PDA

Volledige versie bekijken : Is dit nu de BD mentaliteit ?

enero
3 mei 2013, 19:24
Ik heb onlangs een paar zaken aangeboden in de Koop/Verkoop hoek. Ofwel ben een na´eveling ofwel is de mentaliteit hier op BD totaal zoek, maar in mijn 12 jaar lidmaatschap heb ik dit toch nog niet gezien, laat staan ondervonden.
Terzake : Ik kreeg een reactie op mijn aanbod van een combinatie Camera + objectief. De man biedt mij een onnozel bedrag aan voor enkel het objectief. Ik antwoord dat ik de voorkeur geeft aan de bundel verkoop en dat ik mij richt op prijzen van deze site: http://www.wissen.nikonpoint.de/?p=266
Nieuwsgierig hoe ik ben ga ik toch eens gaan kijken met wie ik te doen heb.En wat zie ik in het profiel bij 'recent gestarte discussies' van betreffend persoon? Enkel draadjes (7 in totaal) in "Aangeboden"
En het zijn stuk voor stuk topproducten die hier te koop gesteld worden.
- AF S 28m m 1.8 G
- Nikon SB 900 Professionele flitser
- Herplaatsing op andere datum : Nikon SB900
- Nikon 24mm f1.4 AF G
- Nikon 12-24 f4
- Nikon 70-200 f2.8 VR1
- Andermaal Nikon 12-24 F4

Wat mij hier bijzonder opvalt is dat de man beweert overgestapt te zijn naar full frame bij de verkoop van een 12-24mm f4, maar toch komt hij bij mij een bod doen op mijn Nikobn 17-55mm 2.8 DX.
Ik ga hier allicht weer een pak commentaar op mijn donder krijgen van, "iedereen biedt hoe of wat ie wilt..., iedereen verkoopt wat ie wilt, enz..."
OK.., allemaal goed en wel, doen jullie maar...
Hier wordt toch dus duidelijk handel gedreven of hebben we te doen met een handelaar.Ik twijfel eraan of BD hiervoor het juiste forum is. Dit is toch niet meer normaal, mijn gedacht...

jaja
3 mei 2013, 19:38
Enero,

Kort antwoord: dit is NIET de mentaliteit van BD, wel die van enkelingen ...

Jaja

enero
3 mei 2013, 19:45
Enero,

Kort antwoord: dit is NIET de mentaliteit van BD, wel die van enkelingen ...

Jaja

Dit is toch al een geruststelling. Maar toch enkelingen teveel...

xafke
3 mei 2013, 22:27
Scarlantans heb je overal heh, ook in het echte leven, op cafe, op je werk, op de bus, .....
Jammer maar ja, we hebben jammergenoeg niet de mogelijkheid om ze op een eiland ergens af te zetten.

Ik vind het ook triest want hier op BD zitten wel degelijk toffe gasten/dames ook.
Zo heb ik al GRATIS hulp en wisselstukken aangeboden gekregen.

Jensdh
5 mei 2013, 11:55
Toen ik mijn 17-55 2.8 DX verkocht, kreeg ik ong. 8 privÚberichten. 2 daarvan boden de gevraagde prijs, de rest zat rond de 350 euro. Hebben zulke mensen dan Úcht geen schaamte :green:

TrsH
5 mei 2013, 13:00
mjah, ik heb hier ook een macro lens te koop staan, mannekes lief wat ik al niet gekregen heb.

400 euro bied ik want als ik 300 pleuro's opleg met de cashabck van canon dan heb ik ze nieuw...

nog eentje die eerst vorige week 700 bied, en deze week komt ie af met , ik wil maar 600 geven want er is cashback.

dan nog eentje die denkt dat hij het hele boeltje gratis kan krijgen.

mannekes lief....

ik laat ze nog liever 20 jaar stof vergaren...
ze is een jaar oud, nagelnieuw van uitzicht... 3x gebruikt, en ze krijgen er nog een UV filter bij.

ik hebbet ermee gehad.

bouk
5 mei 2013, 13:12
........ Ofwel ben een na´eveling ofwel is de mentaliteit hier op BD totaal zoek...En wat zie ik in het profiel bij 'recent gestarte discussies' van betreffend persoon? Enkel draadjes (7 in totaal) in "Aangeboden"

...

na´eveling dus.
grt,bouk.

putor
5 mei 2013, 13:54
dat is niet tekenend voor de BD mentaliteit, eerder voor 2de hands sites. Als er een mentaliteitsprobleem is op BD dan lijkt me dat eerder te liggen in het feit dat heel veel mensen zich onmiddellijk persoonlijk aangevallen voelen als je opmerkt dat het niet klopt wat ze zeggen. Nu is het ook niet zo heel gemakkelijk, zeker niet voor degenen die met weinig woorden spreken, om in schrift even behulpzaam te klinken als men zou doen wanneer men iets uit het bovenste rek neemt voor een dametje in de supermarkt.

bouk
5 mei 2013, 14:13
heb jaren lang mijn nek uit gestoken en geageerd tegen de mentaliteit bij Te Koop en Aangeboden.
ook tig keren gewaarschuwd voor de zgn niet handelaren maar te vergeefs.
na al die jaren is er niets veranderd in de opzet, nou ja... je kan niet rechtstreeks meer reageren.
grt,bouk.

Franciskine
5 mei 2013, 14:24
Bouk, om iemand als handelaar te bestempelen hebben we harde bewijzen nodig, geen verdachtmakingen, lever die bewijzen, bvb BTW nummer van de verkoper en we ondernemen actie....niet meer, niet minder....met vermoedens komen we geen stap verder, integendeel, waar eindigt het dan????

Guest14
5 mei 2013, 14:28
Die mentaliteit vind je op alle tweedehandssites, behalve op ebay.
Daar ga je direct met de bullen bloot. Als je daar een bod doet is dat een echt bod, en je bent gebonden.
Als je verkoopt, dan zie je direct of er naar je spullen gekeken wordt, en of er geboden wordt.
En je kan vooraf een paar gelijkaardige objecten volgen om de marktprijs te kennen.

Ik heb deze week inlichtingen gevraagd over 4 panden op immoweb... Geen enkele reactie.

bouk
5 mei 2013, 14:31
Bouk, om iemand als handelaar te bestempelen hebben we harde bewijzen nodig, geen verdachtmakingen, lever die bewijzen, bvb BTW nummer van de verkoper en we ondernemen actie....niet meer, niet minder.

voor de laatste keer:
als een BD lid alleen maar actief is in Koop en Verkoop is het voor mij handel.
je hoeft alleen naar naar het profiel te kijken en je haalt ze er zo tussen uit.
jammer dat uit de oude regels het regeltje is geschrapt wat dit gedrag kon voorkomen.
grrrr, bouk.
PS:
art.6
Lucratieve handelaars - mensen die enkel privaat kopen en verkopen om (woeker)winsten te maken - worden niet geduld en riskeren dat hun account wordt beŰindigd.

anonymous
5 mei 2013, 15:10
Snap ook het probleem niet eigenlijk.

Men geeft toch een vraagprijs op?
Wil men die niet betalen, tja, dan gaat die naar iemand die het er wel voor over heeft.

En handelaars horen hier inderdaad niet thuis.

Franciskine
5 mei 2013, 15:10
Ik ken voldoende mensen die hier heel veel lezen en bijleren zonder dat ze zelf posten, omdat hun kennis vergroot kopen ze ook beter materiaal en verkopen ze de ander zaken, ze posten dus enkel in de koopjes hoek..... als we doen wat jij vraagt wordt het een willekeur. Op den duur gaat niemand meer zaken aanbieden en kopen uit schrik om gebanned te worden omdat ze misschien als lucratieve kopers en verkopers beschouwd worden. Trouwens, niemand dwingt je om te kopen of te verkopen als je niet akkoord bent met de prijs.....

bouk
5 mei 2013, 16:16
.........als we doen wat jij vraagt wordt het een willekeur. Op den duur gaat niemand meer zaken aanbieden en kopen uit schrik om gebanned te worden omdat ze misschien als lucratieve kopers en verkopers beschouwd worden. .....

het zijn de regels die BD zelf heeft vastgesteld hoor, komen niet van mij..
en die regels heeft ieder BD lid gelezen alvorens zich in te schrijven.
grt,bouk.

putor
5 mei 2013, 16:22
Bouk, om iemand als handelaar te bestempelen hebben we harde bewijzen nodig, geen verdachtmakingen, lever die bewijzen, bvb BTW nummer van de verkoper en we ondernemen actie....niet meer, niet minder....met vermoedens komen we geen stap verder, integendeel, waar eindigt het dan????

Kunnen zwarte handelaren, waar er ook voldoende van zijn, dan niet verbannen worden?

dleemans
5 mei 2013, 16:47
Ik ken voldoende mensen die hier heel veel lezen en bijleren zonder dat ze zelf posten, omdat hun kennis vergroot kopen ze ook beter materiaal en verkopen ze de ander zaken, ze posten dus enkel in de koopjes hoek..... als we doen wat jij vraagt wordt het een willekeur. Op den duur gaat niemand meer zaken aanbieden en kopen uit schrik om gebanned te worden omdat ze misschien als lucratieve kopers en verkopers beschouwd worden. Trouwens, niemand dwingt je om te kopen of te verkopen als je niet akkoord bent met de prijs.....
Dat is erover he, dat is een flauw excuus om er niks aan te doen. IMHO heeft Bouk gelijk in deze zaak: als uit je profiel blijkt dat je hier alleen maar koopt/verkoopt, en verder niet deelneemt aan discussies, of totaal geen fotos post, dan ben je voornamelijk bezig met een handeltje. Ik vind dat je als forumbeheerder best kan zeggen dat zoiets niet kan, en dat die "handelaars" (al dan niet tijdelijk) gebanned mogen worden.

Franciskine
5 mei 2013, 16:56
Kunnen zwarte handelaren, waar er ook voldoende van zijn, dan niet verbannen worden?
Heb je bewijzen of enkel vermoedens?

jvs
5 mei 2013, 17:30
ik treed Bouk toch ook bij in deze......

Franciskine
5 mei 2013, 17:32
Dat is erover he, dat is een flauw excuus om er niks aan te doen. IMHO heeft Bouk gelijk in deze zaak: als uit je profiel blijkt dat je hier alleen maar koopt/verkoopt, en verder niet deelneemt aan discussies, of totaal geen fotos post, dan ben je voornamelijk bezig met een handeltje. Ik vind dat je als forumbeheerder best kan zeggen dat zoiets niet kan, en dat die "handelaars" (al dan niet tijdelijk) gebanned mogen worden.
Helaas moet ik je tegenspreken, als ik zo moest redeneren dan had ik de laatste 2 dagen 2 leden moeten bannen, ze zijn bij mij thuis geweest om dingen aan te kopen die ik verkocht op BD, ik heb toen ook gevraagd of ze regelmatig posten op BD, wel, geen van beiden deed dat, ze volgen BD zeker wekelijks, dat kon ik duidelijk horen toen ik wat vragen stelde over het forum en ik kan je garanderen dat het geen verdoken handelaars waren....dus waar trek je de lijn??? Als het echt zo simpel was.....

art.6
Lucratieve handelaars - mensen die enkel privaat kopen en verkopen om (woeker)winsten te maken - worden niet geduld en riskeren dat hun account wordt beŰindigd.
Er staat duidelijk "riskeren", er staat niet dat het altijd zal gebeuren....ikzelf heb wel al pm's gestuurd naar mensen die achtereenvolgens verschillende dingen verkopen, als je dan een pm terug krijgt met een uitleg die aanvaardbaar klinkt, heb je geen poot meer op op te staan en kan ik niet zomaar ineens zeggen dat de toegang tot het forum voor hen afgesloten wordt.
En nog iets, als je enkel de mensen gaat toelaten die regelmatig posten op BD, zal de koopjeshoek zeer snel aan populariteit verliezen, en of je het nu wil accepteren of niet, IEDEREEN heeft al koopjes gedaan die er niet zouden geweest zijn als we bij het minste vermoeden moesten bannen.
Elk voordeel heeft ook zijn nadeel...

dleemans
5 mei 2013, 17:49
Helaas moet ik je tegenspreken, als ik zo moest redeneren dan had ik de laatste 2 dagen 2 leden moeten bannen, ze zijn bij mij thuis geweest om dingen aan te kopen die ik verkocht op BD, ik heb toen ook gevraagd of ze regelmatig posten op BD, wel, geen van beiden deed dat, ze volgen BD zeker wekelijks, dat kon ik duidelijk horen toen ik wat vragen stelde over het forum en ik kan je garanderen dat het geen verdoken handelaars waren....dus waar trek je de lijn??? Als het echt zo simpel was.....

Ik zeg niet dat het simpel is om de lijn te trekken, maar er mag weg wel degelijk ergens een lijn getrokken worden. Het kan toch niet zijn dat een paar enkelingen de sfeer in de koopjeshoek (mogen blijven) verzieken voor de meerderheid ?
En ik mag aannemen dat je nog altijd de nuance kan leggen tussen niet-postende leden die eens een aankoop doen, en niet-postende leden die bij quasi elke maand 5 lenzen en cameras te koop hebben.

Franciskine
5 mei 2013, 18:03
En ik mag aannemen dat je nog altijd de nuance kan leggen tussen niet-postende leden die eens een aankoop doen, en niet-postende leden die bij quasi elke maand 5 lenzen en cameras te koop hebben.
Best mogelijk, bied je jezelf aan als moderator van de koopjeshoek zodat die 24 op 24 kan gemonitord worden? Vergeet niet dat de koopjeshoek het druk bezetste forumonderdeel is.....we hebben honderden, waarschijnlijk zelfs meer postenden leden in de koopjeshoek...ik daag je uit dagelijks de namen op te zoeken van wie eventueel toch probeert iets met teveel winst te verkopen en met zekerheid te zeggen dat die ene persoon enkel op winstbejag uit is.....owee als je dan iemand bant waar dit niet het geval was....

dleemans
5 mei 2013, 18:10
Best mogelijk, bied je jezelf aan als moderator van de koopjeshoek zodat die 24 op 24 kan gemonitord worden? Vergeet niet dat de koopjeshoek het druk bezetste forumonderdeel is.....we hebben honderden, waarschijnlijk zelfs meer postenden leden in de koopjeshoek...ik daag je uit dagelijks de namen op te zoeken van wie eventueel toch probeert iets met teveel winst te verkopen en met zekerheid te zeggen dat die ene persoon enkel op winstbejag uit is.....owee als je dan iemand bant waar dit niet het geval was....
In die slangenkuil wil ik niet vallen. Maar ik vind wel dat je als forumleiding zijnde, in het geval van wat Enero (de TS) overkomen is, kan ingrijpen.

Franciskine
5 mei 2013, 18:17
In die slangenkuil wil ik niet vallen. Maar ik vind wel dat je als forumleiding zijnde, in het geval van wat Enero (de TS) overkomen is, kan ingrijpen.
Gewoon op onzinnige biedingen niet reageren, dat is de beste oplossing en je er niet druk in maken, als die sjacheraars hier ondervinden dat ze hun doel niet bereiken, blijven ze wel uit zichzelf weg....;)

stefan.d
5 mei 2013, 18:27
Gewoon op onzinnige biedingen niet reageren, dat is de beste oplossing en je er niet druk in maken, als die sjacheraars hier ondervinden dat ze hun doel niet bereiken, blijven ze wel uit zichzelf weg....;)

En dan zijn ze ook nog onbeleefd zeg maar grof als ze hun zin niet krijgen een mens zou voor minder:bom:

bigfoot46
5 mei 2013, 19:16
Onzinnige aanbiedingen is een ding maar als sommigen denken dat tweedehands foto apparatuur het beter moet doen dan de aandelen markt dan is het bij tijden ook fel overdreven wat er zoal gevraagd wordt.
Maar dat is wel overal zo. Al je een nieuwe auto koopt weet iedereen dat er na ÚÚn of twee jaar een flinke afschrijving is. Maar op de fotografie forums zijn alle aangeboden stukken amper 3 keer gebruikt en hebben profi en semi toestellen 3000 clicks na 2 jaar gebruik.
Mocht de aanbieders durven dan was het aangeboden enkel gebruikt bij zonnig weer en een maximale vochtigheid van 35%. Waarmee ik enkel wil zeggen als je een D7000 na 6 maand probeert te verkopen tweedehands dat je het beter zal moeten doen dan met een korting van 150€. en een lens op ÚÚn jaar tijd 3 maal gebruiken waarom heb je ze dan gekocht. En dat argument van die UV filter begrijp ik nog steeds niet. Je hebt je in de luren laten leggen door een verkoper die je een UV filter kon aansmeren en dat moet de overnemer ook zeer content zijn dat er een filtertje meekomt ( filter is een stukje glas in een metalen ring wat veels te duur verkocht wordt)

tommmm
5 mei 2013, 19:22
Er zijn fora waar je minstens 20-30 gewone posts moet hebben v˛˛r je iets kunt verkopen... ( sommige fiets fora ) , ik ken er nog ene waar je zelfs 15 posts moet doen v˛˛r je een foto kan linken...

enero
5 mei 2013, 19:38
En bij de DPZ van onze noorderburen, moet je al 50 posts gedaan hebben vooraleer je op hun marktplaats geraakt.

enero
5 mei 2013, 20:08
Wat mij vooral dreef om dit topic te openen is het ethische aspect achter deze misbruiken. Dat een vereniging als BD, die ik nog steeds in het hart draag, zich moet laten gebruiken door enkelingen die dit forum enkel zien om persoonlijk en dan nog financieel voordeel te halen vind ik gewoonweg niet kunnen. We hebben het hier wel over een VZW waarmee ik niet gezegd wil hebben dat er iets niet zou kloppen met de organisatie, absoluut niet, verstaan jullie mij niet verkeerd, maar dat leden, de vereniging misbruiken om er zelf winst uit te halen stoot mij danig tegen de borst. Nogmaals, ik ben hier bijna 13 jaar op zeer regelmatige basis aanwezig en heb hier de eerste stappen naar de digitale fotografie gezet, heb hier enorm veel geleerd, vandaar dat ik nog steeds met respect naar deze vereniging opkijk. En mij verrijken op een organisatie die enkel kan blijven werken door de inzet van vrijwilligers, nee daar doe ik niet aan mee, maar ik moet wel vaststellen dat niet iedereen daar zo over denkt.

Springer78
5 mei 2013, 20:40
( filter is een stukje glas in een metalen ring wat veels te duur verkocht wordt)

Inderdaad; zo denk ik er soms ook zo over, ik heb voor men 2 (2dehands) lenzen 2 uv filters gekocht in China, en heb samen nog geen 10 Dollar ervoor betaald. Waarom? Omdat ik vind da je da enkel gebruikt als beschermng voor je lens. Waarom zou je dan 20 € of meer ervoor geven. Ik zeg wel uv filters. Ik praat niet over andere die waarschijnlijk wel meer nut hebben.

C. Ruben
5 mei 2013, 22:01
Wat mij vooral dreef om dit topic te openen is het ethische aspect achter deze misbruiken. Dat een vereniging als BD, die ik nog steeds in het hart draag, zich moet laten gebruiken door enkelingen die dit forum enkel zien om persoonlijk en dan nog financieel voordeel te halen vind ik gewoonweg niet kunnen. We hebben het hier wel over een VZW waarmee ik niet gezegd wil hebben dat er iets niet zou kloppen met de organisatie, absoluut niet, verstaan jullie mij niet verkeerd, maar dat leden, de vereniging misbruiken om er zelf winst uit te halen stoot mij danig tegen de borst. Nogmaals, ik ben hier bijna 13 jaar op zeer regelmatige basis aanwezig en heb hier de eerste stappen naar de digitale fotografie gezet, heb hier enorm veel geleerd, vandaar dat ik nog steeds met respect naar deze vereniging opkijk. En mij verrijken op een organisatie die enkel kan blijven werken door de inzet van vrijwilligers, nee daar doe ik niet aan mee, maar ik moet wel vaststellen dat niet iedereen daar zo over denkt.

Profiteurs en mensen die misbruik maken van een goed systeem zijn er altijd, en zullen er altijd zijn...
Het Belgisch sociaal-systeem is er een prachtig voorbeeld van... (deze regel mag hier wellicht niet staan :clown:)

De regels strenger maken lijkt mij alleen negatief voor mensen die hier wel met de juiste redenen gebruik maken van "Aangeboden/gezocht"...

Franciskine
5 mei 2013, 22:12
De regels strenger maken lijkt mij alleen negatief voor mensen die hier wel met de juiste redenen gebruik maken van "Aangeboden/gezocht"...
Daar komt het inderdaad op neer....in het algemeen werkt het systeem van de koopjeshoek vrij goed....

F

rufus1964
6 mei 2013, 07:02
Als je op andere 2e hands sites gaat kijken weet je al helemaal niet meer wat echt is en niet.
De wereld is verziekt.

Ruud

bouk
6 mei 2013, 07:09
........ Vergeet niet dat de koopjeshoek het druk bezetste forumonderdeel is.....we hebben honderden, waarschijnlijk zelfs meer postenden leden in de koopjeshoek.......

wat weer veel mensen naar de BD site trekt, wat weer goed is voor adverteerders, wat weer goed is voor BD, wat weer goed is voor ons leden...enz...enz...
grt,bouk.

putor
6 mei 2013, 15:26
En bij de DPZ van onze noorderburen, moet je al 50 posts gedaan hebben vooraleer je op hun marktplaats geraakt.

op 25 minuten klaar. afhankelijk van de snelheid van je verbingding.

mnoach
6 mei 2013, 17:43
Ik denk ook niet dat je de huidige politiek moet herzien.
Wel stoort het mij (dus een persoonlijke visie) wanneer er geen prijs vermeld wordt, omdat BD geen ebay is, en biedingen dus niet bekend zijn. Maar ik sla die posts gewoon over.
En inderdaad, als je de prijs te belachelijk hoog vindt (of het bod ridicuul laag, maar dan had je maar een vaste prijs moeten vragen), passez votre chemin. Ik zal wel afbieden als ik meerdere zaken wil aankopen, eigenlijk bied ik dan niet af, ik vraag hoeveel de verkoper voor de spullen wil. Als hij bv 5 filters aanbiedt aan 30 euro/stuk, en de 5 voor 125 kwijt wil, dan kan dat al dan niet tot een akkoord leiden.

j(@)n
6 mei 2013, 23:09
Er zijn fora waar je minstens 20-30 gewone posts moet hebben v˛˛r je iets kunt verkopen... ( sommige fiets fora ) , ik ken er nog ene waar je zelfs 15 posts moet doen v˛˛r je een foto kan linken...
Er zijn blijkbaar ook mensen die je 20-30 berichten moet sturen vooraleer ze antwoorden???
Ik had dit graag in het Te Koop-topic gemeld maar dat mag blijkbaar niet.

Koeno
8 mei 2013, 11:33
Er zijn blijkbaar ook mensen die je 20-30 berichten moet sturen vooraleer ze antwoorden???
Ik had dit graag in het Te Koop-topic gemeld maar dat mag blijkbaar niet.

Dat heb ik niet enkel op BD hoor,
zelfs telefoontje blijven onbeantwoord,
dan vraag ik mij af of ze wel willen verkopen...

Defenderke
15 mei 2013, 23:06
Snap het probleem niet zo. Je bied iets aan en plaatst je vraagprijs erbij. Iemand reageert en jij beslist of je al dan niet antwoord. Hoe moeilijk kan dit nu zijn ?

Koeno
16 mei 2013, 08:04
Snap het probleem niet zo. Je bied iets aan en plaatst je vraagprijs erbij. Iemand reageert en jij beslist of je al dan niet antwoord. Hoe moeilijk kan dit nu zijn ?

Dus niet antwoorden vind jij normaal?
Ik vind het vrij onbeleefd... en zeer ongemakkelijk....

vorig jaar ergens had ik een bod+vraag gedaan voor een lens...
1 maand lang geen antwoord...
Ondertussen andere lens gekocht...
krijg ik na die maand plots een mail dat ik er die avond mocht omkomen...
als ik dan vertel dat ik na 4 weken wachten wel een andere lens gekocht had, kreeg ik "verwijten" naar mijn hoofd...

Een simpel antwoord plaatsen lijkt mij elementaire beleefdheid...

anonymous
16 mei 2013, 10:27

Is allemaal wat te relativeren....
Ik heb soms de mogelijkheid niet om 24u/24 voor mijn pc te zitten. En als ik dan eens een druk weekend heb en er niet in geslaagd ben om voor de pc te kruipen, zie ik soms al 5 mails van dezelfde persoon om te vragen waarom ik niet antwoord op een mail.
Bel mij dan als het dringend is, of kom aan mijn deur langs.

Langs de andere kant zijn mensen inderdaad veel te laks en dat wordt onbeleefd: Jeroen Meus zei onlangs nog dat 1/3e van de reservaties in zijn restaurant gewoon leeg bleven: mensen komen niet opdagen en bellen niet af.

monstertruckess
16 mei 2013, 10:38
ik antwoord soms ook niet hoor... Soms zet je iets te koop met een redelijke vraagprijs, dan krijg je altijd van die onnozelaars die mailen met steeds dezelfde lijn 'voor xx kom ik hem meteen halen'..
Dan is xx meestal lager dan de helft van je vraagprijs. Ik heb soms goesting om te antwoorden 'awel tis goed manneke, kom maar halen. Mijn adres is *vul vals adres in*.
Tis toch godgeklaagd hoe sommige mensen geen gevoel van eer meer hebben en gewoon bij iedereen proberen. Als ze ene keer beet hebben op de 50x zullen ze wel content zijn, maar het verziekt idd de boel. Ik word er ook niet goed van. Ik denk ook niet dat ze zelf bijhouden op welke ads ze al gereageerd hebben dus als je niet antwoord gaan ze niet moeilijk doen.

Heb ook al tonnen materiaal gekocht en verkocht hier en uiteindelijk geraakt het wel verkocht aan een goeie prijs.

bouk
16 mei 2013, 10:47
ik antwoord soms ook niet hoor..

Heb ook al tonnen materiaal gekocht en verkocht hier en uiteindelijk geraakt het wel verkocht aan een goeie prijs.

meen je dat nou...?
grt,bouk.

Iegienie
16 mei 2013, 14:09
op een forum (goed) tweedehandsmateriaal verkopen is heel moeilijk. Ik persoonlijk gebruik kapaza, je krijgt er een hoop minder gezever mee. En inderdaad als ik een bod krijg van 50 Euro op iets dat er eigenlijk 700 waard is, dan antwoord ik gewoonweg niet.

Provid
16 mei 2013, 14:34
Wat mij vooral dreef om dit topic te openen is het ethische aspect achter deze misbruiken. Het gaat hier nog altijd om een bericht, of meerdere berichten op een forum. Iedereen is in mijn opinie en binnen de regels van het forum, vrij te posten wat hij of zij wil. Wat je daar verder uit wilt distilleren is vrij subjectief. [Maar ik begrijp wel je punt en je hebt misschien gelijk - ik kan begrijpen dat als er een gevoel van onrecht mee gepaard gaat ten aanzien van jezelf of 'de vereniging' het wel eens moet worden gelucht ] Ik denk dat je dit forum niet als een weergave van die zogenaamde vereniging mag bekijken. Althans, hoewel ik zelf geen lid ben van de vereniging, mijn gedacht. Al stel ik mij soms vragen bij de manier van omgang met het medium - en de opname van nieuwe leden in die vereniging. Het lijkt er meer en meer zelfs op dat velen hier denken bepaalde rechten te hebben verworven om oordelen te vellen, en die dan ook rustig aanwenden voor commerciŰle doeleinden sinds het verschijnen van het magazine. Maar bon, dat gezegd zijnde, kan je of alle aanbiedingen filteren - voorbehouden voor leden - of gewoon weigeren ten nadele van iedereen maar ten voordele van jouw vereniging. Discussies als deze zullen dan niet meer aan de orde zijn. Ik kreeg zelf ook een paar vreemde prijsvoorstellen, het is maar hoe je er mee omgaat denk ik!

mnoach
16 mei 2013, 17:29
Totaal losgeslagen prijzen, van verkoper of potentiŰle koper, vind je niet alleen op dit en andere fora. Ga maar eens naar een rommelmarkt of dergelijke. Lang geleden, toen fotografie nog iets chemisch was en digitaal als woord misschien niet eens in Van Dale stond, heb ik ook wat brocantes gedaan. Ik herinner me dat we een gloednieuwe professionele haardroger (kap) verkochten voor 1.000 BEF, wat al voor niets was, hij kon getest worden, we hadden stroom. Komt er een man, en die zegt dat ie het toestel voor ... 50 frank wil meenemen. We hebben het niet zo uitgedrukt, maar die 50 fr mocht hij op een bepaalde plaats van zijn anatomie opbergen. (Dat is weer proper uitgedrukt). End of argument. Ik zal steeds beleefd antwoorden dat ik het bod niet aanvaardbaar vind, ik hoef me niet te verantwoorden, en sluit duidelijk de discussie, met de verwijzing naar de vraagprijs.
Ik bekijk de "aangeboden" rubriek dagelijks, de meeste aanbiedingen komen toch van particulieren.
Misschien zou een rubriek voor professionelen een optie zijn, niet om promoties te plaatsen, maar om tweedehands materiaal (terugnames...) en winkeldochters van de hand te doen. Dus niet om de nieuwe Hotsiplotsi R5x aan "de laagste prijs" aan te bieden, maar wel om die ene R4x, die al 2 jaar uit productie is, en die nog op voorraad is kwijt te raken, of een accu van een ouder model, of een tweedehands lens...

enero
16 mei 2013, 22:03
Vandaag en gisteren toch weer een paar mailtjes binnen gekregen van een duidelijke herverkoper. Al zijn posts opnieuw ivm met verkoop en koop van fotomateriaal. Dat is toch duidelijk. Ze duiken hier toch wel meer en meer op.

lactobacillus
16 mei 2013, 22:21
Mijn eerste (en tot nu toe enige) post hier dateert van 2008. Ik verkocht hier een nikon 18-200 mm lens voor een faire prijs, nadat ik deze samen met een d80 ook hier voor een faire prijs had gekocht. Maakt mij dat dan ook een ordinaire en profiterende handelaar? Natuurlijk niet mag ik hopen. Ik begrijp het gevoel bij de topicstarter, maar hoop dat daar toch geen al te grote conclusies uit getrokken worden die nadelig uitdraaien voor mensen zoals mij.

Ik kwam en kom hier geregeld meelezen, nu weer wat meer omdat ik op zoek ben naar een update voor bovenstaande d80. En dus lees ik hier en elders uren en uren, tot ik zeker ben van wat ik wil. Velen zullen dat wel herkennen, het gevoel dat je eerst alles over alles wil weten vooraleer je kan beslissen wat net te kopen. Kijk, ieder heeft zijn hobby's, meestal meer als 1. Er zijn fora waar ik heel geregeld post en er zijn fora/websites die ik meer gebruik als plaats om info te vergaren omtrent zaken die me ook interesseren. Zonder dat ik echter de noodzaak voel veel te interageren, net omdat mijn kennis over het onderwerp enorm beperkt is ten opzichte van sommige andere mensen hier. Dan leer ik liever bij.
Ik kan hier echter met genoegen een avond lang naar foto's van mensen komen kijken, gewoon omdat ze mooi zijn, terwijl ik uiteraard heel wat opsteek.

En ja, als ik iets tweedehands aan fotomateriaal wil kopen, dan is de aangeboden rubriek hier mijn favoriete plaats. Ik heb nu eenmaal meer vertrouwen in een tweedehands lens of van een echte liefhebber dan van een compleet onbekende op een of andere tweedehands site. Logisch toch? En mss komt er een dag dat ik andere hobby's wat aan de kant schuif en hier meer actief wordt, iets wat mss nooit zou gebeurd zijn had ik hier 5 jaar geleden mijn eerste reflex niet kunnen kopen...

Gierigaards heb je natuurlijk overal. Je zult mensen vinden die hier een account aanmaken enkel en alleen om 200 euro te bieden voor een 3 maanden oude nikon d7000, maar evenzeer zul je oude rotten vinden die toch denken belachelijke bedragen te kunnen bieden. Tja zo maak je een naam en schiet je in je eigen voet. Dat zijn nu eenmaal de wetmatigheden van een forum. Op den duur kent men je wel. Ga eens langs op een apple forum en kijk daar eens wat voor belachelijke prijzen geboden/gevraagd worden.

En voor de rest, negeer dergelijks gewoon of doe wat aan mindfulness, dat helpt blijkbaar tegen alles!;-)

enero
17 mei 2013, 09:49
Lang geleden lactobacillus dat u hier nog iets neergeschreven hebt, maar daarom niet minder interessant. Dergelijke replieken zjn dan ook het lezen waard.:G

Provid
17 mei 2013, 23:01
+1 of vind ik leuk voor lactobacillus !

Dergelijke replieken zjn dan ook het lezen waard Neem daar dus maar een voorbeeld aan.

Guest14
17 mei 2013, 23:25
Vandaag en gisteren toch weer een paar mailtjes binnen gekregen van een duidelijke herverkoper. Al zijn posts opnieuw ivm met verkoop en koop van fotomateriaal. Dat is toch duidelijk. Ze duiken hier toch wel meer en meer op.

Is er iets grondig mis met kopen en herverkopen?
Dit is voor mij gewone legale handel, waar beide partijen akkoord zijn over de prijs.

Op de beurs gebeurt er niks anders...

Op onzinnige biedingen of grove reacties reageer je gewoon niet. Misschien kan je die zelfs blokkeren, of op een negeerlijst zetten.

maudy
18 mei 2013, 12:44
Ik lees voornamelijk en toevallig heb ik wat spullen te koop ik had zelfs mijne 7 d te koop gezet na mijn ongeluk waardoor ik bijna een jaar geen reflex camera kon vast houden .Ben nu terug gestart en ga nu voor het gene dat ik in het begin wou kopen maar waar geen budget voor was dus ja dan moet een mens wat lenzen verkopen ik ben geen handelaar maar een particulier die geen duizend man over de vloer wil hebben om eens te komen kijken en de preken over de gevraagde prijs .Het kan ook goed verlopen gisteren mijn Macro lens gepost en deze morgen was ze al verkocht aan een lid van dit forum dat toevallig bij mij in de buurt woont .

mnoach
18 mei 2013, 16:34
Het is hier en elders en voor elke dienst of artikel natuurlijk zo dat je enkel klachten leest, en niets over de andere gevallen hoort. Of schrijven we allemaal brieven/mails om te vertellen hoe gelukkig we zijn met de dingen die we gekocht hebben? Nee, dus, en ergens is dat spijtig (maar gelukkig voor de moderatoren die aan het lezen van die berichten een full time job zouden hebben...). Net daarom worden er tevredenheidsenquetes gehouden, enerzijds als geruststelling (we doen het goed), anderzijds om verbeteringen aan te kunnen brengen (het kan altijd beter).
Ik stel nadrukkelijk dat ik TS niet viseer, zijn input is nuttig en opbouwend. Sommige mensen staan voor het minste geringste op hun achterste poten (een eigenschap van de homo erectus en sapiens, nota bene :p), je moet ook bij klachten het kaf van het koren kunnen scheiden.
Wat mij betreft werkt het systeem hier goed, flagrante prof-verkopers worden gemeld en krijgen lik op stuk. Gewoon verderdoen, dus.