Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtgevoelig materiaal voor camera obscura

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtgevoelig materiaal voor camera obscura

    Tijdens een proefles van zo'n 25 minuten wil ik het hebben over de geschiedenis van de fotografie, waarbij ik het oa wil hebben over de camera obscura (een schoendoos met een gat). In het begin van de les wil ik een gevoelige plaat in een camera obscura leggen, om dan op het einde van de les het vastgelegd beeld aan iedereen te kunnen tonen.

    Het lichtgevoelige materiaal moet zo'n 25 minuten kunnen verdragen. Weet er iemand waar ik dit kan vinden?


  • #2
    Re: lichtgevoelig materiaal voor camera obscura

    heu .. bij mijn weten werkt een lichtgevoelige plaat zo niet he .. je moet die eerst ontwikkelen en fixeren voor je iets kan "tonen", al was het maar een negatief ...

    als men op google zoekt naar "making a photographic emulsion" kan men meteen aan de slag ... er valt echter heel wat te lezen over het gebruik van lichtgevoelige platen ...
    Ik vraag mij af of men met een doordachte constructie met een matglas ipv een lichtgevoelige plaat geen heel eind verder komt ...

    Comment


    • #3
      Re: lichtgevoelig materiaal voor camera obscura

      je moet sowieso een matglas maken om te kunnen scherp stellen, daarna litgevoelig materiaal bevestigen en de foto maken.

      Koop je gewoon een aantal blaadjes fotopapier of 4x5 negatieven, deze hebben een iso waarde en de verhouding tussen de opening van de 'lens' en de afstand tot het lichtgevoelig materiaal is je f/waarde. Zo kan je je gewone camera gebruiken om het licht te meten en redelijk nauwkeurig berekenen welke sluitertijd nodig is voor de camera obscura. Het lijkt me leuker om een groepsfoto van de klas te maken dan 25 minuten iets te belichten.

      Ik heb er in mijn jonge jaren veel gemaakt en het gemakkelijkste is om je "donkere kamer" IN je camera obscura te integreren: maak die dus iets groter dan nodig zodat je er een bakje met ontwikkelaar en fixeer in kan steken. Maak een gat in de zijkant waaraan je een zwaar doek vastmaakt zodat je er met je handen in kan zonder dat er licht in komt zodat je je foto kan ontwikkelen.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: lichtgevoelig materiaal voor camera obscura

        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        je moet sowieso een matglas maken om te kunnen scherp stellen, daarna litgevoelig materiaal bevestigen en de foto maken.

        Koop je gewoon een aantal blaadjes fotopapier of 4x5 negatieven, deze hebben een iso waarde en de verhouding tussen de opening van de 'lens' en de afstand tot het lichtgevoelig materiaal is je f/waarde. Zo kan je je gewone camera gebruiken om het licht te meten en redelijk nauwkeurig berekenen welke sluitertijd nodig is voor de camera obscura. Het lijkt me leuker om een groepsfoto van de klas te maken dan 25 minuten iets te belichten.

        Ik heb er in mijn jonge jaren veel gemaakt en het gemakkelijkste is om je "donkere kamer" IN je camera obscura te integreren: maak die dus iets groter dan nodig zodat je er een bakje met ontwikkelaar en fixeer in kan steken. Maak een gat in de zijkant waaraan je een zwaar doek vastmaakt zodat je er met je handen in kan zonder dat er licht in komt zodat je je foto kan ontwikkelen.

        Een mat glas is handig als je wilt kadreren, maar scherpstellen doe je niet met een camera obscura. Dat is scherp van 0 tot oneindig.

        Comment


        • #5
          Re: lichtgevoelig materiaal voor camera obscura

          Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
          Een mat glas is handig als je wilt kadreren, maar scherpstellen doe je niet met een camera obscura. Dat is scherp van 0 tot oneindig.
          waarom heb ik dan al die jaren scherp gesteld? Waarom zou een camera obscura scherp zijn van 0 tot oneindig? Optisch verschilt er nauwelijks iets met een gewone camera.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: lichtgevoelig materiaal voor camera obscura

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            waarom heb ik dan al die jaren scherp gesteld? Waarom zou een camera obscura scherp zijn van 0 tot oneindig? Optisch verschilt er nauwelijks iets met een gewone camera.
            Een camera obscura heeft geen lens of objectief maar een klein gaatje van een speldeprik groot. Hier is gewoon geen scherpstelling mogelijk.

            Comment


            • #7
              Re: lichtgevoelig materiaal voor camera obscura

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              Het lijkt me leuker om een groepsfoto van de klas te maken dan 25 minuten iets te belichten.
              Dat is inderdaad leuker, maar als dat binnen is, 's avonds, met TL lampen of zo, ga je zo lang moeten belichten dat je een wazige boel krijgt, want niemand kan langer dan 1/60 seconde stilzitten.
              Alternatief is digitale pinhole @ 16.000 ISO of zo.

              Ik geef ook pinhole workshops, en mijn voorbeeld is dan een klein voorwerp, belicht met een felle bureaulamp.
              Je moet de aandacht van de mensen niet te veel op de proef stellen.

              Dpaul
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: lichtgevoelig materiaal voor camera obscura

                Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                Een camera obscura heeft geen lens of objectief maar een klein gaatje van een speldeprik groot. Hier is gewoon geen scherpstelling mogelijk.
                Om scherp te stellen met een camera obscura schuif je het matglas voor en achteruit, zoals dat gebeurt bij een technische camera. Een camera obscura kan een lens hebben of een opening groter dan een speldenprik.

                Jouw camera verschilt niet van een camera obscura, er zijn enkel wat toeters en bellen toegevoegd die het gemak en beeldkwaliteit vergroten.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment

                Working...
                X