Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over SD-kaartjes en capaciteiten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje over SD-kaartjes en capaciteiten

    Hallo,

    Ik heb hier de Nikon D7100 (jawel!) en natuurlijk heel leuk materiaal, maar de camera produceert ongeveer 50% grotere bestanden dan ik verwacht had. Goed, daar kan je niet omheen, de kwaliteit is er dan ook naar.

    Maar ik heb een 16GB SD-kaart voor de RAW-bestanden en tegelijk een 8GB SD-kaart voor de JPG's. Ik had op voorhand berekend dat ik zo ongeveer 500 foto's kon nemen met deze combinatie. Nu blijkt dat ik minder dan 300 foto's kan nemen. Toch klopt er ergens iets niet:

    16GB of in realiteit 14,8GB delen door een gemiddelde grootte van 35MB voor een RAW-bestand levert ruim 400 foto's op. Hetzelfde doen voor de JPG's levert er bijna 500 op. Toch zegt de camera dat ik minder dan 300 foto's kan nemen.

    Begrijpt iemand dit?

    Groetjes
    Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

  • #2
    Re: Vraagje over SD-kaartjes en capaciteiten

    Hetgeen de camera zegt is niet het gemiddelde, maar de grootste bestanden in optimale situaties (overal detail, bepaald licht, laagste iso, enz zorgt voor grotere bestanden).
    Dit is wat de camera dus aangeeft, je krijgt er dus zeker veel meer op (ik gok op zo'n 500 foto's).

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje over SD-kaartjes en capaciteiten

      playerofwar, je zal wel gelijk hebben. Ik merk dat mijn teller een tijd rond 290 blijft hangen hoewel ik foto's aan het nemen ben. Zo' beetje zoals in de auto dus... op tijd gaan tanken!
      Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje over SD-kaartjes en capaciteiten

        Mijn D90 geeft bij een leeg kaartje ook minder mogelijke foto's aan dan er uiteindelijk op kunnen. M.a.w er gaat niet telkens 1 van de teller af als er een foto gemaakt wordt.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment

        Working...
        X