Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gestreept effect bij flits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gestreept effect bij flits

    Aangezien ik met een beetje te veel vrije tijd zit ben ik wat bezig met m'n eigen lightmodifiers te bouwen de komende dagen, zoals een lightstrip, beautydish etc
    nu kwam ik deze tegen: http://www.diyphotography.net/use-a-...m-noir-effects
    Hiermee kunnen er denk ik wel leuke effecten bereikt worden...

    Nu heb ik wel al de 'telescopische snoot' gemaakt (beetje slordig, maar soit, als het goed lukt maak ik wel eens een betere) en 2 horizontaal gestreepte 'filtertjes'
    Krijg ik allesbehalve het effect zoals op de foto, heb de spleetjes al veranderd van 2mm breed naar 1mm en nog zorgt de flits voor 1 ovale lichtvlek.

    Moeten de spleetjes juist groter (denk het niet alleszins) of zijn deze foto's niet gemaakt met zo'n prulleding?
    Wat kan ik dus doen om zo'n gestreept effect te verkrijgen met een flits?

    Alvast bedankt!
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

  • #2
    Re: gestreept effect bij flits

    laat eens zien wat je gemaakt hebt... hoe lang is de snoot?
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: gestreept effect bij flits

      Hoe dichter de lamellen tegen de flits staan hoe onduidelijke dat ze worden (heel dicht zie je ze gewoon niet meer(grid).

      Om een duidelijk afgelijnd effect te bekomen moet je de modifier juist verder weg van de flits zetten.
      (dus grood stuk karton pakken en spleten in knippen )
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: gestreept effect bij flits

        Of een gobo projector gebruiken.

        Dpaul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: gestreept effect bij flits

          Ik heb heel snel een test gedaan: (hondenvoer flash snoot :-) )


          Met dit als resultaat:



          Mijn observaties:

          Het idee werkt maar niet erg goed. Ik heb twijfels over de echtheid van de foto in de originele blog post. De lijnen zijn erg horizontaal wat alleen kan komen van een even groot snoot. Hoe groot is die dan? Breder is dan een mensenhoofd (ca. 30cm), hoe lang is die? 1-2 mts? .... en dan heb je nog de factor van de invalshoek van het licht van een kleine lichtbron (flits) naar iets zo groot!?

          IVM je prototype, je spreekt over 'filtertjes' in kleine millimeters (gobo). Plaatst je die voor de flits? Om zoiets te kunnen doen moet je een focus systeem werken. MAW, moet je lensen gebruiken om de pattern (gobo) te focuseren en projecteren. Voor een DIY versie, de makkelijkste manier is een diaprojector in de krijgloopwinkel zoeken, uit elkaar halen en de lens groupen herbruiken (afstanden respecteren!) om een projectie systeem te maken waar de lichtbron vervangt wordt door je flits.

          Voor de mensen zonder tijd, maakt Lastolite een kant-en-klare oplossing:

          Photokina 2012 Highlights: Lastolite Gobo Projector by Gerard Maas, on Flickr

          Ik zal in de komende dagen een review ervan schrijven. Nu de tijd nog vinden :-) :-)

          -groetjes, Gerard.
          "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
          Blog: www.gerardmaas.net
          Port: www.gerardmaas.com

          Comment


          • #6
            Re: gestreept effect bij flits

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            laat eens zien wat je gemaakt hebt... hoe lang is de snoot?
            de snoot is 30cm uitgerekt, 20-tal cm ingeduwd. Foto komt nog wanneer blijkt dat het wel lukt met een DIY snoot

            Oorspronkelijk geplaatst door maasg
            Mijn observaties:

            Het idee werkt maar niet erg goed.
            ...
            IVM je prototype, je spreekt over 'filtertjes' in kleine millimeters (gobo). Plaatst je die voor de flits? Om zoiets te kunnen doen moet je een focus systeem werken. MAW, moet je lensen gebruiken om de pattern (gobo) te focuseren en projecteren. Voor een DIY versie, de makkelijkste manier is een diaprojector in de krijgloopwinkel zoeken, uit elkaar halen en de lens groupen herbruiken (afstanden respecteren!) om een projectie systeem te maken waar de lichtbron vervangt wordt door je flits.
            Dusss... zonder een projector te slopen lukt het waarschijnlijk niet?
            Is er dan een ander alternatief dan zo'n snoot om zo'n effect te verkrijgen?
            NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
            https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

            Comment


            • #7
              Re: gestreept effect bij flits

              Is er dan een ander alternatief dan zo'n snoot om zo'n effect te verkrijgen?
              De alternatief is grote strepen aan het uiteinde van je snoot (zoals in de quick hack boven)

              Je kan makkelijk zien wat werkt en wat niet: gebruik een zaklamp... Als je een figuur dichtbij het licht plaatst, kan je in de projectie niks zien, alleen zal je minder licht krijgen. Als je grovere figuren verder van het licht plaatst (denk aan 'konijnen maken' met je vingers) kan je de schaduw wel op de muur geprojecteerd zien.

              -gerard
              "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
              Blog: www.gerardmaas.net
              Port: www.gerardmaas.com

              Comment


              • #8
                Re: gestreept effect bij flits

                lijkt me best te doen... quick hack:



                belangrijk, lange ZWARTE buis

                Zoom van de camera op 24mm

                camera: groot diafragama (F9)



                mits wat fijner rooster komt dit wel goed.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: gestreept effect bij flits

                  Koen,

                  Zou je kunnen proberen om de setup van de originele blog post te repliceren? (licht op zij, lange lijn naar onderwerp) Nergens op die blogpost zie ik een comparatieve grote van die snoot maar in de detail foto, van de rietjes te zien, is die eigenlijk niet zo groot (breed). Om die lijnen recht te krijgen zou die bijna even groot zijn als het onderwerp zelf, zou ik denken. Anders zou ik verwachten dat de lijnen zouden moeten divergeren.

                  Hier is de originele post

                  -groetjes, Gerard.
                  "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                  Blog: www.gerardmaas.net
                  Port: www.gerardmaas.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: gestreept effect bij flits

                    effect wordt nog makkelijker als we een bare bulb flash gebruiken, die Fresnel lens maakt de lichtbron groter...

                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: gestreept effect bij flits

                      fijn dat je je bevindingen hier neerschrijft!! hier leren we iets van!!

                      (ps: ik zou je model iets minder Photoshoppen... nu lijkt ze wel een paspop... )
                      De gustibus et coloribus non est disputandum
                      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                      Comment

                      Working...
                      X