Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Achtergrondsysteem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Achtergrondsysteem

    Dag iedereen,

    binnenkort (in mei of juni) ben ik van plan om te verhuizen en dus het ouderlijk nest te verlaten.
    Dit opent voor mij perspectieven om in één van de kamers een achtergrondsysteem te plaatsen om zo gemakkelijker foto's te kunnen maken.
    Nu vraag ik me af voor degene die zo'n systeem hebben, waar hebben jullie dit gekocht?

    Als ik het overweeg om te kopen (veel kans), naar wat moet ik dan zoal kijken?
    Lengte, breedte, hoogte, gewicht, ...
    Welke ervaringen hebben jullie?
    Ik las al een topic over achtergrondrollen en ik zou liever niet gaan voor papier.
    Ik denk er eerder over om vinyl achtergrond te kopen, maar waar kan ik dit goedkoopst vinden?
    Enige voorstellen?

    Alvast bedankt
    Last edited by Timo1988; 5 mei 2013, 19:44.
    Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
    Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

  • #2
    Re: Ophangsysteem

    Goedkoop vinyl is brol, niet goed afwasbaar, makkelijk krassen, niet vuurbestendig... Koop iets degelijks, de mijne komt van SelectLight.nl, echt zeer goed materiaal (heb de dubbele rol, wit en mat zwart).
    Deze dus: http://www.selectlight.nl/shop/menik...0m-p-2143.html
    10meter is niet noodzakelijk, meestal gebruik ik er zelf slecht 6 van de 10meter. Maar als er dan toch een stuk vol krassen komt, kan je er nog steeds een stuk afsnijden.

    Maar hun achtergrondsysteem is niet goed, dat van mij is naar beneden gekomen (de morgen na een fotoshoot kwam ik terug en lag de hele boel tegen de grond ).
    Dan heb ik maar zelf een systeem gemaakt en ik ben er echt trots op . Elke fotograaf die ook studio heeft en mijn systeem ziet wil het ook hebben, dan zal het wel goed zijn zeker .
    De betere systemen kosten al makkelijk 500euro en meer.

    Maar hoe groot zal jouw studio worden?
    Een studio voor full-body foto's moet toch langer zijn dan 6 meter. Terwijl je headshots kan doen op een 3-tal meter. (hou steeds rekening met minstens 2 meter afstand tussen achtergrond en onderwerp)

    Comment


    • #3
      Re: Ophangsysteem

      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
      Een studio voor full-body foto's moet toch langer zijn dan 6 meter. Terwijl je headshots kan doen op een 3-tal meter. (hou steeds rekening met minstens 2 meter afstand tussen achtergrond en onderwerp)
      En waarom moet dat volgens jou? omdat jij het zegt?
      Nogal kort door de bocht lijkt me.

      Hoe groter, hoe aangenamer werken en hoe meer mogelijkheden, daar ga ik mee akkoord.
      Doch kan alles ook perfect op een kleinere oppervlakte hoor.
      Het hangt er ook allemaal vanaf wat je zelf als outcome voor ogen hebt.

      Tot vorig jaar maakte ik zelfs al mijn studiobeelden in een ruimte van ongeveer 5,5m op 3m op 2,50m en dit met zelfs goedkope chinese manuele reportageflitsers.
      En ja, zowel headshots als full body. met een 28-75 lens op een canon-crop body.

      dit maar om duidelijk te maken dat met weinig middelen men heel veel kan bereiken.

      CREATIVITY is the KEY en werken met de beperkingen / mogelijkheden die men heeft. Daar maakt men sterke beelden mee.

      Bezorg iemand een ruimte van 20m lang, 5 meter hoog en 10 meter breed met 8 studioflitsen van 1000 watt elk ofzo met een paar modifiers en een lichtmeter. ZELFS met zo een uitrusting ben ik er zeker van dat er iemand is die niet zal weten wat te doen en met slechte of zelfs geen beelden zal buitenstappen.


      Omtrent de vraag van het ophangsysteem: mogelijkheden zat.
      Wat wil je gebruiken? papier / vinyl / doeken? hoe zwaar is hetgene dat je gaat gebruiken?
      Hoe breed is je ruimte? Zorg dat je je systeem kan 'aanpassen' aan de breedte ervan indien nodig.
      Zit je met 1 achtergrond of meerdere?
      Wil je bij meerdere dat ze allemaal kunnen blijven hangen?
      Heb je er een probleem mee om ze handmatig af te rollen of ben je lui en wil je op een knopje duwen?

      Pas als je zelf een antwoord hebt op deze vragen, zullen we gerichter kunnen antwoorden op je vraag.

      Zo maak ik gebruik momenteel bvb van 1 statief, een crossbar & een plafondsteun met buisklem / pin-houder.
      Mss niet het meest praktische of conventionele maar het is aangepast op de ruimte die ik gebruik en de mogelijkheden die ik er heb zodat ik ook het meeste uit die ruimte kan halen.
      Last edited by SVIS; 5 mei 2013, 15:30.
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: Ophangsysteem

        Ik denk dat ik de verkeerde topic title gekozen heb Nu ik het zelf opnieuw lees, dan heb ik jullie een verkeerde vraag gesteld in de topic title. Ik hoef niet specifiek een ophangsysteem, maar wel een achtergrondsysteem. Ik zag er al meerdere die bestonden uit 2 statieven en een crossbar, natuurlijk aanpasbaar in de breedte. Momenteel kan ik nog niet heel specifiek zijn over de grootte van de ruimte aangezien ik nog geen zekerheid over de te huren woning heb. Normaal gezien echter zal het toch zeker 3,5 meter zijn in de breedte en minstens 4 meter van lengte. Misschien niet de grootste ruimte, maar ik moet roeien met de riemen die ik momenteel kan vinden

        Qua achtergronden zou ik willen starten met ofwel een witte of zwarte achtergrond. Wat is jullie voorkeur als je daartussen kan kiezen? Iets elektronisch hoeft zeker niet voor mij, dan kan er zeker niets aan kapot gaan van elektronica Doe mij maar iets manueels, wil gerust de handen uit de mouwen steken voor mijn hobby. De rollen zelf wil ik niet in papier, liever iets dat uitwasbaar is. Ik wil beetje bij beetje wat uitbreiden en voor de start had ik dus graag eens een idee van wat er zo te vinden is van betrouwbare achtergrondsystemen en welke goede doeken er zijn.
        Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
        Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

        Comment


        • #5
          Re: Ophangsysteem

          als je met doeken zou gaan werken, kan je gerust eens kijken bij koopgoedkoop.nl voor de 'standaard'kleuren
          nadeel is wel kreuken indien je ze ook op de grond legt en veel wassen

          wil je afwasbaar, is vinyl een optie, duurste investering in het begin wel maar je kan deze makkellijker reinigen met water en indien nog schilderen

          er zijn inderdaad achtergrond-systemen d.m.v. statieven, nadeel hierbij is dat je onmiddellijk wat 'diepte' verliest
          als je de mogelijkheid hebt, zou ik eerder gaan voor een muur-bevestiging.
          een andere mogelijkheid als je het makkellijk op en af wilt kunnen brengen, is gaan werken met plafond-steunen met daar een eventuele aanpassing op
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Ophangsysteem

            Bedankt voor de snelle reactie.
            Ik had inderdaad ook al eens ergens gehoord dat vinyl dan wel duurder is, maar ook duurzamer en beter uitwasbaar.
            Laat ik daar maar eens voor rondzoeken op enkele sites

            Aangezien ik ga huren zou ik toch liever beginnen met een gewoon achtergrondsysteem waarvoor ik niet te veel materiaal moet ophangen aan plafond of aanbrengen op de muren.
            Toch heel erg bedankt voor de tips ivm muurbevestiging en plafondsteunen.
            Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
            Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

            Comment


            • #7
              Re: Ophangsysteem

              ik heb mijn vinyl met achtergrondsysteem gekocht via de UK
              mogelijk kan het wel zijn dat dit binnenkort te koop komt te staan om bepaalde redenen
              plafondsteunen hebben het voordeel dat ze ook compact zijn maar moet je wel een vaste plafond hebben & moet je kijken voor een aanpassing voor het 'cross'systeem dat je wil gaan gebruiken
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment


              • #8
                Re: Ophangsysteem

                Heb je daar toevallig een linkje van? Dan kan ik al even zien of ik wat vind.
                Links naar shops in België of Nederland (of daarbuiten) zijn ook goed hoor.
                Momenteel kocht ik mijn materiaal bij cameranu.nl maar sinds ik hier op het forum ben geregistreerd zijn er blijkbaar meer interessante shops te vinden
                Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
                Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

                Comment


                • #9
                  Re: Ophangsysteem

                  wees maar zeker dat je moet rondkijken

                  je kan voor veel zaken ook terecht bij benel, dus daar kan je je licht al eens opsteken
                  ook konijnenberg is een mogelijkheid

                  die van the uk noemde xl studio ofzo
                  degelijke stevige statieven in hun pro-systeem maar zwaar & toch wel deels moeilijk vast te 'maken'
                  moest ik aan het andere eind bij mij beschikken over een vaste plafond, was ik al overgeschakeld op 2 plafondsteunen
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ophangsysteem

                    Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
                    En waarom moet dat volgens jou? omdat jij het zegt?
                    Nogal kort door de bocht lijkt me.
                    Inderdaad wel kort door de bocht nu ik het herlees . Maar om mensen te fotograferen blijf je beter boven de 60mm, om geen ongewenste effecten te bekomen.
                    Als je dan een full-body wil doen zonder schaduw op de achtergrond, is 6 meter aan te raden om niet (letterlijk) met je rug tegen de muur te staan.
                    Zeker als er dan nog wat zotte foto's gemaakt worden (wat beweging), is het toch toffer om meer ruimte te hebben dan minder. (om niet te zeggen dat dat het verschil is tussen een foto wel te kunnen nemen en niet te kunnen nemen)
                    Maar creativiteit is inderdaad het belangrijkste, uit limitaties leer je ENORM veel en wordt je veel creatiever.
                    Als je slechts 1 kleur kan kiezen, ga dan voor wit, want wit kan je ook zwart maken, maar omgekeerd niet (toch niet in-camera).
                    Wat je ook kan doen is de muur en vloer in de kamer wit schilderen, dan bespaar je nog een stuk meer plaats (en geld).

                    Comment

                    Working...
                    X