Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"opnieuw beginnen" in digitaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "opnieuw beginnen" in digitaal

    Ben hier een hele tijd niet geweest en was bijna vergeten dat ik me hier ooit ingeschreven had. Maar ben al die tijd bezig geweest met film. De Mamiya 645 is voor mij nu de camera waar ik eerst naartoe grijp. Maar ik heb nog steeds een digitale alhoewel die maar af en toe wordt gebruikt. En die is aan vervanging toe.

    Mijn Canon 300D is nu 10 jaar en begint stilaan problemen te geven. Vooral CF kaartje dat niet herkend wordt en dan opnieuw geformateerd moet worden. De hoge iso's kunnen stilaan een stuk beter en daarvoor zou digitaal een serieus gebruik hebben. Ben al wat aan het rondzoeken geweest maar ik kom er niet uit. Veel te veel alternatieven en niets waarvan ik kan zeggen "dat is het".

    Ik heb nu vooral de 300D met enkele lenzen. Niks speciaals, op zich is het geen belemmering om van merk of type toestel te veranderen. Heb ook lang een Lumix gehad in mijn jaszak maar die heeft dat onlangs ook opgegeven (een keertje teveel tegen de vlakte gegaan). Heb ooit een Nex3 gekocht om samen met de middenformaat mee te nemen maar dat was een enorme teleurstelling. Te klein, een ramp van een interface, totaal geen balans met de lenzen etc.

    Waarvoor zou ik die gebruiken? Wel algemene reisfotografie vooral. In de stad, museum, landschap etc. Niets speciaals wel een bereik van ongeveer 28mm tot 135mm (kleinbeeld equivalent). Misschien iets meer wenselijk, zo'n 24mm en tot 200mm zou welkom zijn maar zeker niet essentieel. Nadruk ligt vooral rond de 35mm eq (80%). Portretten zijn niet mijn ding, ook steeds kleur nooit z/w. Beetje de typische familie foto's ook als die eens bijeenkomt. Ander gebruik is voor modelbouw. Daar zijn het vaak close-ups. Niet echt macro (1:1) maar eerder 1:2, 1:3. Ook vooral met natuurlijk licht, zeer zelden flits (misschien 5 foto's per jaar). Digitaal is momenteel goed voor een dikke 100 foto's per jaar.

    Een zoeker lijkt me echt wel aangewezen. Heb enkele dagen met die nex3 op pad geweest en dat scherm is gewoon onbruikbaar. In ietwat normaal licht begint het onleesbaar te worden, om scherp te stellen moet je het op afstand houden en dan wordt stabiliteit een ramp. Een electronische zoeker is misschien wel een optie, sportfotografie is niet mijn ding. Heb ook graag een ietwat grotere camera. Dat het zaakje goed in de hand ligt met alles binnen vingerbereik zonder dat je die in bochten moet wringen is essentieel. Hier scoort de nex3 slecht voor mij. Krijg kramp na enkele minuten. Maar een G690BL moet het nu ook niet zijn.

    Waar had ik al aan gedacht? Wel de volgende opties zijn al de revue gepasseerd maar meer dan een google op internet ben ik niet geraakt.

    - terug naar een aps-c slr. Een 1100D heb ik in handen gehad en lijkt me netjes compact, licht en met een geschikte lens best haalbaar zelfs naast de middenformaat. Langs de andere kant wat is het voordeel van een slr als je er toch nooit meer dan 1 lens opzet?
    - een full frame. De 6D komt dan op de voorgrond (of een 2-de hands 5D). Maar dat is dan niet te gebruiken in combinatie met de middenformaat. Een sherpa is buiten budget.
    - een serieuse compact genre G1X of X20. Lijkt me ideaal als aanvulling maar geen idee hoe zich dat in verhouding tot een slr gedraagt.
    - een koppel DP1M en DP2M. De foto's die ik daarvan al tegengekomen ben doen me echt iets. Weet niet waarom maar echt verschillend. Een simpele zoeker toevoegen kan omdat het single focals zijn. Maar ik mis dan echt wel de 35mm. En sigma lijkt zelf niet goed te weten wat te doen met die toestellen.
    - samsung NX. Lijkt me een serieuse outsider. Goed uitgebouwd gamma aan redelijke prijs. Maar je vindt ze amper en nog minder vind je beredeneerde neutrale commentaren.
    - fuji X1 . Die zoeker lijkt me een goede oplossing voor alle problemen. Maar alhoewel fuji al lang meedraait in de fotowereld is die X reeks recent en geeft het geen idee waar ze naartoe gaan. Gezien de prijs geeft dat me zo geen goed gevoel. Heb wat het idee dat zolang ze aan de rol zijn wel blijven voortdoen maar wat als het plateau bereikt wordt? Ze hebben wel goeie ideën maar die worden even snel weer achtergelaten.
    - pentax lijkt me wat een underdog. Moest die K-01 een zoeker hebben dan zou ik ervoor gaan. Maar wat moet je denken van een merk dat dan de Q bovenhaalt?

    Wat ik al uitgesloten heb zijn:
    - sony. Al genoeg problemen met toestellen om het direct aan de kant te zetten. Ik had gedacht dat die nex3 eerder een minolta zou zijn maar de ervaring ermee toont dat het echt wel sony is.
    - leica. Alhoewel zaken zoals de manuele scherpstelling en nog echt een diafragma ring me aanspreken is dit niet te verantwoorden. Ook hulpzoekers voor groothoeken en tele's en de grote minimale scherpstelafstand maken dat dit voor mij geen goede keuze is. Voor die prijs zou ik trouwens eerder een Pentax 645D nemen.

  • #2
    Re: "opnieuw beginnen" in digitaal

    Uit het lijstje dat je hebt opgenoemd zou ik voor de Sigma DP series gaan, deze zijn uitzonderlijk scherp (bijna gelijk aan een D800 met het beste glas).
    Maar deze zijn barslecht op hoge iso's.
    Fuji X (zou wachten tot de opvolger van de X pro 1 ofwel ineens voor de X100s gaan) is ook zeer interessant.

    Een Nikon D700/5D2 is tweedehands ook zeer goedkoop te vinden (1000-1150 euro) en bied nog steeds top of the line kwaliteit. Maar als je al een Mamiya hebt zou ik niet gaan voor een extra DSLR (tenzij een D800e als je het zware gewicht en slechte autofocus van een MF camera beu bent).

    Wat je ook kan doen is een DSLR kopen en een focussing screen aanbrengen zodat je oude Nikon's erop kan gebruiken (manuele focus). Ik gebruik al een tijdje een toestel uit de FM-serie van Nikon met manuele Nikon's en ben er zeer content van (wel niet digitaal, maar met een focussing screen zijn deze zeer bruikbaar op digitaal).

    Comment


    • #3
      Re: "opnieuw beginnen" in digitaal

      Een Pentax K-01 met als KB 35mm equivalent de fantastische FA*24/2 zou ik zomaar niet uitsluiten. Ik heb ze beide en de combinatie valt goed gebalanceerd uit. Nog enkele Limited primes erbij en zeker een leuk setje
      De sensor is dezelfde als in de K-5 en trouwens ook de Nikon D7000
      Het met gestrekte armen werken blijft natuurlijk wel onstabieler dan een zoeker. Daar zou een K-30 of K-50 de gulden middenweg kunnen vormen.
      Maar er zijn wel mogelijkheden met diverse Voigtlander e.a. opsteekzoekers, op www.pentaxforums.com vind je waarschijnlijk meer info over welke zoekers de beste keuze zijn voor welke brandpunten.

      Edit: google op optical viewfinder K-01 geeft wel wat snelle info. Nog een ander interessant concept is de ikodot

      En de Q is nu de prijzen gezakt zijn wel veel populairder geworden, inmiddels is ook de originele Pentax k naar Q adapter verkrijgbaar (daarmee duiken erg mooie tele-shots met K-lenzen op) en is recent de Q-7 met grotere sensor voorgesteld.
      't Is nog steeds niet voor iedereen, dat niet
      Last edited by wouter_va; 22 juli 2013, 13:30.

      Comment


      • #4
        Re: "opnieuw beginnen" in digitaal

        Uit het lijstje dat je hebt opgenoemd zou ik voor de Sigma DP series gaan, deze zijn uitzonderlijk scherp (bijna gelijk aan een D800 met het beste glas).
        Maar deze zijn barslecht op hoge iso's.
        De hoge iso's houden me een beetje tegen. Ook geen idee hoe ze zijn voor close-up. Iemand die daar iets over kan zeggen? Batterijduur etc kan ik wel mee leven, snelheid is ook niet zo belangrijk.

        Een Pentax K-01 met als KB 35mm equivalent de fantastische FA*24/2 zou ik zomaar niet uitsluiten. Ik heb ze beide en de combinatie valt goed gebalanceerd uit. Nog enkele Limited primes erbij en zeker een leuk setje
        Heb naar de K-01 zitten kijken in de winkel onlangs. En inderdaad met een 24 of 21 zou dat leuk zijn. Maar zonder zoeker zie ik het niet goed zitten. Er zijn oplossingen maar het is en blijft behelpen. Ik heb zo'n enkele camera's waar je van die hulpzoekers moet opsteken (rf645, g690bl) en dat is iedere keer weer zoeken in de tas naar de goeie, goed opletten dat je ze niet kwijt geraakt, focus checken hier, frame schikken daar... en dan ben je nog niet zeker van paralax. Moest er een (electronische) zoeker op de K-01 kunnen denk ik dat ik er al eentje had.

        De opmerking over de Q was eerder ironisch bedoeld. Ik zie voor mij geen enkele toepassing voor zoiets. Ik snap de bedoeling wel maar kan het echt niet plaatsen in het totaalbeeld van Pentax.

        Comment


        • #5
          Re: "opnieuw beginnen" in digitaal

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          De opmerking over de Q was eerder ironisch bedoeld. Ik zie voor mij geen enkele toepassing voor zoiets. Ik snap de bedoeling wel maar kan het echt niet plaatsen in het totaalbeeld van Pentax.

          Pentax staat tegenwoordig vooral voor compact (vgl de K-5 vs gelijkaardige bodies van andere merken) en degelijk. De Q past daarin. 't Is een erg geavanceerde body voor zo'n klein formaat, waarmee het bijgevolg voor de fotograaf die controle wil erg leuk fotograferen is. 't Blijft natuurlijk een compact (bvb nauwelijks scherptediepte controle)... Ik heb er zo eentje en maak sindsdien foto's op plaatsen waar ik voorheen nooit een toestel bij had. Voordien verschillende "klassieke" compacts gehad, maar die liet ik telkens "gefrustreerd" thuis na enkele weken. Doch de Q is duidelijk niet voor jouw behoeftes. Dus dit volledig ter zijde... ;-)


          Ben ook een Pentax-fan, vandaar dat ik hier in deze thread terecht kom (zoektrefwoord "Pentax" is steeds m'n "toegang" tot het forum), maar vele merken bieden natuurlijk wat je zoekt.

          Ik zou voor een gevorderde APS-C DSLR gaan, vermits je gewend bent met middenformaat te werken. Allez, ik baseer me op de eigen ervaring dat ik maar niet kan wennen aan camera's die ervan uitgaan dat ze alles automatisch mogen doen en dus een nogal lastige toegang tot meer controle geven. Hoe dichter alle camera's kwa bediening in elkaars buurt liggen, hoe sneller ik van de ene naar de andere ga (vandaar dat voor mij de Q ideaal is naast m'n K-5).

          Je wil balans in de hand, en DSLRs bieden een body met wat meer tegengewicht dan de gemiddelde spiegelloze. Plus voldoende grip als je kleinere objectieven gebruikt. En je hebt een optische zoeker. Persoonlijk heb ik nog steeds liever een optische zoeker dan een electronische.

          Je kan op alle merken makkelijk een reiszoom gebruiken. Hoeft niet merkeigen te zijn, ik vind Sigma bvb de laatste tijd goed bezig. Ik zou wel opletten geen te groot bereik te willen afdekken met één objectief. Als je de kwaliteit van middenformaat gewoon bent, gaat de relatief matige prestatie van een ultrazoom je mogelijk ontmoedigen je nieuwe camera te gebruiken. Persoonlijk doe ik het op reizen waar ik geen extreem glas nodig heb met een setje van 3 tot 5 vaste brandpunten tussen 15mm en 77mm: discreter, compacter en niet noodzakelijk meer sleurwerk. Alleen wat vaker wisselen van objectief, maar vaak kies ik er eentje waar ik dan even alles mee doe, en een uurtje later kies ik een andere. Als ik je voorkeur voor 80% rond de 35mm equiv zie, dan lijkt het me zeker een goede keuze voor een vaste 24mm op APS-C te gaan (mijn DA21/3.2 limited is vglbaar één van m'n meest gebruikte objectiefjes). Dat gaat veel leuker fotograferen zijn.

          Een toegewijde macro zou ik me dunkt wel overwegen als je modelbouwfotografie doet. Dat pleit dus ook voor een camera met verwisselbare objectieven. Zeker 1:1 macro, niet om altijd op 1:1 te werken, maar dat geeft je nu eenmaal meer speling en minder kans dat je net niet dicht genoeg kan. Persoonlijk vind ik een korte macro ideaal hiervoor (bvb de Pentax/Tokina 35mm f/2.8). Zo'n 35mm brandpunt heeft een erg korte werkafstand (makkelijk voor binnenkamers gebruik) die eigenlijk zelfs te kort is voor 1:1, maar ideaal voor algemene close-up. Bovendien kan zo eentje ook dubbelen als standaard 50mm equiv.

          Voilà, misschien kan je je in enkele van deze overwegingen vinden (of niet), en helpt dat zo een keuze te maken?

          hth, Wim
          Last edited by ishpuini; 23 juli 2013, 09:01.
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: "opnieuw beginnen" in digitaal

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Moest er een (electronische) zoeker op de K-01 kunnen denk ik dat ik er al eentje had.
            Gezien de video-kwaliteiten van de K-01 is dat een vraag die ook op pentaxforums wel leeft.
            Er zijn een aantal mogelijkheden met een zgn. Field monitor. (Jammer genoeg niet zoals K-5 via HDMI want dan springt hij in playback mode, enkel via AV kabel)
            Voor video en op statief is dit wel interessant maar voor fotografie in the field nogal omslachtig vrees ik, tenzij je dat scherm bovenop gebruikt en de camera op je buik Er is zelfs iemand die er een videobril op heeft aangesloten zie hier

            Allemaal leuk, maar dan ben je denk ik beter af met een DSLR of evt. iets als een Panasonic GH2 waar de EVF vrij ok is inmiddels

            Comment


            • #7
              Re: "opnieuw beginnen" in digitaal

              Ik zou voor een gevorderde APS-C DSLR gaan, vermits je gewend bent met middenformaat te werken. Allez, ik baseer me op de eigen ervaring dat ik maar niet kan wennen aan camera's die ervan uitgaan dat ze alles automatisch mogen doen en dus een nogal lastige toegang tot meer controle geven......

              Je wil balans in de hand, en DSLRs bieden een body met wat meer tegengewicht dan de gemiddelde spiegelloze. Plus voldoende grip als je kleinere objectieven gebruikt. En je hebt een optische zoeker. Persoonlijk heb ik nog steeds liever een optische zoeker dan een electronische.

              .....Persoonlijk doe ik het op reizen waar ik geen extreem glas nodig heb met een setje van 3 tot 5 vaste brandpunten tussen 15mm en 77mm: discreter, compacter en niet noodzakelijk meer sleurwerk. ........ Als ik je voorkeur voor 80% rond de 35mm equiv zie, dan lijkt het me zeker een goede keuze voor een vaste 24mm op APS-C te gaan (mijn DA21/3.2 limited is vglbaar één van m'n meest gebruikte objectiefjes). Dat gaat veel leuker fotograferen zijn.

              Een toegewijde macro zou ik me dunkt wel overwegen als je modelbouwfotografie doet. Dat pleit dus ook voor een camera met verwisselbare objectieven.....
              Even het -voor mij- belangrijkste uitgehaald, Wim. Je overwegingen helpen zeker. Misschien omdat ze een beetje mijn eigen denken volgen. Maar bevestiging is ook een stap vooruit.

              Gezien de video-kwaliteiten van de K-01 is dat een vraag die ook op pentaxforums wel leeft........

              Allemaal leuk, maar dan ben je denk ik beter af met een DSLR of evt. iets als een Panasonic GH2 waar de EVF vrij ok is inmiddels
              Zelfde hier, video is helemaal mijn ding niet vandaar dat de K-01 me wel aansprak omdat men dat nogal vaak als een minpunt aanhaalt.

              Dus toch eerder terug een dslr. Ga me op vakantie wat bezinnen dan.

              Wat je ook kan doen is een DSLR kopen en een focussing screen aanbrengen zodat je oude Nikon's erop kan gebruiken (manuele focus). Ik gebruik al een tijdje een toestel uit de FM-serie van Nikon met manuele Nikon's en ben er zeer content van (wel niet digitaal, maar met een focussing screen zijn deze zeer bruikbaar op digitaal).
              Dit lijkt me ook goede raad, samen met het vorige. Ik hou echt wel van manueel werken. Dus een dslr waar een goede focussing screen opkan zodat ik "oude" lenzen (of toch volledig manueel bruikbare lenzen) gemakkelijk kan op gebruiken. Maw lichtmeting moet mogelijk zijn en misschien ook wel focus feedback. Dat moet het veld toch al uitdunnen.

              Comment

              Working...
              X