Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 en sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 en sportfotografie

    Dag allen hier aanwezig.
    Eventjes zeggen dat ik een absolute newbie ben wat betreft fotografie.
    Ik heb sinds vorige vrijdag een D70 gekocht en ik ben ermee aan het leren.
    Ik zit ook elke dag op deze site. Wat ik hier al niet heb bijgeleerd ... geweldig gewoon ...

    Nu mijn vraag ivm sportfotografie. Ik wou gisteren wat fotokes trekken van mijn zoontje in aktie (tae kwondo) maar ze zijn allemaal mislukt.
    Wat heb ik gedaan: op sportinstelling gezet en beginnen te trekken. Ik dacht dat de camera de rest zou doen. Niet dus.

    Hier een voorbeeldje van een genomen foto:


    De iso stond op 200, shutter: 1/8, aperture: F4.5
    Voor de rest is het een klein zaaltje verlicht met tl-lampen.

    Wat moet ik doen zodat de volgende keer de foto's wel zullen lukken.

    Groeten, Hans
    Nikon D70 & kitlens, Tamron 70 - 300

    <hansvdz>

  • #2
    de exif-info maakt het al snel duidelijk: die sluitersnelheid (shutter) is veel te klein (traag).

    Voor wat ik weet van TKD zal je zeker voor scherpe foto's sluitersnelheden van boven 1/200 s moeten gebruiken. Hoe bereik je dat? Door hogere iso te gebruiken, niet 200 maar iets van 1000 à 1600, indien mogelijk een groter diafragma (niet 4.5 maar 2.8 of lager - wat met de kitlens wel niet mogelijk is). Je toestel beter te ondersteunen al dan niet met een statief.
    Heb je geflitst? Met een externe flits kan je een grotere lichtopbrengst bereiken.

    Ofwel beperken tot taeguks

    Greetz

    Sam Jae

    Comment


    • #3
      Hi Hans,

      Ik weet niet wat de sportfotografie-mode van de D70 inhoudt, want ik heb een ander toestel. Maar een paar tips ken ik je wel geven...

      Bij sportfotografie (en zeker de binnenhuissporten zoals de tae kwondo van je zoontje) komt het erop neer een zo snel mogelijke sluitertijd te halen. 1/8s is véél te weinig!

      Doe hetvolgende:
      -Zet je ISO op 400 of 800 (je sluitertijd verdubbelt bij elke verdubbeling in ISO, maw. je kan van die 1/8s al 1/32s maken op ISO 800). Zelfs ISO 1600 kan, maar dan heb je wel al wat ruis te verwerken.

      -Kies een zo groot mogelijk diafragma (een zo klein mogelijke f waarde), maar zorg er wel voor dat je subject volledig scherp blijft (een kleine f waarde geeft een nauwe scherptezone, en TE nauw is ook niet goed). Noteer dat een kleine f-waarde ook zorgt voor een mooie bokeh (Japanse term om het verschil aan te tonen tussen je subject en de wazige achtergrond). Je F4.5 in deze pic is OK denk ik.

      -Zorg voor zo weinig mogelijk zoom. Je subjecten bewegen, maar jij doet dat ook. Hoe verder je hebt ingezoomed, hoe meer "handshake" je camera zal registreren. In bovenstaande foto zijn de subjecten niet scherp omdat ze bewegen ...maar de deur is ook niet scherp, en dat is jouw fout tenzij de deur is gefotografeerd tijdens een aardbeving . Helpt ook tegen handshake; een gestabiliseerde lens ("VR" bij Nikon dacht ik), en het gebruik van een monopod of tripod.

      -Onderbelicht je schots met één stop of zelfs ietsje meer. Dit levert nogmaals een verdubbeling in sluitersnelheid op (per stop). Je krijgt dan wel iets onderbelichte foto's, maar da's geen probleem. Als je niet hebt overdreven met je onderbelichting (3 stops onderbelichten zou teveel zijn bvb), dan kan je in PhotoShop je belichting weer opkrikken en een perfect normale pic krijgen.

      Succes!
      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #4
        Ok, het moest gisteren ook allemaal snel gaan. Ik zal de iso eens naar 800 zetten en een tweede poging proberen.

        Monopod, tripod -> zijn dit statieven? En wat is het verschil tss beiden?


        Onderbelicht je schots met één stop of zelfs ietsje meer -> euh, hoe doe ik zoiets?

        Ja, het wordt tijd dat ik de handleiding eens ga doornemen.

        Bedankt alvaste. Hans
        Nikon D70 & kitlens, Tamron 70 - 300

        <hansvdz>

        Comment


        • #5
          Jochen,

          Je schrijft dat tot 3 stops onderbelichten met Photoshop weer recht getrokken kan worden. Kan dit zowel met JPG of is het dan beter om in RAW te fotograferen?

          Groet,
          Don
          Canon 300D met toebehoren, Sealife DC-600 met Flitser
          http://dosaas.myjalbum.net

          Comment


          • #6
            Ik heb een D70, en eerlijk gezegd: ik heb nog maar enkele foto's getrokken op een van de automatische standen. Telkens wel hetzelfde resultaat: niet wat ik wil of niet wat ik verwacht had.

            Een goede tip: stap af van die automatische programma's en neem foto's op de M, A, S of P stand en je zal versteld staan van de resultaten. Als je het niet gewend bent, dan moet je je wel even aanpassen, maar het is de moeite waard.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Don_Rietbroek
              Jochem,

              Je schrijft dat tot 3 stops onderbelichten met Photoshop weer recht getrokken kan worden. Kan dit zowel met JPG of is het dan beter om in RAW te fotograferen?

              Groet,
              Don
              Het is JocheN

              ...en ik raad aan ongeveer één stop te onderbelichten of ietsje meer. Je hebt verkeerd gelezen; ik zeg dat drie stops onderbelichten overdreven is! Kijk maar: ...(3 stops onderbelichten zou teveel zijn bvb)...

              Eén stop onderbelichting recht trekken lukt in JPEG perfect. Met RAW heb ik weinig ervaring ...ook met 3 stops onderbelichten trouwens .
              http://www.theafricabug.com

              Comment


              • #8
                Originally posted by hansvdz

                Monopod, tripod -> zijn dit statieven? En wat is het verschil tss beiden?
                Yep. De ene heeft één been, de andere drie.

                Onderbelicht je schots met één stop of zelfs ietsje meer -> euh, hoe doe ik zoiets?

                Ja, het wordt tijd dat ik de handleiding eens ga doornemen.

                Ik denk het ook.
                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #9
                  Hallo hansvdz,

                  blijkbaar hebben we gisteren hetzelfde gedaan,

                  Ze zijn wel buiten getrokken, Iso 400 en sluitertijd 1/400, Binnen zal de isowaarde idd hoger moeten liggen om je sluitertijd te kunnen verhogen want dat heb je wel nodig bij deze sportfoto's.

                  Veel plezier nog met het tae kwondo voor je zoon en met het fotograferen voor jou.
                  greetings
                  geert


                  Ride to live, live to ride

                  eos 300d

                  Comment

                  Working...
                  X