Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'k ga steeds de mist in!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'k ga steeds de mist in!

    Ik slaag er maar niet in om de scherpte van een foto juist in te schatten. Elke foto die ik post is een test op de scherpte en de resultaten zijn telkens bedroevend.Twijfel bij elke post ! Het grote probleem is dat ik die onscherpte echt niet waarneem. Zijn er methodes of truuks om te weten of een foto goed is van scherpte?Ik zoom in tot meer dan 200%.....
    Dank alvast!
    vriendelijke groeten, Sien

    Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

  • #2
    Re: 'k ga steeds de mist in!

    De scherpte van een foto moet je bekijken op het formaat dat je online wil zetten.
    Dus eerst resizen naar het gewenste formaat, en dan bekijken op 100%, zeker niet op 200%.
    De verscherping pas je dus aan terwijl de foto op 100% staat, anders kan je de scherpte niet juist inschatten.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: 'k ga steeds de mist in!

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      De scherpte van een foto moet je bekijken op het formaat dat je online wil zetten.
      Dus eerst resizen naar het gewenste formaat, en dan bekijken op 100%, zeker niet op 200%.
      De verscherping pas je dus aan terwijl de foto op 100% staat, anders kan je de scherpte niet juist inschatten.

      Dit is in ieder geval een antwoord waar ik al heel wat wijzer door word!!! Ben al direkt aan het uittesten gegaan! merci!!!!
      vriendelijke groeten, Sien

      Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

      Comment


      • #4
        Re: 'k ga steeds de mist in!

        Je maakt tijdens de opname een keuze waar je exact de scherpte van je beeld wil hebben,
        dat doe je door exact daar op scherp te stellen, bijvoorbeeld door slechts 1 focuspunt te gebruiken.
        Al naargelang de gebruike lens en het gebruikte diafragma zal de foto over een grote of een minder grote
        dieptescherpte beschikken, het is niet omdat er delen van een beeld onscherp zijn dat je de foto als
        onscherp mag bestempelen.

        Het volgende punt is de postprocessing, omdat je meestal werkt met een verkleining om de beelde op het
        internet te plaatsen, is het belangrijk dat je het beeld terug opscherpt als laatste handeling in de postprocessing.
        Zoals hierboven al gezegd beoordeel op 100% .

        MVG, Jeff C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: 'k ga steeds de mist in!

          Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
          Ik slaag er maar niet in om de scherpte van een foto juist in te schatten. Elke foto die ik post is een test op de scherpte en de resultaten zijn telkens bedroevend.Twijfel bij elke post ! Het grote probleem is dat ik die onscherpte echt niet waarneem. Zijn er methodes of truuks om te weten of een foto goed is van scherpte?Ik zoom in tot meer dan 200%.....
          Dank alvast!
          wat bedoel je met onscherpte niet waarnemen? Op een portret zijn zichtbare wimpers bijvoorbeeld scherper dan een wazige streep boven en onder elk oog.

          Scherpte bekijk je idd best na op het eindresultaat en op het gepland formaat. Het maakt niet uit als een foto recht uit de camera op 100% wat soft is als je een 15x20 afdruk wil maken.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: 'k ga steeds de mist in!

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De scherpte van een foto moet je bekijken op het formaat dat je online wil zetten.
            Dus eerst resizen naar het gewenste formaat, en dan bekijken op 100%, zeker niet op 200%.
            De verscherping pas je dus aan terwijl de foto op 100% staat, anders kan je de scherpte niet juist inschatten.
            Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
            Dit is in ieder geval een antwoord waar ik al heel wat wijzer door word!!! Ben al direkt aan het uittesten gegaan! merci!!!!
            Waarom doe je dan nog steeds een upload van 1024 en laat je google de image on-the-fly converteren naar 900? Je verliest daarmee de helft van de bestands grootte.



            s900:



            s1024:



            Jan

            Comment


            • #7
              Re: 'k ga steeds de mist in!

              Ik kijk op 100%.
              Naargelang wat ik zie een beetje verscherpen.
              Foto opslaan in Fullsize.
              Verkleinen naar 900 of 1024 px.
              Opnieuw een unscharp mask ( 10% ofzo)
              Opslaan voor upload.
              Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
              Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

              Comment


              • #8
                Re: 'k ga steeds de mist in!

                Oorspronkelijk geplaatst door C. Ruben Bekijk bericht
                Ik kijk op 100%.
                Naargelang wat ik zie een beetje verscherpen.
                ik verscherp altijd. Er springen tijdens het verscherpen bijna altijd extra details uit.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: 'k ga steeds de mist in!

                  Bedankt voor de reacties. Ik heb uit de eerste reactie al geleerd dat ik steeds verkeerd bezig was met het transport vd foto's . Dus hoop dat het nu beter gaat gaan!
                  vriendelijke groeten, Sien

                  Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                  Comment


                  • #10
                    Re: 'k ga steeds de mist in!

                    Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
                    Bedankt voor de reacties. Ik heb uit de eerste reactie al geleerd dat ik steeds verkeerd bezig was met het transport vd foto's . Dus hoop dat het nu beter gaat gaan!
                    Niet veel verbetering ben ik bang. Je post nog steeds met 900 terwijl je upload met 1024??????



                    Jan

                    Comment


                    • #11
                      Re: 'k ga steeds de mist in!

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      De scherpte van een foto moet je bekijken op het formaat dat je online wil zetten.
                      Dus eerst resizen naar het gewenste formaat, en dan bekijken op 100%, zeker niet op 200%.
                      De verscherping pas je dus aan terwijl de foto op 100% staat, anders kan je de scherpte niet juist inschatten.
                      wil je nog eens extra bedanken , had dit al jaren geleden moeten weten! prob hiermee opgeslost!!
                      vriendelijke groeten, Sien

                      Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                      Comment

                      Working...
                      X