Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR] Op reis met slechts 1 prime lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [DSLR] Op reis met slechts 1 prime lens?

    Binnenkort maak ik een korte citytrip waar ik het eens wil aandurven om met de Nikon D100 slechts 1 prime lens mee te nemen en (met pijn in het hart ) de DX 17-55 thuis te laten. De prime is een 24mm f2.8 en wordt met de cropfactor ongeveer 35mm. Voor de academie waar ik les volg maak ik mijn z/w foto’s in 95% van de gevallen met een vaste prime lens, en de beelden van een laatste reportage vind ik op die manier veel coherenter overkomen. Op reis heb ik altijd al mijn materiaal mee maar daar wil ik bij wijze van test eens van afstappen.

    Heeft iemand hiermee ervaring? Op reis gaan met 1 of 2 prime lenzen?



  • #2
    Het wordt een actieve vakantie, als je met die ene lens al je andere zal willen nadoen qua beeldhoek

    Groeten,
    Rigel.

    Comment


    • #3
      Toch wel gewaagd hoor! Zou je niet beter de andere lenzen ook meenemen, maar je voornemen om enkel je prime te gebruiken.
      Stel je maar eens voor dat je dan precies een zoom nodig hebt om de perfecte foto te maken op een lokatie - waar je omwille van bvb. een verbod of onmogelijkheid om verder of dichter te gaan - je met je prime niet het beeld kan vastleggen dat je in gedachten had ...
      En kom je niet in zo'n situaties, dan laat je de prime er rustig opstaan en bedwing je jezelf maar om de 17-55 in je tas te laten.
      Some stuff

      Comment


      • #4
        Ben ooit op reis geweest naar Israel en Cuba met slechts 2 lenzen 'op zak':
        namelijk 28mm en 50mm.

        Ik moet zeggen, je moet je creativiteit toch wat meer zijn werk laten doen dan. En ik miste toch wel een kleine tele in Israel, al was het maar om de gesluierde vrouwen te fotograferen...

        Maar het is zeker te doen, als, zoals Rigel al zei, je een actief persoon bent...
        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          jah, als je een groothoek én een standaardformaat bij hebt gaat dat, maar enkel 35 ga je wel stukken "missen" die je niet met 35mm klaar krijgt.

          Comment


          • #6
            Waarom niet, ik neem bij wandelingen regelmatig ook maar 1 lens mee (en bij een zoom beperk ik me er dan bij een bepaalde brandpuntsafstand).
            Het leert je in elk geval je lens kennen, en je gaat sommige onderwerpen ook anders bekijken. Het kan volgens mij alleen maar goed zijn voor je creativiteit!!

            En aangezien het maar een korte citytrip is, kun je er niet al te veel spijt van hebben
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #7
              Ik zou het ook doen! Ik zelf trek enkel maar uitsluitend met mijn 50mm. Je gaat je lens kennen je weet wat je kan en niet kan. Je gaat onderwerpen anders bekijken. Een onderwerp missen, niks van, je benadert het gewoon anders. En een feit is foto's van een prime zijn gewoon beter, en je reeks gaat ook beter samenhangen. Doen dus!

              Groeten,
              Kristof

              Comment


              • #8
                Serge,

                Gewoon doen !
                Ik gebruik bijna uitsluitend 50mm (film, dus zonder crop factor)

                veel plezier

                Yoda.
                "Away put your weapon, I mean you no harm"

                Comment


                • #9
                  Bedankt iedereen voor de antwoorden.

                  Ik zou natuurlijk bij wijze van test eerst hier in België er een dagje kunnen op uittrekken met een vaste prime.

                  Ik ga toch de stap wagen denk ik en naast de 24mm misschien ook mijn 50mm meenemen, dat wordt dan een 75mm met de cropfactor en kan ik o.a. gebruiken voor portretten.


                  Comment


                  • #10
                    En ik zou het niet doen.

                    T'is geen gewoon wandelingske in Uw buurt dat je daarna nog 7 keer kan doen hee? T'is een citytrip, en waarschijnlijk doe je die maar één keer (er zijn immers alternatieven genoeg, en de volgende keer zal je hoogst waarschijnlijk een andere stad kiezen).

                    Het zal je maar overkomen: je komt in een prachtig kasteel terecht (ik zeg maar iets), en de balzaal geraakt niet op je 35mm . Of op het terras van het restaurant komt de mooiste vogel die je ooit gezien hebt zijn bad nemen in het fonteintje, en je hebt geen tele .

                    Brrr...

                    Je beperken tot één lens heeft ongetwijfeld zijn voordelen (gewicht is er één van, je aanzetten tot creatiever fotograferen ook), maar die wegen niet op tegen de nadelen. Mijn persoonlijke mening, natuurlijk...


                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by MarcFoto

                      En ik miste toch wel een kleine tele in Israel, al was het maar om de gesluierde vrouwen te fotograferen...
                      [off-topicness][politiek gewaagd-mode]
                      Euh... Dat was dan Palestina...?
                      [/politiek gewaagd-mode][/off-topicness]



                      Greets, MVanker

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by MVanker
                        Originally posted by MarcFoto

                        En ik miste toch wel een kleine tele in Israel, al was het maar om de gesluierde vrouwen te fotograferen...
                        [off-topicness][politiek gewaagd-mode]
                        Euh... Dat was dan Palestina...?
                        [/politiek gewaagd-mode][/off-topicness]



                        Greets, MVanker


                        Palestina? Gesluierde vrouwen?

                        Ach... die radicale islam is ook niet wat het geweest is hoor. De nieuwe zomermode voor de vrouwen bvb. is ginds nu: blote enkels!
                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #13
                          Dat lijkt mij een geweldige uitdaging. Doen zou ik zeggen
                          Albums
                          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by MVanker
                            [off-topicness][politiek gewaagd-mode]
                            Euh... Dat was dan Palestina...?
                            [/politiek gewaagd-mode][/off-topicness]



                            Greets, MVanker


                            Itt wat de mensen denken leven er ook Palestijnen (en andere mosmlims) in Jeruzalem...
                            BTW heb daar een prachtige dia gemaakt trouwens van gesluierde vrouwen en zo. Ben er daarstraks nog naar op zoek geweest, maar ik ben niet de meest ordelijke persoon...
                            http://www.digifotofreak.nl

                            Comment


                            • #15
                              Dit gegeven is hier (lange tijd geleden) ook al eens aan bod gekomen...

                              Ik weet echt niet meer wie de poster was, maar zijn stelling was de volgende : op reportage nam hij slechts één lens mee. Hij beweerde inderdaad veel creatiever te werken on the field, maar de belangrijkste opmerking was wel dat hij vond dat zijn reportages - het album achteraf dus - veel homogener, veel krachtiger was. De foto's pasten veel beter bij elkaar, het album was één afgewerkt geheel...
                              Natuurlijk was dit enkel op reportage en niet voor een hele reis...

                              'k Wou het maar melden...
                              Greetz, Kariboe
                              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                              Comment

                              Working...
                              X