Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

misschien een raar idee maar ik wil toch eens proberen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • misschien een raar idee maar ik wil toch eens proberen

    Ik heb zo wel meer zotte ideeën, en voor deze wou ik eerst eens vragen of mensen er ervaring mee hebben en zo ja of ze tips hebben:

    Ik ben al enige tijd aan het zoeken naar "mijn" stijl voor straatfotografie. Je weet wel hoe dat gaat: begonnen met een 35mm, al eens een 50mm meenemen en ook al eens een 85mm. Echter nooit echt mijn eigen ding gevonden. Al de foto's die ik zo maak zijn er die ik overal tegenkom of die ikzelf niet echt vindt spreken.
    Nu ben ik aan het spelen met het volgende idee: Ik wil eens een paar keer proberen met een 70-200 en echt voor een reeks straatportretten gaan zoals studioportretten, maar dan met een zeer kleine dieptescherpte en de straat als achtergrondblur. Vandaar dus de 70 - 200, gezien mijn 85mm geen AF heeft.

    Nu is mijn eerste vraag: hebben er al mensen ervaring met deze set-up op straat, en dan bedoel ik voornamelijk naar de "creep factor" want je hoort dikwijls dat mensen je al snel als iets dat onder hun schoen hangt zien/behandelen als je een "lange koker" bij hebt. Om nog maar te zwijgen van de ongeruste burger die dan de "mannen van het zilveren knoopke" belt omdat er iemand toch wel heel gekke dingen aan het doen is.

    En mijn tweede: Mag ik die mensen hun foto's gebruiken voor dingen zoals mijn website, projecten achteraf, en dergelijke als ik geen schriftelijke toestemming heb?
    Allé ik weet dat er portretrecht bestaat, maar kan ik werken volgens het principe "ik zet het erop en haal het eraf als mensen "reclaméren" of is dat niet zo'n bon plan? Ik kan me niet voorstellen dat alle straatfotografen met een boek contracten in hun zak rondlopen als ze foto's gaan maken om daar later een boek mee uit te brengen of die op hun website te zetten. of vergis ik me hier?

    Wat zijn jullie bedenkingen/verzuchtingen/tips?
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

  • #2
    Re: misschien een raar idee maar ik wil toch eens proberen

    Als je snel kan fotograferen (geen 30 secondes uw camera omhoog moeten houden) is dit relatief onmerkbaar (ik veronderstel dat u de zwarte Nikonversie bedoelt, want met die witte Canon's raad ik zeker aan om een coating te kopen). Camera in af-c en een onopvallende strap gebruiken (blackrapid of zelfs geen strap). Zelfs met zo'n grote lens merken mensen niet dat je een camera vasthebt als je geen strap hebt. Ik heb nog nooit permissie gevraagd op straat om een foto te nemen. Zelfs met een 35mm op fullframe maak ik zelfs portretten vanop minder dan 50cm, maar dan moet je snel zijn en best al prefocussen rond die afstand zodat je geen milliseconde verliest met focussen. Fotograferen met beide ogen open is ook belangrijk om alles te kunnen overzien. Als ze reclameren, blijf je zelf zo rustig mogelijk en toon je hen eerst de foto, als ze dan nog willen dat je hem wegdoet en het is geen mastershot, dan doe je dit op een manier dat ze dit duidelijk zien. (als het echt een prachtige foto is, raad ik aan van te lopen, heb ik ook al gedaan , weinig kans dat ze je kunnen bijhouden als je nog jong bent)

    Comment


    • #3
      Re: misschien een raar idee maar ik wil toch eens proberen

      Dat stelt me alleszins al gerust :-)
      Gaan lopen is niet direct mijn ding met die camera, maar ik kan gewiste foto's achteraf altijd terughalen als het echt moet he :-)

      In elk geval bedankt voor de tips. Ik ga zeker eens proberen een van de volgende dagen.
      FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

      Comment


      • #4
        Re: misschien een raar idee maar ik wil toch eens proberen

        Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
        Dat stelt me alleszins al gerust :-)
        Gaan lopen is niet direct mijn ding met die camera, maar ik kan gewiste foto's achteraf altijd terughalen als het echt moet he :-)

        In elk geval bedankt voor de tips. Ik ga zeker eens proberen een van de volgende dagen.
        Je maakt je zorgen over het nemen van de foto's,
        maar je zou als ze op het moment zelf komen reclameren, de foto verwijderen om deze nadien te recoveren?
        Waarover maak je je dan zorgen?
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • #5
          Re: misschien een raar idee maar ik wil toch eens proberen

          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
          Je maakt je zorgen over het nemen van de foto's,
          maar je zou als ze op het moment zelf komen reclameren, de foto verwijderen om deze nadien te recoveren?
          Waarover maak je je dan zorgen?
          Ik maak me niet zozeer zorgen over het nemen van de foto's, dan wel over de mogelijkheden tot gebruik achteraf en de impact van iemand met een tele-zoom in een gegeven omgeving.
          Ik weet zelf ook wel dat je op straat altijd mag fotograferen (bepaalde uitzonderingen daargelaten) maar ik maak een onderscheid tussen foto's die ik voor mezelf maak om ontwikkelen en nabewerking te oefenen/testen of gewoon voor mezelf, en foto's die ik daadwerkelijk publiek maak, zoals website, boek, ...
          Daar zit toch wel een verschil tussen. Althans voor mij toch.
          Ik heb zo een groot aantal foto's die ik nooit zal kunnen gebruiken voor "derden" omdat ik geen geschreven toestemming heb van mensen die erop staan en ik die mensen waarschijnlijk ook nooit meer zal kunnen contacteren of terugvinden, maar die ik ook niet zal weg doen omdat ik ze zelf mooi vindt, ze sentimentele waarde hebben, ze als voorbeeld dienen voor bepaalde technieken, noem het maar...

          Gezien ik waarschijnlijk de foto's waarover het topic gaat op mijn site wil gaan gebruiken (en misschien voor andere dingen) dacht ik daar inderdaad eerst even naar te informeren.
          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

          Comment


          • #6
            Re: misschien een raar idee maar ik wil toch eens proberen

            Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
            Ik weet zelf ook wel dat je op straat altijd mag fotograferen (bepaalde uitzonderingen daargelaten) maar ik maak een onderscheid tussen foto's die ik voor mezelf maak om ontwikkelen en nabewerking te oefenen/testen of gewoon voor mezelf, en foto's die ik daadwerkelijk publiek maak, zoals website, boek, ...
            Toch maar oppassen?

            Tenzij ik heel wat mis maar:
            Het recht op afbeelding vloeit voort uit de regelgeving ter bescherming van het privéleven en artikel 10 van de Auteurswet.

            Volgens deze regelgeving moet de toestemming van een persoon worden gevraagd om zijn afbeelding vast te leggen, tentoon te stellen of te reproduceren.
            bron: http://economie.fgov.be/nl/ondernemi...g/#.UW_hzKK-18E
            dus als iemand komt reclameren, jij sust die mens door het beeld te verwijderen, maar om het nadien te herstellen...
            ben je vrij fout bezig?
            Ik snap dus het nut van het topic niet goed...

            Als je weet dat er een Recht op afbeelding bestaat (portretrecht is blijkbaar de Nederlandse versie),
            en je gaat daar volledig tegenin, lijkt mij dat het geen goed plan is...
            zo'n dingen lopen meestal goed, tot het misloopt

            (ikzelf vind het hatelijk als ik merk dat fotografen stiekem foto's van mij nemen... en ga dan ook (vriendelijk) vragen om te verwijderen EN de gegevens van de fotograaf.... juist om fratsen als het herstellen van foto's te vermijden)
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #7
              Re: misschien een raar idee maar ik wil toch eens proberen

              Ah kijk. Ik heb altijd gedacht dat indien je als fotograaf op de openbare weg (of een andere openbare plaats was, je vrij mocht fotograferen en dat het recht op afbeelding enkel van toepassing was op publicaties.

              Je leert ook alle dagen bij he :-)
              FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

              Comment


              • #8
                Re: misschien een raar idee maar ik wil toch eens proberen

                Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                Ah kijk. Ik heb altijd gedacht dat indien je als fotograaf op de openbare weg (of een andere openbare plaats was, je vrij mocht fotograferen en dat het recht op afbeelding enkel van toepassing was op publicaties.

                Je leert ook alle dagen bij he :-)
                Ik ben ook geen 100% kenner, dit is wat ik vond op een vrij betrouwbare bron.
                Ik sluit niet uit dat anderen, uit even betrouwbare bron misschien uitzonderingen of andere dingen halen...

                Het lijkt mij gewoon een vrij secuur iets,
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                Comment


                • #9
                  Re: misschien een raar idee maar ik wil toch eens proberen

                  Voor een boek zou ik zeker nooit foto's gebruiken van mensen waarvan ik geen schriftelijk contract mee heb opgesteld. Het is namelijk al veel moeilijker om een foto uit een boek te halen dan van een website. Stel dat je 1000 boeken hebt laten maken, en een maand later krijg je een brief van één van die mensen dat ze dit niet willen. Dan moet je al je boeken terugroepen, die nog niet zijn verkocht, en een nieuwe boek maken. Dat zou veel te kostelijk worden.

                  Op een website kun je een disclaimer zetten waar je duidelijk stelt dat indien iemand een bezwaar tegen een bepaalde foto geeft, hij jou kan contacteren en dat je dan de foto verwijderd, of de persoon in die foto onherkenbaar maakt als er eigenlijk een ander onderwerp in de foto belangrijker is. In het laatste geval is het zelf legaal om die persoon in de foto te laten, daar hij niet het hoofdonderwerp is.

                  Wel, dit zijn mijn bedenkingen over dit topic. Er zijn heel veel mensen die er echt niet om geven, maar nu en dan kom je wel eens iemand tegen die niet gefotografeerd wil worden, terwijl hij misschien op hetzelfde moment wel door enkele camera's in het oog wordt gehouden.
                  Mvg,
                  Rudy Mas
                  Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: misschien een raar idee maar ik wil toch eens proberen

                    Ik volg de redeneringen en snap de moeilijkheid punt, maar ik maak me net een bedenking:

                    Uit de bovenstaande link (en gezien die van de overheid komt ga ik er van uit dat die info ook klopt) maak ik uit dat indien een persoon herkenbaar gefotografeerd wordt, je altijd eerst toestemming moet vragen.

                    Als je dan, gelijk waar, een foto maakt van iemand, in gelijk welke omgeving, moet je principieel altijd op voorhand toestemming gaan vragen om die foto te maken.

                    Gezien dat alle spontaniteit uit een straatfoto weghaalt is straatfotografie in België per definitie illegaal en/of ondoenbaar?

                    Hoe werkt dat dan in de praktijk? Is iedereen die straatfotografie beoefent, of in een verder stadium fotoboeken uitbrengt over straatfotografie dan illegaal bezig of gaan die mensen effectief iedereen een toestemmingsformulier laten tekenen?
                    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                    Comment


                    • #11
                      Re: misschien een raar idee maar ik wil toch eens proberen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht

                      Wel, dit zijn mijn bedenkingen over dit topic. Er zijn heel veel mensen die er echt niet om geven, maar nu en dan kom je wel eens iemand tegen die niet gefotografeerd wil worden, terwijl hij misschien op hetzelfde moment wel door enkele camera's in het oog wordt gehouden.
                      Ik ben zo iemand...
                      dat is het gevolg geweest van een foto waarvan ik bestaan niet wist,
                      die plots gephotoshopped rondgestuurd werd...

                      't is een lastige materie, waar de ene zwaarder aan zal tillen als de andere...
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                      Comment


                      • #12
                        Re: misschien een raar idee maar ik wil toch eens proberen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                        ..... terwijl hij misschien op hetzelfde moment wel door enkele camera's in het oog wordt gehouden.
                        maar die beelden worden na een bepaalde tijd weer gewist.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: misschien een raar idee maar ik wil toch eens proberen

                          In de USA kan je dit zonder toestemming doen.
                          Hoe het zit qua gebruik en publicaties achteraf, weet ik niet.

                          Maar in Europa, is het lastiger, veel meer idiote wetgevingen die alles bemoeilijken, zoals die privacy wetgevingen enzo. (begrijpelijk soms, maar de meesten hebben geen slechte bedoelingen neem ik aan)
                          En wellicht is dit in elk land nog eens anders.

                          Een leuke vraag is dan: als je in België op straat een Amerikaan fotografeert, mag dat dan wel zonder toestemming?
                          Of als je in Amerika een Belg fotografeert, moet je die dan wel om toestemming vragen?

                          Comment


                          • #14
                            Re: misschien een raar idee maar ik wil toch eens proberen

                            Wat filmende beveiligingscamera's en zo betreft: die hangen ook vast aan bepaalde regels en privacy-comissies dus daar is controle op.
                            Die doen in wezen niet echt ter zake gezien je, om dit te vermijden, in veel gevallen de Belgische staat voor de rechter zou moeten slepen.
                            Dat is trouwens een heel andere discussie.

                            Ik heb intussen eens onze bedrijfsjurist gebeld en die wist me te zeggen dat, gezien de wet op afbeelding zoals die er momenteel is, je inderdaad voor iedere foto die je maakt waar een persoon herkenbaar opstaat een toestemming moet vragen aan de persoon op de foto voor je hem neemt. Zelfs indien die niet het hoofdonderwerp is, maar enkel herkenbaar is.
                            Ergo: de spontane straatfotografie is dus, in effect, illegaal.
                            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                            Comment


                            • #15
                              Re: misschien een raar idee maar ik wil toch eens proberen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                              Ik ben zo iemand...
                              dat is het gevolg geweest van een foto waarvan ik bestaan niet wist,
                              die plots gephotoshopped rondgestuurd werd...

                              't is een lastige materie, waar de ene zwaarder aan zal tillen als de andere...
                              Dat zijn natuurlijk minder plezierige dingen. Ik heb dat ook al eens voorgehad, maar dat was nog in mijn jeugd. Een gastje die jaloers was dat ik een PC gesponseerd kreeg voor mijn BBS uit te baten, terwijl hij dat niet kreeg. (Hij die mij die PC bezorgde was één van zijn vrienden, maar ik had nu eenmaal meer bezoekers, dus had hij bij mij betere reclame voor zijn nieuwe zaak.)

                              Ik heb hem er toen persoonlijk op aangesproken, en hij heeft wijselijk besloten die foto te verwijderen. In die tijd regelde we die dingen nog zonder naar het gerecht te stappen.
                              Mvg,
                              Rudy Mas
                              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                              Comment

                              Working...
                              X