Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LR4 catalogus gebruiken op macbook en imac

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LR4 catalogus gebruiken op macbook en imac

    Ik ben al een tijdje hiermee aan het "sukkelen" en vind nergens een concreet antwoord.

    Ik heb een imac waar ik het meeste werk op doe, maar soms neem ik mijn macbook mee en gebeurt het wel eens dat ik daar ook wat fotobewerking op doe. NU werk ik graag met de catalogus van LR, alhoewel ik veel doorga naar PS.

    Nu wil ik het volgende: ik wil op mijn imac en macbook dezelfde catalogus, mét de originele beelden.
    Op dit moment doe ik het zo: ik sla het op op de imac, dan zet ik het over via 'importeren uit een andere catalogus' op een externe schijf en dan zet ik het weer voort naar de macbook. Als ik dan heb zitten spelen met de macbook, zet ik alles weer over naar de imac op dezelfde manier.
    Maarrr als ik dan in verschillende mappen heb gewerkt, kan ik de catalogus best niet in een keer importeren, want dan zet hij al die bestanden samen in één map. Ik zou graag hebben dat hij mijn mappenstructuur respecteert, zonder dat ik dat map per map moet gaan controleren.

    Is dat op de één of andere manier mogelijk? Of wil ik nu echt teveel?
    Ik wil niet enkel de catalogus overzetten, maar ook de bijbehorende beeldbestanden. Op die manier heb ik ook meteen drie plaatsen met backup.

    Alvast bedankt!!
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

  • #2
    Re: LR4 catalogus gebruiken op macbook en imac

    Lightroom heeft een functie dit dit probleem oplost. Jammer genoeg zetten doe Adobe guy dat standaard op OFF

    Via de eigenschappen van de catalogus "Catalogusinstelingen" -> "Wijzigingen automatisch naar XMP opslaan" aanvinken. LR gaat dan alle wijzigingen die aan de foto zijn aangebracht ook opslaan in de vorm van een *.XMP bestand. Dit bestand zit rond de 100Kb als je wat bewerkingen uitvoert op de foto.
    Je kan je workflow blijven gebruiken (indien je kopieert via MacOS moet je ook het XMP bestandje meenemen) en je synchroniseert de folders ipv importeren

    Als voorbeeld, eind vorig jaar een upgrade gedaan naar Win8, fresh install. LR geïnstalleerd, de fotoalbum geïmporteerd in een nieuwe catalogus en een uurtje later stond alles zoals voordien incl bewerkingen, quotering, kleurcodes,... (tags gebruik ik niet maw weet ik niet hoe dat hierop reageert)
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

    Comment


    • #3
      Re: LR4 catalogus gebruiken op macbook en imac

      Ja, maar moet je dan niet folder per folder gaan synchroniseren?
      Ik ga het alvast eens proberen.
      Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

      Comment


      • #4
        Re: LR4 catalogus gebruiken op macbook en imac

        Je zal wel wat geduld moeten hebben want LR gaat voor alle wijzigingen in de catalogus een XMP bestandje aanmaken. De eerste maal duur dat wel even.
        Rudy,

        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

        Comment


        • #5
          Re: LR4 catalogus gebruiken op macbook en imac

          Ik denk dat dat toch niet helemaal mijn probleem dekt.

          Ik wil zowel de bestanden als de catalogus up to date houden op de imac, een externe schijf én de MBpro.
          Maar als ik dus nieuwe foto's op de imac zet, kopieer ik die met LR dmv "importeren vanuit andere catalogus) naar de externe schijf en zo dan weer verder naar de MB.
          Nu is het zo dat als ik die nieuwe foto's in verschillende mappen zet, hij die allemaal samen gaat zoeken om te importeren en ze dan allemaal samen in een nieuwe map giet op de andere drager. Dus wat ik helemaal niet wil, ik zou het fantastisch vinden als hij mijn mappenstructuur zou respecteren en niet alles door elkaar zit te gooien.

          Kan dat op een andere manier dan alle mapjes afzonderlijk te gaan importeren?
          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

          Comment


          • #6
            Re: LR4 catalogus gebruiken op macbook en imac

            Ik kan je hiermee niet verder helpen. Misschien via een synchronisatie software (oei oppassen met de benamingen) dan synchroniseer je buiten LR je imac met de externe HD , nadien je externe HD met je MBpro. dan hebben de drie apparaten een identieke copy van je boomstructuur. Daarna start je LR en synchroniseer je in LR de juiste folders. (die waar je aanpassingen hebt in gemaakt of je synchroniseert in LR je volledige boomstructuur)

            OSX ken ik niet, maar aangezien dat is een UNIX variant is zijn er op dat niveau misschien oplossingen. Onder UNIX mount je een volume onder een bepaalde boomstructuur. Indien je je LR catalogus onderbrengt in de structuur van je foto's en je kan die op dezelfde plaats mounten in zowel je imac als je MBpro dan vindt LR je afbeeldingen terug (kan hier natuurlijk ook de bal mega misslaan hé, UNIX is mijn ding, OSX nog nooit van kortbij gezien) Voor de LR catalogus is er geen verschil en je cataloog wordt telkens mee gekopieerd.
            Rudy,

            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

            Comment

            Working...
            X