Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnend fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beginnend fotografie

    goeiemorgen,

    ik heb net mijn d7000 ( 16-85) gekocht (1ste spiegelreflex!!)

    en merk nu bij het bekijken
    van de foto's dat ze wel heel erg donker zijn ( nochtans zonnekap HB39bevestigd)

    wat kan ik hieraan doen?

  • #2
    Re: beginnend fotografie

    Uw vraag kan alleen beantwoord worden als we enkele van de foto's zien. Plaats ze gerust in de beginnershoek.
    Er zit een grote kans in dat je keuze binnen de belichtingsdriehoek niet juist is (diafragma, sluitertijd en ISO). Deze drie factoren zijn samenhangend en zorgen voor de juiste belichting. (Verdiep je daar maar eens in). Verder kan het ook zijn dat je de belichting hebt gemeten op de lucht en dat daardoor de rest donker is.

    Comment


    • #3
      Re: beginnend fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door YoeriV Bekijk bericht
      Uw vraag kan alleen beantwoord worden als we enkele van de foto's zien. Plaats ze gerust in de beginnershoek.
      met exif.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: beginnend fotografie

        hey,
        zal waarsch. wel hiermee te maken hebben,

        hebben jullie ideale cursussen om dit allemaal te leren?
        zou dit graag allemaal kunnen,
        en ook voorbeeld kunnen spelen met wazige achtergrond,...

        Comment


        • #5
          Re: beginnend fotografie

          Moderator Note: Dubbelbericht (dit is een fout van de forumsoftware) verwijderd.

          En als medefotograaf: er bestaan cursussen in de klas (zowel overdag als avondonderwijs), er bestaan cursussen online, bepaalde fotoclubs geven "spoedcursussen", en er bestaan ook boeken (ik heb bv de boeken van Joan Staels: http://dfonline.be/ ). Verder is er het BD-forum waar je met je vragen terecht kan. Vraag is exact wat je zoekt...
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: beginnend fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door SarahB
            ......

            hebben jullie ideale cursussen om dit allemaal te leren?
            ...
            nee hoor.
            ----
            vind die cursussen van tegenwoordig je reinste oplichterij/zakkenvullerij.
            gewoon veel lezen op het net en hier op BD vragen stellen.
            en het belangrijkste daarna.....blijven proberen en experimenteren.
            de tijd van de dure fotorolletjes is voorbij, dus voor het geld hoef je het (veel fotograferen) niet te laten.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: beginnend fotografie

              akkoord met bouk, veel experimenteren is de boodschap!

              zet je toestel op A - aperture (diafragma); en speel wat met de verschillende waarden en kijk naar het resultaat, ondervinding is de beste leerschool
              doe hetzelfde op S - shutterspeed (sluitertijd)

              als je foto's te donker uitkomen op deze standen heeft dat allicht te maken met exposure compensation ( +/- tekentje bovenaan rechts), hoe meer je die op - zet, hoe donkerder je foto, en omgekeerd; hoe meer naar +, hoe lichter

              neem je toestel mee naar je tuin en oefen wat op bloemen, huisdieren, familie,...

              en inderdaad, veel lezen!

              ook youtube is een enorme bron aan informatie, er zijn vele heel informatieve kanalen die wekelijkse tips of info op het net zetten, zeer handig!
              Learn all about the different shooting modes, and how to make the most out of them. This tutorial would apply to any of Nikon's current DSLR line up. The Nik...

              http://froknowsphoto.com/?p=2666I put together this Nikon D7000 Setup Tutorial for anyone who picked up the NEW Camera or who may be thinking about picking o...


              deze 2 zijn voor beginnende gebruikers, leren werken met de verschillende standen, en 2de filmpje over de functies van alle knopjes

              succes ermee! (heb hetzelfde toestel, kijk maar naar mijn posts )
              Last edited by Hanzzz; 15 april 2013, 10:05.
              Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
              My travel photography site

              Comment


              • #8
                Re: beginnend fotografie

                Moderator Note: Bij nader inzien hoorde deze vraag niet thuis bij Fotobewerking, en daarom heb ik de topic verplaatst naar Algemeen, waar je wel meer vragen ivm cursussen e.d. terugvindt.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: beginnend fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door SarahB Bekijk bericht
                  hebben jullie ideale cursussen om dit allemaal te leren?
                  zou dit graag allemaal kunnen,
                  en ook voorbeeld kunnen spelen met wazige achtergrond,...
                  Cursus niet, wel een algemene uitleg over de basisbegrippen, en vooral welk verband ze met elkaar hebben als je een van de parameters gaat wijzigen.
                  Kan je hier downloaden:
                  http://users.telenet.be/bulevardi/de...raphy%20NL.pdf

                  Kijk voor wazige foto's naar het gedeelte over scherptediepte.

                  Comment


                  • #10
                    Re: beginnend fotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                    Cursus niet, wel een algemene uitleg over de basisbegrippen, en vooral welk verband ze met elkaar hebben als je een van de parameters gaat wijzigen.
                    Kan je hier downloaden:
                    http://users.telenet.be/bulevardi/de...raphy%20NL.pdf

                    Kijk voor wazige foto's naar het gedeelte over scherptediepte.
                    hmmm er moeten betere bronnen zijn dan dat. De auteur noemt zowel een grote als een kleine opening een klein diafragma, raadt aan een langere lens te gebruiken voor minder scherptediepte zonder te vermelden dat het vergroten van de werkafstand (in het vermoeden dat men een gelijkaardige compositie wenst) dit opheft, een lens met een grotere brandpuntsanfstand zou plots sterker inzoomen,...

                    Ik merk hier op het forum wel vaker dat beginnende fotografen hun info uit zeer bedenkelijke bronnen halen.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: beginnend fotografie

                      Volgende website: http://www.digitalefotografietips.nl vind ik zeer duidelijk uitgelegd. Als je de basis daar leert, snap je de uitleg die hier op BD komt op sommige foto's en kun je met de commentaren die hier komen verder experimenteren en leren.
                      Zo heb ik het toch gedaan, en ik heb nog heeeel veel te leren. Maar hoe beginnend ook, toch zie je snel vorderingen als je de tips toepast die hier gegeven worden. Zo ga je iedere keer verder en met de beperkingen die je momenteel hebt. Ik heb bijvoorbeeld nog geen flits, dus blijf ik weg van foto's waar een flits nodig zijn en probeer te werken met het aanwezige licht. Als ik dat uit onder de knie heb, dan zal ik mij een flits aankopen en verder gaan met dat en dan eventueel naar macro enz.

                      Comment


                      • #12
                        Re: beginnend fotografie

                        Ik had deze hier ergens tegengekomen en vond dit wel goed om te leren.

                        en er is deze
                        Gratis online fotografie cursus. Maak betere foto's en leer omgaan met je digitale camera. Deze foto cursus van professionele fotografen helpt je er bij. Ook natuurfotografie workshops.

                        Comment


                        • #13
                          Re: beginnend fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          De auteur noemt zowel een grote als een kleine opening een klein diafragma
                          Geen idee waar jij leest dat zowel een grote als een kleine lensopening een klein diafragma inhoudt.

                          Ik lees nogthans:
                          "een klein getal (vb f 1.8) geeft een grote lensopening weer, terwijl een groot getal (vb f 22) een kleine lensopening weergeeft."

                          Als in een breuk: 1/1.8 of 1/22 > een klein getal is eigenlijk een grote lensopening en omgekeerd.


                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          raadt aan een langere lens te gebruiken voor minder scherptediepte zonder te vermelden dat het vergroten van de werkafstand (in het vermoeden dat men een gelijkaardige compositie wenst) dit opheft,
                          Er staat duidelijk elke keer bij "aan dezelfde settings". Dus zonder er parameters zoals de werkafstand, te veranderen.
                          Men moet er geen extra tekst gaan bijverzinnen. Laat het eenvoudig, voor de 'basis'.

                          Als jij 'aan dezelfde settings' interpreteert alsof je parameters moet gaan veranderen... dan denk ik dat jij het verkeerd hebt.

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          een lens met een grotere brandpuntsanfstand zou plots sterker inzoomen,...
                          ... ten opzichte van een lens met kleinere brandpuntsafstand.
                          Dat is daar vergeleken met een zoomlens. "Bij een zoomlens vb: 18-55mm" ... staat er inderdaad dat je kan inzoomen.

                          Dan wordt de beeldhoek kleiner. Zou er inderdaad moeten bij instaan.
                          Maar goed, het gaat hier over een 'basis' hé. Als ik trouwens met beginners op pad ben, dan hebben zij het ook altijd over zoomen en als ik dan over beeldhoek begin, zijn ze de weg kwijt. Vandaar dat het misschien handig is om het zo uit te leggen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: beginnend fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht

                            1 Geen idee waar jij leest dat zowel een grote als een kleine lensopening een klein diafragma inhoudt.

                            Ik lees nogthans:
                            "een klein getal (vb f 1.8) geeft een grote lensopening weer, terwijl een groot getal (vb f 22) een kleine lensopening weergeeft."

                            Als in een breuk: 1/1.8 of 1/22 > een klein getal is eigenlijk een grote lensopening en omgekeerd.



                            2 Er staat duidelijk elke keer bij "aan dezelfde settings". Dus zonder er parameters zoals de werkafstand, te veranderen.
                            Men moet er geen extra tekst gaan bijverzinnen. Laat het eenvoudig, voor de 'basis'.

                            Als jij 'aan dezelfde settings' interpreteert alsof je parameters moet gaan veranderen... dan denk ik dat jij het verkeerd hebt.


                            ... ten opzichte van een lens met kleinere brandpuntsafstand.
                            Dat is daar vergeleken met een zoomlens. "Bij een zoomlens vb: 18-55mm" ... staat er inderdaad dat je kan inzoomen.

                            Dan wordt de beeldhoek kleiner. Zou er inderdaad moeten bij instaan.
                            Maar goed, het gaat hier over een 'basis' hé. Als ik trouwens met beginners op pad ben, dan hebben zij het ook altijd over zoomen en als ik dan over beeldhoek begin, zijn ze de weg kwijt. Vandaar dat het misschien handig is om het zo uit te leggen.
                            er staat dit

                            Portret
                            Bij portretfoto’s gebruik je best een klein diafragma voor weinig scherptediepte te hebben, waardoor er voor of na het te fotograferen object een onscherpte voorkomt. In de praktijk stel je dit best niet te klein in, omdat je lens dan niet het scherpst is. Zet je diafragma dus iets groter dan het scherpste punt van je lens.
                            Gebruik eventueel een lens met een grotere brandpuntsafstand, dit maakt je scherptediepte iets kleiner, en geeft je bovendien de mogelijkheid om niet dicht op je object of model te moeten plakken.
                            Prime lenzen hebben een vaste brandpuntsafstand en hebben vaak de mogelijkheid een groot diafragma te kiezen. Deze lenzen zoals 85mm en 105mm zijn ideaal voor portretten.
                            1 In het begin staat er dat een klein diafragma voor weinig scherptediepte zorgt en later zou een vaste lens de mogelijkheid hebben een groot diafragma in te stellen.
                            2 Er wordt gezegd eventueel een langere lens te gebruiken om kleinere scherptediepte te verkrijgen. Wil de fotograaf dan een voortand en neusgat op de foto of gaat hij achteruit om terug een volledig portret te maken waardoor hij de invloed van de brandpuntsafstand opheft?

                            basis mag simpel zijn, maar niet fout.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: beginnend fotografie

                              denk, dat ts al lang is afgehaakt.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X