Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarop kan ik het beste foto's bewaren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarop kan ik het beste foto's bewaren?

    hallo,

    nu ik helemaal besmet ben met het "digi-fotografie" microbe, zit ik met het volgende probleem: "Hoe het best al die plaatjes bewaren?". Ik ben namelijk tegen de grenzen van mijn pc aangelopen. Ok, het is een oud beestje met een hdd van 9 Gb, die nu dus helemaal vol geschreven is. Hoe los ik dit nu het beste op? Een nieuwe pc kopen, is voorlopig geen haalbare optie. Wat denken jullie van een extra externe harddisk, of zijn er goedkopere en/ of betere alternatieven?
    Foto's opladen op een website zoals pbase ed?
    Alvast bedankt voor de info.
    mvg
    chris
    Geniet van foto's maken

  • #2
    Externe harddisk en terzelfdertijd op cd of dvd... lijkt me de meest veilige oplossing !
    Opladen op een site is te beperkt qua volume, dus uitgesloten !

    Een misschien nog beter advies : wees selectief in het bewaren van foto's. Duizenden en duizenden foto's bijhouden heeft weinig of geen zin. D'er wordt nooit meer naar gekeken. Durf weg te gooien en enkel de echt goede bij te houden... Dat scheelt een stuk in geheugenruimte...

    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

    Comment


    • #3
      Tracht er ook een syteem in te leggen, een foto die je nog wel hebt maar niet meer kan terugvinden ben je ook kwijt.

      Verder zie heel de discutie over CDRs/DVDs die hier al gelopen heeft.
      Opslaan op deze media gaat relatief eenvoudig en is goedkoop, maar van iedere foto's ten minste 2 kopies die bij voorkeur in verschillende gebouwen bewaard worden (ivm het risico van brand).

      Opslaan op HD is GEEN lange termijnopslag, ze hebben een MTBF van maar 3-5 jaar (hoewel ik nog ergens een HD heb liggen die ondertussen 10 jaar oud is en nog werkt; ik heb er echter ook die echt definitief en compleet defect zijn). Kies een goede fabrikant (niet af te leiden uit het merk!), gebruik een schrijver die nog niet versleten is.
      Mavica CD200 VCL-HG2037X VCL-MHG07A

      Comment


      • #4
        Hallo,

        Kijk eens hier ... http://www.iomega-europe.com/eu/en/products/rev/rev_family_en.aspx ... ik ben ook op zoek naar iets beters dan gewoon cd-rommekes ... misschien is dit wel het antwoord ... eventjes wachten op reviews ...

        Groetjes.

        Comment


        • #5
          Euh, waarom een éxterne harddisk... Waarom niet gewoon een interne?

          Bijvoorbeeld: http://www.padeg.be/detail.php?id=453

          En je koopt er direct 2 als je bang bent dat je harddisk gaat crashen.

          Maar inderdaad... Durven wissen. Maar is niet altijd even makkelijk. 120 Gb zou je zowiezo toch eventjes zoet moeten houden dacht ik.

          Greets, MVanker

          Comment


          • #6
            Voordeel van een externe is dat ze in geval van serieuze computerpanne niet om zeep is. Een externe heeft dan nog eens als voordeel dat je de disk mee kan nemen naar geïnteresseerden...
            Het gemakkelijkste (vind ik dan) is gewoon zo'n externe case te kopen en daar zelf een HD in te stoppen...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #7
              Originally posted by Froto
              Kijk eens hier ... http://www.iomega-europe.com/eu/en/products/rev/rev_family_en.aspx ... ik ben ook op zoek naar iets beters dan gewoon cd-rommekes ... misschien is dit wel het antwoord ... eventjes wachten op reviews ...
              Ik heb tamelijk slechte ervaringen met removable media. Een aantal jaren geleden heb ik eens een verbatim 20+ drive gekocht (toen iets van een 35000fr)Die gebruikte een speciale 5.25" gepreformateerd ferriet floppy in een harde behuizing. Na een paar jaar was 1 ervan onbruikbaar geworden (zelfs niet meer formateerbaar), en recent heb ik me suf gezocht in mijn archief en ook de andere schijven eens bekeken en geen enkele was nog leesbaar (dit na een jaar of 10).
              Ik heb genoeg gehoord over problemen met jazz-drives om te weten dat het niet geschikt is als archiveringsmedium.
              Mavica CD200 VCL-HG2037X VCL-MHG07A

              Comment

              Working...
              X