Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

histogram bij witte/zwarte achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • histogram bij witte/zwarte achtergrond

    Ik zie hier vaak commentaren passeren "zoals" bekijk je histogram eens. En tot op zekere hoogte kan ik me daar ook perfect in vinden, maar hoe zien jullie dan het perfecte histogram bij bvb portretten met een volledig witte of zwarte achtergrond?
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

  • #2
    Re: histogram bij witte/zwarte achtergrond

    Er is niet zoiets als een "perfect histogram", een histogram is gewoon de grafische weergave van de lichtverdeling van de foto. Het toont dus de verdeling van de pixels van donker naar licht (van links naar rechts). Bij een zwarte achergrond zal je dus een piek in het histogram hebben aan de linkerkant, bij een witte achtergrond aan de rechterkant. Hangt er ook vanaf hoeveel van die achtergrond er in die foto zit.
    Op de volgende link vind je een hoop uitleg over histogrammen : http://www.cambridgeincolour.com/tut...istograms1.htm
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: histogram bij witte/zwarte achtergrond

      Er wordt teveel waarde gehecht aan het histogram !
      Een histogram kan geen degelijke lichtmeting vervangen.

      MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: histogram bij witte/zwarte achtergrond

        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Er wordt teveel waarde gehecht aan het histogram !
        Een histogram kan geen degelijke lichtmeting vervangen.

        MVG, Jeff C.
        Wel ik wou idd eens een discussie over het histogram uitlokken, omdat ik hier te pas en te onpas commentaar over het histogram zie passeren. Voor mij is het histogram ook niet het meest belangrijke, maar ik wou ook eens wat meningen horen over waarom anderen dat nu wèl vinden (misschien is mijn redenering idd wel fout), maar de viskes bijten niet. ;-)
        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

        Comment


        • #5
          Re: histogram bij witte/zwarte achtergrond

          Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
          Wel ik wou idd eens een discussie over het histogram uitlokken, omdat ik hier te pas en te onpas commentaar over het histogram zie passeren.
          vooral te onpas. Histogram is een weegave van wat je vastgelegd hebt en zegt absoluut niets over wat het zou moeten zijn.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: histogram bij witte/zwarte achtergrond

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            vooral te onpas. Histogram is een weegave van wat je vastgelegd hebt en zegt absoluut niets over wat het zou moeten zijn.
            Waarom zwaait iedereen er dan altijd mee?
            Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

            Comment


            • #7
              Re: histogram bij witte/zwarte achtergrond

              Histogram is idd een hoop flauwe kul.
              Alhoewel het handig kan zijn om te zien in hoevere je echt tegen de grenzen aan zit (wat je eigenlijk zo ook al kan zien zonder histogram) is het mss net dat wat je wil bekomen in een foto.
              Vooral als je zwaar high-key gaat dan kan veel uitgebrand zijn maar dat maakt daarom geen slechte foto.
              Het omgekeerde voor low-key.

              Maar als een foto goed fout zit qua belichting kan je het wel zien op je histogram, maar dat zag je zo al.
              In conclusie: alle apen apen alle apen na en voor mij ist flauwe kul --> exit histogram voor mij.

              Trouwens, ik zie hier op het forum er weinig ophef over maken hoor.
              Veel belangrijker zijn kadrage, scherpte, setting, .... en daar hetzelfde verhaal over EXIF info.
              Die info is alleen belangrijk om vast te stellen dat wat je ziet idd bevestigd wordt (bv te lange sluiter en uit de hand genomen) Maar dat zie je ook zonder die EXIF te weten.
              Same conclusion: b.ll s.it it is. En daar zie ik wel veel ophef over op dit forum.
              Veel keer zie ik dan staan: "we kunnen geen oordeel geven over je foto want de EXIF ontbreekt"???? DEUH!!!
              Kan je de foto niet zo beoordelen dan?
              Wat een flauwe kul allemaal.
              Als je hier een polaroid foto post dan heb je al die info niet, maar kan je wel een steengoede foto hebben.

              Comment


              • #8
                Re: histogram bij witte/zwarte achtergrond

                Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                Waarom zwaait iedereen er dan altijd mee?
                onzin is besmettelijk.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: histogram bij witte/zwarte achtergrond

                  Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  Trouwens, ik zie hier op het forum er weinig ophef over maken hoor.
                  Er wordt in de beginnerhoek nochtans tegen de sterren op geleuterd over het histogram
                  Soms terecht maar er zijn er ook die vinden dat iedere foto perfect van links tot rechts gevuld moet zijn

                  Nu, ik vind het zeker een handig hulpmiddel, maar niet overdrijven!
                  FLICKR PHOTOSTREAM
                  Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                  Comment


                  • #10
                    Re: histogram bij witte/zwarte achtergrond

                    Oorspronkelijk geplaatst door !Karen Bekijk bericht
                    Nu, ik vind het zeker een handig hulpmiddel, maar niet overdrijven!
                    Groot voorstander van het gebruik van het histogram bij nabewerking, maar bij opnamen laat ik mij er niet door afleiden.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: histogram bij witte/zwarte achtergrond

                      Xafke heeft gelijk

                      Comment


                      • #12
                        Re: histogram bij witte/zwarte achtergrond

                        Oorspronkelijk geplaatst door !Karen Bekijk bericht
                        Er wordt in de beginnerhoek nochtans tegen de sterren op geleuterd over het histogram
                        ...
                        aaaa, dat wist ik niet, maar ik kom dan ook nooit in dat subforum.

                        Comment


                        • #13
                          Re: histogram bij witte/zwarte achtergrond

                          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          aaaa, dat wist ik niet, maar ik kom dan ook nooit in dat subforum.
                          Ga er dan eens naar kijken en probeer van tegen die mijnheer eens te discuteren!! Je zou er mij en anderen een groot plezier mee doen.
                          perman
                          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                          Comment


                          • #14
                            Re: histogram bij witte/zwarte achtergrond

                            Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                            Ga er dan eens naar kijken en probeer van tegen die mijnheer eens te discuteren!! Je zou er mij en anderen een groot plezier mee doen.
                            Tegen wie ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: histogram bij witte/zwarte achtergrond

                              Oorspronkelijk geplaatst door !Karen Bekijk bericht
                              Soms terecht maar er zijn er ook die vinden dat iedere foto perfect van links tot rechts gevuld moet zijn
                              Dan hebben ze het helemaal begrepen: ook lichtniveau's aangeven die er niet zijn.

                              Neem eens een foto van de maan: streepje links en rechts en verder helemaal niks of in de mist: alleen een hoopje in het midden, want alles is grijzig.

                              Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                              Ga er dan eens naar kijken en probeer van tegen die mijnheer eens te discuteren!! Je zou er mij en anderen een groot plezier mee doen.
                              Ik heb er gisteren daar 20 á 30 open geklikt en niets gevonden, geef eens wat links?
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X