Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flits voor simpel werk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flits voor simpel werk

    Hallo,
    Ik ben een volledige leek op gebied van flitsfotografie.
    Het is ook niet echt mijn ding. Maar ik heb toch een flits nodig, blijkt nu.
    En om eerst een studie te gaan maken van wat een flits is, kan, doet enz. stel ik gewoon de vraag hier.

    Kan iemand mij raad geven in verband met dit gegeven?

    Situatie:
    Ik zou in staat moeten zijn om met een flits wat extra belichting te creëren binnenshuis.
    Dit zou vooral zijn tijdens bijeenkomsten en recepties van onze vereniging.
    Gewoon wat extra licht, zonder toeters of bellen. Er dient te worden gefotografeerd in een zaal. Ik kan dichtbij komen.
    Afstanden tussen 2 meter en 10 à 12 meter.
    Het zijn vooral personen en beelden van groepen die aan tafel zitten of in groep staan te praten. Dus eigenlijk simpele dingen.

    Ik werk met een Nikon voorlopig nog een D70 (ja een oud beestje maar het doet zijn ding). Ben aan het rondkijken welk mijn volgende toestel gaat worden. Waarschijnlijk de D7000.
    Dus moest er iemand zich geroepen voelen om een helpende hand uit te reiken, ik ben één en al aandacht voor uw suggesties.

    Ik had een budget voorzien tot een 160€ ongeveer.

    Thanx Eddy
    Last edited by Vanhamel; 21 maart 2013, 11:24.

  • #2
    Re: Flits voor simpel werk

    Kijk eens rond wat je op de tweedehandsmarkt kan vinden. Dan heb je al meer keuze (naar bijvoorbeeld merkeigen flits)
    Zelf gebruik ik een Metz 50af1, heel content van.
    Probeer er misschien een te vinden waarbij je de kop min of meer alle kanten op kan draaien, dat geeft toch wat meer speling in bepaalde ruimtes. Als het plafond hoog is kan je best ineens een Diffuser aankopen (is niet zo duur) om je flitslicht zachter(diffuus) op je onderwerk te laten vallen).
    Als je de mogelijheid hebt kan je ook altijd een flits van iemand proberen te lenen om eens te proberen welke snufjes je nodig hebt en welke niet.

    Groetjes,
    Bram

    Comment


    • #3
      Re: Flits voor simpel werk

      Als je niet alleen een simpele flits wil, maar ook simpel wil flitsen, neem dan een flits met iTTL.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Flits voor simpel werk

        Oorspronkelijk geplaatst door Vanhamel Bekijk bericht

        Kan iemand mij raad geven in verband met dit gegeven?

        Situatie:
        Ik zou in staat moeten zijn om met een flits wat extra belichting te creëren binnenshuis.
        Dit zou vooral zijn tijdens bijeenkomsten en recepties van onze vereniging.
        Gewoon wat extra licht, zonder toeters of bellen. Er dient te worden gefotografeerd in een zaal. Ik kan dichtbij komen.
        Afstanden tussen 2 meter en 10 à 12 meter.
        Het zijn vooral personen en beelden van groepen die aan tafel zitten of in groep staan te praten. Dus eigenlijk simpele dingen.

        Ik had een budget voorzien tot een 160€ ongeveer.
        Mooi flitsen binnen in huis van groepen mensen, is jammer genoeg niet simpel... en zoals HJanssen zegt "neem een iTTL flits" is dan ook je beste optie: SB600, SB800 (zijn tweedehands te verkrijgen voor 150€) Nieuwe Nikon flitsen SB700, SB910 zijn een pak duurder.
        Echter dit levert misschien niet het resultaat op dat je wenst. Je zal het moeten (be)studeren... de parameters begrijpen die maken dat je een mooie foto kan maken, bijvoobeeld begrip van de omgekeerde kwadraadswet is essentieel voor het maken van groepsfoto's.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Flits voor simpel werk

          Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
          Als het plafond hoog is kan je best ineens een Diffuser aankopen (is niet zo duur) om je flitslicht zachter(diffuus) op je onderwerk te laten vallen).
          een diffuser of bouncekap op zich maakt je licht niet zachter... het enige wat het doet is het licht rondom verspreiden. Dit is enkel nuttig als het licht kan "bouncen"! Witte muren, wit plafond, echter je kan veel gerichter bouncen door gewoon je flits kop naar 't plafond of de muren te richten, en je behoudt veel meer flitskracht op deze manier. Bij gebruik van de bouncecap verlies je 1 stop aan kracht.
          Als er geen muren zijn waar je op kan bouncen, dan is zo'n bouncecap natuurlijk helemaal waardeloos.

          lees meer hier: click
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Flits voor simpel werk

            Als 'k met de standaardflits 't knopje licht indruk kan 'k door middel van een rood licht mijn object zien om me er zo beter naar te kunnen richten. Maar met een externe flitser is dat rode licht véél minder, dus veel te weinig om mezelf goed naar 't object te kunnen richten. Iemand een idee hoe 'k dit kan verhelpen?

            Comment


            • #7
              Re: Flits voor simpel werk

              Lichtje is niet voor jouw, maar voor de AF en je kan dat oplossen met een zaklamp, dan scherpstellen en compositie, lamp uit en klik of een ontzettend lichtsterke lens nemen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Flits voor simpel werk

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Lichtje is niet voor jouw, maar voor de AF en je kan dat oplossen met een zaklamp, dan scherpstellen en compositie, lamp uit en klik of een ontzettend lichtsterke lens nemen.
                Toch alles behalve praktisch op een feestje om met een zaklamp te werken. Kan 't niet anders verholpen worden?

                Comment


                • #9
                  Re: Flits voor simpel werk

                  een kaars dan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flits voor simpel werk

                    Oorspronkelijk geplaatst door vezko Bekijk bericht
                    Als 'k met de standaardflits 't knopje licht indruk kan 'k door middel van een rood licht mijn object zien om me er zo beter naar te kunnen richten. Maar met een externe flitser is dat rode licht véél minder, dus veel te weinig om mezelf goed naar 't object te kunnen richten. Iemand een idee hoe 'k dit kan verhelpen?
                    zou je hier geen apart draadje voor openen? waarom een ander zijn draadje pikken? zal vemoedelijk minder gelezen worden...

                    trouwens met nikon externe flits is het net omgekeerd, er komt veel sterker infrarood licht uit de externe flitser. De camera doet dit met een witte focus licht, maar is minder efficient.
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flits voor simpel werk

                      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      zou je hier geen apart draadje voor openen? waarom een ander zijn draadje pikken? zal vemoedelijk minder gelezen worden...

                      trouwens met nikon externe flits is het net omgekeerd, er komt veel sterker infrarood licht uit de externe flitser. De camera doet dit met een witte focus licht, maar is minder efficient.
                      Met dat infrarood licht zie 'k toch echt te weinig in donkere ruimtes. Kan het misschien aan een van de instellingen liggen?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flits voor simpel werk

                        Oorspronkelijk geplaatst door vezko Bekijk bericht
                        Kan 't niet anders verholpen worden?
                        dat stond er ook:

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        of een ontzettend lichtsterke lens nemen.

                        Maar dat moet dan wel erg donker zijn op zo'n feestje. Je kan ook vragen of anderen willen flitsen, mijn camera focust op de pre-flashes van anderen en dat werkt perfect. Ik was eens bij een concert, waarbij de artiesten de donkere zaal ingingen en ik alleen nog wat contouren zag, er ging een flits af en toen ging mijn camera ook.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flits voor simpel werk

                          Oorspronkelijk geplaatst door vezko Bekijk bericht
                          Met dat infrarood licht zie 'k toch echt te weinig in donkere ruimtes. Kan het misschien aan een van de instellingen liggen?
                          Het is niet voor jouw, maar voor de camera.

                          Met instellingen kun je de zoeker niet lichter maken, wel met een lichtsterke lens. Zet er eens een 50 1.8 of 35 1.8 op(beide nog geen €200).
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flits voor simpel werk

                            Jammer dat 't allemaal zo veel geld kost voor zoiets simpel

                            Comment

                            Working...
                            X