Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

historiekvraagje: zien wat men kon trekken + vastleggen op gevoelige plaat tegelijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • historiekvraagje: zien wat men kon trekken + vastleggen op gevoelige plaat tegelijk

    Als ik de geschiedenis van de fotografie op verschillende sites, dan is er één ding dat mij nog dwarszit:

    Zoals je weet begon alles met de camera obscura:
    - eerst was het een doos met een gaatje, en een wand waar men op kon tekenen.
    - Later kwam er een lens voor dat gaatje
    - later kwam hier in de doos een spiegel bij op 45°, zodat men het opgenomen beeld terug normaal kon bekijken (en overtekenen)
    - begin 19de eeuw vond men dan de lichtgevoelige plaat uit.
    - ...
    - 1940: eerste spiegelreflex (opklapbare spiegel)

    Dus, tussen de 19de eeuw en 1940 ontbreekt er iets essentieels: nergens kan ik iets terugvinden over de combinatie van die 45°-spiegel en de lichtgevoelige plaat. Maw: vanaf wanneer kon men zien wat men zou vastleggen + vastleggen op gevoelige plaat? Kon dit al met de camera obscura, en zo ja, wanneer? Het kan toch niet dat dit vanaf 1940 pas kon?

  • #2
    Re: historiekvraagje: zien wat men kon trekken + vastleggen op gevoelige plaat tegeli

    een lange tijd heeft men op matglas scherp gesteld en gekadreerd (zien wat men trekt), dan film op matglas en foto maken. Doet men nu nog
    Lange tijd heeft men door een zoeker naast de lens gezien wat men kon trekken. Doet men nu nog
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: historiekvraagje: zien wat men kon trekken + vastleggen op gevoelige plaat tegeli

      Bedankt!
      Weet je ook wanneer dat dat was, en zijn daar afbeeldingen van? Het zijn namelijk die afbeeldingen die ik oa zoek.

      Comment


      • #4
        Re: historiekvraagje: zien wat men kon trekken + vastleggen op gevoelige plaat tegeli

        Ik zou eens googlen op "rangegefinder", vanaf begin 20e eeuw.


        Dpaul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: historiekvraagje: zien wat men kon trekken + vastleggen op gevoelige plaat tegeli

          Ik ben eerder op zoek naar plannetje van een fotocamera waar je nog naar beneden moet kijken, waarbij de spiegel op 45° staat met een lichtgevoelige plaat. bijvoorbeeld dit:

          - van die oude harmonicatoestellen die afgingen op magnesiumpoeder
          - de agfabox

          Comment


          • #6
            Re: historiekvraagje: zien wat men kon trekken + vastleggen op gevoelige plaat tegeli

            Ach ja, eigenlijk wil ik gewoon weten wanneer de eerste toestellen de functie hadden hun spiegel opzij te laten klappen wanneer er een foto getrokken werd. Ik ga er vanuit dat dat rond de jaren 1900 was.

            Comment


            • #7
              Re: historiekvraagje: zien wat men kon trekken + vastleggen op gevoelige plaat tegeli

              Ik zou dan googlen op "first reflex camera". Wikipedia is your friend.

              Dpaul
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: historiekvraagje: zien wat men kon trekken + vastleggen op gevoelige plaat tegeli

                Oorspronkelijk geplaatst door kleintje Bekijk bericht
                Ach ja, eigenlijk wil ik gewoon weten wanneer de eerste toestellen de functie hadden hun spiegel opzij te laten klappen wanneer er een foto getrokken werd. Ik ga er vanuit dat dat rond de jaren 1900 was.
                De functie om de spiegel opzij te laten klappen is niet standaard en van de gebruiker afhankelijk. Enkel met de camera in portretstand klapt de spiegel opzij, anders omhoog
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment

                Working...
                X