Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noorderlicht in België??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Noorderlicht in België??

    Hey,

    Een gigantische zonnewind raast momenteel over de aarde. Naar de avond toe wordt een nog een toename verwacht waardoor het noorderlicht op extreem lage breedtegraden te zien zou zijn. Met wat geluk ook in België.

    Verwacht je nu niet meteen aan heldere groene en oranje lichten, die zijn enkel weggelegd voor midden- en noord-Scandinavië. Wat je wel zou moeten kunnen zien zijn 'abnormale' wolken. Vlekken in de lucht die iets weg hebben van een wolk maar zich precies veel hoger bevinden en een licht grijs-groene schijn in zich hebben. De meeste kans heb je laag aan de horizon in het noord-oosten.
    Richt je camera en neem een foto, is het een noorderlicht-wolk dan zal je wel een fel groene kleur zien op je schermpje. Voorwaarden zijn natuurlijk: geen wolken en zo min mogelijk licht-vervuiling.

    Een statief zal je ook nodig hebben.

    Veel succes!

    Jelle
    Flickr

  • #2
    Re: Noorderlicht in België??

    Het blijkt toch niet sterk genoeg te zijn voor België, ook veel bewolking daar heb ik gehoord.
    Dit is eentje van in Lom, Noorwegen, deze avond.




    Groeten
    Jelle
    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Noorderlicht in België??

      Op spaceweather.com staat er eentje van Isle of Man.

      De foto's die daar momenteel al gepost zijn zijn bijna allemaal uit de noordelijke gebieden. Zelfs Trondheim, Alesund en Stockholm zijn niet echt spectaculair te noemen. Wat mij verwonderd is dat er nog geen foto's op staan van Tromsø en omgeving. Waarschijnlijk zat de lucht daar ook volledig dicht aangezien de 360° webcam vannacht ook niets liet zien niettegenstaande de zonnewind >600Km/s, K index van 6-7 en hoge magnetische activiteit.

      Wat België betreft was de limiet om te kunnen zien 51 graden (voorspelling), helaas heb je hier nergens goede donkere plaatsten komt daar nog bewolking e.d. bij en de kans om iets te zien is zo goed als nihil.
      Beste mogelijkheid die "niet te ver" af is lijkt mij de Waddeneilanden.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Noorderlicht in België??

        Tromso en Lofoten zaten onder een pak wolken, daar komen dus inderdaad geen foto's van. 50km ten oosten van Alesund was het vrij spectaculair naar het schijnt. Foto's heb ik nog niet gezien.
        Hier in Lom (61°N) was de lichtintensiteit en de beweging heel goed maar qua kleur was het wat flets. Jammer. Hier nog enkele foto's van Lom.
        Flickr

        Comment

        Working...
        X