Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Startersvraagje macro's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Startersvraagje macro's

    Ik begin net een beetje met macrofotografie als hobby en vandaag heb ik wat zitten proberen met een insect. Ik gebruik een Canon 550D met een Canon EF 100mm f/2.8 USM macrolens. Het probleem is dat ik het beestje niet in zijn geheel scherp krijg. Ofwel is de kop scherp, ofwel het achterlijf. Misschien is dat wat veel gevraagd of pak ik het verkeerd aan, maar ik zou iets zoals deze hier willen krijgen.
    Ik ben echt beginner, dus alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Startersvraagje macro's

    Als je dichter bij het onderwerp komt, dan krijg je minder scherptediepte.
    Door het diafragma verder dicht te zetten krijg je meer scherptediepte (maar ook een langere sluitertijd als de iso dezelfde blijft).

    Dat hoort bij de basisbegrippen van fotografie.

    Als je heel dicht bij het onderwerp zit, dan heb je soms maar een paar mm scherptediepte, en zelfs met het diafragma zover mogelijk dicht zal je dan het onderwerp nooit helemaal scherp op de foto krijgen (tenzij het onderwerp vlak is, en evenwijdig zit ten opzichte van de sensor van de camera).

    Hoeveel scherptediepte je krijgt met een bepaalde lens op een bepaalde afstand en diafragma-opening, dat kan je berekenen:
    Depth of field and hyperfocal distance calculator
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Startersvraagje macro's

      Ik zie natuurlijk jouw qua scherpte "mislukte" macro opnames niet, maar de foto achter jouw linkje is een opname met f/7.1 en ook op die plaat is niet alles scherp (let maar op bepaalde delen van de pootjes en de voelspriet, maar dat stoort hier niet).