Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoeveel mp nodig voor 150*100cm afdruk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoeveel mp nodig voor 150*100cm afdruk?

    Dag allen,

    Zou het lukken om een afdruk te maken van 150cm op 100cm met slechts 16mp?
    Als ik even reken zou dat maar 80dpi zijn, en voor afdruk zou je toch 300 nodig hebben?

    ik zou willen afdrukken op dibond via deze winkel: http://www.top-canvasfoto.com/dibond.html

    Laat maar weten wat jullie mening hiervan is!
    PJ
    Website

  • #2
    Re: hoeveel mp nodig voor 150*100cm afdruk?

    Er bestaat ook nog zoiets als interpolatie, OK .... het is niet echt winstgevend, maar je kan wel je DPI verhogen hé.
    Daarbij is het ook een fabeltje dat je 300 dpi nodig hebt voor een afdruk !
    Hou wel rekening dat interpolatie vanuit een RAW bestand en met een goede converter, een betere kwaliteit geeft
    dan wanneer je moet vertrekken van een JPEG met hoge compressie.

    Ik zeg dus, Ja... je kan van een 16MP een afdruk laten maken van 150 X 100 cm !

    Weer zal de kwaliteit van het labo invloed hebben op de kwaliteit van je afdruk !

    Die kwaliteit ga je ook betalen !

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: hoeveel mp nodig voor 150*100cm afdruk?

      240 tot 300 dpi is voor foto's die je bij wijze van spreken tegen je neus oud.
      Vanaf een afstand x heb je maar x pixels per inch nodig.

      Formaat Kijkafstand Resolutie Beeldgrootte Megapixels
      10,2 x 15,2 cm 30 cm 300 ppi 1200 x 1800 2,2
      20,3 x 30,0 cm 60 cm 225 ppi 1800 x 2660 4,8
      40,6 x 60,9 cm 120 cm 140 ppi 2240 x 3360 7,5
      81,0 x 120,6 cm 240 cm 80 ppi 2550 x 3800 9,7


      veel hangt ook af van het medium waarop je print. Op metaal zal je er meer nodig hebben dan op canvas. dit komt door het "dot gain" effect
      bovenstaande tabel is een richtlijn voor gewoon fotopapier.
      www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

      Comment


      • #4
        Re: hoeveel mp nodig voor 150*100cm afdruk?

        Het is perfect mogelijk om van een 16MP een 100x150 te maken die bekeken vanaf een afstand gelijk aan de diagonaal van je foto haarscherp is.

        Regel is veel eenvoudiger dan hierboven. Alles wat haarscherp is blijft haarscherp gezien worden als de kijker evenredig aan de toename van de vergroting achteruit gaat. 16MP is net geen 5000px op de horizontale lijn en 300DPI geeft dan ongeveer 40cm, jij wil 3x groter (ongeveer). Dus kan je er vanuit gaan dat je foto zeker ok is als je hem boven de dressoir hangt die te nieuwschierige neuzen op afstand houdt. Neem daarbij dat 300 DPI meer dan dubbel zo fijn is als het oplossend vermogen van een normaal menselijk oog en je zit helemaal goed.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: hoeveel mp nodig voor 150*100cm afdruk?

          Oké, ik kan het dus met een gerust hart doen merci!

          De foto is goed scherp vind ik persoonlijk, gemaakt van op statief met canon 500mm en op lage iso met een 1D mark 4, dus ik veronderstel dat de kwaliteit zal meevallen!
          merci

          PJ
          Website

          Comment

          Working...
          X