Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude flits toshiba es-30

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oude flits toshiba es-30

    Hallo iedereen,


    Ik heb hier een oude flits (Toshiba es-30) gekregen die ergens lang vergeten in een garage verstopt zat.
    De flitskop ziet er prima uit, de rest heeft precies een beetje geleden onder de slechte (vochtige) omstandigheden.

    Nu is mijn vraag waar ik deze zou kunnen laten nakijken/repareren voor zover mogelijk, en of ik deze dan kan gebruiken als off-camera flits.


    Groetjes,
    Bram

  • #2
    Re: oude flits toshiba es-30

    Batterijen erin->doet die het->bewaren->doet die het niet->container.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: oude flits toshiba es-30

      Opletten dat de flitscondensator niet doet terwijl die opgeladen wordt (zeker als die nog vochtig is).
      De knal blijft wel binnen in de flitser, ik heb ooit de flitscondensator van een een Canon 430 EX II horen knallen, en dat is echt een flinke knal (die was niet van mij, maar er zaten toen wel accu's in die ik uitgeleend had, die waren net na de knal te heet om vast te nemen).

      Laat de flitser al eerst een paar dagen in een droge verwarmde ruimte liggen, dan is de kans iets groter dat die werkt.

      Nakijken en repareren kost meer dan wat die flitser waard is, het is zoals hjanssen al schreef, als die werkt kan je die gebruiken, werkt die niet, dan kan die naar het containerpark voor recyclage.
      Als er de hele tijd batterijen in hebben gezeten, en als die uitgelopen zijn, dan is de kans dat je er nog wat mee kan aanvangen ook weer kleiner.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: oude flits toshiba es-30

        Ik vrees dat er inderdaad nog steeds baterijen in zitten. ligt nu enkele weekjes binnen dus droog is ie wel. Body hing precies vol met uitgedroogd batterijzuur en olie.
        Dan zal ik als ik wat tijd op overschot het eens wat prutsen en zien in hoeverre ik deze opgekuist krijg. Anders is het speelgoed voor de vuilbak.
        Toch bedankt voor de reacties!

        Comment


        • #5
          Re: oude flits toshiba es-30

          nieuwe manuele flits met dezelfde en betere mogelijkheden, en all nieuwe componenten kost geen geld! click
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: oude flits toshiba es-30

            opletten dat die flits niet te oud is ook.
            vroeger werkte die met een relatief hoge spanning om aangestuurd te worden (150 volt en meer), de moderne toestellen (5 volt) kunnen daar echt niet tegen.
            nieuw kan je een manuele flits kopen voor 30 euro al, het is dus zeker het sop van de kool niet waard

            Comment

            Working...
            X