Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diffusors, zachter en warmer licht?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diffusors, zachter en warmer licht?

    Dag iedereen,

    Ik kocht mij vorige week een externe flitser voor op mijn Canon 60D, de 320 EX. Ik heb al wat zitten testen en moet zeggen is een aangename verassing als je dit vergelijkt met de interne flitser. (maar dat was ook de bedoeling). Bij foto's overdag heb ik al enkele mooie plaatjes die het onderwerp veel mooiere kleuren geven door de invulflits.

    Maar toen ik gisterenavond naar vrienden ging en nu de foto's bekijk ben ik eigenlijk redelijk teleurgesteld. Bijna alle foto's hebben een hard en lelijk grijsachtig licht, ondanks dat ik de flitskop naar het plafond richtte, speciaal om dit te vermijden. Iets wat ik juist niet wilde en daarom die externe flitser kocht (zie voorbeelden onderaan). Dit is nu een voorbeeld van een kader die ze graag eens wilden op foto zien, de eerste vind ik te grijs en te koud van kleur, de bewerkte heb ik "warming filter" gebruikt en nog veel moeten gebruiken ook om het iets warmer proberen te krijgen. (kan niet de bedoeling zijn)

    Nu is mijn vraag wat deed ik dan infeite mis of kan ik dat verhelpen door van die diffusors te gebruiken? Zorgt zo'n wit doosje voor zachter licht? Wie gebruikt dit of is heeft het weinig meerwaarde?

    Alvast bedankt!

    onbewerkte foto


    bewerkte foto

    f/4 - 1/60 sec - +0.3stap belichtingsafwijking - 29mm
    mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

  • #2
    Re: Diffusors, zachter en warmer licht?

    de kleur van je licht heeft te maken met de whitebalans... als je de whitebalance van je flits (5500 Kelvin) wilt gelijk maken aan het licht van gloeilampen (3200 Kelvin) dan zet je er een CTO filter op, Dikwijls krijg je een aantal filters meegeleverd met de flits. Je kan ook de whitebalance achteraf aanpassen, maar daarvoor moet je in RAW werken...

    de zogenaamde diffuser is eigenlijk een bounce kapje... verspreid het licht naar alle kanten... helpt niet om licht zachter of warmer te maken... click
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Diffusors, zachter en warmer licht?

      Het probleem van de eerste foto is dat het, qua kleurbalans, noch vlees, nog vis is. Het is een mix van aanwezig licht (waarschijnlijk halogeen of warme spaarlampen) met flitslicht.
      Heb je auto of flits kleurbalans gebruikt in de camera? Welke kleur had het plafond?

      Foto #1 is al warm. Mss niet warm genoeg naar je smaak, maar toch redelijk ver van neutraal. Dat kan je zien aan de rand van de foto's op de muur uitgaande van de veronderstelling die dat wit is.
      Foto #2 is bijna sepia. (Die kan je wel in-camera bereiken met een Sepia color style).
      Om zo een warme kleur met flits te verkrijgen moet je je flitslicht warmer maken en combineren met een 'flits' witbalans. Een CTO filter zal je de equivalent geven van halogeen maar als je #2 wilt maken, zal je waarschijnlijk nog een 1/4 of 1/2 CTO erop moeten 'stacken'. IPV een 2e warmup filter, kan je ook je een custom witbalans gebruiken ~ 7000-10000oK. Experimenteren zou ik zeggen.

      -groetjes, Gerard.
      "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
      Blog: www.gerardmaas.net
      Port: www.gerardmaas.com

      Comment


      • #4
        Re: Diffusors, zachter en warmer licht?

        Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
        Het probleem van de eerste foto is dat het, qua kleurbalans, noch vlees, nog vis is. Het is een mix van aanwezig licht (waarschijnlijk halogeen of warme spaarlampen) met flitslicht.
        klopt! dit is het effect als je je flits als "invulflits" gebruikt... Zet je camera op manuele mode, RAW, F8 en aangepaste sluitertijd, dan overpower je het aanwezige licht en pas je later de whitebalans naar smaak aan.
        of
        je plaats een CTO gel op je flash en dan benader je het aanwezige licht. werk dan in RAW mode of pas je whitebalans aan en zet die op tungsten/gloeilamp
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Diffusors, zachter en warmer licht?

          Een diffusor zal me dus geen zachter licht opleveren, oké ik dacht van wel, dit misverstand is dus al uit de wereld geholpen Bedankt voor de info d-oracle!

          Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
          Het probleem van de eerste foto is dat het, qua kleurbalans, noch vlees, nog vis is. Het is een mix van aanwezig licht (waarschijnlijk halogeen of warme spaarlampen) met flitslicht.
          Heb je auto of flits kleurbalans gebruikt in de camera? Welke kleur had het plafond?
          Er lagen idd sfeerlichtjes aan in de vorm van warme spaarlampen dat is correct. De plafond zijn eigenlijk houten latten met een gleufje in (geen effen plafond) en de plafond was wit. Ik heb de automatische stand van de flitser gebruikt zonder aanpassingen. De muur is wel niet wit, is meer beige achtig. Maar dus als ik he goed begrijp moet je dan andere filters gaan gebruiken als je effectief warmere kleuren wil

          Bedankt voor de gegeven tips! Het zal nog veel experimenteren en oefenen worden idd
          mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

          Comment

          Working...
          X