Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Die lens is het best op F8...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Die lens is het best op F8...

    dat hoor je vaak, maar is dit dan een eigenschap die de fabrikant en aldus eigen aan de lens heeft in gelijk welke lichtomstandigheden?
    Wil dat dan zeggen dat je met een f5 of f22 mindere foto's neemt?
    Begrijp er niets van...

    gr
    Running is a way of living..

  • #2
    Re: Die lens is het best op F8...

    Een lens is zeker niet altijd op zijn best op F8. Primes zijn vaak al op hun best vanaf f4 of nog lager.
    Maar dat is vrij subjectief. Het gaat meestal om resolutietesten.

    Op F8 zit je gewoon met de meeste lensen in een goeie zone. Daarom niet de beste zone, maar meestal in een goeie zone.
    Dicht tegen het grootste diafragma / laagste waarde is de randscherpte vaak lager, en als je te ver naar het andere uiterste gaat heb je meestal ook wat scherpte- en contrastverlies.

    Op F8 heb je ook al een redelijke scherptediepte, wat je sowieso meer scherpte geeft dan bv F4.

    Maar dat is eerder een richtlijn die zeker geen harde waarheid is. Is dat al iets duidelijker ?
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Die lens is het best op F8...

      Op f22 worden de foto's van een digitale camera minder scherp, maar dat ligt niet aan de lens, het probleem is diffractie.
      Diffractie begint bij de meeste crop camera's ergens tussen f8 en f11, maar het wordt gewoonlijk echt zichtbaar naarmate het diafragma verder dicht gaat dan f16.
      Op een full-frame camera met een wat lagere pixeldichtheid zal diffractie pas beginnen op f11.
      Als je de grafieken bekijkt, dan zijn de meeste lenzen op hun scherpst ergens tussen f5,6 en f8, maar ook op f11 zal de scherpte bij de meeste lenzen ook nog niet zichtbaar verminderen (je zal het niet direct zien op een foto).
      Er zijn ook wel een paar uitzonderingen, lenzen die met een grote diafragma-opening ook superscherp zijn over het hele beeld.
      Bijvoorbeeld de Canon 70-200 f2,8 L IS II, die is heel scherp op f2,8 en ze wordt nog een heel klein beetje scherper als je het diafragma wat verder dicht zet.

      Bij de lenzen met een extreem grote diafragma opening (50mm f1,2 en 85mm f1,2)zal vooral het center scherp zijn als je die volledig open gebruikt, maar dat is ook helemaal geen probleem omdat er bij zo'n grote diafragma-opening toch heel weinig scherptediepte hoort.
      Dan zie je toch niet dat de randen soft geworden zijn doordat de lens minder scherp is in de randen en hoeken.

      De theorie over diffractie zal je zelf moeten opzoeken als je daar interesse in hebt.
      Voor mij is het genoeg dat ik weet dat het bestaat, en dat ik daar rekening mee kan houden bij het fotograferen.
      Last edited by Black B@ndit; 8 maart 2013, 16:10.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Die lens is het best op F8...

        Bedankt voor jullie duidelijke uitleg.
        Ben deze ochtend gaan spotten.
        Daar de test gedaan met f5, f8 en f11 op de verschillende toestellen die landden. Licht was hetzelfde.
        Op mijn info schermpje (grafiek) zag ik weinig tot geen verschil in "pieken".

        Vandaar de vraag. Lens was 70-200 2,8 VRII op Nikon D90.
        Het was ook bewolkt. Terwijl ik fotografeerde maakt ik me de volgende stelling (heb ze echter niet getest)
        als ik nu mijn diafragma meer open zet (f4 of lager) zullen mijn foto's dan "klaarder" zijn?
        Running is a way of living..

        Comment


        • #5
          Re: Die lens is het best op F8...

          Met de grafiek bedoel je waarschijnlijk het histogram ? Je gaat geen scherpte aflezen in een histogram. Het lijkt er op dat wat dingen door elkaar haalt. Tenzij je manueel werkt heeft het diafragma geen invloed op de donkerheid of helderheid van je foto. In A/Av gaat je camera de sluitertijd kiezen volgens zijn lichtmeting. Ga je van f5,6 naar f8 dan zal je camera de sluitertijd verdubbelen. Het histogram zal (bijna) hetzelfde zijn. Wil je de foto lichter, gebruik dan exposure compensation (belichtingscompensatie). Je zal dan een verschuiving naar rechts in je histogram zien, en je foto is meer belicht.

          Ik hoop dat je bericht correct begrepen heb.
          Nikon shooter - Samyang fan

          Comment


          • #6
            Re: Die lens is het best op F8...

            lenzen worden door 2 dingen beperkt. Door de eigen eigenschappen en diffractie. Lenzen die volopen scherp zijn en over hele diafragma- en zoombereik aanvaardbaar vrij zijn lensfouten spreekt men ook van diffraction limited lenses. Diffractie is dan de enige beperking. Ook die lenzen zijn een stopje of 2 vertraagd meestal op hun scherpst, maar het verschil is niet groot genoeg om omwille van scherpte deze of die f/ stop te kiezen. Tot men natuurlijk met diffractie te maken heeft.

            Cropcamera's zijn idd gevoeliger aan diffractie, maar niet door de hogere resolutie. Het heeft hier te maken met de kwaliteit van de projectie en niet met die van de sensor (gegeven het feit dat de sensors al jaren goed genoeg zijn). Het feit dat die onscherpte op 4 of 6 pix ligt maakt veel minder uit dan de fysieke afmetingen ervan,omdat je dat beeld later terug vergroot. Op een cropcamera wordt die sterker vergroot om tot dezelfde afdruk te komen.
            Last edited by putor; 8 maart 2013, 23:05.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Die lens is het best op F8...

              Oorspronkelijk geplaatst door Runnerken Bekijk bericht
              als ik nu mijn diafragma meer open zet (f4 of lager) zullen mijn foto's dan "klaarder" zijn?
              ja, op voorwaarde dat de andere parameters hetzelfde zijn.

              grts
              je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
              www.korandoke.be

              Comment

              Working...
              X