Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoogte tripod

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoogte tripod

    ik zou graag een tripod van gitzo kopen voor wat langere sluitertijden te kunnen handhaven en voor op reis
    nu weet ik niet goed welke hoogte ik het best neem zelf ben ik maar 1m65 iemand tips ?
    alvast bedankt
    ari

  • #2
    Re: hoogte tripod

    Reken er alvast de hoogte van een eventuele statiefkop en je camera (afstand bodem tot zoeker) erbij. pakweg 15-20 cm. Dus je statief kan wat lager zijn dan dat.

    Comment


    • #3
      Re: hoogte tripod

      Probeer een statief te kiezen waarbij je de middenzuil eigenlijk niet nodig hebt, want die zorgt ervoor dat de boel wat minder stabiel wordt (bij de betere statieven valt dat gewoonlijk nog wel mee).

      Je moet er inderdaad de hoogte van de kop + de hoogte van de camera bij tellen (vanaf het bevestigingspunt onderaan tot het midden van de zoeker).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: hoogte tripod

        Het is een goed idee meteen voor Gitzo te gaan (anderen die u voorgingen zijn begonnen bij 100€ en ook op gitzo geëindigd). Ruwe schatting: 1m65 - 10 cm (hoogte ogen) - 6 cm hoogte kop, -5 cm hoogte lens/camera :2 = 1m45 - je kan zowiezo met de poten inschuiven (verkorten kan, uitrekken is iets moeilijker, carbon dat breekt ineens), dus neem 'm iets te lang. Neem in godsnaam een Carbon - want in de winter vriezen je vingers vast aan dat alu (ik doe geen uitspraken over Basalt, heb er nog nooit mee gewerkt) - de collega's mogen ook nog hun inbreng hebben, nietwaar?

        Comment


        • #5
          Re: hoogte tripod

          Inderdaad, in principe kies je omwille van de stabiliteit een statief zonder middenkolom maar voor een statief dat je op reis wil meenemen brengt dat ook nadelen mee. Het statief zal zwaarder en langer (in gesloten toestand) zijn.

          GITZO statieven met een middenkolom vallen zeer goed mee. Ik gebruik een Gitzo Traveler Series 2 wanneer ik op stap ga. Zeer compact, licht en stevig en de middenkolom is eveneens zeer stevig.

          Voor de hoogte: hoe rekening met 25 cm die erbij komt (afhankelijk van de gekozen kop en camera).

          Comment


          • #6
            Re: hoogte tripod

            alvast bedankt voor de gouden tips nu weet ik toch ongeveer hoe het zit met de hoogte van een tripod het zal zeker een carbon zijn en mag wel wat wegen
            daar ik redelijk zware objectieven gebruik ik denk dat ik voor de Gitzo GT5542LOS 6xCarbon Ocean Systematic Serie 5, zal gaan nu nog een goed balhoofd vinden

            Comment


            • #7
              Re: hoogte tripod

              Is het geen idee om samen met je zwaarste combinatie naar de winkel te gaan om te testen ? Om zo te kijken welk statief er bij jou past.

              Zelf gebruik ik een Gitzo carbon series 2 traveler + Markins Q3 traveler. Compact statief dat toch niet al te zwaar is. En de combinatie 5DIII + grip - 70-200 II + extender III 2x kan dragen.

              Comment

              Working...
              X