Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

In mijn recht of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • In mijn recht of niet?

    Gisteren was ik, op aanvraag van enkele bevriende ruiters, op een manege foto's aan het maken. Een volgens mij openbaar evenement georganiseerd door een dressuurvereniging die niets met die manege te maken heeft. Nu plaats ik de foto's op facebook (met mijn logo), gratis te downloaden voor de ruiters.

    Vandaag krijg ik een onbeschoft en bedriegend priveberichtje van de eigenaar van de manege. Ik moet onmiddellijk mijn foto's verwijderen of het zal via zijn advocaat geregeld worden, ..... Hij zou blijkbaar als eigenaar de enige zijn met het recht om foto's te nemen?

    Er waren natuurlijk nog vele andere fotografen aanwezig, die hopelijk voor hun niks online plaatsen ;-)

    Heeft hij gelijk? Of mag ik gewoon mijn foto's online houden?
    Last edited by aperture; 16 april 2013, 08:46.

  • #2
    Re: In mijn recht of niet?

    Op zo'n evenementen zijn er altijd verschillende fotografen die hun foto's online zetten met een groot logo er op, met de bedoeling om ze te verkopen.

    Als ik foto's maak op Eventing Minderhout, dan zet ik die op mijn website, en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad (ze kennen mijn website ondertussen al wel).
    Dat is eigenlijk gratis reclame voor hun evenement.
    Het gebeurt ook dat sommigen hun foto vragen in een groter formaat, en die krijgen ze dan ook toegestuurd.
    Dat gebeurt bij alle evenementen waar ik foto's maak, maar de meesten zijn tevreden als ze een 1200 x 800 fotobestand zelf kunnen downloaden.

    Maar als de eigenaar van de manege zelf graag een handel opzet in foto's, dan zal die niet graag concurrentie hebben van andere amateurfotografen.
    De meeste organisatoren hebben het tijdens evenementen véél te druk om foto's te maken, die vinden het dan ook niet erg dat iemand anders reclame maakt voor dat evenement.
    Dat merk ik op andere evenementen ook, voor een aantal evenementen krijg ik vooraf al een mailtje om te vragen of ik foto's kom maken.

    Het probleem is dat die manege geen openbaar domein is, en dat de eigenaar dus wel degelijk kan vragen of je de foto's verwijdert.
    Maar dan zal hij ook wel op zoek moeten gaan naar alle foto's van de andere fotografen, want ik neem aan dat jij niet de enige was die daar foto's heeft gemaakt (de anderen zetten die tegenwoordig ook op Facebook, ze maken zelfs geen onderscheid tussen scherpe en onscherpe foto's).
    Als de eigenaar dus vraagt om de foto's te verwijderen, dan kan je dat best wel doen om problemen te vermijden.
    Ik heb het tot nu toe nog nooit meegemaakt, op geen enkel evenement.

    Kijk eens of de foto's die hij heeft gemaakt, of die te koop worden aangeboden, dan weet je hoe de zaak in elkaar steekt.
    Hopelijk geeft hij dat dan ook netjes aan bij de belastingen, anders kan hij daar zelf mee in de problemen komen (dat is een van de redenen waarom ik geen foto's verkoop, als ik er niets aan verdien, dan heb ik ook geen problemen met de belastingen).
    Ik vraag mij ook af of hij wel kwaliteitsfoto's aflevert, het kan natuurlijk wel, maar een dure camera kopen geeft nog geen garantie op mooie foto's.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: In mijn recht of niet?

      Tja toegeven of niet, de vraag is wanneer hij niet bluft en met brief van een advocaat afkomt, of 't jou ook waard is om de ook kosten voor een advocaat te maken om het aan te vechten of niet ?
      Indien niet, dan haal je gewoon de fotos weg en kan je bv de ruiters prive contacteren en hen zo de fotos bezorgen.
      Indien wel, dan laat je staan en laat je zelf een advocaat het uitvechten met alle mogelijke gevolgen vandien.

      Ben geen advocaat dus het volgende is geen juridisch advies..
      In elk geval is een manege priveterrein dus een verbod op fotografie kan.
      Maar dat kan niet achteraf afgedwongen worden, dat moest op de dag zelf duidelijk vermeld zijn (groot bord aan ingang, vermelding op toegangstickets, ..).
      Dus als je het wil aanvechten (of tegenantwoord wil geven in een beleefde mail) dan kan dat..

      Verder heb je nog portretrecht, elk van die ruiters zelf kan jij ook vragen om hun foto te verwijderen.. want ik vermoed dat je hen niet op voorhand (schriftelijk) toestemming hebt gevraagd om hun foto online to publiceren ?
      Werkt in 2 richtingen, die bevriende ruiters kunnen dat ook aan de eigenaar vragen..

      Als fotografie gewoon je hobby is en je er niets mee verdient: niet te veel van aantrekken, geen slaap over verliezen, gewoon fotos weghalen en fotos maken van mensen die het wel apprecieren.. en mensen die de fotos willen, gewoon email doorsturen zodat er niets online staat..
      Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

      Comment


      • #4
        Re: In mijn recht of niet?

        @Black B@ndit: Ik had dit inderdaad ook nog nooit meegemaakt. Meestal zetten ze zelfs mijn link op hun site en bedanken ze me hiervoor.
        Nu heb ik de foto's offline gehaald omdat ik de ruiters grotendeels persoonlijk ken. Mag ik hen de foto's nog wel toesturen zonder dat ik ze online zet?
        Aangezien een gedeelte van de ruiters hun foto's al gedownload hebben..

        Ook ben ik binnenkort door een eigenaar van enkele paarden daar uitgenodigd om hun paarden te komen fotograferen, wat nu?
        Buiten het terrein gaan dan maar?

        Alvast bedankt voor je antwoord, dan weet ik hoe het in elkaar zit
        Last edited by aperture; 16 april 2013, 08:07.

        Comment


        • #5
          Re: In mijn recht of niet?

          @Flipperkast: Hij bluft sowieso maar het is me helemaal niks waard, ik was daar enkel het laatste uurtje aanwezig omdat er toen mensen meereden die ik kende.
          Een fotografie verbod was er natuurlijk helemaal niet.
          Maar dan nogmaals de vraag, mag ik de foto's wel doorsturen naar de ruiters? Ik heb het al wel aan de ruiters gemeld dat ik de foto's offline gehaald heb om die reden.

          Het portretrecht begrijp ik, hoewel ik nog nooit foto's offline heb moeten halen op aanvraag. Ik maak me er niet druk in als mensen vragen om hen offline te halen, dat is hun volste recht. Helaas waren nu alle ruiters heel erg blij met hun foto's en een gedeelte daarvan zijn bekende voor me..

          Comment


          • #6
            Re: In mijn recht of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door aperture Bekijk bericht
            .....

            Heeft hij gelijk? Of mag ik gewoon mijn foto's online houden?
            gewoon laten staan en afwachten.
            als het serieus wordt, kan je de foto,s er alsnog afhalen, maar denk dat het zover niet komt.
            ----
            vind alleen dat je dat deel tussen (...) er niet bij had moeten vermelden.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: In mijn recht of niet?

              ik heb de (...) weg gehaald. Ik vond dit alleen een duidelijke verklaring voor het hele gedoe ;-)
              Inmiddels heb ik de externe organisatie van het evenement gecontacteerd zodat ik weet of ik de foto's kan doorsturen naar de ruiters. Ze gaan het bekijken.

              Comment


              • #8
                Re: In mijn recht of niet?

                Wat ik me direct afvraag is of niemand je heeft aangesproken terwijl je aan het werk was? Wat ik ook vreemd vind is dat je niet gewoon wordt benaderd, maar er meteen gedreigd word. Ik zou het de moeite niet waard vinden en het eraf halen, zou misschien juist zijn dreigberichtje en een link naar z'n bedrijf op je FB zetten om hem te kakken te zetten met z'n debiele gedrag.

                Comment


                • #9
                  Re: In mijn recht of niet?

                  Ik heb mij destijds daar ook eens in verdiept. Vooral aangaande portretrecht en wanneer je welke foto's mag publiceren en het portretrecht niet langer van toepassing is.


                  Indien er ergens, privé of publiek, een event wordt georganiseerd die door iedereen gratis te bezoeken is, dan mag je als fotograaf de foto's altijd publiceren. Van het event en de bezoekers. De wet voorziet dat op die plaatsen, iedereen automatisch zijn toestemming geeft tot publicatie.

                  Gaat het om een event waarvoor je moet betalen. Dan moet je de huisregels raadplegen van het event. Hier moet dus wel duidelijk in vermeld staan dat je geen foto's mag publiceren, of zelfs dat er geen foto's mogen worden genomen. Staat dit er niet in, dan mogen die foto's ook gepubliceerd worden.

                  Nu is het wel zo, dat als ik foto's neem op een dergelijk event, ik altijd iemand van de organisatie probeer te spreken om toestemming te krijgen om te fotograferen en dat ik dan ook op voorhand kan afspreken wat ik met die foto's mag doen. Daarom heb ik altijd een paar standaard contracten in mijn fototas zitten die we eventueel kunnen gebruiken om een overeenkomst mee op te stellen. Geschreven toestemming is nu eenmaal veiliger dan het gesproken woord.

                  En wanneer ik foto's zonder contract maak, zelfs op events die gratis zijn, dan verwijder ik toch de foto's als ze er om vragen. Het is geen broodwinning voor mij en het zou zot zijn om er dan veel problemen rond te maken. Doe ik ook met mijn foto's die ik op straat neem. Het is onmogelijk om van iedereen in de straat altijd te gaan vragen of ik die foto's mag gebruiken van hun, anders ben je meer bezig met contracten te tekenen dan met fotograferen.

                  Nu is het wel zo dat de meeste van mijn foto's nog niet online staan. Ik ben nog maar pas begonnen mijn website te coderen. Maar eens die af is, gaan mijn foto's wel allemaal online en in een disclaimer zal ik dan wel melden wat personen kunnen doen die wensen dat ik hun foto's niet gebruik. Afhankelijk van de foto zal ik ze dan offline halen of de personen er onherkenbaar in maken.

                  Als fotograaf, beroeps of hobby, zou je de wensen van personen sowieso het beste altijd respecteren. Het komt je naam alleen maar ten goede. Want iemand die je tegenwerkt gaat je al sneller tegenover anderen in een slecht daglicht stellen. Voordat je het weet, ben je nergens nog gewenst.
                  Mvg,
                  Rudy Mas
                  Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                  Comment

                  Working...
                  X