Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter met adapterringen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polarisatiefilter met adapterringen?

    Hallo iedereen,


    Ik vraag me af of een polarisatiefilter nog goed zijn werk doet als ik er bijvoorbeeld eentje koop met een 67mm diameter. En deze dan bijvoorbeeld ook gebruikt op een lens met 55 of 58mm, dmv 'adapter ringen' (67>55).

    Ik heb niet echt een budget om voor elke lens een degelijke polarisatiefilter te kopen (tenzij ik met een van 30-40 euro genoeg heb). Maar ik zou de antireflectiefuntie ervan wel graag binnenkort kunnen gebruiken. (vnl foto's achter glas)

  • #2
    Re: Polarisatiefilter met adapterringen?

    Ik kan niet direct een reden bedenken waarom de pola dan z'n werk niet goed meer zou doen
    De meesten doen het toch zo dacht ik, een pola voor de grootste lens en dan adapterringen voor de kleinere, tenzij je euro's zat hebt natuurlijk .
    Groetjes

    Comment


    • #3
      Re: Polarisatiefilter met adapterringen?

      Ik dacht eerlijk gezegd dat dit niet zo vaak gedaan werd. Ik zou dit ook graag voor andere filters doen '(als dat gaat natuurlijk)

      Comment


      • #4
        Re: Polarisatiefilter met adapterringen?

        Je kan met step-up rings vignet problemen krijgen op breedhoeklenzen.
        Soms kan een step-up er ook voor zorgen dat je problemen hebt om uw zonnekap te gebruiken.

        Comment


        • #5
          Re: Polarisatiefilter met adapterringen?

          Wou gewoon ff meegeven dat ik voor elk type schroefdraad een POL filter heb gekocht. (zo rijk ben ik toch)
          Voor de ander filters gebruik ik een cokin houder met verloopringen. (zo heel rijk ben ik dus toch niet )
          Maar de zonnekap kan je dan idd vergeten en soms is dat knap lastig want filters + zonlicht die invalt = problemen

          Comment


          • #6
            Re: Polarisatiefilter met adapterringen?

            Zelf heb ik ook een heleboel van die ringen gekocht om geen fortuinen te moeten spenderen aan allerlei filters - met grotere diameter is wel wat duurder, maar als je 49,55,62,67,72,77 en 82mm filters mag kopen - dan ben je dus fortuinen kwijt. En ik wil liefst toch vermijden om van die goedkope chinese voorzetramen aan te schaffen.
            De gewone standaard beschermfilter is altijd op maat (daar gaan we hopelijk geen reacties op krijgen, elk beslist dat voor zichzelf of ie dat nu wil of niet) - de andere occasionele filter gaat met convertor. En als een zonnekap moet - tja - dan zal't een grotere wezen. Ik heb me gestandaardiseerd op 55mm en 77mm (dus alleen maar met ringen die naar de grotere filter aanpassen) - je moet ergens een beslissing nemen. Of dit nu de goeie keuze is - 'k durf dat echt niet te beweren. En of ik nu zoveel geld bespaar - ook die vraag heb ik me niet gesteld. Het is wel zo dat ik problemen ga hebben om al dat ijzer uit te laden als ik 't vliegtuig op wil...

            Comment

            Working...
            X