Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is fotograferen in een vliegtuig toegestaan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is fotograferen in een vliegtuig toegestaan?

    Mag er gefotografeerd worden in een vliegtuig ???

    mvg.

  • #2
    Ik heb zonder enige problemen met mijn EOS 50E en G2 uitgebreid vanuit een Boeing gefotografeerd. Dus, naar buiten door het raam.

    Volgens mij doet niemand daar moeilijk over.

    gr.
    Don
    Canon 300D met toebehoren, Sealife DC-600 met Flitser
    http://dosaas.myjalbum.net

    Comment


    • #3
      Geen vragen over stellen, gewoon doen.... de stewardes zal het wel vriendelijk zeggen als het niet mag.

      In theorie moogt u geen luchtfoto's nemen zonder bepaalde toelatingen, dus verboden is het zowieso. Maar of het op het vliegtuig mag, zal van de mood van de stewardes afhangen.....


      To make your dreams come true, wake up

      Comment


      • #4
        NOOIT enig probleem mee gehad.

        Maar je moet daarboven en nu ook geen SD van maken hé


        De mede passagiers vinden dat meestal niet leuk, tot ze zelf hun toestel bovenhalen...

        Comment


        • #5
          in principe moet ge alle toestellen uitschakelen (die stickers kleven overal) maar ja... ne kameraad van mij heeft laatst zelfs met z'ne videocamera aan't filmen geweest in het vliegtuig dus ja.... als ze er niks op zeggen.
          Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

          Comment


          • #6
            Strikt genomen mag je niet fotograferen vanuit een vliegtuig, maar dit is eigenlijk een ietwat gedateerde wet (theoretisch mag je zelfs geen camera aan boord meenemen ).

            Echter, het gebruik ven electronica is normaal ook niet toegestaan tijdens het opstijgen en tijdens het landen. Maar ik vermoed als je dat vriendelijk vraagt ...

            (uiteraard zal het zeker niet mogen met een camera-GSM )


            Jörg
            Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

            Comment


            • #7
              Nee, mag niet... Ze zetten je aan de deur als je 't toch doet !

              Comment


              • #8
                heb nooit geen problemen mee gehad, respecteer wel dat alle electronica afgezet moet worden bij het opstijgen en landen.

                Comment


                • #9
                  Enkele wetten uit de luchtvaart... Hangt af van de maatschappij natuurlijk
                  --------------------------

                  Mobiele telefoons
                  U mag uw mobiele telefoon aan boord meenemen, maar u moet hem afzetten. Het is strikt verboden om de mobiele telefoon in het vliegtuig te gebruiken.

                  Elektronica
                  Het gebruik van sommige voorwerpen in het vliegtuig is beperkt. In sommige gevallen, bijvoorbeeld, mogen er geen persoonlijke stereosystemen of draagbare computers worden gebruikt tijdens de vlucht (ze kunnen de vlieguitrusting van het vliegtuig verstoren). Alle elektrische voorwerpen zullen op aan de veiligheidscontrole doorgelicht worden.

                  Fotograferen
                  Fotograferen op luchthavens en treinstations is formeel niet toegestaan

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by mic
                    Fotograferen op luchthavens en treinstations is formeel niet toegestaan
                    Da's ook wel het eerste dat ik er van hoor. Ik heb misschien al honderden foto's gemaakt op tal van luchthavens en stations hier en elders. Nog nooit enige opmerking daarover gekregen.

                    Henk

                    Comment


                    • #11
                      Op een luchthaven weet ik het niet, maar voor luchtvaartreglementering
                      geldt een wet van 27 juni 1937:
                      -
                      art 12: Wie aan boord van een luchtvaartuig een foto- of kinematoestel
                      vervoert of daarvan gebruik maakt wordt bestraft met bovenstaande
                      straffen.
                      -
                      ('bovenstaande' verwijst naar art 11, bron = JAR FCL)

                      In de praktijk echter wordt deze wet niet echt meer toegepast. De
                      hoofdbeperking is nu het gebruik van electronica. Bij sommige
                      maatschappijen mag dit niet gedurende het ganse verloop van de vlucht,
                      maar de meeste leggen enkel de beperking op bij het opstijgen en landen.
                      (gsm's mogen nooit).


                      Jörg
                      Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                      Comment


                      • #12
                        Je kan natuurlijk altijd een toelating voor luchtfotografie vragen. Vroeger moest dat bij de "regie der luchtwegen", nu weet ik het niet juist, waar men het moet vragen. De regie bestaat niet meer onder die naam denk ik.
                        Je moet specifieren waarvoor de beelden moeten dienen, commercieel of ammateur. Let wel als je met een sportvliegtuigje de lucht ingaat om lucht foto's te maken zijn er verschillende voorwaarden.
                        1 de piloot moet een beroepslicentie hebben.
                        2 het toestel moet een toestel zijn geschikt voor luchtarbeid.
                        3 achteraf zul je dienen op de geven wie de piloot was en de nummer van het toestel OO-***
                        ULM 's (en ik denk Luchtballons) kunnen NOOIT geschikt zijn voor luchtarbeid.
                        Alleen gemotoriseerde toestellen (geschikt voor luchtarbeid) met een beroepspiloot kunnen dus leiden tot opnamen waar je mee naar buiten kunt komen. (Een lijnvlucht toestel is geschikt voor luchtarbeid(het vervoeren van passagiers is luchtarbeid) en de piloot is heeft een beroepsbevret (gelukkig))
                        In alle andere gevallen (lijn)vluchten sluit ik me aan bij wat hier gezegd is. Het is wettelijk verboden maar meestal kan men het de nodige dosis beleefdheid bekomen om wel foto's te maken. (Vliegtuig maatschappijen willen hun klanten welwillend zijn natuurlijk)
                        Installatie zoals (militaire en luchthavens) zeker als die gaan over veiligheid en controle zijn voor "jan publiek" een verboden onderwerp. Mits schriftelijke toestemming kan het natuurlijk wel. Maar dan ga je natuurlijk moeten motiveren.
                        Ook in het buitenland moet men opletten met het fotograferen van militaire installaties. (om spionage te beperken)
                        In D' Jerba (Tunesië) aan de Dam Romein (Weg over een dam naar het vasteland) staat een kazerne aan de weg naar Zarzis. Op deze kazerne is zelfs een Icoon aan gebracht die een fototoesel voorsteld met een verbodsteken over.

                        Comment


                        • #13
                          Onlangs een uitvoerige topic over gelezen op www.airliners.net

                          In feite moet ieder electronisch toestel uit bij landen en opstijgen dus ook digicams. Nochtans wordt er vaak geen aandacht aan gegeven.

                          Sommige maatschappijen echter verbieden het echter wel expliciet.

                          Het 'deugdzaamste' is het voor gebruikt te vragen aan een FA (stewardess van uw keuze).. en haar besluit opvolgen.. ook als het betekend niet fotograferen. Want uiteindelijk moet je de bedenking maken.. wat als het nu wel een invloed heeft.. wat ben ik dan met mijn pic als ik tussen de smeulende resten van het vliegtuig lig..?

                          En okay ik denk zelf dat het geen invloed heeft maar toch volg ik liever iemand zijn advies die kennis van zaken heeft of op veilig speelt.. dan zomaar roekeloos te zijn...

                          Comment


                          • #14
                            GSM's hebben zeker veel invloed op vliegtuig apparatuur. Zo zag ik enige tijd (2a3 jaar) een documentaire over vliegtuig ongevallen. Een crash ergens in het verre oosten werd daar toegeschreven aan het gebruik van GSM. Als ik me niet vergis ging het over hong-kong. Men was door een technisch defect uren vertraging opgelopen. Bij approche (voorbereiding tot landing) was het vliegtuig binnen het bereik van GSM antennes op de grond gekomen +/- 5km . Een oosters persoon (zakenman) riep door het toestel dat ze konden bellen. Iedereen begon met zijn GSM te bellen om te melden dat ze de meeting niet gingen halen. De airhostess ging nog rond om het iedereen te verbieden om te bellen. Maar iedereen bleef bellen. Resultaat een CRASH. Toen wist iedereen direkt dat ze allemaal te laat waren. Maar bij mijn weten was de vraag mag men fotograferen in een vliegtuig.
                            Ik denk dat een mechanisch, annaloog toestel weinig invloed zal hebben op de electronica van een vliegtuig.
                            Dus zeker geen GSM in het vlietgtuig. Ik leg het ding AF.

                            Comment


                            • #15
                              Ik mocht zelfs de cockpit in, en gene zever, maar dat was op 11 september, 2 jaar na de beruchte ...

                              Comment

                              Working...
                              X