Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussenringen voor macrofotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tussenringen voor macrofotografie

    Hallo,

    Binnenkort zet ik mijn eerste stappen in de macrofotografie. Ik ben benieuwd.

    Omdat ik nog niet weet of deze tak me ligt, zie ik het ook niet zitten om onmiddellijk een lens aan te schaffen en ga ik tussenringen proberen. Ik zou deze gaan gebruiken met een nikon D700 en een 50 mm f1.8. Zelf heb ik wel al wat gesurft maar een mens ziet straks het bos niet meer door de bomen (of zoiets). Daarom ...

    Heeft er iemand ervaring met de tussenringen van Kenko, Soligor en Phottix? De prijzen liggen wel redelijk ver uit elkaar.
    Het huismerk van foto Konijnenberg is geen optie omdat deze enkel manueel werken.

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Anneke

  • #2
    Re: Tussenringen voor macrofotografie

    Ik gebruik zelf de tussenringen van Soligor...en deze bevallen me tot nu toe nog steeds prima. Zorg er inderdaad wel voor dat je ringen neemt waarbij je autofocus en diafragmaregeling kan blijven gebruiken. Met een 50 mm objectief zul je met die tussenringen wel heel dicht op je onderwerp moeten kruipen voor een stevige vergroting, maar het is best te doen...zolang je maar geduld blijft houden...
    De ringen van Kenko worden ook veel aangeboden, en zijn ook prima, die van Phottix ken ik niet en kan daar ook niet veel over zeggen...
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Tussenringen voor macrofotografie

      Ik gebruik deze van Phottix en ben er zeer tevreden over.

      mvg
      Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
      schitterende maltwhisky op de kast

      Comment


      • #4
        Re: Tussenringen voor macrofotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
        Ik gebruik zelf de tussenringen van Soligor...en deze bevallen me tot nu toe nog steeds prima. Zorg er inderdaad wel voor dat je ringen neemt waarbij je autofocus en diafragmaregeling kan blijven gebruiken. Met een 50 mm objectief zul je met die tussenringen wel heel dicht op je onderwerp moeten kruipen voor een stevige vergroting, maar het is best te doen...zolang je maar geduld blijft houden...
        De ringen van Kenko worden ook veel aangeboden, en zijn ook prima, die van Phottix ken ik niet en kan daar ook niet veel over zeggen...
        Ik onderschrijf dit commentaar.
        My Website : http://www.ineedair.org
        Music / Painting / Motion Graphics / Image
        Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

        Comment


        • #5
          Re: Tussenringen voor macrofotografie

          Kijk gewoon naar de goedkoopste die toch autofocus toelaat. Een tussenring heeft geen glas, is enkel een holle buis met dus enkele verlengdraadjes ingewerkt voor de contactpunten aan elkaar te zetten.

          Comment


          • #6
            Re: Tussenringen voor macrofotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door BrutalEnemy Bekijk bericht
            Kijk gewoon naar de goedkoopste die toch autofocus toelaat. Een tussenring heeft geen glas, is enkel een holle buis met dus enkele verlengdraadjes ingewerkt voor de contactpunten aan elkaar te zetten.
            Bij Nikon werkt dit niet zo!
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Tussenringen voor macrofotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door indrukwekkend Bekijk bericht
              Hallo,

              Binnenkort zet ik mijn eerste stappen in de macrofotografie. Ik ben benieuwd.

              Omdat ik nog niet weet of deze tak me ligt, zie ik het ook niet zitten om onmiddellijk een lens aan te schaffen en ga ik tussenringen proberen. Ik zou deze gaan gebruiken met een nikon D700 en een 50 mm f1.8. Zelf heb ik wel al wat gesurft maar een mens ziet straks het bos niet meer door de bomen (of zoiets).
              Anneke
              Hangt er grotendeels van af welke 50mm je hebt Anneke.
              Je hebt de 50mm AF of AF-D, deze hebben een eigen diafragma instelling, en de AF wordt bij deze mechanisch gestuurd van uit je D700.
              Maar je hebt ook de nieuwere G objectieven, bij deze wordt de AF elektrisch gestuurd en hebben een eigen AF motor.
              Dat zijn dan ook helemaal andere tussenringen, in feite zijn de oudere objectieven een stuk gemakkelijker manueel te gebruiken,
              waar je bij de G objectieven helemaal geen diafragma kan regelen zonder de gepaste ringen met elektrische doorverbinding,
              kan je dat met de oudere wel.
              Dus wel goed uitkijken welke objectieven je hebt en wat je besteld.
              AF voor macrowerk is eigenlijk geen vereiste, bijzonder omdat je met een tussenring je objectief maar op beperkte afstand kan gebruiken,
              als je nog de oudere AF of AF-D objectieven hebt, zou ik eerder uitkijken voor een balg, de verstelling met een balg is veel nuttiger
              dan AF voor macrowerk.

              Comment


              • #8
                Re: Tussenringen voor macrofotografie

                dank je wel allemaal voor alle reacties
                @ demeyereg: ik heb een 50 mm AF-S 1.8G.
                Ik had eigenlijk even gekeken naar deze:
                Een domeinnaam, webhosting en e-mail. Hosting2GO maakt het je makkelijk. Hulp of advies nodig? Vraag het onze helpdesk.

                Comment


                • #9
                  Re: Tussenringen voor macrofotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door indrukwekkend Bekijk bericht
                  dank je wel allemaal voor alle reacties
                  @ demeyereg: ik heb een 50 mm AF-S 1.8G.
                  Ik had eigenlijk even gekeken naar deze:
                  http://www.cameraparts.nl/index.php?...gen-Nikon.html
                  Op de foto moeilijk te zien of deze elektrisch gekoppeld zijn uit Anneke, maar ik denk van wel.
                  Maar ik zou toch voor alle zekerheid eens op de vraagstel knop drukken en de vraag stellen of deze wel degelijk voor AF-s objectieven
                  geschikt zijn alvorens te bestellen.
                  Ziet er wel deftig uit voor zijn prijs.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tussenringen voor macrofotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Op de foto moeilijk te zien of deze elektrisch gekoppeld zijn uit Anneke, maar ik denk van wel.
                    Maar ik zou toch voor alle zekerheid eens op de vraagstel knop drukken en de vraag stellen of deze wel degelijk voor AF-s objectieven
                    geschikt zijn alvorens te bestellen.
                    Ziet er wel deftig uit voor zijn prijs.
                    Zijn electrisch gekoppeld .... je vindt deze ook korterbij in België

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tussenringen voor macrofotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                      Zijn electrisch gekoppeld .... je vindt deze ook korterbij in België
                      thx voor deze info.
                      Weet ik, alleen komen ze duurder uit. - de transportkosten naar België vallen heel goed mee.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tussenringen voor macrofotografie

                        Phottix, in elk geval de goedkope zonder af: niet doen! Ze hebben speling en ze bladderen troep af wat in je camera terecht komt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tussenringen voor macrofotografie

                          Antoinette, bedankt voor je reactie maar zou toch sowieso voor de "duurdere" gaan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tussenringen voor macrofotografie

                            Hallo allemaal,
                            de phottix ringen zijn het dus niet geworden. Ik had deze snel (nou ja, ik had nog 2 weken) nodig en de levering was pas voor over 6 weken.
                            Gisteren had ik dus mijn workshop macrofotografie met Maxim Piessen en Joris De Raedt. Super gewoon!!! (we waren trouwens met 3 van BD)
                            Alleen begon mijn praktijk goed, de eerste opdracht (libbelen en juffers fotograferen): ik kon geen enkel scherp deel op mijn foto krijgen. Ik was echt ontgoocheld. Dacht een kat in een zak gekregen te hebben. Maw de praktische oefeningen waren voor mij een ramp. Ik heb dan ook gefotografeerd, alleen heb ik de dieren en planten in hun natuurlijke biotoop naar voren gebracht. (deels geslaagd voor de test)
                            Maar ik heb de moed niet laten zakker hoor. Vandaag heb ik weer een paar test gedaan en ... yes, yes, yes: het is gelukt: mijn 50 mm 1.8 G-objectief met tussenringen.


                            Zeker geen hoogstaand beeld maar ...
                            HET LUKT!!!!
                            en ikke super blij.

                            Comment

                            Working...
                            X