Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

croppen en afdrukken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • croppen en afdrukken

    Omdat ik het in een verkeerd onderdeel gepost heb doe ik het hier nog maar eens:

    Hallo,

    ik zit even met devolgende vraag. Ik crop redelijk veel in mijn foto's, maar nooit in een vast formaat. Soms is een foto 500 x 300, dan weer 512 x 300 enz.

    Als ik ze wil laten afdrukken is een formaat van 15 x 10 vereist !
    Ik moet hier dus ook rekening mee houden tijdens mijn croppen ??
    want gaat men anders stukken van de foto weglaten of vervormen ??

    En hoe crop ik die foto's dan het best ? bestaat er een plug-in voor photoshop ?

    Hoe doen jullie dit ?

  • #2
    Originally posted by Morreke
    ik zit even met devolgende vraag. Ik crop redelijk veel in mijn foto's, maar nooit in een vast formaat. Soms is een foto 500 x 300, dan weer 512 x 300 enz.

    Als ik ze wil laten afdrukken is een formaat van 15 x 10 vereist !

    Hoe doen jullie dit ?
    Ik stel altijd het formaat in bij het croppen.
    Dus selecteer de crop-tool en geef 13cm*18cm of 10cm*15cm mee.
    Als ik echt anders wil doe ik croppen hetgeen ik wil weergeven en pas dan de canvas-size aan en vul bij met zwart of wit (naargelang de foto) en kan dat dan evt wegsnijden.
    ***Canon 300D * kitlens * ...

    Comment


    • #3
      Je gebruikt best de rechthoekige selectietool, stel deze in op een verhouding 3 - 2 nu hebben alle selectie's de vaster verhouding 3-2 dus kan je netjes kareden wat je wenst het blijft in de juiste verhouding.
      Na de selectie kies voor crop in het menu en je bewaard de foto opnieuw en liefst onder een ander naam.
      Zo maak je een crop perfect voor 10 X 15 afdrukken.


      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Dus, als ik het goed begrijp, heeft het geen nut om foto's te nemen in hoge resolutie (ongeveer 3Mb per foto) om ze nadien op 10 x 15 af te drukken.
        Beter jpeg small kiezen als ik van plan ben om ze op dit fotoformaat af te drukken.

        Hans
        Nikon D70 & kitlens, Tamron 70 - 300

        <hansvdz>

        Comment


        • #5
          Originally posted by hansvdz
          Dus, als ik het goed begrijp, heeft het geen nut om foto's te nemen in hoge resolutie (ongeveer 3Mb per foto) om ze nadien op 10 x 15 af te drukken.
          Beter jpeg small kiezen als ik van plan ben om ze op dit fotoformaat af te drukken.

          Hans
          Nee het één heeft niks te maken met het andere, ik zal nooit beelden opnemen in een mindere resolutie dan de camera kan halen.
          Door de opname te maken in een minder hoge resolutie kies je bewust voor kleinere bestanden en minder pixels. Dit is onomkeerbaar dus als je steeds werkt in de hoogste resolutie hebt je steeds het maximum aan informatie. Dit vormt een basis voor verdere bewerkingen, en daar kan je dan mee aan de slag. Opnemen in een mindere resolutie dan de camera aankan is je mogelijkheden verkleinen, en volgens mij ergens onlogisch als je dan toch inversteerde in een camera van 6 of 8 Megapixel waarom zou je ze dan niet gebruiken.

          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Ok, dat snap ik ook wel. Maar stel dat ik de totaal opname van zo'n foto mooi vind, en ik wil deze ook graag afdrukken op 10 x 15 formaat, hoe moet ik dan te werk gaan?
            Als ik mijn crop instel op 10 op 15 cm dan kan ik enkel en klein stukje uit de foto nemen. Ik moet dus gaan resizen of wat?

            Hans
            Nikon D70 & kitlens, Tamron 70 - 300

            <hansvdz>

            Comment


            • #7
              Originally posted by hansvdz
              Ok, dat snap ik ook wel. Maar stel dat ik de totaal opname van zo'n foto mooi vind, en ik wil deze ook graag afdrukken op 10 x 15 formaat, hoe moet ik dan te werk gaan?
              Als ik mijn crop instel op 10 op 15 cm dan kan ik enkel en klein stukje uit de foto nemen. Ik moet dus gaan resizen of wat?

              Hans
              je moet de crop niet instellen op cm's maar op verhouding zoals digipics al zei. als je bij de crop-tool de verhouding instelt op 3/2 => 15x10 is een 3/2 verhouding. Het aantal centimeter dat je gaat overhouden in je krop speelt geen rol. je moet enkel zien dat de verhouding overeenkomt. Het kan dus bv. zijn dat je na een crop een foto van 30x20 cm hebt. Dat is dan geschikt om te laten afdrukken in bv. 15x10, 30x20, ..
              Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

              Comment


              • #8
                @ hansvdz

                als ik het goed begrepen heb doe je het best zo dus


                Je gebruikt best de rechthoekige selectietool, stel deze in op een verhouding 3 - 2 nu hebben alle selectie's de vaster verhouding 3-2 dus kan je netjes kareden wat je wenst het blijft in de juiste verhouding.
                Na de selectie kies voor crop in het menu en je bewaard de foto opnieuw en liefst onder een ander naam.
                Zo maak je een crop perfect voor 10 X 15 afdrukken.

                edit: ok er was me al iemand voor

                in elk geval thx voor de duidelijke en snelle uitleg. Wéér een dilemma minder hehe

                Comment


                • #9
                  Originally posted by hansvdz
                  Ok, dat snap ik ook wel. Maar stel dat ik de totaal opname van zo'n foto mooi vind, en ik wil deze ook graag afdrukken op 10 x 15 formaat, hoe moet ik dan te werk gaan?
                  Als ik mijn crop instel op 10 op 15 cm dan kan ik enkel en klein stukje uit de foto nemen. Ik moet dus gaan resizen of wat?

                  Hans
                  ik heb niet gezegd dat je de crop moet instellen op 10 X 15, ik heb gezegd dat je moet croppen met een verhouding 3 - 2 dat is een heel ander iets. De verhouding 3-2 zorgt dat je beelden op een 10 X 15 print kunnen maar ook op een 20 X 30 bijvoorbeeld je kan laten afdrukken in een centrale op alle formaten zolang ze maar een verhouding van 3 x 2 hebben zal steeds heel je beeld op de foto kunnen. Zelf moet je niet gaan sizen of verkleinen de centrale doet dit voor U.

                  Croppen is trouwens alleen nodig als je toestel met een verhouding 4 X 3 werkt wat de meeste prosumers hanteren, een DSLR heeft dit niet die werkt altijd op een verhouding 3 x 2 dus daar hoef je niets aan te doen om afdrukken op een formaat 10 x 15 te krijgen.

                  Het aantal dpi is iets wat omgekeerd evenredig is aan het formaat maar dpi is iets relatief.
                  Voorbeeld:

                  We hebben een beeld van 3504 X 2336 beeldpunten op een totaal van 8.185344 beelpunten. Dit beeld een een verhouding 3 X 2
                  en heeft een grootte van 123,61 X 82,41 cm bij een resolutie van 72 dpi Bij een resolutie van 180 dpi heeft hetzelfde beeld een grootte van 49,45 X 32,96 cm en bij een resolutie van 300 dpi hebben we nog een beeld van 29,67 X 19,78 cm . Het beeld bestaat iedere keer uit hetzelfde aantal beeldpunten en behoudt de verhouding 3 x 2.

                  Een verhouding Lengte X Breedte blijft altijd behouden ook met het vergroten of verkleinen moest dit niet zijn zou je beeld vervormen. Dus daarom altijd de verhoudingen respecteren.

                  Ik hoop dat het een beetje duidelijk wordt.

                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt voor de uitleg.
                    Ik snap het nu volledig.

                    Ik ben een paint shop gebruiker en ik zie dat er een aantal presets gemaakt zijn waaronder 20 x 30 cm horizontal voor het croppen. Als ik dit toepas op een foto (2686KB genomen met mijn nieuwe D70) dan zie ik dat dit inderdaad juist zo groot is als de genomen foto. Nu eventjes saven en ik merk dat de foto nu 709KB groot is. Dit snap ik eigenlijk nog niet goed. De foto blijft evengroot en toch verkleint hij in het aantal KB. Wat doet dat croppen dan in feite???

                    Sorry voor de vragen, maar ik wil er graag het fijne van weten.
                    Hans
                    Nikon D70 & kitlens, Tamron 70 - 300

                    <hansvdz>

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by hansvdz
                      Bedankt voor de uitleg.
                      Ik snap het nu volledig.

                      Ik ben een paint shop gebruiker en ik zie dat er een aantal presets gemaakt zijn waaronder 20 x 30 cm horizontal voor het croppen. Als ik dit toepas op een foto (2686KB genomen met mijn nieuwe D70) dan zie ik dat dit inderdaad juist zo groot is als de genomen foto. Nu eventjes saven en ik merk dat de foto nu 709KB groot is. Dit snap ik eigenlijk nog niet goed. De foto blijft evengroot en toch verkleint hij in het aantal KB. Wat doet dat croppen dan in feite???

                      Sorry voor de vragen, maar ik wil er graag het fijne van weten.
                      Hans
                      Waarschijnlijk gebruik je een hogere compressie dan in de camera dit is niet zo goed want hoe hoger de kompressie hoe lager de kwaliteit. Ik ken paintshop niet, maar ik zou daar is gaan zoeken in de instellingen of je niets kan vinden over de hoeveelheid compressie. Bij photoshop kan dit iedere keer kiezen alvorens het beeld wordt bewaardt op een schaal van 1 tot 12 is 1 de hoogste compressie en 12 de laagste. Hoge compressie geeft kleine bestanden lage compressie geeft grote bestanden.

                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Inderdaad, dit werkt ook zo bij paintshop. Hier kun je een compression factor van 1 tot 99 geven. En hoe kleiner het getal, hoe groter het bestand.
                        Maar indien ik foto's wil laten afdrukken op 10 x 15 formaat, dan mag men meestal max. maar 800KB uploaden per foto. (bv. via kruidvat)
                        Dus moet ik wel croppen met compression factor 15. (gaat van 2686 naar 709)

                        Hans
                        Nikon D70 & kitlens, Tamron 70 - 300

                        <hansvdz>

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by hansvdz
                          Inderdaad, dit werkt ook zo bij paintshop. Hier kun je een compression factor van 1 tot 99 geven. En hoe kleiner het getal, hoe groter het bestand.
                          Maar indien ik foto's wil laten afdrukken op 10 x 15 formaat, dan mag men meestal max. maar 800KB uploaden per foto. (bv. via kruidvat)
                          Dus moet ik wel croppen met compression factor 15. (gaat van 2686 naar 709)

                          Hans
                          Probeer een labo te vinden waar je de beelden op CD aanleverdt, dan is er geen grens aan de bestandsgrootte, dit is zeer belangrijk, professionele labo's werken met enorme bestanden omdat de pro's meestal in tiff aanleveren een bestand van 120 Mb voor één foto is geen uitzondering. Een limiet stellen is nooit goed, omdat men je dwingt de kwaliteit te verlagen.

                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment


                          • #14

                            [/quote]

                            Waarschijnlijk gebruik je een hogere compressie dan in de camera dit is niet zo goed want hoe hoger de kompressie hoe lager de kwaliteit. Ik ken paintshop niet, maar ik zou daar is gaan zoeken in de instellingen of je niets kan vinden over de hoeveelheid compressie. Bij photoshop kan dit iedere keer kiezen alvorens het beeld wordt bewaardt op een schaal van 1 tot 12 is 1 de hoogste compressie en 12 de laagste. Hoge compressie geeft kleine bestanden lage compressie geeft grote bestanden.


                            [/quote]

                            Jeff (Digipics)

                            Nu zet je mij even op het verkeerde been... als je nu in photoshop een beeld hebt bewerkt en je wilt dit opslaan, dan neem je toch best 12 op deze schaal? Of heb ik het nu helemaal verkeerd voor?

                            Alvast bedankt

                            ZABB
                            BD1094BE - Canon 40D en nog één en ander.

                            Comment


                            • #15

                              dan neem je toch best 12 op deze schaal
                              voor de beste kwaliteit 12 ja
                              voor het laagste aantal bytes 1 !!

                              Comment

                              Working...
                              X