Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laptop en beeldschermen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Laptop en beeldschermen

    Hallo Panelleden,
    Ik bezit een laptop met een beeldscherm - resolutie 1600x900.
    Uiteraard is een een laptop niet meteen het beste apparaat om onze foto's te bewerken. Het apparaat wordt meegenomen op verschillende plaatsen, met andere lichtinval, het scherm wordt niet altijd in dezelfde stand geopend, niet gekalibreerd, enz..
    Ik dacht er daarom aan een tweede beeldscherm aan te kopen dat wel steeds op dezelfde plaats blijft staan. Ik had hierbij een echt kwalitatief zeer goed scherm voor ogen (Eizoschermen), maar... Volgens ik gehoord heb is een dergelijke investering weggesmeten geld omdat dit tweede scherm gebonden is aan de kleurkaart- grafische kaart ?? van mijn laptop. Dit wil zeggen dat mijn tweede scherm geen beter resultaat zou geven dan dit van mijn laptop zelf, of toch niet in verhouding tot de werklijke kwaliteit van het tweede scherm.
    Ik heb in deze materie "totaal" geen ervaring. Zijn er mensen die dit wel hebben? Wacht ik tot ik een nieuwe P.C. aankoop waar ik wel volledig kan genieten van een topbeeldscherm? Het scherm dat ik voor ogen had is de Eizo ColorGrafic CG246 W.
    Alvast bedankt voor uw deskundige mening.

    hugo

  • #2
    Re: Laptop en beeldschermen

    Dell Ultrasharp monitor is een goed en betaalbaar alternatief voor de EIZO's

    Comment


    • #3
      Re: Laptop en beeldschermen

      Dat hangt ervan af welk besturingssysteem je op je laptop hebt staan. Met windows XP kon je maar 1 scherm kalibreren, het andere neemt die instellingen gewoon over.
      Ik denk vanaf Vista is dat niet meer het geval. Zeker in windows 7 en 8. Daar kan je dus aan elk van je schermen een eigen profiel toewijzen (je kan ze dus wel apart calibreren), en dan heb je dus wel de volle kwaliteit.

      Wat wel klopt is dat sommige schermen met hoge resolutie min. een DVI dual aansluiting nodig hebben (of een displayport). Bij de meeste oudere laptops is deze niet aanwezig. Op mijn laptop heb ik bv. enkel een HDMI en een VGA aansluiting. Daarmee kan je dus geen hoge resolutie-scherm aansluiten. Maar dan gaat het wel over 27 en 30" schermen (met dus een resolutie van bv. 2560x1440). Een dergelijk scherm kan je dus niet aansluiten op een dergelijke laptop. Hou er rekening mee dat je een LCD scherm enkel op zijn native resolutie mag aansluiten. Je kan daarvan afwijken, maar dan verlies je heel veel scherpte.
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: Laptop en beeldschermen

        Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
        Dell Ultrasharp monitor is een goed en betaalbaar alternatief voor de EIZO's
        Op voorwaarde dat ze geen last hebben van backlight bleeding. Mijn U2713HM heb ik in elk geval hiervoor teruggestuurd. Voorlopig wacht ik nog op het 2e exemplaar. Hopelijk is dat beter...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Laptop en beeldschermen

          Welke grafische kaart heb je in je laptop? Bij alle grafisch kaarten wordt vermeld als ze RGB en AdobeRGB goed kunnen weergeven, indien dit 100 of 99% is zal je uw scherm goed kunnen callibreren en zal je een goed weergave krijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Laptop en beeldschermen

            Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
            Welke grafische kaart heb je in je laptop? Bij alle grafisch kaarten wordt vermeld als ze RGB en AdobeRGB goed kunnen weergeven, indien dit 100 of 99% is zal je uw scherm goed kunnen callibreren en zal je een goed weergave krijgen.
            De grafische kaarten werken al een heel tijdje allemaal met 32 bit kleuren op hun hoogste resolutie. Dus die kleurruimte is veeleer een beperking van de aangesloten toestellen, en minder van de PC zelf...
            De huidige schermen geraken niet hoger dan 10 bit/kanaal : dus met 30 bit hebben ze genoeg. Photoshop werkt intern met 16 bit (dus 48 bits RGB), maar dergelijke schermen zijn er gewoon niet...
            Last edited by polleke_cgc; 14 maart 2013, 19:06.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Laptop en beeldschermen

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              De grafische kaarten werken al een heel tijdje allemaal met 32 bit kleuren op hun hoogste resolutie. Dus die kleurruimte is veeleer een beperking van de aangesloten toestellen, en minder van de PC zelf...
              De huidige schermen geraken niet hoger dan 10 bit/kanaal : dus met 30 bit hebben ze genoeg. Photoshop werkt intern met 16 bit (dus 48 bits RGB), maar dergelijke schermen zijn er gewoon niet...
              Ik had gemerkt dat ik met een Macbook pro niet dezelfde kleuren zag op een scherm als dat mijn laptop/desktop aangesloten was aan ditzelfde scherm: had dit opgezocht en naar het schijnt hangt dat ook af van je grafische processor (wat bij de macbook 89% RGB was of zo).

              Comment


              • #8
                Re: Laptop en beeldschermen

                Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                Ik had gemerkt dat ik met een Macbook pro niet dezelfde kleuren zag op een scherm als dat mijn laptop/desktop aangesloten was aan ditzelfde scherm: had dit opgezocht en naar het schijnt hangt dat ook af van je grafische processor (wat bij de macbook 89% RGB was of zo).
                Dat zou me eerlijk gezegd redelijk verwonderen dat dat de reden was.
                In de goeie oude tijd waren schermen analoog aangesloten via VGA. Dus daar was je afhankelijk van de DA convertor van je grafische kaart. Ik heb wel de indruk dat nieuwe grafische kaarten een behoorlijk slechte VGA aansluiting hebben. Ik heb hier een tijdje ook een oud 17" LCD scherm aan mijn nieuwe grafische kaart gehangen via VGA, en die heel snel vervangen door een DVI-kabel. Het verschil was echt opmerkelijk...
                Vandaag gebeurt die "verbinding" digitaal. De meeste schermen (dat zijn alle TN panels) zijn eigenlijk maar 6 bit schermen, die via allerlei trucken een "schijn" naar 8 bit pogen te maken.
                Om de volledige 10 bit van de betere schermen te verwerken heb je al behoorlijk dure schermen nodig (mijn DELL U2713HM hoort daar bv. niet bij (520€ is te goedkoop, de U2713H (een 750 €) doet een verdienstelijke poging ). Die betere Eizo's slagen er uiteraard beter in, maar die kosten ook bijna (of meer dan) 2000 €... En die slagen uiteraard dan ook in de weergave van een bredere kleurruimte.

                Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een kleurruimte zien staan bij de specificaties van een grafische kaart. Uiteraard wel bij een scherm. Wat wel vermeld wordt is de resolutie en max. bitdiepte. Normaal is dat dus 32 bit, maar ik veronderstel dat dat binnenkort 48 bit zal worden... Met die 48 bit ben je veel ruimer bezig dan de klassieke kleurruimtes, maar of er al schermen bestaan die het kunnen weergeven, is weer iets anders.
                Last edited by polleke_cgc; 14 maart 2013, 21:46.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: Laptop en beeldschermen

                  Hallo,
                  Alvast bedankt voor de vele info, maar ik ben er echt nog niet aan uit. Misschien kan de bijkomende info over mijn laptop iets meer klaarheid brengen. Dit is een Tohisba Satellite L670- 1 dx die draait onder Windows 7. Ik vermoed dat ik effectief beter wacht tot ik een niewe P.C. aanschaf ( vermoedelijk einde dit jaar???).
                  Zolang nog efkes op de tanden bijten???

                  Hugo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Laptop en beeldschermen

                    Oorspronkelijk geplaatst door hugo janssens Bekijk bericht
                    Hallo,
                    Alvast bedankt voor de vele info, maar ik ben er echt nog niet aan uit. Misschien kan de bijkomende info over mijn laptop iets meer klaarheid brengen. Dit is een Tohisba Satellite L670- 1 dx die draait onder Windows 7. Ik vermoed dat ik effectief beter wacht tot ik een niewe P.C. aanschaf ( vermoedelijk einde dit jaar???).
                    Zolang nog efkes op de tanden bijten???

                    Hugo
                    Je laptop heeft een HDMI aansluiting. Dus je kan je Eizo daarmee aansluiten. Als je later een nieuwe PC aanschaft is het wel aan te raden de aansluiting via displayport te doen (dat is op dit ogenblik de aansluiting dat het meeste informatie kan doorsturen (dus nog iets meer dan DVI dual). In principe hoef je dus niet "efkes op je tanden te bijten" .
                    En windows 7 is zeker voldoende om zowel je laptop als je 2e scherm te kalibreren.
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment

                    Working...
                    X