Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk ND-filter ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk ND-filter ?

    vraag :
    onlangs gekochte canon 85mm f1.2 is " te lichtsterk " om volopen te gebruiken bij zonnig weer . een ND filter zou een oplossing zijn om toch op 1.2 te blijven werken ivm beoogde scherpte-diepte .
    iemand ervaring en hoeveel stops dient dergelijk filter te zijn rekening houdend dat er al een polarisatiefilter voor de lens staat ?
    alvast bedankt .

  • #2
    Re: welk ND-filter ?

    als je op f1.2 gaat trekken zal dit afhankelijk van de beoogde sluitertijd bij heel zonnig weer meer dan 10 stops worden denk ik. maar alles hangt nog af van de sluitertijd die je wil hebben (beweging in wolken, egaal water,..)

    Comment


    • #3
      Re: welk ND-filter ?

      Je weet de sluitertijd van onlangs en je weet wat je als sluitertijd wil, dan kun je toch makkelijk het aantal stops bepalen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: welk ND-filter ?

        Oorspronkelijk geplaatst door philippe s Bekijk bericht
        vraag :
        onlangs gekochte canon 85mm f1.2 is " te lichtsterk " om volopen te gebruiken bij zonnig weer . een ND filter zou een oplossing zijn om toch op 1.2 te blijven werken ivm beoogde scherpte-diepte .
        iemand ervaring en hoeveel stops dient dergelijk filter te zijn rekening houdend dat er al een polarisatiefilter voor de lens staat ?
        alvast bedankt .
        ND filter + polarisatie filter om op f1.2 te kunnen trekken? dat zal je beeld geen goed doen... beelden komen er vermoedelijk nooit scherp uit... om te beginnen moet de camera al door dat extra glas heen om te focussen... dus dat is al kritisch op f1.2, en dan de foto die krijgt ook nog eens extra glas voor de sensor... ben benieuwd...
        Zonnig weer is zowiezo niet erg flaterend om portretten te fotograferen, zo'n hard licht... werk gewoon 's avonds, 's morgens vroeg, of nog beter, bij grijze lucht, dat gedraagt zich net als een grote softbox...
        Last edited by d_oracle; 21 maart 2013, 12:59.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: welk ND-filter ?

          ND filter + polarisatie filter is inderdaad geen goed huwelijk vrees ik.

          Leen bij wijze van proef eens een tweede polarisatiefilter, dan kan je regelen wat je wil, maar ik vrees er ook voor

          dat het je opnames niet ten goede zal komen.

          Comment


          • #6
            Re: welk ND-filter ?

            je hebt gelijk , pola stacken op filters is geen goed idee .
            ik ben ah experimenteren met mijn f1.2 niet noodzakelijk portretten al is die lens er wel voor gemaakt lijkt het . ik zou de minimale DOF eens willen toepassen in lichtrijke omstandigheden . vanaf een beetje zon slaat mijn 5dii tilt en moet ik afstoppen tot f2.8 of meer wil ik nog binnen 1/8000 kunnen fotograferen en dan is mijn DOF veel groter en vervalt die mooie achtergrondblur grotendeels ...

            Comment


            • #7
              Re: welk ND-filter ?

              Met een 3 stops ND-filter moet je er al geraken.
              Fotografie is leren kijken.
              http://johanluyckx.weebly.com

              Comment

              Working...
              X