Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filmen op roadtrip

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filmen op roadtrip

    Hoi,

    ik ga deze zomer op roadtrip door heel europa, nu heb ik een paar vraagjes voor jullie ivm met het filmen.
    Ik ben namelijk best wel een noob op het vlak van filmen met dslr, ik gebruik mijn 7d eigenlijk alleen maar voor fotografie.
    Zoals ik dus zei heb ik een canon 7d, ik heb een macbook pro met after effects voor het editen. (wel bijna geen ervaring met after effects...) (ik neem de macbook en een harde schijf van 1TB mee, dus opslag enzo is geen probleem)
    Ik ga dus deze zomer voor 2,5 week op roadtrip door europa, en ik zou hier graag een video van maaken. (vooral sfeerbeelden enzo, zodat ik me over geluid al niet te veel zorgen hoef te maken).
    Paar maanden geleden ben ik naar Amsterdam geweest voor 3 dagen, dus ik dacht dat ik op die citytrip al wat ervaring met het filmen met mijn 7d zou op doen.
    Dit ging jammer genoeg niet echt als gepland, ik filmde alles 1080p 24fps voor de beste kwaliteit. Ik wil namelijk wel een mooi 1080p eindproduct hebben, dit is toch 1 van de redenen dat ik een 7d heb gekocht.
    Maar toen ik aan het editen begon viel dit toch wel tegen, ik dacht dat ik met mijn macbook pro uit 2011 wel goed zat. Maar het renderen enzo ging enorm traag en het was echt tergend om iets klaar te krijgen, zeker omdat ik zo veel had gefilmd was het echt onbegonnen werk. Ik heb de video's geïmporteerd in after effects en zo iets in elkaar proberen te steken, ik ben een beetje te werk gegaan als dat ik te werk zou gaan in lightroom. Daar heb ik namelijk wel veel ervaring mee, en het is toch ook wel een adobe product. Vergiste ik mij even! Ik heb uiteindelijk ook niks meer gedaan met al het materiaal dat ik gefilmd had, wat best wel zonde is natuurlijk...
    Nu wil ik deze zomer zeker niet dezelfde fout maken, en dus echt wel een mooie video van de roadtrip maken!
    Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat je zo mijn situatie wat beter begrijpt.

    Mijn vraag is dus: Hoe zouden jullie zoiets aanpakken? Qua settings, workflow, editen, materiaal,...


    alvast bedankt!

    Groeten Joep
    Last edited by joeperrr; 13 juni 2013, 21:28.
    Canon 5D II; Canon 17-40mm F4.0 L; Canon 100mm F2.8 L; Pentacon 29mm F2.8; Konica c35 ; Chinon CEII; Yashica YK

  • #2
    Re: Filmen op roadtrip

    After effects is niet gemaakt om een montage te maken en daar speelt het inderdaad niet zo vlot op.
    Gebruik daarom montageprogramma's zoals Adobe Premiere Pro, Final Cut X (FCP7 kan niet goed overweg met native DSLR beelden) of Sony Vegas (er zijn er nog wel).

    Comment


    • #3
      Re: Filmen op roadtrip

      Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
      After effects is niet gemaakt om een montage te maken en daar speelt het inderdaad niet zo vlot op.
      Gebruik daarom montageprogramma's zoals Adobe Premiere Pro, Final Cut X (FCP7 kan niet goed overweg met native DSLR beelden) of Sony Vegas (er zijn er nog wel).
      Ah oke! Vroeger heb ik wel eens wat gespeeld met sony vegas, en dat ging een stuk gemakkelijker inderdaad. Ik dacht dat dit te wijten was aan het feit dat ik toen niet met 1080p aan het filmen was. Maar als ik zo'n project in vegas of adobe premier zou doen, zou het normaal dus een pak vlotter gaan?
      Canon 5D II; Canon 17-40mm F4.0 L; Canon 100mm F2.8 L; Pentacon 29mm F2.8; Konica c35 ; Chinon CEII; Yashica YK

      Comment


      • #4
        Re: Filmen op roadtrip

        Nog een tip : het is beter om in PAL 25fps te filmen dan in NTSC 24fps.
        Première Elements en andere consumenten montage programma's zouden kunnen problemen geven met de .mov bestanden van de Canon. Dat is o.a. afhankelijk van de gebruikte codec.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Filmen op roadtrip

          Ben ook voorstander van PAL 25fps. De 7D kan ook 50 fps maar dat doe ik niet meer omdat mengen van clips met verschillende framerates in een montage niet (goed) gaat. Dit is ook lastig als je wel geluid zou nodig hebben.
          Editen doe ik met de video sequence editor van Blender. Maar kan uiteraard met een ander programma dat je gewoon bent.
          Belangrijker vind ik dat je op voorhand een verhaal hebt en dat je video opneemt met het verhaal in gedachten. Verder neem ik altijd minstens 3x zoveel video op dan ik in de montage effectief gebruik. Ook nog 5 seconden inloop en uitloop rond de eigenlijke clip, een breder veld pannen dan je wil hebben en de camera steunen op een statief (gebruikt als monopod) of ander vast punt.

          Comment


          • #6
            Re: Filmen op roadtrip

            goh, je zou eens kunnen kijken naar dat programma God in Frankrijk (op één, geloof ik). Daar gaan ze rond Frankrijk met 2 gasten en da's ongelofelijk mooi gefilmd. Zoiets wil ik ook kunnen Maar denk dat je er dan wel wat meer materiaal voor moet hebben,maar in elk geval is het mooi om te zien.

            Is iMovie trouwens ook goed om te editen ? Niet dat ik een mac heb, maar een vriendin van me werkt ermee en daar kan je toch al wat mee (veel te veel mogelijkheden en ik snap er niks van als video-noob )
            Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

            Comment


            • #7
              Re: Filmen op roadtrip

              Een hoopje tips die ik altijd gebruik, geleerd van mijn docenten:

              1. filmen in 25fps (standaard van Canon, Nikon is 24fps), om slo mo te draaien zet hem in 720p 50fps met snelle sluitertijd (in AE te bewerken met twixtor)
              2. omzetten via Mpeg streamclip (gratis software van squared 5) naar Apple ProRes 422 (geen HQ) in 100% 1920x1080 zo moet je minder renderen
              3. monteren in final cup pro 7 (X is minder professioneel geworden): zet je sequens instellingen in de instellingen die ik hierboven al vermeldde anders krijg je problemen
              4. exporteer in de settings die jij wilt (H.264 is de standaard voor Youtube, Vimeo aan 5000mb/sec)

              extra: workflow --> steek gewoon alles mooi in mapjes voor je begint

              Als je nog vragen hebt, stel ze gerust
              www.ilona.tv

              Comment


              • #8
                Re: Filmen op roadtrip

                Bedankt voor alle tips! Hier was ik naar op zoek Als iemand nog tips heeft of hoe je het zelf zou aanpakken zo'n roadtrip te filmen, ideeën zijn altijd welkom!
                Canon 5D II; Canon 17-40mm F4.0 L; Canon 100mm F2.8 L; Pentacon 29mm F2.8; Konica c35 ; Chinon CEII; Yashica YK

                Comment


                • #9
                  Re: Filmen op roadtrip

                  - Draai vooral niet te veel, anders heb je echt 24u aan beeldmateriaal en weet je op de duur niet meer wat je allemaal gedraaid hebt.
                  - Als je redelijk goede audio wilt kan je altijd een microfoontje van "Rode" aanschaffen, dat plaats je in de hotshoe en gaat met een draadje naar de audio input (ik denk dat 7D dat wel heeft). Voor professionele audio bestaan er nog andere oplossingen, maar niet nodig voor roadtripfilmpje.
                  - zet een filter op je camera, want ik neem aan dat de zon fel gaat schijnen
                  - neem een goede standaardlens , want heel de tijd wisselen is lastig bij het filmen (maar 35 of 50mm 1.8 geeft dan weer super filmische beelden natuurlijk...)
                  - een variabele nd-filter is super handig om niet in schokjes je diafragma/sluitertijd/ISO bij te stellen tijdens het filmen, en zo kan je ook bij veel licht met een groot diaf werken
                  - neem genoeg geheugenkaartjes mee
                  - filmen zuipt je batterij leeg, mensen die een dslr gebruiken om te filmen hebben zowieso een 2de batterij
                  - om "steady" te filmen: hang je band rond je nek, strek je armen met de camera zodat de band opspant, klinkt dom maar werkt!
                  - beste typ ooit voor Canon-gebruikers: INSTALLEER MAGIC LANTERN OP JE CAMERA! Lees er wat over, je zal meteen zien waarom, handige trucs die anders niet op je camera staan!

                  Als er me nog dingen te binnen schieten post ik ze
                  www.ilona.tv

                  Comment


                  • #10
                    Re: Filmen op roadtrip

                    - Draai vooral niet te veel, anders heb je echt 24u aan beeldmateriaal en weet je op de duur niet meer wat je allemaal gedraaid hebt.
                    - Als je redelijk goede audio wilt kan je altijd een microfoontje van "Rode" aanschaffen, dat plaats je in de hotshoe en gaat met een draadje naar de audio input (ik denk dat 7D dat wel heeft). Voor professionele audio bestaan er nog andere oplossingen, maar niet nodig voor roadtripfilmpje.
                    - zet een filter op je camera, want ik neem aan dat de zon fel gaat schijnen
                    - neem een goede standaardlens , want heel de tijd wisselen is lastig bij het filmen (maar 35 of 50mm 1.8 geeft dan weer super filmische beelden natuurlijk...)
                    - een variabele nd-filter is super handig om niet in schokjes je diafragma/sluitertijd/ISO bij te stellen tijdens het filmen, en zo kan je ook bij veel licht met een groot diaf werken
                    - neem genoeg geheugenkaartjes mee
                    - filmen zuipt je batterij leeg, mensen die een dslr gebruiken om te filmen hebben zowieso een 2de batterij
                    - om "steady" te filmen: hang je band rond je nek, strek je armen met de camera zodat de band opspant, klinkt dom maar werkt!
                    - beste typ ooit voor Canon-gebruikers: INSTALLEER MAGIC LANTERN OP JE CAMERA! Lees er wat over, je zal meteen zien waarom, handige trucs die anders niet op je camera staan!

                    Als er me nog dingen te binnen schieten post ik ze
                    www.ilona.tv

                    Comment


                    • #11
                      Re: Filmen op roadtrip

                      Merci IlonaVO
                      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                      Comment


                      • #12
                        Re: Filmen op roadtrip

                        Hallo,

                        Het lijkt misschien een gekke tip, maar film alleen datgene wat ook filmisch is ... Van de rest maak je een foto en die voeg je dan toe in je montage.
                        Waar totaal geen beweging inzit, daar kan je best een paar foto's van maken - tenminste, dat is wat ik geregeld doe. Via overvloeiing kan je dat dan mooi integreren.
                        Draai niet teveel, maar ook weer voldoende.
                        Van 3 uur Barcelona bleef geen uur meer over na de montage en het knipwerk - je wordt best kritisch op jezelf na een tijdje
                        Voor de rest: geniet van de reis en bekijk niet alles enkel door de zoeker ...

                        Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Filmen op roadtrip

                          Technisch: film op 25/sec (in Edius Grassvalley kan je direct editen zonder te renderen...). Maar de belangrijkste reden voor het filmen met de 7D is de filmlook! Dwz dat je vooral moet spelen met dept of field (scherpte-onscherpte). Let op de valkuil "geluid": dat is zowat het moeilijkste van het filmen. Neem telkens een voldoende lang stuk geluid op om bij editen te gebruiken.
                          Als je een modern flashy kort filmpje wil maken kan je eventueel uit de hand filmen anders is het voor een DSLR not done. Voor interviews is een goede microfoon nodig.
                          Inhoudelijk: wat voor film wil je maken? Focus op publiek? Interviews van groep? Interviews van publiek? Roadies? Wat eten/drinken de toeschouwers enz. Probeer iets te maken dat je niet kan vinden op YouTube.
                          (@Jaja: heb voor buren reisfilm van liefst 6 uur opnames gereduceerd tot 16 minuten! Ook een opdrachtfilmpje uit 120 minuten opnames montage van 2 minuten)
                          Last edited by axat; 17 juni 2013, 09:48.
                          http://www.stich.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Filmen op roadtrip

                            Foto's in een roadtripfilmpje steken vind ik persoonlijk vrij ouderwets en kitscherig... Roadtripfilmpjes horen voor mij vol actie te zitten en dus veel bewegende beelden! Foto's kun je ondertussen natuurlijk wel maken, of neem een wegwerptoestelletje/analoog ding me om deze wat leuker te maken
                            Moest je een Go Pro hebben, dat is zalig voor roadtrips te filmen: kan je met een zuidnap op je auto monteren!
                            En jaja zegt, steek je camera af en toe maar eens weg en geniet van je vakantie!
                            www.ilona.tv

                            Comment


                            • #15
                              Re: Filmen op roadtrip

                              Oorspronkelijk geplaatst door IlonaVO Bekijk bericht
                              Roadtripfilmpjes horen voor mij vol actie te zitten en dus veel bewegende beelden! Moest je een Go Pro hebben, dat is zalig voor roadtrips te filmen: kan je met een zuidnap op je auto monteren! En jaja zegt, steek je camera af en toe maar eens weg en geniet van je vakantie!
                              Akkoord
                              GoPro is zeker interessant te gebruiken al is er soms een overkill.
                              Je kan die GoPro ook aan stok vastmaken en dan hoog of laag mee filmen of gewoon er een speciale beweging mee maken
                              http://www.stich.be

                              Comment

                              Working...
                              X