Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auvergne - Puy De Dome ; Praquérit, Loubeyrat, Frankrijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Auvergne - Puy De Dome ; Praquérit, Loubeyrat, Frankrijk

    Iemand enkele tips wat zeker te gaan bekijken ?
    We zouden waarschijnlijk op vakantie gaan naar de Auvergne, Puy de Dome
    Meer bepaald Praquérit, Loubeyrat, Frankrijk.

    Graag wat meer info wat zeker niet mag gemist worden daar in de buurt.

    In ieder geval al bedankt voor de eventuele tips !

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Re: Auvergne - Puy De Dome ; Praquérit, Loubeyrat, Frankrijk

    Zeker eens doorsteken naar de Cantal (met oa. Col du Pas de Peyrol - en vanaf hier naar de top van Puy Mary wandelen, niet ver, niet echt lastig, en prachtig uitzicht).
    Niet ver, en is zeker even mooi, als het al niet mooier is als de Auvergne.
    In de Auvergne : vanzelfsprekend de Puy de Dome, maar ook niet te missen, het stadje Murol met kasteel, Lac Chambon, het stadje Besse, Le méandre de Queuille, Viaduct des Fades, Saurier met de mooie eeuwenoude brug... enfin, teveel om op te noemen, maar google al maar eens op deze die ik opnoemde.

    Prettige reis.
    Mvrgr.

    Comment


    • #3
      Re: Auvergne - Puy De Dome ; Praquérit, Loubeyrat, Frankrijk

      Bedankt kriba voor de tips
      ps. de Cantal ligt toch ook in de Auvergne

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Auvergne - Puy De Dome ; Praquérit, Loubeyrat, Frankrijk

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Bedankt kriba voor de tips
        ps. de Cantal ligt toch ook in de Auvergne

        grts
        Sieg
        Ik heb me wat verkeerd uitgedrukt. Voor mij is de Auvergne = dep. Puy de Dome, wat natuurlijk niet zo is in werkelijkheid. U verblijft tamelijk wat te noordelijk om de mooie plekken in het dep. Puy de Dome en de Cantal te gaan bezoeken. Bvb. van uw verblijfplaats naar de Puy Mary is het reeds 170 km enkel, tenzij U graag een ganse dag auto rijdt . Maar U heeft gelijk, de Auvergne is een regio en bestaat uit de departementen Allier, Puy de Dome, Haute Loire, Cantal waarvan de Puy de Dome en de Cantal de mooiste bezienswaardigheden heeft wat betreft landschappen. Als ik mij niet vergis ligt uw verblijfplaats bijna in de Allier ?
        Prettige reis.

        Comment


        • #5
          Re: Auvergne - Puy De Dome ; Praquérit, Loubeyrat, Frankrijk

          De Thermen van Mont Dore en La Bourboule.
          Gerenomeerd voor longpatiënten.
          Toen ik er verbleef (25 jaar geleden) waren de gebouwen ter renovatie
          Benieuwd wat er nu van geworden is.

          Puy De Sancy : heel mooi uitzicht boven

          Prettige vakantie!
          Touch the Earth...Gently
          www.passionsenfrance.com

          Comment


          • #6
            Re: Auvergne - Puy De Dome ; Praquérit, Loubeyrat, Frankrijk

            Hallo,

            Zelf woon ik al een jaartje in de streek en ik heb een website online gezet met toeristische, Nederlandstalige informatie. Op deze website vind je normaal gezien wel de nodige informatie over de bezienswaardigheden en wandelingen in de Allier en Puy-de-Dôme:


            een aantal tips in de buurt van Loubeyrat zijn:


            Steden

            Riom, met zijn tour d'horloge en een aantal zeer mooie particuliere woningen.
            Volvic, waar je de fabriek en de bronnen kan bezoeken.
            Clermont-Ferrand en dan vooral het historische gedeelte 'Montferrand'.
            Gannat, vooral het musée Yves Machelon in het château des Ducs de Bourbon en het paleontolgisch museum Paléopolis

            Reeds iets verder
            Vichy (bronnen en thermen en pracht en praal uit de jaren (1870-1920)
            Billom (mooi middeleeuw stadje)
            Montluçon (grote stad met mooi historisch centrum, vakwerkhuizen, etc...)



            Kastelen en burchten
            Château de Tournoël (2 km ten N van Volvic)
            Château d'Effiat (Effiat)
            Château Rocher - Château fort de Blot le Rocher te Saint-Rémy-de-Blot



            Leuke dorpjes

            Artonne (resten Middeleeuwse omwalling en vele fonteintjes en lavoirs)
            Montfermy (mooi kerkje + watervallen en uitzichtspunt)
            Ebreuil (zeer mooie muurschilderingen in de abdijkerk)
            Mozac (abdijkerk)
            Gergovie (ten ZW van Clermont): plaats van Caesar's enige nederlaag en mooi uitzicht over de stad Clermont.
            Menat (mooie brug, abdij, menhir)

            Iets verder
            La Sauvetat, voormalige dorp van de tempeliersorde met restanten van een burcht en mooie Middeleeuwse straatjes (helemaal niet toeristisch)
            Saint-Saturnin (een van de mooiste Romaanse kerken in de Auvergne, er is eveneens een kasteel dat je kan bezoeken)
            Orcival (mooie kerk en zeer mooi uitzichtspunt)

            Dorpjes behorend tot de plus Beaux villages de France
            Charroux(-en-Bourbonnais) (middeleeuws dorp met opmerkelijke kerktoren, restanten omwalling en twee middeleeuwse poorten)
            Usson (Mooie huizen, restanten middeleeuwse omwalling, mooie rotsformaties, uitzichtspunt)
            Montpeyroux (mooie straatjes met Middeleeuwse poort en donjon)
            Saint-Floret (Doprje gelegen in een diepe vallier met middeleeuwse burcht en bovenop de klif een mooie kerk)



            Natuur
            De Gorges de la Sioule (niet echt impressionant maar wel mooi)
            Lac de Servières (Orcival), Lac d'Aydat (Aydat, wel zeer toeristisch, veel campings)
            De verschillende Puy's (Puy de la Vache is zeer mooi met vulkanische rode rotsen)



            Wandelingen
            Een aantal speciale foto's kan je zeker maken bij de wandeling te Chapdes-Beaufort (een aantal zeer impressionante kunstwerken uit steen, staan langsheen het parcours).
            40-tal andere wandelingen staan op de site.



            Veel uitgebreidere informatie, vindt u op de website terug. Ik heb echter maar 01 link geplaatst, omdat dit mijn eerste bericht is op dit forum en ik hier zeker geen misbruik wil maken om links te plaatsen. Indien u nog vragen heeft, stuur gerust een berichtje. Ik zal proberen uw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

            Comment


            • #7
              Re: Auvergne - Puy De Dome ; Praquérit, Loubeyrat, Frankrijk

              Bedankt AuvergneEtAllier voor de zéér uitgebreide uitleg, een luxe om zoveel info te krijgen !
              Uw website had ik al gevonden en heb deze uiteraard al bij mijn favorieten staan, heel interessante en duidelijke opbouw trouwens.
              Nogmaals dank.

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment

              Working...
              X