van worden.
Maar hoeveel personen ken je zo, en dan bedoel ik met kennen in het echte leven hé, geen forum(vriend)
of facebook(vriend) , het is pas als je zelf voelt dat zijn of haar opmerkingen juist zijn, dat je iets hebt
aan commentaar.

Lig er dus niet van wakker dat er op uw inzending op BD geen of weinig commentaar komt!
Open zelf je ogen , leer kijken, kijk naar opnames van gekende fotografen , en trek je conclusies !

MVG, jeff C.

Uiteraard fotografeer jezelf, maar uiteindelijk is de bedoeling van een beoordeling om daar een eerlijke mening op te krijgen. Je kan evengoed denken een goede foto te hebben, maar toch de opinie van een ander persoon wensen. Iedereen is anders en het is net dat wat een beoordeling zo interessant maakt.

kriba
30 juli 2013, 15:38
Je kan evengoed denken een goede foto te hebben, maar toch de opinie van een ander persoon wensen. Iedereen is anders en het is net dat wat een beoordeling zo interessant maakt.

Dat is voor mij de nagel op de kop. Van elke foto die ik hier ooit plaatste dacht ik persoonlijk dat het een goede was. Anders zou ik hem niet geplaatst hebben.
Maar wat blijkt, dat er slechts ongeveer één op de tien sporadisch wat lovende reacties kreeg.
De wijze les die ik daaruit trek is, ofwel heb ik nog heel veel te leren, ofwel moet ik zelf nog veel kritischer omgaan met mijn fotos voor ik ze hier plaats, zelfs in beginnershoek, ofwel is het een combinatie van beide.

Je plaatst toch geen fotos waarvan je zelf reeds vooraf weet dat hij slechts is !?
Bvb. (en nu moet ik heel hard oppassen wat ik schrijf zodat niemand het persoonlijk neemt) als een nieuw topic met foto start, en je klik eerst eens op 'voorbeeld' voor je hem definitief plaatst, dan zie toch onmiddellijk dat hij bvb. scherp of onscherp is. En toch lees je nog hier en daar, de originele is scherp maar hier na plaatsing niet meer..... maar dat zie je toch vóór je hem definitief plaatst !? Zwier hem er dan af en begin opnieuw. Dat doe ik toch tenminste, maar iedereen is er vrij in natuurlijk.
Mvrgr.

kriba
30 juli 2013, 15:42
Daaraan zie je maar weer Djivan hoe een mens soms op zijn tenen moet lopen om toch maar niemand voor het hoofd te stoten...
Weet zelfs niet meer in welk topic het was, laat staan dat ik nog wist wie welke commentaar geschreven had. Zal schrijven dat ik niemand persoonlijk bedoelde ;)
Nu denk ik u goed genoeg te kunnen inschatten om te weten dat je achter je woorden staat...net als ik.

Groetjes
Marc

Ik hoop dat iedereen achter zijn woorden staat hier, anders weet je niet meer wat je wel of niet mag geloven ;).
Mvrgr.

heaucheneaudt
30 juli 2013, 16:36

Wat kunnen die conclusies zoal zijn?

Ik stel me voor dat je dan (onbewust) een beperkt referentiekader gaat vormen van wat goed/mooi "is" en wat niet.
Als je dan toch andermans afbeeldingen bekijkt zou het wellicht gunstiger zijn om niet te weten wie de maker is zodat je niet weet of deze gekend is, ja of nee.
Zodat je inspiratie en ideeën opdoet en niets meer dan dat.

Brombeer
30 juli 2013, 16:51
... Beschouw mezelf nog als beginner (2jr bezig) maar als ik zie dat mensen die al jaaaren met fotografie bezig zijn en schitterende dingen afleveren daar moeten posten om een reactie/kritiek ter verbetering te verkrijgen dan stel ik me daar vragen bij. Mijn persoonlijk gevoel zegt me dat de tijd toen ik pas geregistreerd was op BD de beginnershoek nog overzichtelijk was en je alle posts goed kon opvolgen maar nu komen er zoveel bij dat het zelfs bijna onmogelijk is om alles te bekijken (tenzij je ganse dagen thuis zit misschien om de een of andere reden)

Zelfs als je hele dagen thuis bent om één of andere reden (pensioen/rentenieren/werkloos/verveling op het werk/lotto gewonnen...), zoals u het noemt, kun je ze niet allemaal beoordelen. (Tenminste...als je er dieper wil op ingaan...) Iedere beoordeling vind ik een vrijblijvende mening, zowel die beoordelingen die ik zelf schrijf als diegene die ik ontvang.

Heb al een paar keer de reactie zien voorbijkomen in de trend van beginnershoek is voor beginners...Als je daar nu alleen beginners in loslaat...waar gaan deze hun mosterd halen ? Er zijn er bij (natuurlijk zonder namen te noemen) voor wie het nog teveel is om eens één of ander onderwerp te gaan "googlen." Er zijn er bij die graag krijgen...maar helemaal niet graag geven...als je alle dagen tijd hebt om er ene op te zwieren...zul je wel een gaatje vinden om bij iemand anders ook eens iets te schrijven...denk ik toch ...(en ga het nog eens herhalen...hoeft niet per sé bij mij te zijn hoor...)..Als ik moet kiezen om iemand te gaan beoordelen dan kies ik vast en zeker voor iemand die feed back geeft op hetgeen geschreven wordt in zijn topic. Dan zou je de indruk kunnen krijgen dat je met iets aangenaams bezig bent, dat je iemand probeert te helpen. Kan er nog gene merci van af...jammer dan voor deze laatste...hij/zij mist iets...
En dan...dan zie je sommige van deze personen zo wegzinken...week per week. Ondanks ze mooie foto's plaatsen blijft het kraantje dicht...
Er zijn de vaste waarden die zoveel mogelijk op eender wie zijn topic iets schrijven, die iedereen een kans geven om te participeren in het forumgebeuren...Maar blijkt al vlug dat deze participatie nogal euh...eenzijdig verloopt...tsja...die zie je dan ook redelijk vlug vertrekken. Weet je wel die vaste waarden die nogal hard uit de hoek kunnen komen...maar die je toch niet laten vallen als het wat moeilijker wordt. Tenzij je natuurlijk liever meer ontvangt dan geeft (spreek hier helemaal niet over cijfers en grafieken hoor - ik geef je er vijf en ik wil er vijf terug - maar spreek hier over beetje gezond verstand)...Zou dat dan één van die veelbesproken kliekjes zijn?
Persoonlijk ben ik heel blij dat er daar een deel mensen zijn (en hier moet ik Digipics357 bijtreden omtrent het gewicht van de commentaar) die nog steeds dat tikkeltje meer kunnen dan ik en waar ik kan van opsteken. Zijn die er niet meer...dan heb ik geen reden om in beginnershoek of hier nog te blijven rondhangen.

U denkt toch echt niet dat mensen die wekelijks/dagelijks in SC posten staan te springen om naar de beginnershoek te komen oordelen. De brave zielen die het probeerden worden op nogal tamelijk kordate manier de bek gesnoerd. In de trend van: Jamaar...over smaak valt niet te twisten...of ja maar dat is jouw mening de mijne is totaal anders.
Iedereen mag uiteraard een eigen mening hebben maar voor mezelf weet ik dat als ene van die crack's (en er zijn er wat hoor) iets bij mij schrijft...ik een hartje als een koekebrood heb. En daar wil ik nu bijvoorbeeld wel eens een naam op plakken, bijvoorbeeld Sieg (er zijn er nog zoveel hoor, in ieder forumonderdeel en mogelijks gespecialiseerd in maar één onderwerp)...wat die man kan op het vlak van vogels grenst voor mij aan het ongelooflijke. (Neen, neen wil hem hier niet verheffen naar de godenstatus...En neen ik heb niets nodig van hem, jammer genoeg is hij ook wat minder actief. Zal daar wel zijn redenen voor hebben. Het kijken naar sommige beelden op dit forum is al genoeg om er verwondering, respect en kwijl dat van m'n kin loopt te ontwikkelen. De commentaren die ik ooit kreeg van hem waren helemaal niet hooghartig en vriendelijk gebracht. Het kan ook op een andere manier...ook al vastgesteld in het verleden...

Maar ga nu toch stilletjes afhaken in dit topic. Is stilletjes aan het afglijden naar "The Never Ending Story II."

Groetjes
Marc

Guest17
30 juli 2013, 18:36

Groetjes
Marc

;)
Groetjes

Digipics357
31 juli 2013, 07:01
Digipics, dit neigt eerder naar zelfgenoegzaamheid/zelfvoldaanheid...
Kritiek kan altijd nuttig zijn. Met de ene opmerking kan je akkoord gaan, terwijl je met een andere totaal niet akkoord zal zijn.
Maar 't is een forum waar foto's zouden beoordeeld moeten worden. Dus verwacht ik dat dan ook wanneer ik er ene post.
Jij blijkbaar niet, je hebt er primo geen behoefte aan, en secundo, je houdt er geen rekening mee. Dan stel ik mij eerder de vraag wat je op dit forum doet? Omwille van de zijrubriekjes van het forum? Daar zijn meer uitgebreide fora voor. Om nieuw materiaal te bespreken? Dat wordt in principe ook uitgebreid besproken op testsites en -fora die zich daar op specialiseren...

Oh wat ik hier doe, ik ben hier al een tijdje hoor, en af en toe geef ik is mijn mening !
Zoals deze over het beoordelen van foto's, en die mening die is niet zo maar uit mijne duim
gezogen, die mening die is er gekomen na meer dan 12 jaar actief lidmaatschap van een
fotoclub en deelname aan wedstrijden. Ik heb beelden horen en zien verwijzen naar categorie D (=laagste)
door zogezegde onderlegde fotografen, wat deed de auteur van het beeld, hij stuurde zijn beeld in voor een wedstrijd en
hij won er een onderscheiding mee ! En geloof me dit is niet éénmaal geweest, nee dit is gewoon regelmatig zo.
Daarom zeg ik, fotografeer voor jezelf, als het dan tegenslaat kan je ook maar alleen kwaad zijn op jezelf.

MVG, Jeff C.

noenkelMi
8 augustus 2013, 00:24
daarom probeer ik altijd een foto te "beoordelen" zonder naar de naam te kijken.
zodat ik probeer om niet mee te doen aan 'kliekjesvorming', maar ik moet wel bekennen dat dit soms wel moeilijk is.
En, ik kom soms ook niet verder dan "mooi" (oid)
en de (soms harde) commentaren, daar probeer ik uit te leren. Al moet ik ook wel zeggen dat "oohs en aahs" wel leuk zijn.
Of een enkele keer een HOF ontvangen (omdat het deze keer de beurt is aan Beginnershoek?) streelt wel een beetje je ijdelheid,
maar door het feit dat bvb je vrouw niet weet waar je het echt over hebt, sta je snel terug met je pootjes op de grond. Heb trouwens nog niet veel door een familielid horen zeggen dat ik een mooie foto gemaakt heb....

bouk
8 augustus 2013, 05:56
... Heb trouwens nog niet veel door een familielid horen zeggen dat ik een mooie foto gemaakt heb....

oh..bij mij wel hoor.
maar mijn familie weet dan ook wat ik graag wil horen)(.
grt,bouk.